Test digitální zrcadlovky Canon EOS 20D

Jedním z největších lákadel nedávno skončeného fotografického veletrhu PhotoKina v německém Kolíně nad Rýnem jistě bylo oficiální představení nové digitální zrcadlovky Canon EOS 20D, která je nástupcem předchozího velmi zdařilého a oblíbeného modelu EOS 10D. Přestože od skončení veletrhu uplynul teprve měsíc, je už tento přístroj běžně k dostání i na pultech prodejen v České republice. Proto jsme mu také věnovali náš další podrobný redakční test.

4. Měření expozice a vyvážní bílé

Velmi důležitou a také často opomíjenou funkcí je měření a nastavení vyvážení bílé barvy. I v tomto ohledu je na tom EOS 20D také velmi dobře. Samozřejmostí je režim automatického vyvážení bílé a také přednastavené hodnoty odpovídající barevné teplotě slunečního světla, zatažené oblohy, objektu ve stínu, zářivky, žárovky a fotografického blesku. K dispozici je také uživatelské změření a uložení této hodnoty. Poslední variantou je pak přímé ruční nastavení hodnoty barevné teploty světla ve stupních Kelvina v rozmezí 2800 až 10000. V případě, kdy si uživatel není zcela jist je také možno použít bracketing vyvážení bílé barvy, tedy nasnímání série snímků s různě odstupňovanou hodnotou.

Obrázek č. 26

Při fotografování noční scény pro test šumu jsem zároveň provedl menší experiment s vyvážením bílé. Noční scéna je totiž nasvícena agresivními žlutými výbojkami pouličního osvětlení a s tímto světlem mívá většinou automatika digitálních aparátů trošku problém a některé podávají snímky zabarvené až do oranžova či do červena. Já jsem vyfotil první snímek automatikou a druhý při nastavení na žárovkové světlo, které je odstínu těchto výbojek asi nejblíž. Výsledek byl překvapivě v obou případech velmi blízko skutečné reálné situaci a rozdíl mezi oběma snímky je minimální. Závěr je jasný – automatické vyvážení bílé pracuje velmi dobře. Konkrétní ukázku si můžete prohlédnout na snímku č.26 který je rozdělen na poloviny pro lepší možnost porovnání obou nastavení.

Další velmi důležitou základní funkcí je měření expozice. To je u EOS 20D možné provádět ve třech nezávislých režimech. Základem je 35bodové multisegmentové měření. Dále je možno použít klasické měření se zdůrazněným středem. Poslední možností je měření částečné, kdy je expozice určena pouze podle středového kruhu s plochou cca 9% z celkové plochy snímku. Všechny uvedené režimy pracují bezvadně a spolehlivě. Jediným nedostatkem v tomto ohledu je absence kvalitního přesného bodového měření. To je docela škoda, zvláště pak v dnešní době, kdy bodové měření z plochy cca 1 až 3% plochy snímku a svázaného s aktivním zaostřovacím bodem mívají celkem běžně už i kompaktní aparáty střední třídy.

Naměřenou expozici lze manuálně korigovat pomocí funkce korekce expozice v rozsahu ±2 EV. Velmi příjemné je rozdělení zvlášť na korekci expozice samotné a korekci blesku ale rozsah ±2 EV není příliš velký a při experimentech může být až nedostatečný. Vhodnější rozsah by byl alespoň ±3 ale ideálně cca ±5 EV.

5. Závěrka a práce s bleskem, AF a celková rychlost

Obrázek č. 27

Aparát je vybaven klasickou vertikální elektronicky řízenou štěrbinovou závěrkou. Rozsah časů je od 1/8000 až po 30 vteřin a případně lze využít i obvyklého režimu B pro trvalé otevření závěrky, kde lze využít i kabelového dálkového ovládání, případně i s časovačem. Snad jen trošku chybí možnost použití IR bezdrátového dálkového ovládání, při jehož použití není třeba se aparátu vůbec dotýkat. V případě nutnosti zamezení vibrací při delších časech závěrky je ale možno použít také předsklopení zrcadla, kdy se prvním stiskem spouště sklopí zrcadlo a druhým stiskem se teprve provede samotná expozice – což je například při pořizování nočních snímků velmi důležitá funkce. V uživatelských funkcích je také možné specifikovat, zda je nastavování jednotlivých kroků (nejen času ale všech hodnot) po 1/2 nebo po 1/3 EV. Synchronizační čas závěrky pro práci s vestavěným bleskem je 1/250 vteřiny a v případě použití originálního externího blesku Canon série EX je pak možné provádět expozice zcela neomezeně i při nejrychlejších časech závěrky – také velmi důležitá a významná funkce, vhodná především na vyjasňování stínů například při portrétování při prudkém denním světle. Ideální volbou je pak nový profesionální blesk Canon Speedlite 580 EX, který kromě obvyklých špičkových parametrů využívá také předávání informací o teplotě světla dle nastavení vyvážení bílé na aparátu. Při použití na EOS 20D si dokonce sám přepočítává ekvivalenty ohniskových vzdáleností objektivu vzhledem k velikosti čipu a podle výsledku nastavuje motorem ovládaný zoom paraboly blesku. U interního i externího blesku lze nastavit veškeré myslitelné režimy jako je synchronizace na první či druhou lamelu závěrky, režim omezení červených očí a synchronizace s dlouhými časy závěrky. Tady lze mít snad jen drobnou výhradu vůči provedení ovládání, kdy synchronizace lamel se nastavuje v uživatelských funkcích, režim červených očí zase v běžném menu a synchronizace s dlouhými časy je zase pevně svázána s režimem priority clony. Jistě by bylo mnohem praktičtější všechny funkce sloučit pod jediné samostatné tlačítko či položku v menu.

U EOS 20D byl kladen velký důraz také na celkovou svižnost všech systémů a tento záměr se skvěle vydařil. Zpoždění po zapnutí je téměř nepostřehnutelné a také nový zaostřovací systém je skutečně velmi svižný. Obsahuje 9 samostatných ostřících bodů, rozložených do kosočtverce položeného naplocho v obrazovém poli a je také schopen spolehlivě ostřit i za velmi slabého osvětlení. Pokud je již šero příliš velké nebo je dokonce tma, tak AF aktivuje přisvětlení pomocí série záblesků vestavěného blesku. Tato metoda je sice dost účinná ale při fotografování osob je pro fotografované dost nepříjemná a u aparátu této kategorie by jistě bylo vhodnější použití například vysoce svítivé nebo červené diody jako je tomu třeba u externích blesků. Maximální rychlost sériového snímání je výborných 5 snímků za vteřinu v sérii až 23 snímků v řadě ve formátu JPEG.

Celkově tak lze konstatovat, že i po stránce rychlosti všech systémů je EOS 20D na špičkové úrovni a jistě bude vyhovovat i velmi náročným fotografům, fotografujícím extrémně rychlé děje, jako například zvířata ve volné přírodě nebo sportovní akce.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    24.11.2004 18:58

    Pierre: Netuším - ale asi to bude tak nějak, jak říkáš ....

  • Dušan Beláň
    Dušan Beláň
    12.02.2005 19:32

    Takisto mi sem-tam mrzne 20D s objektivom Tokina 20-35...

  • Eva Konecna
    Eva Konecna
    08.05.2005 11:11

    musim sa opakovat, ta ista chyba ako pri 350D
    20D ma bodove meranie, dokonca extra pre kazdy focus bod
    RTFM

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    09.05.2005 11:55

    ea: Viz koment u 350D - 9% merene plochy snimku nelze v zadnem pripade povazovat za bod, jedna se o tzv. castecne mereni, ktere se sice taky muze hodit ale presnemu bodovemu s merenim z 1 max 2% plochy se v zadnem pripade nevyrovna ....

  • Ivan Mikšík
    Ivan Mikšík
    09.05.2005 20:36

    Ad přečipování - no, kompatibilita je prů ... U trochu starších nejde. V Sigma USA mně odepsali, že přečipovat nejde, ale pokud jsem z USA, tak mám zatelefonovat a nabídnou mně program "protiúčet". V USA se fotografové mají, nižší ceny, zákazníků si váží ...
    V bývalé "Západní Evropě" Canon zase nabízí při zakoupení DSLR slevy na objektivy, u nás kde nic tu nic ... :-(

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (30)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram