Bezzrcadlovka Canon EOS R6 Mark II v praxi
Bezzrcadlovku Canon EOS R6 Mark II jsem "protáhl" sportovními závody a hned Mistrovstvím Evropy ESKA. K tomu jsem přidal pár běžných testovacích scén. Jak R6 MII obstál?
R6 Mark II na ME ESKA
Nastavení fotoaparátu
Neměl jsem čas nějak moc přemýšlet nad nastavením. Zapnul jsem režim P, nechal ostření Single, vyvážení bílé na automatiku, vypnul jsem zobrazení náhledu po focení (tovární nastavení je zobrazit na 2 s a je na čtvrtém řádku v osmé podzáložce první záložky Menu) a fotil skrz hledáček. Zobrazení po snímání je jedna ze základních továrních vlastností snad všech fotoaparátů. A mně opravdu nevyhovuje. Když si chci snímek prohlédnout, udělám to vědomě. Když fotím, nechci být po stisku spouště omezen na 2 sekundy ve vnímání okolí. Ale to je tak s nastevením všechno.
O něco později jsem ostření změnil na režim Servo, takže neustálé. To přineslo zásadní změnu ve sledování zaostřených objektů. Některé snímky jsem fotil v režimu priority času, abych eliminoval pohybovou neostrost způsobenou pohybem focených lidí.
Automatické vyvážení bílé je u některých modelů fotoaparátů v podobných situacích zcela nevhodné. R6 II mě dostal, protože v dané hale, kde podklad odráží červenou a modrou barvu a zářivky jsou zdrojem světla, jeden snímek v režimu Automatické vyvážení bílé, který nedopadl úplně dobře následuje. Exponoval jsem extrémně rychle po zapnutí a na pozadí je LED panel. Možná si to „nestihl srovnat“, možná to dělají ty ledky a jejich míra v záběru.
Sami porovnejte výstupy lišící se vyvážením bílé. První je u mě nejlepší a je v automatickém režimu.
Dokonce jsem nepotřeboval ani kompenzaci expozice (do plusu). Bílá kimona potřebují u některých modelů až +1 EV a je to nutnost, jinak jsou podexponovaná moc. U fotoaparátu R6 MII snímky v hale podexponované prakticky nejsou.
Ostření
Fotil jsem vesměs při dvou nastaveních ostření. Prvním bylo AF Single, druhým AF Servo. Vše ostatní jsem nechal v továrním nastavení. V tom se ostří s priorotou vyhledávání osoby/obličeje/oka. V části focení jsem nastavil výběr oka na levé oko.
V Menu můžete nastavit, jak R6II reaguje na překážku, to jsem také nechal v továrním nastavení.
Video pořízené prostým přiložením mobilu k hledáčku částečně ukazuje, jak se ostření chová. Jde o AF Servo ostření a já byl naprosto u vytržení. Po namáčknutí spouště kvůli ostření, když byl středový bod na dané osobě, si R6ka „hlídala“ osobu (oko!) sama a já jen komponoval. Většina snímků z haly vznikla tímto způsobem.
Ostření (video vzniklo pouhým přiložením telefonu k hledáčku, proto omluvte jeho kvalitu)
Prakticky žádný snímek z počtu cca 1200 není zaostřený jinam, než má být. Pokud je něco neostré, je příčinou stržení, takže jde o mou chybu, případně jsou expoziční časy příliš dlouhé a vznikla pohybová neostrost.
Výdrž baterie
Když jdete fotit takovou akci, tak „šťáva“ dojít nesmí. Měl jsem k dispozici tři baterie a grip. „Jednobaterková“ verze na celodenní focení stačit nebude, ale „gripová“ verze, kde jsou v gripu dvě baterie, naprosto s přehledem (a to máte tu třetí baterii v kapse). Kdo chce mít jistotu, že může celý den fotit a nijak moc se neomezovat, si grip jistě pořídí.
Informace o počtu snímků a zbývající kapacitě baterie najdeme ve fotoaparátu.
Zde by celkový počet snímků byl již skoro 1000 a u posledního skoro 1100.
Takže při trošku úsporném focení za den na baterii nafotíte v pohodě 500 snímků a s gripem v pohodě tisícovku. Počty snímků (elektronických) zrcadlovek jsou nedostižné, ale za dané situace (EVF) jde o skvělá čísla. Nemyslíte?
Použité objektivy
Měl jsem k dispozici tři objektivy. RF70–200mm F2.8 L IS USM, RF24–70mm F2.8 L IS USM a RF135mm F1.8 L IS USM. Dokonale jsem jimi pokryl sportovní akci. 24–70 na stupně vítězů a snímky celků. 70–200 byla dokonalá na detaily, nejvíce jsem použil ohniska 100–200 mmm, 80% snímků vzniklo jím. A pevná 135? Tu jsem si chtěl „osahat“, protože světelnost 1,8 může zajímavě vyjádřit pozadí, především ale při nejnižším clonovém čísle snížíte citlivost pro krátké časy. Všechno to jsem vyzkoušel. Autor testu by neměl napsat následující: „Parádní, parádní, parádní.“ Ale napsal bych to. V kombinaci s AF Servo ostřením s ostřením na levé oko to byl koncert. Rozhodně jsem tak chování fotoaparátu a objektivů vnímal. Měl jsem na „place“ navíc srovnání s různými staršími fotoaparáty různých značek (i stejnou :-) ). A jednoznačně jsem v kvalitě snímků vedl, přestože jsem nefotil „svým“ železem. Zdůrazňuji, že mou prioritou bylo ostření, sledování objektu a použitelnost snímků na web. Neřešil jsem aberaci, vinětaci, distorzi atp. Ale ani tyto vady ve fotografiích nejsou, rozhodně i proto, že v továrním nastavení fotoaparátu je zapnutá korekce vinětace.
Canon EOS R6 Mark II s objektivem RF24–70mm F2.8 L IS USM
RF135mm F1.8 L IS USM |
Detail clony u RF135mm F1.8 L IS USM |
RF135mm F1.8 L IS USM
RF70–200mm F2.8 L IS USM |
RF70–200mm F2.8 L IS USM |
Ukázkové fotografie – hala
Veškeré pořízené fotografie jsou uloženy přímo fotoaparátem resetovaným do továrního nastavení s tím, že je ukládáno do jpg v nejvyšší kvalitě. Použitý objektiv je u snímku uveden.
Závěr
Plusy
- rychlé a přesné ostření, nastavení ostření
- výborný výstup
- skvělé vyvážení bílé v režimu Auto
- video 4K; zpomalené video
- reálná výdrž baterie
Minusy
- nemá horní stavový displej
Já další negativa nevidím. Snad jen velmi bohaté možnosti nastavení, protože než zjistíte, jak se co změní při změně nastavení, zabere čas. Přiznám se, že jsem na závodech nečekal ani polovinu použitelných fotek. A ono to dopadlo tak, že nepoužitelné bych spočítal na prstech obou rukou. Canon R6 Mark II spíše využije sportovní fotograf, krajinář možná sáhne po modelu s vyšším rozlišením. I video je výborné, ale kvůli tomu si R6 MII asi kupovat nebudete. Ale sporťák využije rychlost ostření, frekvenci snímání (až 40sn/s) i „kontinuální snímání snímků do formátu RAW rychlostí 30 sn/s s předběžným záznamem 0,3 nebo 0,5 sekund pro max. přibl. 191 snímků“ a svou roli sehraje i nízký šum. Objektivy pro bajonet RF jsou, pokud chcete použít nějaký starší, obvykle to jde přes redukci. Takže pokud chcete fotit sport, je Canon EOS R6 Mark II jasně v čele užšího výběru.
- Předchozí strana
- 1
- 2
- Další strana
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruČlánek perfektní. Ale myslím, že při dnešních cenách jak těla, tak RF objektivů, bude tento špičkový foťák pro mnohé fotografy jen pouhým snem.
Uvedl bych jeste jedno minus pro tento fotoaparat. Nevim, do jake miry je potreba nasledujici informaci brat vazne nebo jak se bude chovat fotoaparat v zime, protoze Canon na svych strankach uvadi provozni prostredni v rozmezi 2 až 40 °C.
"Uvedl bych jeste jedno minus pro tento fotoaparat. Nevim, do jake miry je..." - zobrazit celý komentář
Všechny značky jsou na tom s dolní hranicí provozní teploty u bezzrcadlovek dost podobně.
Výborné je video jak ostří R6 II ty dva judisty. V kombinaci s rychlostí sekvence rozumím, co si mi říkal o procentu ostrých fotek. Bylo by zajímavé, jak by se choval ostřící systém při fotografování jelenů v hustém lese, kde je spousty rušivých větviček apod..
Super. Nezkoušel jste i rychlost ostřenáí při focení na EF skla přes redukci?
Slibují. Po reinkarnaci si ho koupím.
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.