Test Nikkor Z 180-600mm f/5.6-6.3 VR
Nikkor Z 180-600mm f/5.6-6.3 VR je objektiv s velmi dobrým poměrem cena/výkon. Univerzální megazoom s hmotností 2140g má kvalitní provedení, tichý autofocus a optickou stabilizaci a kvalitní optiku. Více v testu.
V kategorii megazoomů pro Nikon Z bajonet není moc konkurence. Z neznačkových výrobců se nabízí levnější Tamron 150–500 mm f/5–6,7 Di III VC VXD, který však kvalitou provedení trochu pokulhává a navíc nemá 600mm. Test zde. Delší ohnisková vzdálenost se pro fotografování zvířat v přírodě vždy hodí. Další možnost Nikkor Z 100–400 mm f/4,5–5,6 VR S je dražší a v případě, že si budu vybírat univerzální zoomový teleobjektiv, dal bych určitě přednost delší ohniskové vzdálenosti. Označení S je označení pro vyšší řadu kvality, Nikkor Z 180–600mm f/5.6–6.3 VR S-ko nemá.
Přes redukci Nikon FTZ II lze na bajonet Z nasadit velké množství objektivům s bajonetem F včetně populárních megazoomů od Sigmy. U Nikonu se to v kategorii teleobjektivů, kde potřebujete perfektní ostření (velký rozdíl průměrů bajonetů F a Z) bych doporučil jednotlivé kombinace s redukcí vyzkoušet z hlediska rychlosti a přesnosti ostření. Výhodou budou přijatelné ceny.
Profesionální fotografové zvířat a sportu budou požadovat vysokou světelnost. To je ovšem jiná cenová kategorie . Tady určitě musíme uvést jedinečný Nikkor Z 400 mm f/2,8 TC VR S. test najdete zde.
Kompromisem cena/světelnost/hmotnost ve velmi dobré optické kvalitě je Nikkor Z 400 mm f/4.5 VR S.
Konstrukce a mechanické vlastnosti
Nikkor Z 180–600mm f/5.6–6.3 VR váží 2140g. Velmi dobře padne do ruky. Stativový kruh bych rovnou doporučil vyrábět ve standardu Arca Swiss, aby nebylo třeba kupovat další rychloupínací destičku.
Sluneční clona dobře sedí a nepadá.
Průměr závitu pro filtry je 92mm. Objektiv Nikkor Z 180–600mm f/5.6–6.3 VR mi hodně připomíná velmi oblíbený Sony FE 200–600mm f/5.6–6.3 G OSS E, který je na trhu již delší dobu. Test najdete zde.
Přepínače AF/MF a omezovač ostření (optická stabilizace nemá nic kromě VR v názvu)
Ostření a stabilizace
VR znamená, že součástí objektivu je stabilizátor obrazu. Jako celek se stabilizací obrazu na senzoru Nikon Z6iii funguje tiše a plynule. To je spolu s tichým ostřením klíčové pro natáčení videa.
S tělem Nikon Z6iii je Nikkor Z 180–600mm f/5.6–6.3 VR výborná kombinace pro fotografování zvířat , která je velmi dobře sladěná a za rozumnou cenu.
Optické vlastnosti
Nikkor Z 180–600mm f/5.6–6.3 VR má velmi dobrou kresbu v celém rozsahu ohniskových vzdáleností. Když nemáte po ruce jiný objektiv, zvládne i krajinku. Uděláte si panorama a snímek složíte v počítači.
Jezerní slať, Šumava
Nikon Z6iii, Nikkor Z 180–600mm f/5.6–6.3 VR, ohnisková vzdálenost 180mm, clona f/6,3, 1/200s, ISO 100, složeno s 5ti snímků
Pro většinu fotografů zvířat je klíčová kvalita kresby při otevřené cloně f/6,3 při ohniskové vzdálenosti 600mm.
Vlk obecný (Canis lupus) I
Nikon Z6iii, Nikkor Z 180–600mm f/5.6–6.3 VR, ohnisková vzdálenost 360mm, clona f/6,3, 1/1250s, ISO 3200
Vlk obecný (Canis lupus) II
Nikon Z6iii, Nikkor Z 180–600mm f/5.6–6.3 VR, ohnisková vzdálenost 600mm, clona f/6,3, 1/500s, ISO 1600
Tady na bílé srsti byla dynamická pružnost sensoru ještě dostatečná. Když Slunce zesílilo, při ISO 1600 již došlo ke ztrátě kresby v nejsvětlejší části kůže.
Vlk obecný (Canis lupus) III
Nikon Z6iii, Nikkor Z 180–600mm f/5.6–6.3 VR, ohnisková vzdálenost 250mm, clona f/6,3, 1/50s, ISO 500, výřez
Stabilizace obrazu fungovala výborně. Tady vlka něco očuchával na kmeni a pohyboval se velmi pomalu.
Vlk obecný (Canis lupus) IV
Nikon Z6iii, Nikkor Z 180–600mm f/5.6–6.3 VR, ohnisková vzdálenost 250mm, clona f/6,3, 1/60s, ISO 500
U tohoto snímku vlk přebíhal po kmeni. Malým ostřícím bodem jsem v režimu AF-C sledoval hlavu. Díky pohybu objektivu se již začíná projevovat rozmazání panningem.
Objektiv s ohniskovou vzdáleností 600mm již funguje jako velmi slušný dalekohled. Ten můžete například využít pro fotografování slunečních skvrn při západu Slunce. Potěšila mne I kresba v protisvětle, kde parazitní světlo je minimální.
Sluneční skvrny 19. září 2024
Nikon Z6iii, Nikkor Z 180–600mm f/5.6–6.3 VR, ohnisková vzdálenost 250mm, clona f/16, 1/8000s, ISO 100
Rychlosti sekvenčního snímání jsem pak použil k zprůměrování pozadí. Průměr je ze 30ti snímků.
Když máte k dispozici lehký dalekohled jakým je Nikkor Z 180–600mm f/5.6–6.3 VR, tak jsem si z okna svého pokoje ještě vyfotografoval Galileovy měsíce Jupiteru. Na hvězdy potřebujete kvalitní optiku a tu tenhle objektiv má.
Měsíce největší planety naší Sluneční soustavy, které poprvé uviděl Galileo Galilei
Nikon Z6iii, Nikkor Z 180–600mm f/5.6–6.3 VR, ohnisková vzdálenost 600mm
Pro větší detaily přechodů Měsíců, kdy chcete vidět stín měsíce na povrchu Jupiteru však potřebujete dalekohled. Jak to fotografovat jsem popsal v článku.
Závěr
Nikkor Z 180–600mm f/5.6–6.3 VR je velmi kvalitní zoomový teleobjektiv s univerzálním využitím od fotografie zvířat, sportu, snímky krajin či měst s potlačenou perspektivou až po astrofotografii. Objektiv má dobrý poměr cena/výkon.
Klady
- Velmi dobré optické vlastnosti při plně otevřené cloně
- Solidní mechanická konstrukce
- Rychlé a tiché ostření v kombinaci s velmi dobrou stabilizací obrazu na těle Nikonu Z6iii
Zápory
- Hmotnost přes 2kg
- Stativový kruh není na standard Arca Swiss
Děkujeme společnosti Nikon za zapůjčení objektivu na test.
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruOznačení S je navíc spíše označení pro nižší řadu kvality, Nikkor Z 180–600mm f/5.6–6.3 VR S-ko nemá...
V tom případě označení S na NIKKOR Z 600mm f/4 TC VR S - NIKKOR Z 800mm f/6.3 VR S Nikon Z 85mm f/1.2 a dalších objektivech, je podle Vás nižší řada objektivů ???
Diky za upozornění. Opraveno. S je označení pro nejlepší objektivy u Nikonu s bajonetem Z.
Ken rockwell.com v na stránce konkrétního s objektivu píše vysvětlující odstaveček
S: Subliminally suggests sexual satisfaction. The "S" designation has no other purpose than subliminal seduction...
A dokonce v seznamu objektivů písemno S u nich ostentativně ignoruje :)
Tam asi bylo hodně šumu a větru, že ten zvuk zní trochu jako z dálky...
Zaplaťpánbůh za tu přepínací páčku na video! Ne snad kvůli možnosti zahájit video stiskem spouště, ale za dvojnásobné možnosti customizace. (ačkoliv se může na první pohled zdát, že 3 možných customizací lze dosáhnout i bez páčky přepnutí) Protože jsou lidi, co foťák na focení a točení používají tak intenzivně a pro tak rozmatité workflow, že bez U1,U2,U3/PASM se neobjedou.
Customizace se týká 3 oblastí:
přiřazení tlačítek (pro makro se hodí lupa na palec=AF ON)
-výběr položek pro i.Menu (dát tam položky, ke kterým se nedostanu - například wind noise reduction, split view) - bez přepínače by i.Menu sdílelo jedno menu f2 a g2 (snad jsem se trefil) – protože do menu se během natáčení nedá dostat !
-samotné trvalé nastavení (timeouty pro vypnutí displeje, barevný profily, ale i kupodivu pojmenování souborů, jas, apply setting to live view)
A to i pro video:
Příklady:
Uv1: studiové točení, bez stabilizace, displej, fixní hlasitost, bez redukce větru, wide audio
Uv2: vlog+ točení za chůze: EIS+Sport, narrow audio, auto display switch, High DR, vypnutí AF override na prstenci,
atd
Uv3, už mě reálný příklad nenapadá, tak předhodím opěr makra ve videu (třeba pozorování brouků v laboratoři), focus peaking, AF-ON=zoom, tlačítko na split view
Uv3 : wildlife? - nedokážu posoudit, co bych si tam navolil a hlavně jestli je natolik specifický, aby se kvůli tomu hodil vyhrazený další U režim
Uv3: nebo noční točení
Uv3: točení venku za velkého světla s ND filtrem: jas max (protože ND filtr rozhodí automatický ovládání jasu), 4K 60, kupodivu tohle přenastavit zabere nějakou dobu
+ vždy tam bude PASM, který bych doporučil nechat na univerzál
Jenom pozor, dobře si rozmyslete, ze kterého rezimu P/A/S/M bude daný U vycházet, to bohužel nejde změnit musí se to celé udělat od znova.
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.