Ekvádor: fotografování v Amazonii III – mimikry

Zkušenosti s reportážním fotografování hmyzu, netopýrů či masožravých želv v různých biotopech deštného pralesa v národním parku Cuyabeno v Ekvádoru. S Canon EOS 5DSR jsem využil bazarový Canon EF 300mm f/2,8 L IS I a makroobjektiv Canon 100mm/2,8L IS. Vše bez blesku.

Deštný prales v národním parku Cuyabeno je nesmírně rozmanitý z hlediska jednotlivých biotopů. Nejrozsáhlejší plochu zabírá suchý deštný prales. Ten se liší svým rostlinstvem v závislosti na členitosti terénu, který je tvarován vodními toky. Třeba mravenci si oblíbí jen určité oblasti suchého pralesa. Jiný charakter z hlediska rostlin a živočichů mají území pravidelně zaplavovaného lesa. Pak jsou to břehy řek a otevřené kyselé laguny s Macrololobii.

Fotografování v suchém deštném pralese a na březích řek

Mým prvním dojmem ze suchého pralesa bylo, že tady to bude z hlediska fotografování trochu nuda. Je to jednoduše proto, že nevidíte skoro žádné živočichy. Ti se přes den za světla příliš nepohybují a jsou dokonale maskováni. O to zajímavější je pak mimikry začít objevovat.

Kobylka jako mimikra, národní park Cuyabeno, Ekvádor

Canon EOS 5DSR, objektiv Canon EF 100mm f/2,8 L IS USM, clona f/5,6, čas 2s, ISO 800


Strašilka, národní park Cuyabeno, Ecuador

Canon EOS 5DSR, objektiv Canon EF 100mm f/2,8 L IS USM, clona f/8, čas 1/20s, ISO 1600


Můra Nosema zelica není ve dne aktivní

Canon EOS 5DSR, objektiv Canon EF 100mm f/2,8 L IS USM, clona f/5,6, čas 1/13s, ISO 1600

V dne narazíte v nejspodnějším pásmu suchého deštného pralesa na řadu nočních můr a jejich housenek.


Housenka, suchý deštný les, Ecuador I

Canon EOS 5DSR, objektiv Canon EF 100mm f/2,8 L IS USM, clona f/10, čas 1/3s, ISO 800


Housenka, suchý deštný les, Ecuador II

Canon EOS 5DSR, objektiv Canon EF 100mm f/2,8 L IS USM, clona f/8, čas 1/13s, ISO 400

Z fotografického hlediska mne nejvíce zaujaly stavby různých druhů stromových mravenců.


Hnízda stromových mravenců, národní park Cuyabeno, Ecuador

Canon EOS 5DSR, objektiv Sigma 14mm f/1,8 ART, clona f/6,3, čas 1/6s, ISO 640


Agresivní červení mravenci, národní park Cuyabeno, Ecuador

Canon EOS 5DSR, objektiv Canon EF 100mm f/2,8 L IS USM, clona f/5,6, čas 1/640s, ISO 1600


I stromové ještěrky dokáží přizpůsobit svoje zbarvení okolnímu prostředí.

Amazonská stromová ještěrka Enyalioides laticeps I

Canon EOS 5DSR, objektiv Canon 300mm f/2,8 L IS I, clona f/4,5 , čas 1/125s, ISO 400


Amazonská stromová ještěrka Enyalioides laticeps II

Canon EOS 5DSR, objektiv Canon 300mm f/2,8 L IS I, clona f/4,5 , čas 1/125s, ISO 800

Teleobjektiv je nutnosti pro fotografování stromových ještěrek. Přestože jsou maskované, úniková vzdálenost je kolem dvou metrů,

Zcela odlišným prostředím od suchých lesů jsou břehy řek. Pláže s pískem jsou zdrojem minerálů pro různé druhy motýlů.


Motýli rodu Eurytides najdete často společně se žluťásky druhu Phoebis sennae

Canon EOS 5DSR, objektiv Canon 300mm f/2,8 L IS I, clona f/2,8 , čas 1/500s, ISO 400

Písek na břehu byl za poledne krásně vyhřátý a objektiv jsem na něj položil a zalehl. Obrovští tropičtí motýly, které jsme kolem řeky občas viděli přelétnout nám bohužel nedali šanci. 


Netopýři druhu Rhynchonycteris naso na větvi nad řekou

Canon EOS 5DSR, objektiv Canon 300mm f/2,8 L IS I, clona f/3.5 , čas 1/250s, ISO 800

Snímek z lodě. Netopýři se zavěsili na větev nad řekou. Bohužel nebyla moc rovnoběžná s pření čočkou objektivu. A pak se přiblížíte o další metr a najednou jsou všichni pryč.


Masožravá želva Mesoclemmys gibba

Canon EOS 5DSR, objektiv Canon 300mm f/2,8 L IS I, clona f/2,8 , čas 1/250s, ISO 400

Tento snímek byl fotografován z lodě. Želvy loví indiáni na maso a proto jsou velmi plaché. Mizí blesku rychle. 

Pro fotografování makrosnímků v deštném pralese bych určitě doporučil použití blesku pře velkou rozptylku nasazenou například na objektiv. Hodily by se i držáky atd.. Ten, kdo se na close up fotografií více zabývá si toto vybavení musí určitě nabalit. Pokud blesk nemáte, musíte zvednout ISO a jste odkázáni více méně dělat jen statické snímky, V rámci fotografické expedice do země s tak rozlišnými typy přírody jako má Ecuador je třeba vybírat fototechniku s rozumem. Stativ má z tohoto hlediska univerzální použití. V pralese vám umožní prodloužit expoziční časy a zároveň tak fotografujete v přirozeném světle pralesa. Hledání a fotografování neskutečně rozličného života v pralese je zážitek i bez specializovaného vybavení pro makrofotografii.

Příště o fotografování v nočním pralese.

Související články

Ekvádor: fotografování v Amazonii – krajina

Ekvádor: fotografování v Amazonii – opice a ptactvo

Průzkumná expedice, Cuyabeno, Ekvádor

Covid trochu zamíchal kartami asi všem fotografům cestovatelům. Doufám, že se svět zase vrátí k normálu. Ekvádor a deštný prales je zážitek. Do Ekvádoru se určitě vrátíme. Je to úžasná země. V příštím díle o fotografování v nočním pralese.

Sledujte na https://www.fotoinstitut.cz/fotoexpedice/.

Článek o fotografování krajiny kyselých lagun v národním parku Cuyabeno naleznete zde.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Full-frame formát
Full-frame formát

Full-frame fo­to­a­pa­ráty jsou v sou­čas­nosti do­stup­nější, než kdy dříve a téměř všichni vý­robci ně­jaké ve svém port­fo­liu mají. Má dnes smysl po­u­ží­vat něco ji­ného, nebo je zkrátka full-frame krá­lem fo­to­tech­niky a pře­mýš­let nad men­šími či vět­šími sen­zory už ztra­tilo pro vět­šinu fo­to­grafů cenu? A proč se tomu vlastně říká „full-frame“? Zjis­títe v článku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram