Test FF bezzracdlovky Panasonic LUMIX DC-S5II

Panasonic nedávno představil další fullframe bezzrcadlovku Panasonic LUMIX DC-S5II, která navazuje na předchůdce bez dvojky v názvu. Opět se hodně soustředí na video, opět má mód vysokého rozlišení focení. Jaký Panasonic LUMIX DC-S5II je?

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)
? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Ostření

Kvalitní zaostření je výsledkem spolupráce těla, objektivu (zde LUMIX S 20–60/F3,5–5,6), nastavení, zkušeností. Prostě to není v reálných podmínkách jen o těle. Kromě kontrastního automatického zaostřování má LUMIX S5II i systém automatického ostření s fázovou detekcí a umí ostřit až do osvětlení –6 EV. Upřímně, je mi celkem jedno, kolik písmenek charakterizuje ostření. Buď funguje skvěle, dobře, hůře, nebo vůbec. Normální automatické ostření (ne to na objekty) fungovalo skvěle.

Parametry (automatického) ostření se nastavují v menu na třetí záložce Zaostřování. Především jde o detekci objektů typu člověk, tvář/oko, zvíře+člověk. Další parametry musíte „vychytat“, jak vám to vyhovuje. Automatické ostření na objekty fungovalo jen slušně. Jenže já měl při 60mm ohnisku světelnost 5,6. Domnívám se, že právě proto automatická detekce a především „udržení“ zaostřeného objektu (tváře, těla) fungovaly subjektivně hůře, než u nedávno testovaného modelu Canonu.

V režimu video je průběžné ostření zcela neslyšné a aparát se chová tak, aby v nahrávaném zvuku nic nerušilo. Pokud by se aktivovalo maximální chlazení, tak bude ve videu slyšet určitě. Do této situace se však běžně nedostanete. Abych vůběc „větráky“ slyšel, musel jsem je nuceně zapnout v menu.

Typy ostření snad zmiňovat podrobně nemusím. Najdeme samozřejmě sledování objektu, několik velikostí zón ostření, lze ostřit a exponovat dotykem na displej… Až na výše zmíněnou situaci, ostření fungovalo výborně jak z hlediska přesnosti, tak z hlediska rychlosti. Anglická verze manuálu se ostření věnuje na více než padesáti stranách.


Standardním chováním je to, že přestože je ostření nastavené na AF-S, tak se automaticky ostří.

Videorežim

Pokud vás zajímá nejvyšší rozlišení, tak je to 6K s rozlišením 5952×3968. S5II v tomto rozlišení umí 10-bit výstup 4:2:0 29,97/23,98sn/s. Vzorkování 4:2: 2 10-bit umí v rozlišení C4K/4K 60p/50p a to při neomezené době nahrávání (v režimu řízení tepla Standard je to maximálně 30 minut). Často běžný kancelářský počítač 6K video přehrává trhaně a starší mohou mít problém i se 4K videem. Video chce prostě svoje nejen pro editaci, ale i pro přehrávání.

Koho zajímá spíše výsledek a méně, co je za ním, tak se podívejte na videa natočená z ruky. Pokud není uvedeno jinak, jsou videa natočená v továrním nastavení fotoaparátu. POZOR: youtube originály 6K přehrává aktuálně v rozlišení maximálně 4K.

Stabilizace a natáčené video jdou ruku v ruce (natočené z ruky ještě víc). A tak se podívejte na porovnání videa od varianty bez stabilizace, s mechanickou stabilizací a se stabilizací včetně elektrobnické. To vše v rozlišení 6K (dostupné pouze ve 4K).

V nastavení najdete parametry pro S&Q video. Tedy pro zpomalené a zrychlené video. Podstata je v tom, že se natáčí s definovanou frekvencí snímání a přehrává se s tou, v níž se ukládá výstup. Například 4× zpomalené video se uloží při ukládání do 25fps frekvence při snímání s frekvencí 100 fps. A zrychlené se natočí například s fkevencí 5 fps a přehraje se s frekvencí 25 fps. Tím dostanete 5× zrychlené video. Nejsou možné zcela libovolné kombinace, možnosti jsou zřejmé z menu fotoaparátu. Tato videa jsou ukládána bez zvuku.

Protože lze nahrávat v režimu priority clony, můžeme dosáhnout při natáčení změny hloubky ostrosti.

A ještě ukázka základního rozližení FullHD.

Variant nastavení typu videa, rozlišení, velikosti použité části čipu atp. je přes 130(!). Ty rozšiřuje snímání zrychleného a zpomaleného videa, které mají vlastní pozici na hlavním voliči.

Panasonic S5II je zřetelně již hodně kamera. Pokusím se vysvětlit pár pojmů a „čísílek“ co nejjednodušším způsobem, a tak se jistě v očích profesionálů dopustím nepřesností.

Pokud netoužíte po hlubším pochopení možností natáčení videa, přeskočte následující kapitolu.

Co chci v následujícím napsat? Přidám pár informací pro profesionály a pokusím se laikům vysvětlit, v čem tkví jejich podstata. Například, když máme záznam 4:2:2 10bit, máme tím k dispozici materiál, který lze výborně upravovat a měnit. 

Některé pojmy a související volby nastavení videa

(částečně převzato z testu fotoaparátu Panasonic S1H)
 

Rozlišení snímku

Pojem je jistě jasný. Najdeme rozlišení od FullHD (1920 × 1080) přes standardní 4K až po 6K (5,9K).

HLG

Jde prakticky o zvýšení dynamického rozsahu typu HDR. Jde o zkratku Hybrid Log-Gamma. Více o ní na LUMIX Academy. Aby mělo nahrávání s touto funkcí smysl, musí ji podporovat zařízení pro přehrávání.

Bitové rozlišení barev

Najdeme dvě varianty. Buď 8bit, nebo 10bit. 8bit ukládá pro jeden subpixel 256 úrovní, 10bit 1024 úrovní. Výsledný obrazový pixel tvořený třemi subpixely může mít 16 777 216 barev, resp. 1 073 741 824 b­arev. Bitové rozlišení volíme současně s rozlišením (FullHD až 6K) a vzorkováním (4:2:2 nebo 4:2:0).

To o barevné hloubce platí samozřejmě i pro fotografování a je zřejmé, proč mají raw soubory 12 bitové nebo dokonce 14 bitové rozlišení. Jde o následné zpracování, kdy až finální výsledek se převede do 8 bitové formy (to je standard pro jpg).

A teď pro přehlednost bitová barevná hloubka v tabulce.

rozlišení červená zelená modrá počet barev (mísením)
8 bit 256 (28) 256 256 16 777 216 ( (28) 3 )
10 bit 1 024 (210) 1 024 1 024 1 043 741 824 ( (210) 3 )

Liminace a chroma

Kus bloku obrazu (typicky obdélník 8 krát 2 px, tzv. makropixel) je nutné nějak zapsat. A to je u S1H buď 4:2:2, nebo 4:2:0. Vzorkování 4:2:2 je z profesionální sféry, 4:2:0 standard. Co to ale znamená? V tomto zápisu tvaru J:a:b, je „a“ počet barvonosných složek v prvním řádku, „b“ je počet barvonosných složek ve druhém řádku. Lidské oko vnímá rozdíl jasů výrazněji než rozdíl barev. Barevné vzorkování má za cíl snížení množství dat kvůli přenosu informace, ale s minimální ztrátou kvality pro lidské oko. Když předhodíme oku správný jas, ale jinou barvu, nic moc se neděje a množství dat, která musíme přenést k divákovi, je výrazně menší. Pamatujete černobílou televizi? Tak celý obraz chápejte jen jako informaci o jasu, barva chybí. A to je ta 4 na začátku a celé je to 4:0:0. Zápis 4:4:4 říká, že zaznamenáme jak jas, tak barvu každého pixelu z obdélníku 8×2. Když je to navíc 10 bitově, tak máme k dispozici přes miliardu barev, tedy 1024 na subpixel (obrazový pixel je tvořen třemi subpixely).

A teď v tabulce

4:4:4 4:2:2 4:2:0
luminace (jas)
chroma (barva)
luminace + chroma

Úhel záběru

Úhel záběru určuje parametr Zóna videa. Na výběr je FULL, S35mm (APS-C), PIXEL/PIXEL. První volba celou šířku čipu následně přepočítává do zvoleného rozlišení. Druhá bere šířku videostandardu Super 35 mm a také ji přepočítává na zvolené rozlišení. Poslední volba natáčí v poměru jeden pixel záznamu na jeden pixel scény. V praxi to znamená, že se výrazně mění úhel záběru.

Napájení a výdrž

Zapnutý fotoaparát při připojení k PC se chová jako externí disk a nenabíjí se, připojený a vypnutý se začne nabíjet. Fotit a současně nabíjet z powerbanky není možné. Výrobce uvádí při běžném focení výdrž baterie 370 snímků. Při prvním focení, kdy jsem neustále něco kontroloval a fotoaparát byl v zásadě stále v provozu přes pět hodin, jsem jich udělal na zcela nabitou baterii zhruba 230 a k tomu méně než 30 sekund videa 4K. Je zřejmé, že se při rozumném užívání k hodnotě počtu snímků udávané výrobcem dostanete. Eko­nomický mód, kde se má dosánou několikanásobné výdrže, jsem nezkoušel a z povahy testu to ani nemá smysl. Osobně bych tedy k jakékoliv bezzrcadlovce okamžitě pořídil buď druhou baterii, nebo rovnou bateriový grip.

Konektivita

Stačí jistě napsat, že S5II lze párovat pomocí WiFiBT a samozřejmě „kabelem“ USB-C nebo HDMI typ A. Spárování a ovládání s telefonem proběhlo pmocí aplikace Lumix Sync intuitivně. WiFi A BT je ve třetí podzáložce čtvrté hlavní záložky.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)
? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram