MEDARDOVA KÁPĚ 40DNÍ KAPE - ZHODNOCENÍ OKEM PROFESIONÁLA 6/2022

Červnové téma „Medardova kápě 40 dní kape“ seriálu Okem profesionála znělo: „Nad rychle se prohřívající pevninou se tlak vzduchu snižuje a nad chladnějším oceánem zvyšuje. A tato nerovnováha se pak postupně musí vyrovnávat vpády chladnějšího a vlhčího vzduchu od moře.“ Vaše snímky hodnotil již tradičně Kamil Varga. Celkem jste vložili do soutěže 51 fotografií. Autor vítězné fotografie získává hodnotnou knižní cenu od nakladatelství Zoner Press.

Milí přátelé, fotografové.

Lidové pranostiky někdy vycházejí, občas ne. U té naší Medardovy je ale vždy jistota, že alespoň několik z těch legendárních čtyřiceti dnů pršet bude. A teda, že pro tuto soutěž určitě budete mít co fotografovat. Téma bylo proto přístupné snad pro každého. A náležitě jste toho využili. Do soutěže jste zaslali velice hezkých padesát jedna svých fotografií. Zaujalo mě, že téměř polovina z nich byla v černobílé. Zdá se, že tento mokrý element ve Vás probouzí černobílý svět. A třeba snímek s duhou, která se vyskytuje u kombinace slunce s deštěm, nebyl ani jediný. Z témat, která ve Vašich snímcích výrazně zastoupena jsou, jak jsem očekával, je třeba krajina. Ale i městská veduta, prostředí, v kterém se asi nejčastěji pohybujeme. Samozřejmě jste nezapomněli i na kytky s kapičkami vody. A kapky na skle jsou taky fotograficky vděčné. Na některých byly úplné průtrže mračen. A pár jich přišlo i ve výraznější autorské stylizaci.

Své hodnocení začnu touto minimalistickou fotografií od casablanca­. Snímek má svůj potenciál. Ten však zůstal pravděpodobně vzhledem ke zpracování někde na půlcestě. Horní, zvláště levá část fotografie s visícími kapkami je velice působivá. Zvláště mě pobavila ta jedna, která visí z okraje obrazu. Nicméně zbytek plochy je v podstatě prázdný. Ano, při detailním zkoumání tam vidíme světlejší čárky, ale jsou už tak málo výrazné, že při běžném pohledu je to už rovnoměrná plocha. Vzhledem k tomu, že tmavé pozadí i směr světla byly na scéně optimální, měli by být lépe viditelné. Možná je to způsobeno vyšším kontrastem při zpracování, kde sice kapky vyniknou, ale detaily zaniknou.


casablanca
Poezie deště

A v kapkách budeme ještě chvilku pokračovat. Tento luční motiv je od drapka. Déšť je sice umělý, nejenom kvůli náklonu kapek ale už ne jetele ale taky tekuté vydatnosti. Tak vydatný déšť by byl při krásném slunečném světle ten zázrak, na který čekají naši zemědělci. Ale to rozhodně není na závadu. Spíše naopak. Sám svým studentům doporučuji trénovat fotografování padajících kapek s vlastním zdrojem vody. Podmínky jsou pak konstantní, a jak všichni víme, na počasí se nedá spolehnout. Na snímku autorky jsou kapky ve vzduchu téměř zmraženy 1/1250 vteřiny do efektu pointilizmu. A použití velmi malé hloubky ostrosti se u nich vytváří i docela zajímavý bokeh. Samozřejmě při plném slunečním protisvětle, které je základním předpokladem tohoto efektu.


drapka
V jeteli

Korálky z kapek zachycených na pavučinách umožnují autorům vytvořit obvykle velice zajímavé dílka. Zde se to docela povedlo James2022. Většinou jde o klasické pavučinové sítě směřující do jednoho centra fotografované na tmavém abstraktním pozadí, na kterém kapky lépe vyniknou. Tady asi pavouk anarchista, nebo pod vlivem LSD, protože kapky na pavučině nemají až taký jasný řád. Ale na kompozici se tentokrát podílí i pozadí. I když v mírné neostrosti je jasně rozpoznatelný dům se stromami a trávou v popředí. Konkrétnost pozadí už nevyžaduje lineárně dominantní řetízky kapek na pavučině. Škoda té výrazné modré chromatické aberace v okrajích záběru. Je možné ji odstranit v každém slušném obrazovém editoru.

James 2022
Pavučina

Nejenom minimalisticky ale přímo abstraktně působí tento barevný snímek od Atropina. Ano, barva je to hlavní, co tuto fotografii dělá zajímavou. Fotografováno v takzvané modré hodince, takže po západu slunce. A jak vidíme i na této fotografii, někdy jsou i v průběhu hodinky modré výrazně rudé červánky. Díky barevně výrazným a zajímavým horizontálním pruhům vypadá jako modro-červeno-černá vlajka poseta diamanty. Zaujal mě jejich zajímavý tvar i výrazně odlišný lom světla u kapek na černé, červené i modré. Podrobné studium ale ukázalo, že kapky nejsou úplně ostré vlevo až do poloviny záběru a vpravo na konci. Zjevně fotografováno pod úhlem, pravděpodobně kvůli vhodnému pozadí. Škoda tohoto nedostatku.

A

Atropina
Podvečerní letní déšť

Ne-li stejně výraznou abstrakci, ale možná i ještě méně konkrétní fotku do soutěže zaslal Roman Machovič Fotograf. Ano, na fotografii je noční svítící pouliční lampa bičována proudem deště. Zakomponována do pravé strany třetinového dělení plochy. V levé ze tmy trochu vystupují listy a lom světla. Ve fotografii je přítomna struktura pravděpodobně vytvořená šumem (dle exifu ISO 32 000), nebo vytvořena v editoru. Ta přidává snímku docela zajímavý efekt abstraktního grafického díla. Černobílé zpracování to svou stylizovaností jen podtrhuje.

Roman Machovič Fotograf
Dážď

Dalo by se říct, že přímo na princip fotografie se zaměřil na své fotografii Otakar Ševčík. Protože jak je asi známo, kapky se chovají jako jakási tekutá čočka z objektivu. A stejně jako vidíme tady, převrací obraz jak stranově, tak i vzhůru nohama. Ve fotoaparátu nám ho koriguje pentagonální hranol, nebo digitální korekce obrazu. Na fotografii kapky vytváří mozaiku takto převrácené budovy za sklem. Jediný konkrétní motiv v jinak abstraktní ploše skla. Z kompozičního hlediska by se dalo mluvit o rytmu, velice výrazném kompozičním pravidle. Zajímavý a fotograficky dotažený nápad.

Otakar Ševčík
kapky deště

Kapky na skle tisíckrát a zase jinak. Na černobílé fotografii od Frantiszek tentokrát průhled přes setřený kousek zamlženého skla. Taková trochu tajemná špehýrka na ulici. Kromě části protilehlé budovy přes ni můžeme vidět chodce ve spěchu s kapucí na hlavě. Ten je nejenom hlavním prvkem tohoto snímku ale i stěžejním motivem fotografie. Bez něj by to byla docela nuda a vlastně žádný důvod pro fotografování. Horní světlá část budovy je lehce ztmavena, co je dobrá volba, protože tím diváka směruje do nejsvětlejší části středu snímku, kde se odehrává to podstatné. Zamlžené sklo a kapky na něm zvýrazňují neutěšenou situaci na ulici.

Frantiszek
Sychravé okénko


Od LenkaLenka jsem tentokrát vybral pro ni dost netypickou nefigurální kompozici. A s výrazně neutěšenější situací, než měl předešlý snímek. Ba přímo s počasím, o kterém se říká, že by do něj ani psa nevyhnal. Kapky deště doslova bičující dlažbu jsou v popředí hodně výrazné a dramatické. V jakémsi kontrastu s nimi se o něco dál nacházejí dřevěné lehátka elegantních tvarů, které přímo vybízejí na využití k relaxaci s výhledem z terasy. Samozřejmě za úplně jiného počasí. Černobílé zpracování fotografie s bohatým množstvím šedých odstínů smutnou atmosféru ještě zvýrazňují.

LenkaLenka
RAIN


O nic přívětivější počasí nepanuje ani na této fotografii od janov. Autor do soutěže zaslal tři fotografie se stejnou deštivou atmosférou a podobnými do kulata zastřiženými stromečky. Mě nejvíce zaujala tato. Asi proto, že je odklonem od estetizmu zbylých dvou ale i jako takového. Ty zbylé dvě jsou sice špičkové kompozice na téma symetrie ve francouzském parku za deště, ale tato obsahuje lidský faktor. Do dokonalé geometrie francouzské zahrady zabloudila popelnice. S tou určitě jeho architekt nepočítal. Je to vlastně i humorní prvek. Nepatřičný kus plastu v dokonale opečovávané zeleni. A i když kompozičně je stromeček na pravé straně už dost natěsno, tak vzhledem k tomu, že to není hlavní prvek, tak mi to nevadí. Tím hlavním prvkem je totižto právě ta popelnice. Nejenom proto, že je světlejší než stromeček, ale hlavně proto, že je to obsahová anomálie. Technicky v černobílé, k dešti se lépe hodících šedých odstínech. I když pokud měla popelnice nějakou křiklavou barvu, mohlo by to být taky zajímavé.

janov


Končit budeme s figurálními motivy. Jediná figurální studiová, která do soutěže přišla od Soňa Šerá. Proto si zaslouží moji zmínku. Bohužel ji nepovažuji za moc povedenou. Horní část s obličejem a rukou je kompozičně moc natěsno. U motivu melancholie deště bych nevolil přímý pohled do objektivu ale spíše zasněný pohled do strany a do dálky nebo dolů. Když jsem tento motiv v ateliéru fotil, osvědčil se mi obličej již v mírné neostrosti. Takže menší hloubku ostrosti nebo větší vzdálenost obličeje od skla. Přidávalo to na tajemnosti a snovosti. A spodní část fotografie taky není optimální. Ruka je nevýrazná a dolní část obrazu je v podstatě prázdna. Dokonce ani kapky tam i navzdory ideálnímu černému pozadí nejsou, co bude pravděpodobně způsobeno tím, že byly už trochu ve stínu. Takže jak se s oblibou u učitelů říká příště jinak a lépe.

Soňa Šerá
Lily


A z ateliéru zase do exteriéru. A to rovnou do sportovního dramatu od Petr52. Cyklistům v dešti není co závidět. Sám s tím mám bohaté zkušenosti, hlavně když nemáte na kolech blatníky. Ale sportovec na závodech musí něco vydržet. Kruté počasí je vidět jak u bičování deštěm na pozadí, tak i z kapek tekoucích z přilby a nosu cyklistu. Musím ocenit i fotografa, že pracuje i v takovémto počasí, protože je to v terénu a to nebývá komfortní. A taky to, že fotografie je i v takových drsných podmínkách ostrá. Možná trochu moc kontrastní, ale chápu, že tak lépe vyniklo drama na pozadí. Co je, ale trochu problematické je kompozice. Rozumím, že důležité pro atmosféru i efekt bylo pozadí, ale stačilo ho i o trochu méně. A hlavně dole nám na vyvážení toho dost chybí. Rušivé pásky přes tělo cyklistu a tyč v úrovni hlavy tam už jsou. Níž už snad nemohlo být nic horší, co by fotografii degradovalo.

Petr52
Na trati prší


A už jsme na konci. Teda u fotografie, u které jsem se rozhodl, že ji u tohoto tématu prohlásím za vítěznou. Jejím autorem je náš pravidelný přispěvatel Bob Gajdoš. Tentokrát si i Vaše vysoké hodnocení zasloužila. Na snímku vidíme postavu v oranžové pláštěnce procházející po peróně na nádraží. A to v dešti. Kompozičně ve snímku hrají hlavně linie nástupiště. Ale to důležité se skrývá v barevné skladbě. A tím je v našem případě barevná dominanta. A ta je dokonce v neostrosti. Zaostřeno je na sklo ve vlaku. To dává fotografii atmosféru tajemnosti a melancholie. Že tomu tak může být, vlastně hovoří i o tom, jak je barevná dominanta ve fotografii výrazná a významná. Důležité je samozřejmě i to, že je na nástupišti sám, takže se u diváka nemusí dělit o jeho pozornost s někým jiným. A i když pro mnohé z nás možná nedůležitý detail, snímek je zaostřen přesně na tu rovinu skla ve vlaku, za kterou se nachází pláštěnkář, hlavní prvek této fotografie. To podvědomě směruje pohled diváka taky na něho. Takže závěrečné resumé. Dobrý postřeh fotografa, dobrá kompozice i technické zpracování. Zajímavá a přesná práce s ostřením. A tajemno, které je pro skvělou fotografii vždy důležité.

Bob Gajdoš
Deštivý den


Za hodnotnou cenu pro vítěze děkujeme nakladatelství Zoner Press.

Všechny fotografie na téma „Medardova kápě 40 dní kape"

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Petr52
    Petr52
    01.10.2022 11:43

    Gratulace vítězi a děkuji za komentář k mé fotografii.

  • drapka
    drapka
    01.10.2022 20:22

    Také blahopřeji vítězi a děkuji za rozbor mé fotografie, .......fajn hodnocení všech vybraných snímků :-)

  • Bob Gajdoš
    Bob Gajdoš
    02.10.2022 11:04

    Děkuji všem za gratulaci . Také velké poděkování patří Kamilu Vargovi za komentář a ocenění mé fotografie, všechny zdravím :-)

  • Soňa Šerá
    Soňa Šerá
    04.10.2022 11:28

    Děkuji za komentář k mé fotografii a všem gratuluji :)

  • KIV
    KIV
    06.10.2022 11:29

    Skvělý rozbor i výběr fotografií, děkujeme.
    Gratulace všem jejichž fotografie byly vybrány, a obzvlášť Bobu Gajdošovi za tu vítěznou...

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (7)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram