TURISTÉ - ZHODNOCENÍ OKEM PROFESIONÁLA 8/2022

Srpnové téma „TURISTÉ“ seriálu Okem profesionála již tradičně ohodnotil Kamil Varga. Celkem jste vložili do soutěže 65 velmi zajímavých fotografií. Autor vítězné fotografie získává hodnotnou knižní cenu od nakladatelství Zoner Press.

Vážení přátelé fotografové,

pokud opomeneme náboženské poutě nebo objevitelské cesty Marka Pola, u kterých se o skutečném turismu nedá tak úplně mluvit, tak na jeho skutečný vznik měl vliv romantismus konce 18. století s jeho obdivem ke krásám divoké přírody. V této době se i prvně objevuje slovo turistika z francouzského slova tour znamenající okružní cestu, putování. A i když klasická turistika může být i pěší k jeho rozvoji významně pomohla železnice. V českých zemích v době národního obrození k němu výrazně přispělo i skautské hnutí. Ve 20. století se rozšířila o turistiku na vodě. I u nás tak oblíbené sjíždění řek. Ke kterému od Vás mimochodem nepřišla ani jediná fotografie. Od 30. let i na autě a motorce. Po válce turismus pronikl i mezi dělníky. Začali se organizovat poznávací zájezdy a exkurze. Dá se tedy mluvit už o masovém turismu s dovolenými na horách nebo u moře. S rozvojem hromadné letecké dopravy už skutečně po celém světě. Mluví se už dokonce i o vesmírném turismu, i když zatím jenom pro malou, hodně movitou skupinu lidí. Podle statistik v organizovaném cestovním ruchu se ročně přesune více než miliarda lidí. Pro mnoho lokalit je příjem z turismu významným přínosem pro rozpočet i zaměstnanost. Masovost má ale i negativní, hlavně environmentální důsledky. Ve většině z Vašich 65 příspěvcích jak se dalo čekat, dominovali hlavně exotické lokality. Ale přišlo i několik příspěvků z domácích luhů a hájů. A těma začnu.


Petr52 - Na vrcholu

Na černobílé fotografii od Petr52 vidíme dvojici na kopci. Podle autora je to Mravenčák, jinak přírodní památka v Doupovských horách. Dvojice je umístěna v pravé třetině známého třetinového dělení plochy. Většinu zbylé plochy tvoří výhled do kopcovité krajiny a dramatická obloha. Kompozičně ji není co vytknout. Ale po stránce technické bohužel ano. Samotná dvojice je v protisvětle, co se zajímavě a efektně projevuje zvýrazněním jejich kontur a vlasů. Snímek je ale moc kontrastní, takže chybí jakékoli prokreslení v jejich stínech. Mnohem hůře ale dopadla krajina v pozadí. Ta byla uměle ztmavena natolik, že jí úplně chybí bílá. A kolem dvojice vznikla světelná aura.


Mirka Winklerová – V pustém lese

Na této barevné fotografii od Mirka Winklerová vidíme turistu od zad procházející lesní cestou. O tom že nejde jen o člověka na procházce po okolí domova, nám jasně říkají nejenom jeho hole ale hlavně ruksak na zádech. Snímek vyniká především krásnou podzimní světelnou atmosférou a bohatým množstvím odstínů. Tu vytváří hlavně hnědé na zem popadané listí a mlha, ve které se pomalu tajemně ztrácejí vzdálenější stromy. Melancholie a lyrika české krajiny. Je hezkou ukázkou toho, že i v našich končinách se dá nafotografovat zajímavá fotografie s tématem turismu.


ainuKudy do zoo, prosím?

Že turismus může být i zdrojem humoru a to dokonce i v našich podmínkách je zřejmé z této fotografie od ainu. I s docela vtipným názvem. Docela povedený postřeh z ulice, který spadá pod označení, kterému říkáme street foto. Osoba ve zvířecím kostýmu s kufrem v rozhovoru s paní u přechodu pro chodce. Docela by mě zajímalo, o čem si povídají. Že by skutečně ta ZOO? Jinak kompozičně v pořádku s osobami v levé třetině, přechodem a autem v pravé rámováno nahoře billboardy. Snad jenom ten náklon fotografie doleva není ideální, hlavně když je jednoduše odstranitelný v jakémkoli editoru.


ElimurkaCestující …

Téměř jako kompoziční studie působí tato fotografie od Elimurka. Osoba s kufrem scházející do podchodu je jako hlavní prvek fotografie spolehlivě umístěna do levého třetinového dělení plochy. Navíc do nejsvětlejšího obdélníku v obraze, který vždy láká divákovu pozornost, takže náležitě vyniká. Horizontální i svislé linie se opakují i zbytku kompozice na kachlíkách a liniích v podchodu. Zajímavé jsou i úhlopříčné linie. Jak ta v podchodu vpravo dole, tak i ta vytvořena stínem a zábradlím v okolí hlavního prvku. Musím pochválit i perfektní převod do černobílé. A to obzvláště proto, že scéna disponuje skutečně hodně vysokým kontrastem s tmavými oblastmi v podchodu a sluncem osvětlené oblasti kolem figury. Kresba je prostě všude.


Bob Gajdoš – Na cestách

 A ještě jedna kufrová scéna, tentokrát od Bob Gajdoš. Tentokrát sice barevná, ale s jedinou barvou, takže monochromatická. Ta je obvykle známkou barevné stylizace. Tentokrát je stylizace nejenom barevná ale i geometrická. V obraze vidíme pouze kontury lidí se zavazadly na světle zeleném pozadí pravděpodobně v průchodu na letišti. Celé v horizontálním výjevu. Geometricky přesnou lineární konstrukci chodby narušují oblé lidské obrysy. Skutečně hodně výtvarně stylizovaný příspěvek k tématu.


mduchy – Vestrahorn

Lpn – Zvědavec

Jeden kontra příroda by se dal označit společný jmenovatel těchto dvou snímků. Ale společného mají i víc. Třeba přítomnost moře, nebo vysoké skály u něj. Na fotografii vlevo od mduchy si asi nejdřív všimneme vysoké černé hory, která vyplňuje většinu plochy záběru a až poté malé až nenápadné figury, která i když miniaturní je vlastně hlavním prvkem fotografie. Snímek je typickou až extrémní ukázkou krajiny s nízkým horizontem. Ta zdůrazňuje oblast nad ním, která musí být nosná a zajímavá a tím černá skála tady je. Figura je u takovýchto fotografiích také nositelem měřítka. Bez něj bychom neměli přesnou představu o její monumentalitě. Na fotografii vpravo od Lpn je taky lidské měřítko. Tentokrát je ještě menší, a pokud by nebylo barevně výrazně odlišné od okolí, tak by ve strukturálně bohatém snímku úplně zaniklo. Bylo by hodně odvážné ho označit za barevnou dominantu. Spíš ho až při podrobném zkoumání nakonec odhalíte. Hlavním prvkem bude tentokrát spíše ta vlna valící si cestu až na skálu. I kompozice tentokrát s vysokým horizontem to potvrzuje. Živel v plné intenzitě.


drapkaV pražských uličkách

Že se dá téma pojmout i trochu experimentálněji nám na své černobílé fotografii ukazuje drapka. A navíc v domácích podmínkách naší Královské cesty. Turistů je tam skutečně dost. Snímek fotografovaný ze stativu s expozicí 6 vteřin umožní rozmazání pohybujících se objektů v jinak úplně ostrém prostředí, v našem případě návštěvníků naší metropole. Nápad považuju za docela kreativní, turisté tu působí jako duchové bloudící tajemným Starým městem. Rozmazané osoby ve střední horizontální části jsou lemování ostrou horní části s budovami a spodní trojúhelníkovou s dlažebními kostkami a kanálem co dává fotografii zajímavou dynamiku.


BFlmPsVz65 – Zrdcadlení

Na ulici ještě zůstaneme, i když už ne u nás. Jižanská atmosféra přímo sálá z této pouliční fotografie v duchu street fota. Dominantní je zde typická uvolněná komunikace dívky s helmou a člověka z restaurace. Zajímavé a povedené je i zrcadlení motorkářky jinak hlavního motivu ve skle okna restaurace v levé části. Streetka s atmosférou léta.


