Sony 20-70mm F4 G - první zkušenosti

Co se stane, když se zkříží širokáč a základní zoom? Vznikne (zatím) unikátní objektiv pokrývající ohniska, kvůli kterým byste dosud s sebou museli brát dva objektivy. Fullframe objektiv Sony 20-70/4 jsme si měli možnost vyzkoušet a zde jsou naše postřehy z praxe.

Úvod

Jednou ze základních vlastností bezzrcadlovek po jejich příchodu na trh byla kompaktnost, což už dnes samozřejmě není jejich jediná výhoda, ale byla to klíčová výhoda při jejich příchodu na trh. Dnes, kdy bezzrcadlovky dominují a DSLR odcházejí na zasloužený odpočinek, je příjemné vidět, že se na tuto tezi nezapomíná. U fotoaparátů s výměnnými objektivy je totiž „kompaktnost“ dána samotným tělem fotoaparátu jen částečně, protože bez příhodně kompaktních skel nakonec nemusíte s celým systémem oproti DSLR ušetřit víc, než pár gramů.

Sony, jak se zdá, má řešení, spočívající v redukci „svaté trojice“ (16–35, 24–70 a 70–200mm) ne pouhou dvojici, protože místo prvních dvou objektivů vám nabídne alternativu v podobě jediného objektivu. Oželíte sice 16mm, ale v závislosti na tom, jak dané objektivy používáte, to nemusí vadit.


Objektiv patří do střední třídy (označní G), tedy nad objektivy bez „G“ ale pod řadu „G master“.

Světelnost F4 je pak samozřejmě také kompromis, byť jde o tradiční světelnost, ve které se objektivy „svaté trojice“ rovněž prodávají ve svých kompaktnějších/lev­nějších verzích. Zoom s podobným rozsahem (byť jde „jen“ o 3.5× zoom) v F2.8 by rozhodně nebyl kompaktní. Ale třeba se v řadě G Master něčeho takového také dočkáme? Nepředbíhejme ale a věnujme se nově představenému objektivu.


Základní specifikace

  • Určení: fullframe + APS-C (přepočtené ohnisko 30–105mm)
  • Úhel záběru: 94°-34° (FF), 70°-23° (APS-C)
  • Váha a rozměry: 488 g, 78.7 × 99 mm
  • Závit pro filtry: ano, průměr 72mm
  • Optická konstrukce: 16 členů v 13 skupinách, z toho 3ED a 4 asférické (2AA a 1ED)
  • Autofokus: Ano, interní, XD lineární motor
  • Ruční ostření: Ano, elektronický prstenec, mechanický přepínač
  • Stabilizace: Ne
  • Minimální zaostřitelná vzdálenost: 0.3m (široké ohnisko) – 0.25m (tele) při AF, 0.25m v celém rozsahu při MF (maximální zvětšení 0.72×)
  • Clona: 9-lamelová, s kruhovým otvorem a rozsahem F4-F22 v celém rozsahu
  • Clonový kroužek: ano, možnost hladkého i krokového chodu, možnost zamknutí clonového kroužku (Iris Lock)
  • Programovatelná tlačítka na objektivu: Ano
  • Konstrukce: Kov + plast
  • Utěsnění: ano, gumový kroužek na bajonetu: ano, ochrana čoček fluorovými vrstvami
  • Sluneční clona: Ano, bajonetová, tulipánová (ALC-SH174, v balení)
  • Cena: 1609 EUR

Na papíře není, vzhledem jeho k určení, objektivu mnoho co vytknout. Kompaktní, utěsněný, s lineárním AF motorem, závitem pro filtry a sluneční clonou v balení. Chybí sice stabilizace, ale to už bychom asi chtěli po kompaktním fullframe zoomu příliš.

Navíc zde máme mnoho věciček, které nejsou stěžejní, ale potěší, jako je clonový kroužek s volitelným chodem (krokový pro focení, hladký pro video) a možností zamčení nebo programovatelná AF tlačítka (typická jinak spíše pro teleojektivy).

Důležité ovšem je, zda je objektiv kromě toho, že je dlouhý i široký, zároveň i bystrozraký. Podívejme se na výsledky našeho prvního seznámení s objektivem níže (použité tělo: Sony A1, fotografie: Andrej Macenauer, Jakub Súkeník).

Testování

Kresba

Nejprve se podíváme na obě krajní ohniska, ale všechny clony na scéně z Prahy, foceno do JPEG.

Kresba na obou krajních ohniscích na všech clonách, nejprve široké ohnisko 20mm:

Clona: 4.0 Clona: 5.6
20mm F4 20mm F5.6
Clona: 8.0 Clona: 8.0
20mm F8 20mm F11
Clona: 16 Clona: 22
20mm F16 20mm F22

Kresba je velmi dobrá už od clony F4 a ideální kolem F8. Od clony F11 výše je patrná difrakce, ale vyloženě destruktivní je až na hodnotě F22.

…a nyní dlouhé ohnisko 70mm:

Clona: 4.0 Clona: 5.6
70mm F4 70mm F5.6

Clona: 8.0 Clona: 11
70mm F8 70mm F11

Clona: 16 Clona: 22
70mm F16 70mm F22

Výsledek je opět podobný, jako výše. Kresba není špatná už od plné díry, ale střed se hezky vyostří při F5.6 a okraje při F8, výše nastupuje difrakce.

Ještě srovnání na třech ohniscích 20, 27 a 70mm na vybraných clonách od Andreje ze Šumavy (RAW v ACR):


20mm F4 20mm F8 20mm F16 20mm F22

27mm F4 27mm F8 27mm F16 27mm F22

70mm F4 70mm F8 70mm F16
70mm F22

Opět můžeme konstatovat vynikající kresbu objektivu na F4-F8 a difrakci na clonách F16–22.

Bokeh

S clonou F4 není objektiv vyloženě určen pro práci s extra-úzkou hloubko ostrosti, ale díky jeho fullframe určení je dobře použitelný třeba pro snímky s rozostřeným pozadím:

Makro/closeup

S minimální zaostřovací vzdáleností 0,25m nejde o žádný makroobjektiv, ale nějaké záběry zblízka s ním zvládnete:


70mm F4 70mm F8 70mm F16 70mm F22

Geometrické zkreslení

Na fotografiích v JPEGu přímo z fotoaparátu nebo běžného RAW konvertoru (aktualizovaného, samozřejmě) zkreslení neuvidíte, dokonce ani v hledáčku při focení. To ale neznamená, že žádné není; tak, jako většina objektivů pro bezzrcadlovky, spoléhá i Sony 20–70/4 na softwarové korekce a vložené profily. Musíte se ale snažit, abyste je vypnuli a viděli reálné optické zkreslení objektivu:


20mm 70mm

Vinětace

Podobný případ, jako u zkreslení: vinětace je korigována částečně opticky a částečně softwarově, důležité je, že na finálním výstupu není nijak problematická:

Barevné vady

Barevné vady nejsou velký problém. Jistě s tím pomáhá i korekční profil, ale důležitý je výsledek. Někdy můžete najít nějaké v rozích a okrajích na kontrastních hranách, jako jsou větve (viz níže), ale musíte fotku hodně přiblížit – mějte na paměti, že to je 50MPx:

Protisvětlo

Objektiv si snadno poradí i se sluncem v záběru – žádné výrazné odlesky vidět nejsou:

Difrakční hvězdičky

Na stejné scéně je vidět i difrakční hvězdička, kterou vytváří devítilamelová clona (zde F16):

Zaostřování

Dvojitý XD motor s lineárním chodem byl po celou dobu rychlý a spolehlivý, s tichým provozem. Výrobce tvrdí, že se rychlost oproti minulé generaci zvýšila až od 60%, což jsme neměli jak ověřit, ale ostří skutečně rychle a bezproblémově (což je i zásluha použitého těla A1).

Jelikož má objektiv i různé drobné optimalizace pro video (jako možnost tichého chodu clonového prstence), zajímalo nás, zda je parfokální (tzn. nemění zaostřenou vzdálenost při změně ohniska):


Jak se zdá, objektiv je dostatečně parfokální (zkoušeno při F8 na větší vzdálenost, drobnou chybu tedy může pokrýt hloubka ostrosti). Nicméně pokud natáčíte video v podobných podmínkách, nemusíte se bát zoomovat ani při manuálním zaostření.

Galerie

(najetí myší ukáže expoziční údaje, první kliknutí zvětší do lightboxu a kliknutí na odkaz pod náhledem zobrazí plné rozlišení)




Závěr

Objektiv jsme měli k dispozici zatím krátce, nicméně zanechal velmi pozitivní dojem. Rozsah ohnisek je překvapivě univerzální ve srovnání s tím, co se za univerzální zoom považuje obvykle (tedy 24–70mm). Ano, ty čtyři milimetry na širokém ohnisku dělají hodně.

Objektiv je rychlý, ostrý a má kvalitní konstrukci, utěsněnou proti nepřízni počasí. Jestli mu lze něco vytknout, je to chybějící stabilizace a difrakce na vyšších clonách (což může zajímat krajináře, kteří by jim rádi nahradili sadu pevných objektivů či F2.8 zoom). Nicméně pokud bych si měl vybírat základní zoom pro svůj Sony systém, byl by to i přes chybějící stabilizaci či horší světelnost F4 asi kandidát na první místo. Zda je to tak i pro vás, se bude odvíjet od toho, zda je vám klasický zoom 24–70 spíše těsný na širokém konci, nebo vám nestačí ten dlouhý. V takovém případě pro vás Sony, podobně jako další výrobci, má variantu 24–105/4, která je již tradiční variantou prodlouženého záklaďáku. Novinka je právě a hlavně (krom své optické kvality) zajímavá tím, že koncept základního zoomu neprodlužuje, ale rozšiřuje.

   

Děkujeme zastoupení společnosti Sony za zapůjčení testované fototechniky

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (2)

Tisknout článek

Tip na článek

LISTOPADOVÉ NOVINKY SPOLEČNOSTI NIKON
LISTOPADOVÉ NOVINKY SPOLEČNOSTI NIKON

Spo­leč­nost Ni­kon mi­nulý tý­den roz­ší­řila svoji na­bídku o čtyři nové pro­dukty. Řadu pro­duktů roz­ši­řuje černá verze iko­nic­kého fo­to­a­pa­rátu Ni­kon Z fc, ob­jek­tiv NIK­KOR Z 40 mm f/2 (SE), grip pro dál­kové ovlá­dání MC-N10 a  su­per­te­le­ob­jek­tiv NIK­KOR Z 600 mm f/4 TC VR S. Na všechny se dnes po­dí­váme. 

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram