2.1.1 Černobílé filmy a neg. vývojky
Pokud jste se právě rozhodli začít s černobílou fotografií, tak bude ještě pár dní trvat, než se Vám budou v koupelně přilípnuté na kachlíkách sušit Vaše zvětšeniny, ale už teď Vás čeká první rozhodnutí - jaký film použít? Nezapomeňme, že nehledáme nejlepší film (takový ani neexistuje), ale film, se kterým co nejsnáze dosáhneme výborných a konstantních výsledků při domácím zpracování. Na rozdíl od barevného negativu nebo pozitivu u černobílého procesu musíme vždy uvažovat v rovině kombinace film-vývojka. A protože je tato otázka složitější než se na první pohled zdá, měl by Vám následující článek pomoci v rozhodování.
2.1.1. Přehled a stručné charakteristiky čb. filmů a neg.
vývojek, jak zvolit tu správnou kombinaci
Zatím co u digitální fotografie jsme odkázáni na jeden čip s pevnou
charakteristikou, analogová cesta nám umožňuje podstatným způsobem
ovlivnit výsledek volbou filmu. Poměrně malý je vliv výběru barevného
negativu, tady se většinou na výsledku podepíše, ať v dobrém či zlém,
minilab. Zcela zásadní je výběr filmů u diapozitivů a černobílého
negativu. Aby to nebylo až tak jednoduché, tak temnokomorníci při domácím
zpracování černobílých negativů mají další možnost ovlivnění
výsledku, a to volbou vývojky. Navíc na rozdíl od barevného negativu nebo
pozitivu, kde cílem je co nejstandardnější vyvolání normalizovanými
procesy C-41 nebo E6, je potřeba u černobílého procesu vždy uvažovat
v rovině kombinace film-vývojka.
Pokud se dáte zlákat a rozhodnete se založit do fotoaparátu svůj první černobílý negativ, čeká vás první rozhodnutí – který to má být? Tato otázka je složitější, než se na první pohled zdá. Účelem těchto článků není dělat reklamu jakékoli značce. Každý může mít své preference založené ať už na rozumovém nebo i citovém rozhodování. Malý příklad – Kodak již desítky let vyrábí Tri-X. Film, který se stal legendou, a který fotografové neustále žádají, protože si na něj zvykli. Podle technických parametrů tento dnes už prehistorický materiál v ničem nevyniká. Bude ale vyhovovat Vám? To byste si museli vyzkoušet, jiná cesta není. Nezapomeňme, že nehledáme nejlepší film (takový ani neexistuje), ale film, se kterým co nejsnáz dosáhneme výborných a konstantních výsledků při domácím zpracování. Samozřejmou podmínkou je koupě neprošlého dobře skladovaného filmu. Naštěstí se černobílé filmy neprodávají na benzínkách nebo v supermarketech a u specializovaných fotoprodejen je předpoklad jejich relativně slušného uskladnění.
Typ | Cena | Poznámka |
---|---|---|
ILFORD Pan 100 | 81,– | |
ILFORD Pan 400 | 81,– | |
ILFORD FP 4 Plus 125 | 138,– | Výhodné trojbalení za 290,– |
ILFORD HP 5 Plus 400 | 128,– | Výhodné trojbalení za 290,– |
ILFORD Pan F Plus 50 | 138,– | |
ILFORD Delta 100 | 143,– | Ploché krystaly |
ILFORD Delta 400 | 143,– | Ploché krystaly |
ILFORD Delta 3200 | 189,– | Ploché krystaly |
ILFORD SFX 200 | 204,– | Infrared |
ILFORD XP 2 Super 400 | 143,– | C-41 |
KODAK T-Max TMX 100 | 114,– | Ploché krystaly |
KODAK T-Max TMY 400 | 114,– | Ploché krystaly |
KODAK T-Max TMZ 3200 | 128,– | Ploché krystaly |
KODAK T-Max TCN 400 | 119,– | C-41 |
KODAK TRI-X TX 400 | 109,– | |
KODAK ACADEMY 200 | 94,– | |
KODAK PLUS-X PX 125 | 105,– | |
KODAK Portra BW 400 | 171,– | |
FUJI Neopan ACROS 100 | 114,– | velmi jemnozrnný |
FUJI Neopan 400 | 114,– | |
FUJI Neopan 1600 | 152,– | |
FUJI Neopan 400CN | 133,– | C-41 |
AGFA Pan APX 100 | 105,– | |
AGFA Pan APX 400 | 114,– | |
Fomapan 100 | 65,– | |
Fomapan 200 | 71,– | |
Fomapan 400 | 71,– |
V tabulce jsou obsaženy běžně prodávané filmy pěti výrobců –
Ilford, Kodak, Fuji, AGFA a Foma. Ceny jsou pouze orientační. Ke každému
filmu se dá na internetu najít jeho datasheet, ze kterého lze načerpat
všechny dostupné údaje a doporučení výrobce. Určitě je dobré se před
rozhodnutím o konkrétním filmu s tímto datasheetem seznámit. Podstatnou
inovací je používání plochých krystalů při výrobě emulze. Tyto filmy
moderní konstrukce jsou mnohem jemnozrnější, ale zase poněkud citlivější
na správné zpracování. Navíc rozhodně neplatí to, že by zrno fotku
kazilo, je to součást výtvarného pojetí.
Pokud vás předchozí tabulka poněkud vyděsila, snad vás uklidní moje
doporučení – vyberte si pro začátek JEDEN film a než začnete
experimentovat a seznamovat se s dalšími, naučte se jej optimálně
zpracovávat a znát jeho možnosti. Přeskakovat a neustále měnit film a
postup vyvolání nevede k poznání, ale spíše ke zmatku.
Do hry vstupuje totiž druhý zásadní faktor a tím je vývojka. Teoreticky
neexistuje k danému filmu žádná „zakázaná“ vývoka. Je ale pravda,
že některé kombinace jsou značně divoké, ale i ty mohou být
u pokročilých temnokomorníků používány pro specifický záměr.
Důležitým faktorem je požadovaný výsledek – požadujete maximální
ostrost nebo naopak co nejmenší zrnitost? Pro každý z těchto cílů je
potřeba zvolit jinou vývojku podle její charakteristiky. Pokud jako
temnokomorníci teprve začínáte, tak rozhodně neuděláte chybu, když se
budete držet vývojky doporučené výrobcem filmu. Samozřejmě nemůžete
očekávat, že Kodak bude jako nejvhodnější pro své filmy doporučovat
chemii Ilford a obráceně. Chování různých vývojek při změně ředění
nebo teploty je poměrně složitý problém a začátečníkům by popis
jednotlivých pravidel a výjimek spíše zamotal hlavu.
Vývojky jsou buďto přímo kapalné (Rodinal, TMax) nebo se nejprve
z prášku namíchá tzv. stock (velmi jednoduchá akce). Toto se týká např.
oblíbených vývojek ID-11 a Microphen. Práškové vývojky nikdy
nerozmíchávejte po částech, vždy připravte roztok z celého balení.
- Ilford ID-11. Klasické prášková vývojka, možnost práce ve třech koncentracích, velmi univerzální a ekonomická.
- Ilford Microphen. Jemnozrnná prášková vývojka, používaná především pro pushované filmy, vysoce citlivé filmy a tam kde je hlavním cílem minimální zrnitost i za cenu nižší ostrosti. Dá se s ní pracovat podobně jako s ID-11 ve třech ředěních.
- Ilford Ilfosol S. Kapalná vývojka doporučovaná jako nejvhodnější z kapalných vývojek Ilford pro dosažení max. ostrosti.
- Ilford Ilfotec DD-X. Moderní kapalná vývojka Ilford doporučovaná jako nejvhodnější z kapalných vývojek Ilford pro dosažení nejjemnějšího zrna.
- Agfa Rodinal. Legendární kapalná vývojka, vlastnosti se mění podle ředění (obvykle v rozsahu 1+24 až 1+199). Maximální ostrost, výrazné zrno – to je nejčastější výsledek u klasických emulzí. Zajímavé výsledky může poskytnout i u jemnozrných filmů, tam je ale potřeba vyzkoušet optimální koncentraci.
- Kodak D-76. Prakticky identická složením i vlastnostmi s ID-11 od Ilfordu i když např. u nových Tmax filmů jsou pro ně někdy udávány rozdílné časy.
- Kodak Tmax. Tekutá vývojka. Doporučovaná Kodakem pro filmy Tmax má univerzální použitelnost. Možnost ředění 1+ 9 pro jednorázové použití nebo 1+ 4 pro opakované vyvolávání s prodlužováním času.
- Kodak Xtol. Tekutá vývojka pozdějšího data narození než Tmax. Má svůj okruh příznivců, do tohoto výčtu ji přidávám pro úplnost, nemám s ní žádné zkušenosti.
Pokud jste se, budoucí temnokomorníci, prokousali touto teoretickou a možná nezáživnou částí až sem, tak na vás čekají praktická doporučení podle mých zkušeností a nejlepšího svědomí.></div
Jako hlavní cestu ke zjednodušení celé problematiky zpracování
černobílého filmu vidím potřebu/nutnost minimalizovat počet proměnných
v procesu zpracování.
Nejsnazší možností, jak toho dosáhnout, je zvolit si jako vývojku
osvědčenou ID-11 od Ilfordu. Jedná se o časem prověřenou práškovou
vývojku, se kterou lze vyvolat většinu filmů na trhu (no vždyť my si
stejně pro začátek chceme vybrat jeden, že?) velmi ekonomicky a kvalitně.
Tato vývojka má další výhodu v použitelnosti ve třech
koncentracích – buď neředěnou (1+0) jako stock, nebo v ředění
1+1 či 1+3. Každé ředění přitom dává jiné výsledky
v ostrosti/zrnitosti negativu. Ředěním se zrno méně rozmývá, je
ostřejší a výraznější.
- Předchozí strana
- 1
- 2
- Další strana
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruAhoj, jakožto člověk, mokrým procesem protřelý dlouhými léty pobytu v temné komoře, si dovoluji říci toto: pro začátečníka výborný článek, o tom, že zde není návod, jak skenovat, nemůže být ani řeči, neb ten, kdo začíná s analogem a BW obzvlášť, bude mít asi dost jen s tím, aby se sžilo s tím, co zde bylo nastíněno. Ale důležitější než vše, co zde bylo řečeno, je to, co zde řečeno nebylo. A sice volba formátu. Domnívám se, že investovat do kinofilmu je dnes naprostý nesmysl. Dnes buď 8Mp digitál nebo střední formát. Nevyhovuje-li mi digitál z jakýchkoli důvodů, tedy především z pocitu, že "to neudělá takové šedé přechody" a podobně, pak Vám musím sdělit, že jedině 6x4,5 nebo 6x6 nebo formát větší mi přinese lepší výsledky. A je-li řeč o skenech, tak tím spíš. Prošel jsem jak středním formátem tak kinofilmem a výsledky jsou jasně nesouměřitelné. Přičemž kinofilmové výsledky nejsou opravdu nic moc. Obzvlášť při zvětšování na A4 nebo 20x30 cm. Závěrem chci říci, že pořizování analogu a kinofilmu obzvlášť má přece jen jeden kladný rozměr. A to, že člověk musí víc myslet, než to zmáčkne a osobně pro mě je nesouměřitelný pocit při práce v komoře a u PC. První případ mě vždy uspokojoval, PC málokdy.
........dal sis práci, ale nepopsal si vliv redení, teploty a pohybu na vyvolání, zrno a kontrast a rozlisovací schopnost filmu!, coz mozná uplný zacátecníky tak nebere, jinak agfa ukoncila cb produkci filmu, je ale jeste dost jinejch treba maco, forte u blízkejch sousedu, u vzdálenejsích efke, lucky, x-tol je prásková vývojka a delám s ní sedum let, zajímavý by bylo popsat i jiný vlastnosti vývojek treba vliv na velikost zrna, kontrast, vliv kontrastu na výslednou zvetseninu podle hlavy zvetsováku, vyuzití pull/hold procesu (pouzívá se zdaleka víc nez píses), pozapomel si spousty výrobcu dodávající speciální vývojky, které prinásejí srovnatelné nebo i lepsí výsledky nez velké firmy, treba ze známých tetenal, amaloco, jinak pro novácky v cb procesu je clánek urcitý prínos, pro pokrocilejsí sem napsal neco já, je to tady:<a href="http://martyfoto.kbx.cz/print.html%20" target="_blank">http://martyfoto.kbx.cz/print.html
</a>
<br> jinak k fotokine pripravila fa maco novej film Rollei R3, jeho vlastnosti a vyuzití budem brzo vedet<br>
cb zatím neusnulo, super
Pokud se jedná o krajinu z vlastní zkušenosti vím, že kinofilm je málo a používám formát 6x6. Vedle toho známý Jiří Bartoš z Hejnic, který má fotky prakticky v každém Photo Lifu dělá pouze na kinofilm a umí to s malým zrnem a velkou ostrostí. Ale museli byste si od něho nechat vyprávět, jak to dělá. Není jednoduché vše dodržet.
marty: o vývojkách by toho šlo napsat fakt spousty. Myslím že i takhle to zamotá dost hlavu těm, pro které jsou tyhle články určené. Popisovat výjimky typu že větším ředěním rodinalu se dosáhne opačného efektu na zrnitost než u ID11 ... fakt si myslím že to takhle stačí.
S tím středním formátem - k tomu se musí každý dopracovat. Tyhle články by měly být primárně pro lidi co mají SLR a láká je vyzkoušet temnou komoru. Jasně by si neměli zavřít dveře ke střednímu formátu koupí zvětšováku co ho neumí....
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.