LenkaLenka – Bezstarostné léto

Další streetovka neboli taky plážovka je tentokrát ze senzoru fotoaparátu od LenkaLenka. A taky z exotické krajiny nicméně jak je to pro autorku charakteristické tentokrát v černobílé. Plážový fotbálek v podání mladé trojice rozdělené tmavým slunečníkem. Hlavní prvek a zároveň nejdynamičtější osobu máme v levé třetině. A to ideálně s míčem těsně nad nohou. Zajímavé je, že dynamika póz tří kluků postupně klesá směrem doprava. Dá se taky ocenit, že se jednotlivé prvky kompozice nepřekrývají. A vlastně i přesnost v ostření. Zpracování je na polední mírné protisvětlo taky výborné.

 
KočičákJá se nebojím…

Černobílou fotografii s velice atypickou kompozicí nám do soutěže zaslal Kočičák. Důležité prvky má nahoře a dole. Uprostřed pouze vata oblaků. Dominantní a hlavní prvek je docela nezvykle úplně v horní části snímku. Visí z horního okraje obrazu, kde je ukotven. Přes prosklenou podlahu této vyhlídky vidíme silnější figuru, která se svým rozpažením působí trochu jako astronaut ve skafandru. V dolní části fotografie je horizont okolité krajiny. Širokoúhlý objektiv a vzdálenost těchto prvků od sebe v kompozici zdůrazňuje výšku vyhlídkové plošiny a přidává snímku na dramatičnosti a zajímavosti.


Frantiszek – Skoky do vody

Další povedenou černobílou fotografii tentokrát od českého moře nám zaslal Frantiszek. Je postavena na dokonalé póze skákajícího kluka, působící tak trochu jakoby běžel nad hlavami lidí plovoucích v moři. Musím ocenit, že nedošlo ke kolizi s žádnou z těchto hlav a ani s horizontem pobřeží, které je těsně nad figurou. Že je to hlavní a nejzajímavější prvek této fotografie snad ani nemusím psát. Neškodilo by oříznutí prázdné horní a neaktivní dolní části snímku až téměř do čtverce. Hlavní prvek by se tím stal výraznější, co by působení fotografie pomohlo.


jana sedlakova – konečne v mori

A přichází fotografie u tohoto tématu pro mě vítězná. Stává se jí tato černobílá fotografie od jana sedlakova. Zároveň je to asi nejstylizovanější příspěvek, jaký do soutěže vlastně přišel. Předpokládám, že skupinka lidí skotačících v moři byla fotografována v protisvětle, takže už obsahovala výrazný kontrast mezi figurami a mořem. To pak autorku pravděpodobně inspirovalo k jejímu zvýraznění do extrémního kontrastu a vytvoření jakési fotografiky. Působí tak jakoby se figury pohybovali v jakémsi imaginárním prázdném bílém prostoru mimo realitu. Asi se dá ocenit i to, že jednotliví lidé se vzájemně moc nepřekrývají a jejich kontury jsou tak docela zřetelné. Když se na snímek nějakou dobu dívám, tak mi figury připomínají i uměleckou kaligrafii. Pravděpodobně i díky tomu, že jsou seřazeny v jednom horizontálním pruhu. Zajímavě a kreativně zpracovaný vcelku obyčejný turistický motiv do výrazně výtvarné formy.

Za hodnotnou cenu pro vítěze děkujeme nakladatelství Zoner Press.

Všechny fotografie na téma „TURISTÉ"

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • marian_r
    marian_r
    06.12.2022 09:42

    "Na vrcholu" pôsobí to akoby bol v oblasti postáv zvyšovaný kontrast, podľa mňa celkom zbytočne, mne tá aura vadí.

  • BFlmPsVz65
    BFlmPsVz65
    06.12.2022 11:33

    Gratulace vítězce , rozbory fotografií a za mojí...:-)

  • LenkaLenka
    LenkaLenka
    06.12.2022 22:25

    Všem blahopřeji a za svoji fotku děkuji. Je moc fajn získat zpětnou vazbu od fotografa.

  • mduchy
    mduchy
    07.12.2022 10:01

    Blahopřeji všem a děkuji za hezký rozbor

  • Elimurka
    Elimurka
    08.12.2022 21:09

    Blahopřeji vítězce! Děkuji za rozbor mé fotky, jsem potěšena.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (9)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram