Jak fotografovat sníh v letu

Fotografovat padající sníh znamená vyjádřit ve fotografii pohyb. Vaše fotografie tak získá atmosféru. Může to být snímek městské či venkovské krajiny nebo třeba zvířat. Klíčové parametry jsou délka expozičního času, rovina zaostření a pozadí. Pro lepší vysvětlení pomůže video.

Náš mozek vnímá prostor a pohyb a my fotografové se pak snažíme prostor a pohyb vyjádřit ve dvojrozměrné fotografii. Když se to podaří, je fotka úspěšná.

U padajícího sněhu se mění velikost vloček i rychlost, jak rychle padá k zemi. Tomu bude proto nutné přizpůsobit i

  • délku expozičního času
  • rovinu zaostření – místo kam budeme ostřit
  • hloubku pro-ostření – clonové číslo f

Délka expozičního času bude ovlivňovat stupeň rozmazání vloček pohybem. Z bodu se stávají čárky různě dlouhé. Při použití příliš dlouhého expozičního času sníh z fotografie úplně zmizí.

Klíčová je samozřejmě i volba vhodného pozadí. Na světlém pozadí sníh nebude příliš vidět.

Fotografii Nového světa na pražských Hradčanech jsem pořídil na diapozitiv 6×4,5mm s Pentaxem 645N před mnoha lety. To místo se zase tolik za ta léta nezměnilo. Jen majitelé obnovili omítky. Co se mi na ní líbí, je atmosféra padajícího sněhu, která odlišuje tuto fotografii od stovek snímků, které lidé pořizují v tomto místě.

Nový svět, Praha-Hradčany

Pentax 645N, objektiv Pentax 45–85mm f/4,5, Fujichrome Provia ISO 100, 

oskenováno na filmovém skeneru Minolta

Jen pro zajímavost podle informací ze ŠUNAPu v letošním roce na Šumavě napočítali 27 vlků. Na Hartmanicku měli na svědomí 120 ovcí. Vlka na fotografii jsem však fotografoval na začátku února v Bavorském lese ve velkém výběhu z místa za mřížemi. Hnědý vlk na bílém sněhu lépe vynikne a myslím, že padající sníh v pozadí také hodně pomohl.

Vlk obecný (Canis lupus)

Canon EOS 5D Mark II, objektiv Canon 300mm f/2,8 L IS I, clona f/3,5, čas 1/250s, ISO 1600

expozičních hodnot u snímku vlka vidíte, že délku expozičního času pro zachycení padajícího sněhu ovlivňuje samozřejmě i ohnisková vzdálenost. Při použití teleobjektivu jsou časy mnohem kratší.

Zajímavé snímky s padajícím sněhem můžete pořídit i v noci proti tmavému pozadí s využitím pouličního osvětlení nebo jiných umělých zdrojů světla. Bez silných zdrojů umělého světla by expoziční časy pro zachycení padajícího sněhu byly příliš dlouhé.

Vánoce v Kašperských Horách, Šumava

Canon EOS 5DSR, objektiv Canon 24–70mm f/2,8 L II, ohnisková vzdálenost 24mm, clona f/4,5, čas 1/4s, ISO 1000

Zima je letos na Šumavě krásně bílá a ještě nás pár chumelenic čeká. Těším se na Vaše snímky!  

I my zkusíme něco z té nádherné atmosféry padajícího sněhu zachytit na workshopech Fo­toinstitutu – třeba v Bavorském lese nebo na Noční fotografii v Praze.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram