Recenze objektivu Sony FE PZ 16-35mm F4 G

Nový objektiv Sony přináší známou klasiku v nové podobě – 16-35/4 kompaktní širokáč ve variantě s pouze motorovým zoomem, který tak může stejnou měrou oslovit jak fotografy, tak filmaře. Proč byste měli powerzoom chtít? A proč naopak ne? Dozvíte se v testu.

Barevné vady

Barevné vady (chromatické aberace) nejsou závažný problém. Pokud se opravdu snažíte*, naleznete nějaké na okrajových částech snímku v podobě nenápadných fialovomodrých lemů na kontrastních hranách (Sony Imaging Edge vs Lightroom):


*) snažit se musíte opravdu hodně, protože o ně se za normálních okolností v JPEG i RAW postará korekční profil. O tom více v další kapitole.
 

Optické zkreslení, vinětace

Stejně, jako barevné vady, ani zkreslení a vinětace nejsou problém díky vestavěnému korekčnímu profilu, který si váš fotoaparát či RAW konvertor načte a aplikuje (fotoaparát dokonce i při live-view). Pokud byste ale chtěli vědět, kolik z výkonu objektivu dělá optika, a kolik chytrá softwarová korekce, i to s dá zařídit. Jednu z cest jsem využil já; používám totiž starší Lightroom 6, který se s RAWy z A1 neporadí. V takovém případě se dá použít Adobe DNG converter, který .ARW soubory převede na čitelný formát .DNG. Přitom se ovšem korekční profil ztratí a RAWy se ukáží v celé své nahotě tak, jak je foťák stvořil.

A to není hezký pohled.

Trochu kontextu: u zrcadlovek, kde člověk vidí v hledáčku reálný, neupravený obraz objektivu, byli výrobci tlačeni do co nejlepších optických korekcí i přesto, že softwarové korekční profily novější DSLR podporovaly – zkrátka, v hledáčku by to bylo vidět a korigovaný záběr na fotografii by pak neodpovídal tomu, co jsme viděli v hledáčku.
Bezzrcadlovky ovšem ve svém EVF i na displeji vždy ukazují zpracovaný, finální záběr a tak není problém aplikovat korekce ještě před tím, než se vůbec zobrazí. Výhody to má dvě – je to levnější (každý optický člen navíc něco stojí) a umožňuje to dělat objektivy kompaktnější, což je jedno z lákadel nového 16–35/4.

Po násilném odstranění korekčního profilu tak vidíme, že objektiv trpí silnou vinětací a zkreslením, které z něj dělají takřka poloviční rybí oko. Opakuji – to uvidíte jen, když jako já budete zkoušet, co se s RAWy dá dělat a jak je co nejvíc potrápit. Aby odstavec nevyzněl příliš negativně: je to a) běžné a dělají to dnes všichni a za b) korekce opravdu fungují a na všechny zmíněné neduhy tak můžete zapomenout. Jedinou reálnou nevýhodou je, že to mírně snižuje rozlišení v rozích snímku. Fotka se zkrátka v rozích „vytahá“ a následně ořízne.

Výřezy z rohu korigovaných fotografií – vinětace nijak neruší.

Pro srovnání: GIF, který ukazuje záběr bez korekcí, záběr z fotoaparátu  v JPEG a RAW upravený v Sony Imaging Edge. Překvapil mě drobný rozdíl v korekci zkreslení mezi enginem fotoaparátu a soňáckého konvertoru. Není velký, ale je tam:

(Při vyvolání v LR jsem se nesnažil o barvy a expozici odpovídající OOC JPEGu)
 

Korekční profil se samozřejmě aplikuje i při natáčení videa:

Všechny svislice jsou hezky svislé, horizontály horizontální a po vinětaci a ni památky. Obraz je zpracováván v takové rychlosti, že se netrhá ani při rychlejším zoomování.

Protisvětlo, odlesky

Velká plocha předního členu širokoúhlých objektivů je lákadlem pro odlesky a ani Sony PZ 16–35/4 G není výjimkou:

Sony A1, FE PZ 16-35mm F4 G, ISO: 125, 1/40 s, F16, komp. exp. -0.30, RAW (Imaging Edge) Sony A1, FE PZ 16-35mm F4 G, ISO: 100, 1/125 s, F8.0, komp. exp. -0.30, RAW (Imaging Edge)

Antireflexní vrstvy fungují vcelku dobře a objektiv tak spadá do moderního průměru. Trochu nefér ode mě bylo, že jsem testy v protisvětle zkoušel bez sluneční clony.

Bokeh, asférické kroužky

Širokáč, zejména se světelností F4, si asi nikdo nekupuje kvůli jeho bokehu. Přesto, zejména při záběrech zblízka a na delším ohnisku, může dojít k výraznějšímu rozostření pozadí. Ohledně jeho kvalit se zdržím komentáře, protože jde o individuální věc. Místo toho vám zde zkrátka pár takových fotek nahraju:

Sony A1, FE PZ 16-35mm F4 G, ISO: 100, 1/1250 s, F4.0, komp. exp. 0, RAW (Imaging Edge) Sony A1, FE PZ 16-35mm F4 G, ISO: 125, 1/80 s, F4.0, komp. exp. 0, RAW (Imaging Edge)

Sony A1, FE PZ 16-35mm F4 G, ISO: 100, 1/800 s, F4.0, komp. exp. 0, RAW (Imaging Edge) Sony A1, FE PZ 16-35mm F4 G, ISO: 125, 1/1000 s, F4.0, komp. exp. 0, RAW (Imaging Edge)

Asférické kroužky („cibulové kroužky“, „letokruhy“) jsou častým optickým neduhem objektivů s asférickými čočkami (které 16–35 PZ obsahuje). Projevují se soustřednými kružnicemi v rozostřených světelných bodech a zejména u portréťáků a obecně delších světelných skel mohou dost rušit. U širokáčů to není tolik důležité, ale přesto je dobrou zprávou, že díky pokročilému obrábění se Sony podařilo kroužky prakticky eliminovat:

Lze tak zpětně potvrdit infografiku Sony, kterou se výrobce před několika lety chlubil a která oznamovala pokrok v jemnosti obrábění asférických čoček typu XA:

Difrakční hvězdičky

Zejména u širokoúhlých objektivů jsou zajímavé difrakční hvězdičky, tedy způsob, jakým zacloněný objektiv vykresluje bodové zdroje světla v rovině ostrosti. Podobně jako v případě bokehu nebudu hodnotit jejich vzhled, místo toho jen konstatuji, že díky 7-lamelové cloně vykresluje objektiv hvězdičky se 14 paprsky, viz ukázky níže:

Sony A1, FE PZ 16-35mm F4 G, ISO: 125, 1/40 s, F16, komp. exp. -0.30, RAW (Imaging Edge) Sony A1, FE PZ 16-35mm F4 G, ISO: 125, 1/125 s, F16, komp. exp. -0.70, RAW (Imaging Edge)

Zvětšení, makro

Zaostřit jde od minimální vzdálenosti 24cm, což umožní zvětšení až 0,23× na nejdelším ohnisku. To není makro ani zdaleka, ale dělá to z objektivu vhodného kandidáta na širokoúhlé close-up záběry:

Sony A1, FE PZ 16-35mm F4 G, ISO: 125, 1/1000 s, F4.0, komp. exp. 0, RAW (Imaging Edge)

Závěr

SELP1635G je vhodný objektiv (nejen) pro fotografy, kterým bude vyhovovat kompaktními rozměry, skvělou kresbou či třeba tradičním clonovým prstencem. Mimo to ale osloví ty, kdo s ním budou chtít krom focení natáčet video, protože umožňuje zcela tiché a plynulé zoomování, ostření i clonění a opticky je pro video dobře optimalizován (je parfokální a netrpí na focus breathing). Za cenu 39500 Kč s DPH jde o rozumnou koupi.


plusy mínusy
kompaktní rozměry mechanický zoom pořád praktičtější pro fotografování
ostrý, dobrá kresba a optický výkon některé optické neduhy spoléhají výhradně na softwarové korekce (vinětace, zkreslení)
optimalizace i pro video (opticky i mechanicky) na bajonetu není těsnící kroužek
propracovaný motorový zoom, bleskový AF není stabilizovaný
utěsnění proti nepřízni počasí

Galerie ilustračních záběrů

(najetí myší ukáže expoziční údaje, první kliknutí zvětší do lightboxu a kliknutí na odkaz pod náhledem zobrazí plné rozlišení)

Sony A1, FE PZ 16-35mm F4 G, ISO: 125, 1/400 s, F8.0, komp. exp. 0.30, RAW (Imaging Edge) Sony A1, FE PZ 16-35mm F4 G, ISO: 125, 1/200 s, F8.0, komp. exp. 0.30, RAW (Imaging Edge)
Sony A1, FE PZ 16-35mm F4 G, ISO: 125, 1/250 s, F8.0, komp. exp. -0.70, RAW (Imaging Edge) Sony A1, FE PZ 16-35mm F4 G, ISO: 125, 1/400 s, F8.0, komp. exp. 0.30, RAW (Imaging Edge)

Sony A1, FE PZ 16-35mm F4 G, ISO: 200, 1/30 s, F8.0, komp. exp. -0.30, RAW (Imaging Edge)

Sony A1, FE PZ 16-35mm F4 G, ISO: 125, 1/250 s, F8.0, komp. exp. 0, RAW (Imaging Edge) Sony A1, FE PZ 16-35mm F4 G, ISO: 125, 1/250 s, F8.0, komp. exp. 0, RAW (Imaging Edge)
Sony A1, FE PZ 16-35mm F4 G, ISO: 100, 1/125 s, F8.0, komp. exp. 0, RAW (Imaging Edge) Sony A1, FE PZ 16-35mm F4 G, ISO: 100, 1/80 s, F8.0, komp. exp. 0, RAW (Imaging Edge)

Sony A1, FE PZ 16-35mm F4 G, ISO: 125, 1/250 s, F9.0, komp. exp. 0, RAW (Imaging Edge)

Sony A1, FE PZ 16-35mm F4 G, ISO: 100, 1/640 s, F4.0, komp. exp. 0, RAW (Imaging Edge) Sony A1, FE PZ 16-35mm F4 G, ISO: 125, 1/50 s, F8.0, komp. exp. 0, RAW (Imaging Edge)

   

Sony Alpha A7 IV lze pořídít v českých e-shopech za cenu od Kč do (Zdroj: Heureka.cz) Porovnat ceny >>
Sony Alpha A7 III lze pořídít v českých e-shopech za cenu od Kč do (Zdroj: Heureka.cz) Porovnat ceny >>

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Fotografování polárních září
Fotografování polárních září

Fo­to­gra­fo­vání Au­rora bo­re­a­lis ne­boli po­lární záře na Is­landu. Is­land leží upro­střed au­ro­rár­ního ob­louku naší pla­nety, takže má velmi dobrou prav­dě­po­dob­nost vi­di­tel­nosti po­lární záře i při re­la­tivně sla­bých vý­ro­nech slu­neč­ního vě­tru. Sedm let starý člá­nek o fo­to­gra­fo­vání po­lár­ních září jsem ak­tu­a­li­zo­val o nové fo­to­gra­fie a nové po­znatky, jak fo­to­gra­fo­vat po­lární záře. 

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram