Test Minolta 70-200/2,8 APO G(D)SSM

Každá ze světových fotografických značek, která vyrábí objektivy, má ve svých produktech celou škálu typů objektivů, které by se daly rozdělit na objektivy pro základní využití a na objektivy, jejichž kvalita a preciznost provedení je předurčuje pro profesionální práci. Což ovšem neznamená, že by si je nemohl koupit jakýkoliv amatérský fotograf, záleží jen kolik do nich chce investovat, protože ceny takovýchto objektivů jsou přeci jen výrazně vyšší než ta „obyčejná“ skla. To ale odpovídá jejich kvalitě a provedení, které patří mezi to nejlepší.

Telekonvertor 2× (D)

Jak jsem již psal v úvodu, pro nové objektivy byly na trh uvedeny i nové telekonvertory AF 1,4× (D) a AF 2× (D). V testu s objektivem 70–200/2,8 jsem používal telekonvertor AF 2× (D). Konstrukce telekonvertoru je velmi podobná konstrukci objektivu. Kvalitní a robustní tělo z kovových slitin s bílou jemně matovanou povrchovou úpravou. Ve spojení s objektivem vám dá dohromady sestavu o ohnisku 140–400/5,6. Tele­konvertor se dá velmi rychle a jemně nasadit i sundat, polohy pro nasazení jsou vyznačeny červenými body. Doraz i cvaknutí pojistky po nasazení je zřetelné a spojení je pevné bez jakékoliv vůle. Na displeji přístroje se hned změnila velikost clony na dvojnásobek (u testovaného objektivu na min. 5,6), takže hned víte, jaká je její reálná hodnota. S použitím telekonvertoru se rychlost objektivu nijak viditelně nesnížila a bylo možné i nadále využívat všech 9 zaostřovacích senzorů Dynax 7. Stejně tak se nijak nesnížila kvalita zobrazení, přenos kontrastu a zobrazení barev. Telekonvertory jsou určené a konstruované pro tyto nové objektivy: Minolta AF 70–200/2,8 APO G (D) SSM a Minolta AF 300/2,8 APO G (D) SSM. Pokud byste je chtěli použít pro jiné např. neznačkové objektivy, můžete se (ale nemusíte) dočkat zklamání v podobě nemožnosti nasazení na bajonet. Jeho velikost je sice standardní Minolta AF, ale konstrukce optické soustavy telekonvertoru je specifická a navržená právě pro tyto 2 objektivy. Přední čočka konvertoru je posazena téměř v jedné rovině s bajonetem, proto objektivy, které nemají zadní čočky alespoň 2 cm „utopené“ ve svém těle, nepůjdou na telekonvertor nasadit. Bude jim v tom bránit jeho přední čočka.

Fotografie

Dělat nějaké testovací tabulky nemělo velký smysl, spíš pro ukázku několik fotografií s tématem zvířat, kdy se velmi dobře osvědčilo rychlé AF a i pohotový zoom. Foceno v Jihlavské ZOO a ve Dvoře Králové.

Většina fotografií je focena s clonou 4 s odpovídajícím časem, který ještě umožňoval fotografování z ruky, bez použití stativu. Časy se pohybovaly v rozmezí 1/200 až 1/400s. Fotografováno na diafilm Agfa RSX II 100 a skenováno na filmovém skeneru Nikon ED IV.

S telekonvertorem AF 2× (D) s celkovým ohniskem 400 mm a clonou 8.

Celková fotografie a 10 násobný výřez. Další fotografie je ukázkou, že s s minimální clonou 2,8 a ohniskem 200 mm je možné dělat velmi efektní fotografie.

Závěr

Nový objektiv Minolta AF 70–200/2,8 APO G (D) SSM zaslouženě patří mezi exkluzivní řadu AF G objektivů Minolta. Jeho větší rozměry i hmotnost je vyvážena kvalitou a precizností, s jakou je objektiv vyroben a dá se předpokládat, že je objektivem na celý život.
Jeho přibližná cena okolo 85 000 Kč je sice vyšší než jiné objektivy podobných parametrů, to však dostatečně převyšuje kvalita zobrazení na výsledných fotografiích. Je to přece jen objektiv profesionální tří­dy.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Jiří Vičík
    Jiří Vičík
    13.09.2004 20:22

    Pěkný článek a super fotky. Nechci vyvolávat flame, ale ceny kvalitních originálních skel jsou vysoké (v ČR) i pro profesionály. Co teprve chudáci náročnější amatéři. Amatérské objektivy 'značkových' výrobců jsou často opravdu mizerných optických kvalit, tak jim často nezbývá sáhnout po (aspoň opticky) kvalitnějších objektivech neoriginálních. Jirka V.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (6)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram