MASOPUST- ZHODNOCENÍ OKEM PROFESIONÁLA 2/2022

Únorové téma „Masopust“ seriálu Okem profesionála znělo: „Masopust je slovanské a křestanské slavnostní období, které nastává po svátku Tří králů a končí na Popeleční středu. Vrcholí v poslední tři dny, kdy se konají různé rituální úkony, průvod masek, scénické výstupy a končí taneční zábavou. V roce 2010 byly Masopustní průvody s maskami na Hlinecku zapsány i na Listinu světového přírodního a kulturního dědictví UNESCO." Vaše snímky hodnotil již tradičně Kamil Varga. Celkem jste vložili do soutěže 29 fotografií. Autor vítězné fotografie získává hodnotnou knižní cenu od nakladatelství Zoner Press.

Vážení přátelé, fotografové.

Pouhých dvacet devět příspěvků na tak vizuálně atraktivní a pro tuto lokalitu historicky tradiční svátek, jakým je masopust, bylo pro mě zklamáním. I slavná česká fotografka Markéta Luskačová, žijící v Londýně, jezdí na masopust už od roku 1998 pravidelně, aby vytvořila rozsáhlý cyklus o této typické lidové tradici. Věřím, že vás připomenutí této fotogenické tradice známé již od středověku inspiruje k jejímu zařazení do vašeho fotografického repertoáru. Téma jste jako tradičně pojali v celém jeho rozsahu. Od portrétů různých masek v průvodu až po jejich celky z této sezonní oslavy. Černobíle i barevně.

Petr52: Maškary I

Maškarní průvod na fotografii od Petr52 je asi tradičně fotograficky nejzajímavější částí masopustního veselí. Na barevném snímku vidíme milou momentku, na které dítě podává spadlé kousky kroužků kejklíři na chůdách v akci. Na fotografii oceňuji její živost a bezprostřednost. Taky to, že jeden z kroužků je ještě v dynamické akci ve vzduchu. Prostor pod botami dítěte vlevo bych už odříznul. Pro obsah fotografie není důležitý, naopak se tím ještě víc zdůrazní hlavní prvek fotografie, kterým je již zmíněný kejklíř.

Dušan duši: kamarádi…

Portréty různých masek byly ve vašich příspěvcích vzhledem ke své atraktivnosti poměrně časté. Na barevné fotografii od Dušan duši vidíme zajímavou kombinaci růžového prasátka a černobílé smrtky. Tato kombinace je vzhledem k tomu, že masopustem před obdobím půstu vrcholí doba zabíječek, docela symbolická. A ta ruka smrtky ladně položená na rameni své oběti tento vztah ještě zdůrazňuje. Docela vtipná dvojice hlavních protagonistů. A jako bonus maska policajta v pozadí.

Rumik: Jen tečku

Knírek pod nosem si nemaluje jenom naše slavná snowboardistka Eva Samková. Malování kníru a dalších částí obličeje je i masopustní tradicí, jak vidíme i na fotografii od Rumik. Bezprostřední momentka z akce. Zaujala mě i výzdoba klobouku malujícího mládence. Koník je stylový, ale co ten ženský akt? Preference tím budou jasné: muže nemaluje. Zaujal mě i nakloněný horizont. Chyba, která se ale u reportážních fotografií dá odpustit, protože prioritou je zachycení správného momentu. U tohoto tématu ale docela častá. Přisuzuju to práci pod vlivem, protože nabízení pálenky je taky masopustní tradicí.


Zuzik: To bude veselo

A právě výše zmíněná tradice je v hlavní roli u tohoto snímku od Zuzik. Sice v hlavní roli, ale ne jako hlavní prvek fotografie. Tím je samozřejmě portrét mladé dívky se zajímavou jarní výzdobou na hlavě v podhledu, který ji monumentalizuje. Tak jsem si tady vzpomněl na známé pravidlo portrétní fotografie v reálném prostředí. A to, že by z hlavy portrétovaného neměly vyrůstat různé rušivé prvky, jako například větvičky… Tady to samozřejmě nemůže platit. Na tom je ta maska vlastně založena. Nejzajímavější na této fotografii je mimika, emoce, které jsou v portrétní fotografii velmi důležité. Výraz hlavní protagonistky je směsicí překvapení a zděšení z nalité skleničky, na kterou upřeně kouká. Jaro se musí zalévat.

reasMasopust

Zajímavou momentku nám do soutěže zaslal i reas. Bosorku o kuřácké pauze. Takže tradici propojenou se současnou realitou. A i když je ve fotografii více figur a to větších, její umístění doprostřed a oční kontakt z ní dělá jednoznačně hlavní prvek snímku. Zatlačení do rohu ji přidává na tajemnosti a úlisnosti.

em.ká: Lešetínský fašank/1

Výrazně odlišný přístup, než všichni ostatní přispívající k tématu zvolil em.ká. Taky kombinuje tradici se současností. Tradici jenom detailem kosy vyrůstající z průvodu masek v kombinaci s moderním barákem v pozadí. Fotografie je výrazně lineární. S dominantními horizontálními liniemi pater domu a perspektivně sbíhajícími se liniemi kosy a oken. Hlavním prvkem snímku ale není kosa ani dům, ale paní na balkoně sledující masopustní průvod. Ta je umístěna do pravé třetiny známého kompozičního pravidla. Bez tohoto klíčového prvku by fotografie byla vcelku nudným záběrem.

Kočičák: Masopust chrudim

Kvalitativně velice vyváženou kolekci fotografií z masopustní tematiky nám do soutěže zaslal Kočičák. Je v ní i dynamický celek, polocelek a masky, které jsem zvolil k hodnocení. Všechny v u něho oblíbeném a přesném černobílém zpracování. Na fotografii s názvem Masopust chrudim, vidíme trojici masek v rytmu. Vzhledem k odvrácení tváří bočních masek a perspektivnímu sbíhání linií okolních budov ke střední figuře by se dalo mluvit i o pravidlu lichého počtu, které jak známo zvýrazňuje dominantní střední postavu. Zvolený podhled v kombinaci se širokoúhlým objektivem je monumentalizuje. O emoce v obličejích taky není nouze. Proto i pro kvalitu celé kolekce jsem se rozhodl jako o vítězi u tohoto zajímavého tématu pro tohoto autora.

Za hodnotnou cenu pro vítěze děkujeme nakladatelství Zoner Press.

Všechny fotografie na téma „Masopust“

     

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram