Test objektivu Canon RF 24mm f/1.4 L VCM

Objektiv Canon EF 24mm f/1.4 L byl před 20-ti lety jediný, kterým šly fotografovat polární záře či hvězdné krajiny. Canon RF 24mm f/1.4 L VCM je jeho nástupcem a na rozdíl od předchůdce netrpí komou v rozích. Bleskově ostří. Testoval jsem ho na krajinářské expedici Fotoinstitut.cz na Kavkaz.

Odebírat

Pro bajonet Canon RF se musíte rozhodnout mezi Canon RF 20mm f/1,4 L USM a Canon RF 24mm f/1,4 L VCM. Pro krajináře bych doporučil spíše širší ohnisko 20mm, pokud hledáte více univerzální objektiv na obecnou reportáž, šel bych do 24mm. Pokud byste chtěli ušetřit, nezbývá než jít do objektivů vyvinutých pro zrcadlovky s bajonetem EF a nasadit objektiv přes EF/RF redukci.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Konstrukce a mechanické vlastnosti

Oproti staršímu Canon EF 24mm f/1,4 L USM II (650g) je Canon RF 24mm f/1.4 L VCM odlehčený – 515g. Jako hybridní objektiv pro foto i video má možnost mechanického ovládání clony na objektivu, které si však můžete i zamknout. Vše je dobře zatěsněno, manuální ostření je hladké a plynulé.

Ostření a stabilizace obrazu

Canon RF 24mm f/1.4 L VCM je testoval na špičkovém těle Canon EOS R5 Mark II. To zvládá stabilizaci obrazu objektivu pohybem sensoru bravurně.

VCM znamená angl. Voice Coil Motor a je údajně ještě o trochu rychlejší než nano USM. To samozřejmě nepoznám, ale ostří perfektně tiše a rychle. Je to prostě Canon L-ko.

Nina z vesničky Lanchvali, Sva­netie, Gruzie

Canon EOS R5 Mark II, objektiv Canon RF 24mm f/1,4 L VCM, clona f/4, 1/1250s, ISO 100

Nina z vesničky Lanchvali, Svanetie, Gruzie II

Canon EOS R5 Mark II, objektiv Canon RF 24mm f/1,4 L VCM, clona f/1,6, 1/8000s, ISO 100

Chtěl jsem rozostřit pozadí za Ninou a otevřel jsem clonu. Protože svítilo Slunce, najednou nastal problém s příliš krátkým expozičním časem. ND filtr jsem neměl.

Optická kvalita

Ostrost a rozlišení

Kavkazský hořce s hlavním hřebenem v pozadí, Svanetie

Canon EOS R5 Mark II, objektiv Canon RF 24mm f/1,4 L VCM, clona f/11, 1/1500s, ISO 400

Díky rychlému ostření a perfektnímu ovládání je tato kombinace velmi vhodná na ostřící bracketing z ruky, V tomto případě jsem použil dva snímky. První na popředí a druhý na hory s ledopády v pozadí.

Tři kamarádi z expedice

Canon EOS R5 Mark II, objektiv Canon RF 24mm f/1,4 L VCM, clona f/16, 1/100s, ISO 125

Na fotoexpedicích děláme všichni to samé. Hledáme co nejlepší záběry. I příroda nám svými stíny ukazuje, že vztahy jsou kamarádské.

Horské kopretiny, Kavkaz

Canon EOS R5 Mark II, objektiv Canon RF 24mm f/1,4 L VCM, clona f/9, 1/640s, ISO 400

Odrazy v jezerech Kavkazu jsou lákadlem, jakmile se ztiší vítr

Canon EOS R5 Mark II, objektiv Canon RF 24mm f/1,4 L VCM, clona f/16, 1/60s, ISO 100

Koma

Nejvyšší hora Gruzie Šchara se severním koncem Mléčné dráhy, Gruzie

Canon EOS R5 Mark II, objektiv Canon RF 24mm f/1,4 L VCM, clona f/1,4, 13s, ISO 3200

Všimněte si, jak je dobře prokreslena i M31 – galaxie v Andromedě.

Boj se světelným znečištěním, Kavkaz

Canon EOS R5 Mark II, objektiv Canon RF 24mm f/1,4 L VCM, clona f/2, 13s, ISO 3200

Myšlení lidí v Gruzii je ještě vůči přírodě ve, ISO 32lmi primitivní. Světla nesvítí směrem k zemi, ale zásadně do prostoru. Často si LED osvětlení vytvářejí u svých domů jakési cirkusy a jsou nadšeni ze světla v noci. To dokáže znečistit oblohu i v dost odlehlých vesnicích. Neuvědomují si, jak je tma v noci důležitá i pro jejich vlastní zdraví a že to není jen záležitost, o kterou bojuje jen pár fotografů. V tomto přírodě jsme se skrývali za hřebenem, aby Mléčná dráha byla alespoň trochu vidět na fotce.

Kresba v protisvětle

Tetnuldi (4858m), Kavkaz

Canon EOS R5 Mark II, objektiv Canon RF 24mm f/1,4 L VCM, clona f/13, 1/800s, ISO 200

Vzdálený hřeben s ikonickými rohy Užby vpravo

Canon EOS R5 Mark II, objektiv Canon RF 24mm f/1,4 L VCM, clona f/16, 1/1000s, ISO 160

Bokeh

Hřbitov Svanů I

Canon EOS R5 Mark II, objektiv Canon RF 24mm f/1,4 L VCM, clona f/1,4, 1/3200s, ISO 160

Hřbitov Svanů II

Canon EOS R5 Mark II, objektiv Canon RF 24mm f/1,4 L VCM, clona f/1,4, 1/800s, ISO 160

Závěr

Klady

Výborná optická kvalita včetně potlačené komy

Rychlé a tiché ostření

Kvalitní mechanická konstrukce

Zápory

Průměrná kresba v protisvětle

Děkuji společnosti Ca­non.cz za zapůjčení objektivu na test na fotoexpedici Fo­tointitut.cz na Kavkaz do Gruzie.

Tady jsem vrazil do ruky Canon R5 Mark II do ruky Petrovi, aby mne vyfotil před sestupem z hřebene. Už se těším na Kavkaz zase na jaře 2026, kdy sem zase vyrazíme s fotoexpedicí Fo­toinstitut.cz a hřeben bude plný jarních květin. 

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram