Jak velké rozlišení fotoaparátu potřebujeme?

Vystřídal jsem během dvou měsíců Canon EOS 5DSR, Canon EOS 5D Mark II, Canon EOS R6, Sony A7 Mark III a Sony A7 R Mark IV. Fotografoval jsem reportáže, krajiny, noční snímky a připojoval jsem těla za velký dalekohled. Rozlišení sensoru 20Mpix stačí fotografům cestovatelům. Nemůžete počítat s ořezy ve fotografiích. Když chcete vyfotografovat planetární mlhovinu M57 v Lyře, pak se však 61Mpix na Sony A7 R Mark IV hodí.

Začněme příkladem, kde rozlišení je klíčové. Je to příklad z astrofotogra­fie.

M57 je planetární mlhovina. Objevil ji Charles Messier v roce 1779 a takhle ji vyfotografoval Hub­bleův teleskop z vesmíru.

M57 je nejmenší v Messierově katalogu galaxií, hvězdokup a mlhovin. Pro amatérské astronomy je M57to výzva pro vyzkoušení fototechniky. Jsme omezeni ohniskovou vzdáleností svých dalekohledů. Ten můj má objektiv 980mm /f7 a pouhá dvě skla – tzv. doublet. Rozměr M57 je 1,4×1 úhlové minuty. Sony A7R Mark IV je fotoaparát full frame s největším rozlišením na trhu v současnosti – 61Mpix. Chtěl jsem vyzkoušel, jak uvidím „oko“ z okraje Kašperských Hor na Šumavě.

M57, expozice 5minut na montáži, dalekohled APM 980mm f/7, Sony A7R Mark IV bez ořezu


M57, expozice 5minut na montáži, dalekohled APM 980mm f/7, Sony A7R Mark IV s ořezem na rozlišení odpovídající fotoaparátu s rozlišením kolem 20Mpix – zde vidíte, že planetární mlhovina je již mnohem zřetelnější


M57, expozice 5minut na montáži, dalekohled APM 980mm f/7, Sony A7R Mark IV s ořezem na rozlišení full HD kamery, snímek je průměrován z 12 5-ti minutových snímků pro odstranění šumu – zde je již vidět trochu struktury uprostřed prstence M57 a červené vodíkové záření na okrajích

Astrofotografie je tedy určitě příkladem, kde se vysoké rozlišení sensoru hodí. Podobné to však bude i třeba při fotografování například ptactva.

Fotoaparáty na trhu a jejich rozlišení – zaměřeno na přístroje Full Frame

Začněme v době filmové. Asi deset let jsem skenoval diapozitivy o rozměru 6 × 4.5cm pořízené Pentaxem 645N. Filmový skenner Minolta měl rozlišení 3200dpi.

Typické rozlišení skenu filmu 6 × 4,5cm: 7046 × 5033 pix (kolem 35Mpix), velikost v Tiff 8bit 70 MB po LZW kompresi, TIFF 16bit má pak rozměry více než dvojnásobné, typicky 195MB

Kvalita skenu však byla nižší než by odpovídalo tomuto rozlišení. Stolní skener znamená pře-focování snímku přes objektiv skeneru způsobí snížení kvality. Průměrný sken v rozlišení detailů byl jen o málo lepší než snímků z digitální zrcadlovky Canon EOS 5D Mark II s rozlišením 21Mpix. Tento fotoaparát, který přišel na trh v roce 2008, je i dodnes dobře použitelný.

Canon EOS 5D Mark II: rozlišení sensoru 5616×3744 pix (21,1Mpix), velikost souboru 21–26MB ve formátu DNG

Zdálo se, že většině fotografů rozlišení kolem 20Mpix stačilo. Canon EOS 5D Mark III představený v roce 2012 přidal jen lepší autofokus. Jenže Nikon představil v témže roce Nikon D800 s rozlišením 7360 × 4912 (36,3Mpix). A vše bylo jinak. Začala honba za megapixely, do které se zapojil velmi úspěšně Sony, který je největším výrobcem sensorů na světě a v tomto oboru je světová jednička. Sony A7R s rozlišením shodným jako Nikon D800 přišel na trh v roce 2013.

Canon se tedy také musel ukázat a v roce 2015 představil zrcadlovku

Canon EOS 5DS a 5DSR 8688 × 5792 (50,1Mpix), velikost souboru 50–60MB DNG

Tento fotoaparát je full frame, rozlišením je však velmi podobný digitální středoformátům od Hasselbladu a Fujifilmu. Srovnání obrazové kvality najdete v článcích pro Hasselblad X1DFujifilm GFX 50S (srovnání s Canon 5DSR).

Canon EOS 5DS rozlišením předběhl dobu. Pokud fotografujete při nízkých hodnotách ISO a správně exponujete, kvalita snímků v obrovském rozlišení je špičková i dnes po 6-ti letech. V množství šumu při vysokých hodnotách ISO však Canon předběhly sensory Sony, používané i Nikonem. Canon je hodně dohnal až loni s bezzrcadlov­kou Canon EOS R5 s rozlišením 47.1Mpix. Nikon si dlouhodobě udržuje špičkovou kvalitu obrazu. Zrcadlovka Nikon D850 má rozlišení 45Mpix a bezzrcadlovka Nikon Z7 II 45.7Mpix.

V rozlišení se na vrchol postavil

Sony A7 R Mark IV 9500× 6336, nekomprimovaný RAW má 117,54MB, převod do DNG 66– 70MB

Formát sensoru vs. Rozlišení, 20Mpix stačí

Rozlišení je mnohem méně důležité než formát sensoru. Větší sensor dokáže lépe rozostřit pozadí a vytvářet dojem prostoru. To je důležité pro portrétní, reportážní i třeba krajinářské snímky.

Pokud se fotografováním neživíte a nepotřebujete pro své zákazníky rozlišení kvůli tisku velkých plakátů, je pro vás 20Mpix dostatečné rozlišení i pro tisky kolem A2.

Pro fotografy cestovatele, kteří žádají univerzální nasazení od reportáže, přes wildlife, sport, portrét či reportážní krajinu jsou určitě atraktivní bez­zrcadlovky s využitím AI pro autofokus. Jako cestovatel hodně fotografujete a mnohem více vám hrozí tzv. digitální smrt z množství a velikosti fotek. Pokud chcete v současnosti asi to nejlepší, dobrými alternativy jsou

Canon EOS R6

Nikon Z6 II

Sony A7 Mark III

Všechny mají nízký šum při vysokých ISO 6400 i vyšší a velmi dobrou dynamickou pružnost sensoru. 20Mpix stačí. Velkou výhodou je pak vynikající autofokus.

Pro koho je rozlišení nad 40 Mpix

Určitě pro profesionální fotografy, kteří prodávají velké tisky.

Všude tam, kde budete dělat ořezy.

Tohle je asi hlavní argument pro nadšence wildlife, krajiny nebo třeba v astrofotografii objektů hlubokého vesmíru. Zde jste omezeni ohniskovou vzdáleností svého objektivu a potřebujete objekty tzv. přitáhnout.

Používání fotoaparátu s vysokým rozlišením je očistec. Začíná již při vlastním fotografování. Vše je vidět. Stačí jen nepatrné roztřesení a výhoda rozlišení je pryč. Druhé kolo je pak zpracování v počítači. Pokud není dostatečně výkonný, zkolabuje na množství dat při úpravách. To je další investice. Kolo tři je pak zálohování. Soubory jsou minimálně dvakrát větší než u standardního 20Mpix FF fotoaparátu. Tohle si uvědomíte ve chvíli, kdy přenášíte data z vašeho archivu a fotografujete hodně let.

Protože rozměry sensoru FF jsou 24 × 36mm ať máte rozlišení 20Mpix nebo 50Mpix, fotoaparáty s menším rozlišením mívají o trochu lepší dynamickou pružnost sensoru. Pokud u statických snímků potřebujete rozlišení, lze udělat panorama.

Obrovský rozdíl je v ceně. Za rozlišení a tzv. profesionální kvalitu se hodně platí. Srovnání pro hlavní značky následuje

Canon EOS R5

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Canon EOS R6

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Nikon Z6 II

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Nikon Z7 II

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Sony A7 Mark III

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Sony A7R Mark IV

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Závěr

Dá se říci, že standardní rozlišení u FF fotoaparátů se pohybuje od 20–25Mpix.

Výhody 20Mpix FF fotoaparátů proti fotoaparátům s vysokým rozlišením nad 45Mpix jsou:

  • Cena
  • Velikost souboru při úpravách zvládají standardní počítače
  • Soubory zabírají menší prostor při zálohování
  • Kvalita je dostatečná pro tisky do velikosti A2

Nevýhody

  • Každý ořez snímku znamená znatelné snížení kvality pro další použití, řešením je pak jen objektiv s delší ohniskovou vzdáleností
  • Omezení pro velké tisky
     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    Autor
    22.09.2021 20:24

    To: tencosiudeliban
    Při tisku díky menšímu rozlišení tiskárny navíc mizí i šum, Letos jsem si bral na Vydru, kterou mám kousek, Canon 5D Mark II. Je to pořád výborný foťák a 20MPix úplně stačí, i když se urodí něco zajímavého...

  • E.B.E
    E.B.E
    22.09.2021 20:34
    Reaguje na Andrej Macenauer 22.09.2021 20:24:

    "To: tencosiudeliban Při tisku díky menšímu rozlišení tiskárny navíc mizí i..." - zobrazit celý komentář

    V pohodě. Já samozřejmě nemám nic proti "novinkám". Jen jsem chtěl jemně naznačit, že vždycky není hned potřeba kupovat kamion, pokud si chceme jen přivézt páteční nákup, i kdyby měli zrovna v Kauflandu mouku v akci :-)

  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    Autor
    23.09.2021 21:49

    To: tencosiudělilban
    Také to vidím stejně. Rád vyzkouším "nová děla", ale starší FF DSLR jsou pořád aktuální a hlavně spolehlivé stroje, S rozlišením to u řady lidí může být zbytečná mánie,, Většina ho nevyužije a trápí se s obrovskými soubory,

  • MichalG
    MichalG
    23.02.2022 23:15

    5D MkII jsem míval. Tou dobou se o 20Mpx psalo jako o zhýralosti. Později jsem jej vyměnil nikoliv z důvodu rozlišení, ale dynamického rozsahu.

  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    Autor
    24.02.2022 15:37

    Souhlas. Dynamický rozsah je důležitější. Rozlišení je pro velké tisky, ale ty ve skutečnosti dělá jen málo lidí. 5D Mark II mám pořád jako záložní foťák. 6D má lepší sensor - 12,000 Kč, za kolik se dnes prodává v bazarech je velmi dobrá hodnota za full frame. Používám ho modifikovaný na astro, kde díky velkému pixelu je super. Je pro zajímavost chlazená čínská full frame kamera stojí nová přes 100,000Kč...

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (10)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram