„ENERGIE" - ZHODNOCENÍ OKEM PROFESIONÁLA 3/2022

Březnové téma „Energie" seriálu Okem profesionála znělo: „Energie je skalární fyzikální veličina, která popisuje schopnost hmoty konat práci. Tolik definice. Druhů energie je skutečně hodně. Třeba sluneční, vodní, větrná, elektrická, jaderní, chemická, světelná, energie ohně… Mluvíme i o lidské a duchovní energii. Vaše snímky hodnotil již tradičně Kamil Varga. Celkem jste vložili do soutěže 53 fotografií. Autor vítězné fotografie získává hodnotnou knižní cenu od nakladatelství Zoner Press.

Vážení přátelé, fotografové,

téma Energie bylo v možnostech přístupu k němu hodně širokospektrálně rozprostřeno. Kdybych to trochu nadsadil, tak téměř každá Vaše fotografie, kterou nafotíte něco společného s energií má. Do soutěže nepřišla ani jediná fotografie, u které bych měl snad nějaké pochybnosti, zdali do tématu patří. Počet padesát tři Vašich příspěvků jasně zrcadlí Váš nadprůměrný zájem o téma. Skladba příspěvků byla v plném možném rozsahu od reportážních přístupů, přes krajiny přírodní nebo industriální, zátiší, portréty až po abstrakce.

Frantiszek: Létající kůň

Úvodem si rovnou skočíme do fotografie od Frantiszek se skákajícím koněm. Tato černobílá fotografie patří do speciální odnože reportážní fotografie, které se říká sportovní. Ta stejně jako celá reportážní vyžaduje od fotografa postřeh, rychlost reakce a dobré oko. A to je tady bezezbytku splněno. Jsou dodržena i kompoziční pravidla. A to, že ve směru pohybu hlavního motivu, kterým se ubírá skákající kůň s jezdcem má být vždy více prostoru v obraze. Autor využil i pohybovou neostrost, zvanou taky panning, která se využívá pro zdůraznění pohybu. Jezdec s koněm je zvýrazněn i lokálním zesvětlením, jakousi umělou vinětací. Kdybych chtěl být maximalista, asi bych zkusil podhled, při kterém by se i kůň a nejenom jezdec ocitli před nerušivým pozadím oblohy. Nicméně i takto vypadá dobře odvedená práce.

janov:

Do reportážního ranku, ale už ani trochu sportovního patří i tento snímek od janov. Zařadil bych ho do oblasti sociálního dokumentu. Neboli taky do street foto, jak se teď moderně říká. Kombinace pokuřujícího vozíčkáře v pravé části v konfrontaci s reklamou na jídlo ve známém fast foodu v levé části obrazu. Kinetická energie je na snímku nulová, zato nikotinu a tuku dostatek. Černobílý snímek je na přímém slunci. Takže musím ocenit dobře zvládnutý převod do černobílé s dostatečným množstvím odstínů a nepřítomnost možných přepalů.

Kočičák: Energie v každém věku

A do třetice další reportážní příspěvek. A zase černobílý od Kočičák. Tentokrát už žádné street foto, ale poctivý sociální dokument přímo z domova důchodců. V atypickém čtvercovém formátu a s ostrostí jak břitva vidíme postarší paní při vylepšování svého zevnějšku. Slyším ji až sem: „počkejte, pane fotografe, já se ještě učešu“. U portrétů v reálném prostředí je stejně důležité jako portrétovaný i pozadí za ním. Takže bychom ho měli bedlivě sledovat. Kromě potenciálních možných rušivých prvků, které se snažíme při focení odstranit změnou snímacího úhlu, nám hlavně poskytuje spoustu informací o fotografované osobě, kontext a zázemí. V našem případě rodinné fotografie důchodkyně. Ale to nejvýraznější, co z fotografie sálá, je optimizmus ve výrazu staré paní. Jak se říká, optimizmus je stav ducha a ne odraz okolního prostředí.

Soňa Šerá: Eva Urbanová

Z divadla života rovnou do toho stylizovaného s pódiem a diváky, teda spíše posluchače v dalším černobílém snímku od Soňa Šerá. Hlavní hvězdou je totiž naše slavná operní pěvkyně Eva Urbanová. Kompozičně velice strohý snímek, ve kterém ze tmy vystupuje dramaticky nasvícená zpěvačka s exaltovaným výrazem a tajemnou gestikulací v pravé části fotografie. Doplněno dvěma paprsky světla z divadelních reflektorů. Fotografie má vše, co tento žánr vyžaduje a to v čisté formě.

Hlisnikovsky Jiri

Jiří Hlisnikovský: Obrácené keře

Divadlo na nebi má taky svoje kouzlo, jak to vidíme i na této fotografii od Jiří Hlisnikovský. Z trojice fotografií, které s tímto motivem do soutěže přišly, je tato, alespoň pro mě nejzdařilejší. Kromě ústředního motivu blesku má totiž zajímavou jak horní část s dramatickou a barevnou oblohou, tak i spodní s malebnou krajinou. A to vše ve čtvercovém formátu s přibližně třetinovým horizontálním dělením na plány. Teda spíš dvěma tmavšími nahoře a dole s užším světlejším uprostřed. Mnoho lidí si myslí, že fotografovat blesky v noci je nějak složité. Ale tolik složité to není. Potřebujete na to kromě pořádné bouřky hlavně pořádný deštník, nebo lépe přístřešek. Pevný stativ odolávající větru, fotoaparát s dálkovou nebo kabelovou spouští, protože expozice jsou v řádu desítek sekund, často i minut. Pak namířit fotoaparát na předpokládaný směr dalšího záblesku a exponovat. Fotografie se pak dají i skládat, jak to učinil i autor tohoto působivého snímku.

DaHo: Duchovní

Energie může být i duchovní, jak nám správně připomněla   DaHo na této fotografii. Překvapilo mě, jak málo fotografií s tímto druhem energie vlastně přišlo. Jednoduchá a skromná, jak se na duchovno patří, kompozice z interiéru jakési asi kapličky. Vlastně forma nalezeného zátiší s křížem, pamětní tabulí pod ním a obrazem Krista opřeným o vlhkou bílou zeď.

Petr52: Energie z páry

Století páry už máme za sebou. Ale stále můžeme na našich kolejích vidět nostalgické jízdy parních lokomotiv, jak je tomu i na tomto obrázku od Petr52. S téměř dokonalou symetrií nakomponovaný snímek s parní lokomotivou na kolejích uprostřed a dvěma mostními oblouky po stranách. Kromě symetrie by se dalo mluvit i o pravidle lichého počtu, kde tím lichým, na který je soustředěna pozornost diváka, je samozřejmě parní vláček. Pravidlo hojně užívané v umění i reklamě. Vcelku příjemná fotografie s nostalgickou atmosférou fotografována teleobjektivem, který stlačuje perspektivu. Škoda jen toho náklonu doprava. Předpokládám totiž, že most byl postaven rovně.

hnujblikArt:

Výrazně stylizovanější, studiový přístup k tématu energie zvolil hnujblikArt ve svých dvou stylově podobných fotografiích. V podstatě jde o akty s luminografickými zásahy. Vybral jsem tuto, která je výrazně meditativnější. Ta druhá s jakousi světelnou sprchou je dynamičtější i dramatičtější. Obě mají poměrně jednoduchou a přehlednou stavbu. Vybraná je specifická svou monochromatič­ností s jedinou azurovou barvou. A i když „koupel“ je čistě světelná, díky barvě evokuje tu tekutou. Opět elegantní a působivá symetrie v kompozici jak u těla, tak i u světelných paprsků. Díky barvě i symetrii působí na diváka uklidňujícím dojmem.

Miroslav Černoch: .....O

O to větší drama zažijeme u této vlastně taky téměř monochromatické fotografie od Miroslav Černoch. Na rozdíl od chladivé azurové u předešlého snímku tentokrát v teplých žluto hnědých barvách. Pro akční scény jsou mnohem vhodnější, protože podporují zvolený motiv. Plnokrevná sportovní fotografie, dokonale znázorňující zobrazený sport. Motokros v bahně je skutečně velice efektní a nepochybně i náročný sport. Prostě bláto všude. Pod motorkou, za motorkou i nad motorkou. Přesně zaostřené a perfektně zmražené 1/1000 vteřiny. Prostě výborně zvládnutá sportovní fotografie.

Atropina: větrná energie

Možná si už nějakou chvilku říkáte. A kdy přijde na řadu ta větrná energie? Ano, už je tady. Větrníček v podání od Atropina. Tento kolotoč moc energie sice nevyrobí, ale určitě potěší zvláště děti na každé zahradě. Hlavně když je tak hezky barevně pojatý a navíc se srdíčkama. Velice jednoduchá kompozice s větrníkem v pohybu i bez v pravé třetině záběru na hezkém barevném pozadí. Jak koukám do exifu, tak je expozice 5 vteřin a clona 14 při ISO 100. Takže recept i pro Vaše zkoušení je k dispozici. Předpokládám že bylo více pokusů, než autorka dospěla k tak působivému výsledku. A vzhledem k tomu, že už snad skutečně přišlo jaro, možná už i léto, kdo ví, ale hlavně teplo, rozhodl jsem se tuto fotografii prohlásit za vítěznou nejenom proto, že ho jednoznačně evokuje. Je příjemná, milá a i když kompozičně jednoduchá, tak s dokonale promyšlenou realizací. V jednoduchosti je krása.

Za hodnotnou cenu pro vítěze děkujeme nakladatelství Zoner Press.

Všechny fotografie na téma „Energie"
 

     

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Petr52
    Petr52
    30.05.2022 11:12

    Děkuji za zhodnocení mé fotografie, gratulace ostatním.

  • Kočičák
    Kočičák
    30.05.2022 18:35

    Též děkuji s všem gratulace

  • janov
    janov
    02.06.2022 14:36

    Děkuji za komentář k mé fotografii a gratulace ostatním :-)

  • Atropina
    Atropina
    06.06.2022 03:07

    Moc děkuji a i ostatním gratuluji. Všechny v článku zmíněné záběry byly parádní.

  • Atropina
    Atropina
    06.06.2022 03:14

    Jinak, kdyby někoho zajímalo jak jsem to fotila tak to byla legrace i utrpení současně. Mě, ale tyhle nápady baví a kdyby to někdo chtěl zkusit a potřeboval trochu nápovědu s realizací dejte mi vědět.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (6)

Tisknout článek

Tip na článek

Full-frame formát
Full-frame formát

Full-frame fo­to­a­pa­ráty jsou v sou­čas­nosti do­stup­nější, než kdy dříve a téměř všichni vý­robci ně­jaké ve svém port­fo­liu mají. Má dnes smysl po­u­ží­vat něco ji­ného, nebo je zkrátka full-frame krá­lem fo­to­tech­niky a pře­mýš­let nad men­šími či vět­šími sen­zory už ztra­tilo pro vět­šinu fo­to­grafů cenu? A proč se tomu vlastně říká „full-frame“? Zjis­títe v článku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram