Test bezzrcadlovky Sony Alpha A7 Mark IV

Sony A7 IV je nový "univerzální" model sedmičkové řady fullframe bezzrcadlovek, který se nespecializuje na nic konkrétního, jako jeho sourozenci s písmenkem, ale měl by být všeumělem vhodným pro většinu fotografů, a to i těch pracujících. Protože nejde jen o dílčí vylepšení Mark III, ale zcela novou generaci, najdeme zde celou řadu novinek, díky kterým má A7 IV našlápnuto oslovit opravdu široké spektrum zapálených hobbystů i profesionálů.
Video
Další znatelný upgrade doznalo natáčení. A7 III i IV umožňují natáčet až 4K video při snímkové frekvenci 25p/30p, avšak s Mark IV se můžete dostat až na 50p/60p, pokud se smíříte s ořezem snímku na Super35 formát (cca širokoúhlé APS-C). Také umožňuje natáčet ve vyšší kvalitě, než předchůdce (8-bit/4:2:0 vs. 10-bit/4:2:2). Novinkou je také podpora profilu S-Cinetone známého z videokamer Sony. A samozřejmě I při videu přijde vhod vylepšený autofokus a stabilizace.
Fullframe UHD 4K video 25p. Kvalita je určitě více než dostatečná pro jakékoliv amatérské natáčení a neudělá ostudu ani v produkčním prostředí. Bonus je využití celé plochy snímače.
4K 50p. Můj počítač se už dost bránil, takže zvažte, zda tuto funkci využijete i s ohledem na postproces: chce to něco lepšího, než desktopovou i5 8th gen., 16GB RAM a levnou GPU nVidia GTX 1050, což je hardware, na němž jsem se pokoušel video zpracovávat já. Další nevýhoda vysokosnímkového vydea je ořez na Super35, toto bylo točeno 40mm ohniskem, takže z toho byla nemastná-neslaná šedesátka.
Video je tedy silnou stránkou A7 IV, ale pozor! Oproti A1, A7S či A9 je zde jeden základní rozdíl a to je pomalejší rychlost odečtu ze senzoru. Výsledkem je výraznější problém „ rolling shutter“:
Závěr
Asi by každý Sony odpustil, kdyby vzali model Mark III a jen přidali nový AF systém. I kdyby zbytek nechali, jak byl, stále by se jednalo o vynikající fotoaparát. Jenže u Sony si řekli, že to by nestačilo.
Sony Alpha A7 Mark IV je více, než důstojný nástupce modelu Mark III, s důrazem na „více než“. Vyznává obdobnou filozofii fotoaparátu „na všechno“, ale zlepšuje výkon a funkce natolik, že se vlastně posouvá do vyšší třídy, než předchůdce (který se ale naštěstí nestává zastaralým a ještě dlouho nebude). To reflektuje i vyšší cena, než měl model Mark III při uvedení. Rozdíl je v tom, že dnes totiž existuje varianta A7C, která nově zastává roli základního modelu, takže se A7 IV může s funkcemi i cenou trochu více „rozmáchnout“. Proti tomu nelze mnoho namítat snad s výjimkou faktu, že model C nepodporuje dvojici paměťových karet, ale má jen jeden slot. Pro jakoukoliv seriózní/placenou práci považuji dva sloty za absolutní základ. Model A7 III byl proto u mě dostupným přístrojem s profesionálními ambicemi. A7 IV přidává na ambicích, ale ubírá na dostupnosti a A7C zase naopak. Jelikož se ale A7 III v blízké době do křemíkového nebe nechystá, buďme rádi za možnost volby – v tom je Sony přeborníkem a model A7 IV je výborným doplňkem celé řady. Skutečně fotoaparát, který se nezalekne žádné práce.
+ solidní rozlišení, citlivost i dynamický rozsah
+ vynikající AF, slušná stabilizace
+ dva rychlé sloty na kartu
+ kvalitní displej i hledáček
+ pokročilé video
+ dostatečně rychlé sériové snímání s hlubokým bufferem
+ dobrá výdrž na baterii (na bezzrcadlovku – 580 sn. dle CIPA)
- vyšší cena
- každému nemusí sedět Soňácké ovládání
- rolling shutter při videu
- stabilizace by mohla být ještě účinnější
- chybí stavový displej
Galerie
(Pro expoziční informace najeďte myší nebo klikněte, možný druhý rozklik do plného rozlišení)
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |


- Předchozí strana
- 1
- 2
- Další strana
Komentáře
Tento článek nemá žádné komentáře
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.