Dírková komora snadno a rychle
Na FotoAparátu.cz se občas věnujeme speciálním fotografickým technikám. Nyní se již po několikáté setkáme s dírkovou komorou, dozvíte se jaký formát zvolit pro dírkový fotoaparát, jak si dírkový fotoaparát vyrobit včetně návodu k získání "správných" fotografií. Samozřejmostí jsou příklady fotek včetně komentáře. Najdete zde odkazy i na další články o dírkové komoře.
Tato fáze je ovlivněna rozhodnutím, který formát jste zvolili. Pokud SLR
či DSLR, jste v podstatě hotovi – do krytky bajonetu (dají se většinou
pořídit náhradní za rozumnou cenu) vyříznete doprostřed otvor
o průměru cca 1 cm, přes který přilepíte plíšek s dírkou. Podstatné
je, aby plíšek doléhal všude a světlo nemohlo „profukovat“. Protože
lepení plíšku na plast nemusí být tak prosté, jak by se zdálo,
s výhodou lze použít oboustrannou lepící pásku. Tímto je přístroj
připraven k focení. Pokud chcete používat kinofilm mimo SLR, zvolte vhodnou
krabičku (fantazii se meze nekladou) a další konstrukce je pak shodná
s velkým formátem.
Se starým měcháčem bude práce víc, je potřeba zjistit, jak upevnit
plíšek v potřebné vzdálenosti od filmu. Toto řešení jsem z úcty
k Voigtlanderu z roku 1927 nerealizoval, takže můžu sloužit pouze
teoretickou radou. Vždy je potřeba opatrně odstranit objektiv i celý měch
a nahradit destičkou příslušných rozměrů s otvorem překrytým
plíškem. Opět musí dobře doléhat po obvodu, aby nedošlo k pronikání
parazitního světla. Závěrka v tomto případě byla odstraněna spolu
s objektivem, takže je nutno ji simulovat vhodnou krytkou, v nouzi postačí
překrýt dírku černou samolepící páskou, kterou při expozici vždy
odlepíte (expoziční časy jsou v řádu vteřin, takže to není až takový
problém).
Pokud jste se rozhodli pro stavbu většího formátu nebo neobvyklou konstrukci
(negativ může být uložen i v plechovce po obvodu – válcová plocha má
větší úhel záběru a zajímavě deformovanou perspektivu), může být
použito více dírek atp., musíte si potřebnou skříňku „vyrobit“
vlastními silami. Kreativitě se meze nekladou. Jako příklad uvedu cestu,
kterou jsem zvolil já. Pro první pokusy jsem použil papírovou krabici od
bot. Výšku jsem upravil na 70 mm, do středu dna jsem prořízl otvor a
překryl jej plíškem s dírkou. Jako závěrku jsem použil černou lepící
pásku. Stejnou páskou jsem vlepil do víka obyčejný ČB matný fotopapír
13×18 cm Fomaspeed normální gradace ve fotokomoře při ochranném
osvětlení. To je samozřejmě možné i potmě (při trošce cviku a snahy).
Obvod krabice a víka jsem pak rovněž oblepil páskou, abych zabránil
náhodnému otevření a pronikání parazitního světla. Expoziční časy
jsou samozřejmě mnohem delší, v řádu minut či hodin, ale pro první
pokus to nevadí. Menší formát lze pochopitelně realizovat jinou vhodnou
světlotěsnou krabicí potřebných rozměrů.
![]() |
![]() |
Zpracování naexponovaného materiálu
Takže máte svou první fotografii pořízenou dírkovou komorou. Ale co s ní
dál. Opět záleží na tom, jaký formát jste zvolili a jak dalece zkušení
černokomorníci jste. V případě kinofilmu či formátu 6×9 lze s výhodou
použít služeb minilabu, které dodají následně i zvětšené fotografie.
Obraz ovšem nebude mít ještě plnou „šťávu“ dírko-fotografie
(zvláště u kinofilmu), která přichází až s větším formátem.
Při volbě většího formátu jste ovšem odkázání na vlastní síly,
neboť málokterý minilab zpracuje planfilm formátu 10×15 cm či větší,
o zvětšování nemluvě. Buď máte vlastní fotokomoru či někoho
známého, kdo ji má, pak je zpracování v podstatě obdobou běžného
procesu negativ – pozitiv, ovšem s tím, že film nelze volat v tanku, ale
v miskách a pozitiv se musí realizovat jako kontaktní kopie. Pozitiv lze
ovšem pak snadno naskenovat na plošném skeneru a vzhledem k určité
neostrosti dané dírkovou fotografií je to snadné i na celkem nekvalitních
skenerech. Papírový negativ si budete muset vyvolat sami zcela určitě,
aspoň nevím o komerčním minilabu, kam byste jej mohli zanést. Pakliže
jste vyvolávání již někdy provozovali, jistě víte, jak na to a
následující pasáž můžete smělě přeskočit.
Pokud ovšem temnou komoru nemáte, nezbývá, než opět improvizovat. Ale ani
toto není za hranicí dostupnosti běžně vybavené domácnosti. Pokud jste
začali pokusy s pozitivním fotopapírem, máte situaci usnadněnu. Musíte si
opatřit dvě misky takových rozměrů, aby se papír do nich vešel.
Nejlepší jsou samozřejmě klasické fotomisky, které se teď dají opatřit
často v bazaru za směšnou cenu či různé plastové misky pro zmrazování
potravin. Na místě pinzet poslouží kolíčky na prádlo nebo lze použít
i vlastní prsty (pokud je nebudete olizovat, nebezpečí akutní otravy
nehrozí, mám to osobně vyzkoušeno :) Nachystejte si příslušné
chemikálie – vývojku a ustalovač, opět lze s výhodou použít pro
přípravu tekuté koncentráty dle doporučení výrobce a v zatemněné
místnosti vyvolávejte předepsanou dobu, opláchněte ve vodě a ustalte. Jako
poslední lázeň po vyprání ustáleného filmu použijejte vodu s kapku
saponátu (opravdu stačí jedna kapka). Pak stačí usušit (opět lze
s výhodou pro sušení filmu použít prádelní šňůru a kolíček na
prádlo, papír nechte sušit opřený ve svislé poloze) a kochat se negativem
první fotky pořízeným touto netradiční metodou.
Pokud máte negativ na filmu, je možno jej buď naskenovat a dále zpracovat
obvyklým způsobem (pokud máte dostatečně velký skener s možností
skenovat transparentní předlohy) a nebo si musíte vyrobit kontaktní kopii na
papír. Ani toto není složité, stačí potmě položit film na papír,
přiložit kouskem čistého skla a na krátkou dobu (řádově vteřiny,
závisí na vzdálenosti a intenzitě světelného zdroje) osvítit. Pak již
papír potmě (pokud nemáte k dispozici ochranné žlutozelené nebo červené
osvětlení) vyvolat stejně jako negativ, ovšem v příslušné vývojce,
usušit a následně popřípadě rovněž naskenovat.
Pokud jste exponovali přímo na papír, stačí rovnou naskenovat a
v libovolném graf. editoru převézt na negativ, čímž získáte pozitiv.
Další zpracování je již obvyklým digitálním způsobem. Je samozřejmě
možné udělat si i z papírového negativu kontaktní kopii opět na papír,
je to ovšem nutno dělat za mokra a nepříjemně vzrůstá kontrast a ztrácí
se detaily. S ohledem na to, že skener je již celkem běžně dostupný a
následné zpracování v digilabu rovněž, volil bych raději tuto cestu.
Celé takto popsané to může připadat složité a pracné, ale vzhledem
k tomu, že u takto velkého formátu pravděpodobně nebudete dělat víc
snímků než jeden denně, vlastní zpracování se po několika opakováních
stane rutinní a prostou záležitostí. Ještě je potřeba upozornit, že
vývojka nechává po zaschnutí velmi vytrvalé fleky, většinou hnědé či
žluté barvy, nejen na oděvu, ale i na stěnách, stolech, vanách… a proto
je na místě po sobě dobře uklidit, aby nedošlo ke zbytečným bouřkám na
domácím nebi.
Když nám dírko-fotografie učarovala
Pokud se vám podařilo udělat svou první fotku touto metodou a
s překvapením zjišťujete, že to opravdu funguje, překousnete podivné
pohledy okolí, považující vás za blázny, a budete chtít dělat další
záběry, začnete nacházet slabiny vaší dírkové komory. Zvoli-li jste si
menší formát, zatoužíte po větším, protože jen tak lze zachytit více
detailů. Pokud jste vyrobili první fotku v krabici od bot, je vám jasné,
že takto moc fotek udělat nelze, neb je to nekonečně nepraktické a krabice
nemá moc dobré mechanické vlastnosti a vlhko ji taky nesvědčí. A tak se
dáte cestou výroby něčeho, co bude umožňovat zachovat velký formát a
přitom i jistou operativnost. Budete se chtít rozloučit s expozicí na
papír, protože ty časy jsou opravdu velmi dlouhé, i když pro některé
situace jej lze rovněž použít… Opět začnete od dírky, pokud ji nemáte
hotovou již od předchozích pokusů ve správném průměru.
Na VF dírkovou komoru stačí na výrobu bedýnky použít nějaký pevnější
materiál, např. modelářskou překližku či cokoli, co se snadno
opracovává a spojuje. Některé z možných způsobů konstrukce jsou patrné
z fotografií mých „milášků“, v prvním případě bylo jako
konstrukční materiál použito zbytků dílců plovoucí podlahy, ve druhém
tzv. kuprextit, sklolaminát potažený měděným plechem, který se snadno
spojuje pájením, tento lze získat v prodejnách s elektrotechnickým
materiálem. V obou případech je opracování zcela v možnostech domácího
kutila. Pokud to myslíte opravdu smrtelně vážně a vadí vám nepohodlí
výměny filmu potmě, můžete zvolit jako zadní stěnu kazety na plochý
film, používané u velkoformátových přístrojů. Tyto jsou ovšem natolik
drahé, že vždycky, když mi vadí možnost pouze jediného snímku, vzpomenu
si na jejich cenu a řeknu si, že to zase tak strašné není. Upevnění filmu
na vnitřní straně zadní stěny je rovněž možné různými způsoby –
prostým přelepením rohů filmu lepící páskou při každém zakládání
nového filmu, zasouváním pod obdobu fotorůžků, kterými byly kdysi
upevňovány fotografie v albech, nebo zářezy, do kterých se film zasune a
podobně. Tuto část konstrukce je potřeba řešit celkem pečlivě, neboť
film je nutno vkládat potmě a pouze za pomocí hmatu, přičemž jej nesmíte
umatlat nebo poškrábat. Upevnění zadní stěny musí být řešeno tak, aby
nedocházelo k průniku parazitního světla do komory, přesto musí
umožňovat výměnu negativu. Vnitřní stranu komory je vhodné vylepit
černým matným papírem nebo látkou, jednak se tím zamezí případným
odrazům a navíc se bezpečněji komora světelně „utěsní“. Hrany zadní
stěny lze oblepit pěnovým těsněním na okna, které rovněž do jisté
míry zamezí průniku světla. Konkrétní nákres neuvádím, protože
vlastní stavba silně závisí na vašich možnostech a schopnostech.
Jako závěrku lze použít například krytku na objektiv a obroučku ze
starého filtru, který zbavíme skla a přilepíme před dírku, nebo malou
clonku upevněnou na jednom šroubku, jejíž přesunutím můžeme dírku
odkrýt a zase zakrýt.
Na místě hledáčku (pokud ho nutně potřebujeme, po krátké praxi získáme
dostatečný odhad úhlu záběru i bez něj) lze použít například dveřní
širokoúhlé kukátko s maskou odpovídající úhlu záběru.
Neměli byste rovněž zapomenout na stativový šroub, na jehož
nejjednodušší realizací je pořídit v obchodě s fotopotřebami redukci,
která se používá mezi stativem a VF kamerami. Stativ je totiž v podstatě
bezpodmínečně nutný, nejen kvůli zamezení stržení při expozici, ale aby
bylo možno kameru vůbec nějak postavit či nasměrovat.
Vlastní konstrukce při troše šikovnosti a základním vybavení trvá
několik hodin a náklady se pohybují v řádu stovek korun dle použitého
materiálu. Samozřejmě lze koupit i dírkové komory hotové, nevím zda
i u nás, ale v zahraničí určitě, nicméně jejich cena je často
srovnatelná s klasickými zrcadlovkami střední třídy a pocit při pohledu
na fotku pořízenou vlastnoručně vyrobeným přístrojem je
k nezaplacení…
Pokud jste se prokousali články až sem a rozhodli to zkusit, přeji mnoho
úspěchu a těším se na vaše snímky v místní galerii. Pokud máte pocit,
že konstrukce komory či dírky je nad vaše síly, rád pomohu radou dle
svých a vašich možností.
A nyní již zmíněné odkazy na ostatní články o dírkové komoře na
FotoAparátu.cz:
Letem dírkovým světem
Jak fotografovat dírkovou komorou
Jak začít se stavbou dírkové komory
Světový den dírkové fotografie 2003
Vidět pomalu
Světový den dírkové fotografie 2002
Vztahy pro výrobu dírkových komor
Rozhovor s Dianou H. Bloomfield
Fotografování dírkovou kamerou
- Předchozí strana
- 1
- 2
- 3
- Další strana


Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruTak jsem to konecne zmeril, mas pravdu, rozmer negativu je cca 12.7 x 17.7 (mereno normalnim pravitkem :)
diky. Me zase treba ke "botokrabicove" verzi prisla "stylovejsi" ta slepovana varianta - ale mas pravdu, ze ta tva je praktictejsi.
Dá se někde koupit černobílý pozitivní fotopapír? Moc mne láká dírkovka :) ale nejdřív bych si to chtěl jen jednoduše omakat. Ve fotokinu na mne koukali jak pošuka, ale tady se o něm píše. Tak jak to je?
Rad bych to zkusil, ale ceny za zakoupeni pinhole camery me trochu odrazuji. Nicmene mam Canon Digital Rebel a tak bych se rad zeptal, zda zakoupeni krytky s dikou (http://www.freestylephoto.biz/sc_prod.php?cat_id=2203&pid=5639) stoji za to nebo je to jen ztrata casu (a penez). Dik moc.
dokola: pozitivnim fotopapirem jsem myslel normalni papir pro vyrobu pozitivu, pokud jsem te popletl, omlouvam se. Pokud jej pouzijes misto filmu, da se celkem snadno ziskat pozitiv naskenovanim a prevodem na negativ nebo mokrou cestou kontaktne na dalsi papir. Jinak pozitivni papir existuje pro barevne dia (drive Ciba, dnes Ilfordchrome), ale ten jsem na mysli nemel.
map: Vyroba pinhole je opravud snadna (alespon pro pokusy), na digitalu to samozrejme bude fungovat taky, ale s ohledem na velikost cipu a vzdalenost cipu od krytky bude uhel zaberu jeste mensi nez na kinofilmu u klasicke zrcadlovky, vinetace pochopitelne taky, jenze i ostrost :) pro prvni pokusy to samozrejme mozne je - rozmer dirky je shodny jako pro kinofilmovou SLR, ale myslim, ze vysledny dojem z fotky bude zklamanim, prava dirkografie je fascinujici prave sirokym uhlem zaberu a rovnomernou vinetaci.
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.