Ekvádor: fotografování v Amazonii III – mimikry
Zkušenosti s reportážním fotografování hmyzu, netopýrů či masožravých želv v různých biotopech deštného pralesa v národním parku Cuyabeno v Ekvádoru. S Canon EOS 5DSR jsem využil bazarový Canon EF 300mm f/2,8 L IS I a makroobjektiv Canon 100mm/2,8L IS. Vše bez blesku.
Deštný prales v národním parku Cuyabeno je nesmírně rozmanitý z hlediska jednotlivých biotopů. Nejrozsáhlejší plochu zabírá suchý deštný prales. Ten se liší svým rostlinstvem v závislosti na členitosti terénu, který je tvarován vodními toky. Třeba mravenci si oblíbí jen určité oblasti suchého pralesa. Jiný charakter z hlediska rostlin a živočichů mají území pravidelně zaplavovaného lesa. Pak jsou to břehy řek a otevřené kyselé laguny s Macrololobii.
Fotografování v suchém deštném pralese a na březích řek
Mým prvním dojmem ze suchého pralesa bylo, že tady to bude z hlediska fotografování trochu nuda. Je to jednoduše proto, že nevidíte skoro žádné živočichy. Ti se přes den za světla příliš nepohybují a jsou dokonale maskováni. O to zajímavější je pak mimikry začít objevovat.
Kobylka jako mimikra, národní park Cuyabeno, Ekvádor
Canon EOS 5DSR, objektiv Canon EF 100mm f/2,8 L IS USM, clona f/5,6, čas 2s, ISO 800
Strašilka, národní park Cuyabeno, Ecuador
Canon EOS 5DSR, objektiv Canon EF 100mm f/2,8 L IS USM, clona f/8, čas 1/20s, ISO 1600
Můra Nosema zelica není ve dne aktivní
Canon EOS 5DSR, objektiv Canon EF 100mm f/2,8 L IS USM, clona f/5,6, čas 1/13s, ISO 1600
V dne narazíte v nejspodnějším pásmu suchého deštného pralesa na řadu nočních můr a jejich housenek.
Housenka, suchý deštný les, Ecuador I
Canon EOS 5DSR, objektiv Canon EF 100mm f/2,8 L IS USM, clona f/10, čas 1/3s, ISO 800
Housenka, suchý deštný les, Ecuador II
Canon EOS 5DSR, objektiv Canon EF 100mm f/2,8 L IS USM, clona f/8, čas 1/13s, ISO 400
Z fotografického hlediska mne nejvíce zaujaly stavby různých druhů stromových mravenců.
Hnízda stromových mravenců, národní park Cuyabeno, Ecuador
Canon EOS 5DSR, objektiv Sigma 14mm f/1,8 ART, clona f/6,3, čas 1/6s, ISO 640
Agresivní červení mravenci, národní park Cuyabeno, Ecuador
Canon EOS 5DSR, objektiv Canon EF 100mm f/2,8 L IS USM, clona f/5,6, čas 1/640s, ISO 1600
I stromové ještěrky dokáží přizpůsobit svoje zbarvení okolnímu prostředí.
Amazonská stromová ještěrka Enyalioides laticeps I
Canon EOS 5DSR, objektiv Canon 300mm f/2,8 L IS I, clona f/4,5 , čas 1/125s, ISO 400
Amazonská stromová ještěrka Enyalioides laticeps II
Canon EOS 5DSR, objektiv Canon 300mm f/2,8 L IS I, clona f/4,5 , čas 1/125s, ISO 800
Teleobjektiv je nutnosti pro fotografování stromových ještěrek. Přestože jsou maskované, úniková vzdálenost je kolem dvou metrů,
Zcela odlišným prostředím od suchých lesů jsou břehy řek. Pláže s pískem jsou zdrojem minerálů pro různé druhy motýlů.
Motýli rodu Eurytides najdete často společně se žluťásky druhu Phoebis sennae
Canon EOS 5DSR, objektiv Canon 300mm f/2,8 L IS I, clona f/2,8 , čas 1/500s, ISO 400
Písek na břehu byl za poledne krásně vyhřátý a objektiv jsem na něj položil a zalehl. Obrovští tropičtí motýly, které jsme kolem řeky občas viděli přelétnout nám bohužel nedali šanci.
Netopýři druhu Rhynchonycteris naso na větvi nad řekou
Canon EOS 5DSR, objektiv Canon 300mm f/2,8 L IS I, clona f/3.5 , čas 1/250s, ISO 800
Snímek z lodě. Netopýři se zavěsili na větev nad řekou. Bohužel nebyla moc rovnoběžná s pření čočkou objektivu. A pak se přiblížíte o další metr a najednou jsou všichni pryč.
Masožravá želva Mesoclemmys gibba
Canon EOS 5DSR, objektiv Canon 300mm f/2,8 L IS I, clona f/2,8 , čas 1/250s, ISO 400
Tento snímek byl fotografován z lodě. Želvy loví indiáni na maso a proto jsou velmi plaché. Mizí blesku rychle.
Pro fotografování makrosnímků v deštném pralese bych určitě doporučil použití blesku pře velkou rozptylku nasazenou například na objektiv. Hodily by se i držáky atd.. Ten, kdo se na close up fotografií více zabývá si toto vybavení musí určitě nabalit. Pokud blesk nemáte, musíte zvednout ISO a jste odkázáni více méně dělat jen statické snímky, V rámci fotografické expedice do země s tak rozlišnými typy přírody jako má Ecuador je třeba vybírat fototechniku s rozumem. Stativ má z tohoto hlediska univerzální použití. V pralese vám umožní prodloužit expoziční časy a zároveň tak fotografujete v přirozeném světle pralesa. Hledání a fotografování neskutečně rozličného života v pralese je zážitek i bez specializovaného vybavení pro makrofotografii.
Příště o fotografování v nočním pralese.
Související články
Ekvádor: fotografování v Amazonii – krajina
Ekvádor: fotografování v Amazonii – opice a ptactvo
Průzkumná expedice, Cuyabeno, Ekvádor
Covid trochu zamíchal kartami asi všem fotografům cestovatelům. Doufám, že se svět zase vrátí k normálu. Ekvádor a deštný prales je zážitek. Do Ekvádoru se určitě vrátíme. Je to úžasná země. V příštím díle o fotografování v nočním pralese.
Sledujte na https://www.fotoinstitut.cz/fotoexpedice/.
Článek o fotografování krajiny kyselých lagun v národním parku Cuyabeno naleznete zde.
Komentáře
Tento článek nemá žádné komentáře
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.