"Zrcadlo" - Zhodnocení Okem profesionála 06/2021

Červnové téma seriálu Okem profesionála bylo ve znamení tématu "Zrcadlo". Vaše snímky hodnotil již tradičně Kamil Varga. Celkem jste vložili do soutěže 87 fotografií. Autor vítězné fotografie získává hodnotnou knižní cenu od nakladatelství Zoner Press.

Téma „Zrcadlo“ bylo hodně kreativní a vzhledem k přístupu k němu všude kolem nás i značně obesláno Vašimi fotografiemi. S počtem 87 Vašich příspěvků se zařadilo mezi výrazně oblíbené. Zrcadla a jejich zrcadlení jste našli na skutečně mnoha místech. V tradiční i netradiční krajinářské fotografii, portrétní fotografii, architektuře ale i v dokumentární fotografii a zátiší.

Klidné hladiny jezer v krajině přímo volají po dokonalém zrcadlení stromů a kopců nad nimi. Nejinak je tomu i u tohoto zajímavého barevného záběru od Jan Sekunda. Po kompoziční stránce fotografie využívá téměř dokonalou horizontální symetrii, která je vedle zlatého řezu asi nejznámějším a nejpoužívanějším kompozičním pravidlem. Absolutní symetrii v přírodě neznáme a možná i proto nás fascinuje. Slunce na záběru je už někde na horizontu, proto stromy kolem jezera plastickým slunečním světlem modelovány již nejsou. Teplým slunečním světlem jsou osvětleny již pouze zajímavé obláčky, které společně s jejich odrazy v hladině jezera fotografii příjemně obohacují.

Symetrický odraz krajiny ve vodě někteří z Vás pojali i v detailu. Podobně jako Fotolůzr v této taky barevné fotografii. Horizont, hladina vody se mi zdá u fotografie malinko nakloněn doleva. Bude to ale jenom o nějaký jeden stupeň, takže to na celkové vyznění fotografie nemá moc velký vliv. Tentokrát má fotografie kromě té horizontální symetrie i volnou vertikální. Uprostřed kompozice jsou tři stromy s dominantním a nejvíc osvětleným středním, který je hlavním prvkem snímku. Vedlejší dva stromy jsou již o stupeň tmavší. Podobně horní části všech tří stromů, včetně jejich odrazů ve vodě jsou již ve stínu. Podobně se ztmavuje i jejich okolí do jakési vinětace, díky čemu ústřední motiv fotografie náležitě vynikne.

I když opět v horizontální symetrii, jiný typ krajiny i odlišné zpracování nabízí Jarek Rybak. Strohá kamenitá a zasněžená krajina studených Lofot přímo vybízí ke grafickému působení. Oceňuji, že to autor při zpracování této fotografie v editoru nepřehnal se zvyšováním kontrastu a snímek stále působí jako médium fotografie. Svým kontrastem tmavých skal a bílého sněhu působí jako grafika. Ale na obloze jsou stále patrné bohaté odstíny šedi. I když u tohoto typu krajiny moc barev neočekávám, černobílé zpracování je pro větší stylizaci motivu zvoleno správně.

Městská krajina nabízela taky hodně možností zrcadlení. Z několika Vašich příspěvků mě zaujal i tento detail od Ivuša, kde se v zábradlí před zdí odrážejí typické městské prvky jako auta, autobusy a budovy. Ty jsou zajímavě deformovány plošnou nedokonalostí jednotlivých skel a barevně různě posunuty jejich odlišným tónováním. Odrazy městské zástavby jsou podle směru zábradlí komponovány do uhlopříčky, kterážto jako nejdelší možná linie v obraze je vždy náležitě výrazná. Zajímavý postřeh zrcadlení ve městě.

Ze zvířat v zrcadlení tentokrát jednoznačný prim drželi ptáci, nejčastější obyvatelé vodních ploch. Je tomu tak i u této barevné fotografie od Rudka. Volavka bílá se svým lehce rozbitým odrazem ve vodě tvoří tradiční horizontální symetrii. Kompozice je jinak čistá až minimalistická, bez jakýchkoli možných rušivých prvků. Škoda, že kruh na vodě pod volavkou, z našeho úhlu teda spíše elipsa je nakloněná. U takto vyabstrahovaných kompozic to chce úplnou přesnost, protože i drobný nedostatek působí rušivě. Jako třešničku na dortu oceňuji rybičku v zobáku.

Že zajímavé odrazy ptáků se dají nalézt i v ZOO dokazuje tato fotografie od Festa. Tentokrát nejde o obvyklý odraz ptáka ve vodní hladině, i když i to by ZOO určitě nabízela ale o odraz ve svislé zrcadlící ploše. Černobílá čtvercová kompozice je zajímavá především bílým reálným plameňákem a jeho černým sluncem neosvětleným odrazem v zrcadlící ploše. Jakési jing a jang jedné bytosti.

Zrcadlení, tentokrát častěji nepřírodního typu je častým a oblíbeným tématem i u portrétní fotografie. Zvláště u našich něžnějších poloviček. Jako je tomu i u této kompozičně čisté fotografie od Moni Sandrová. Portrét s využitím měkkého denního světla a malé hloubky ostrosti, která vytváří nerušivé pozadí s hezkým bokehem. Perfektně nalíčený obličej mladé dívky z profilu a jejího odrazu v zrcátku. Vzhledem k tomu, že v kompozici je víc prostoru věnováno šátku na hlavě, chybí mi na vyvážení víc prostoru dole pod bradou a zrcátkem. Pokud je tématem zrcadlení, mělo by být zaostřeno na obličej v zrcátku. Pokud je ale důvodem propagace šátku, je toto zaostření v pořádku.

Trochu složitější zrcadlení najdeme na této fotografii od hnujblikArt. A to nejenom tváře, ale celé figury. Zajímavá kruhová kompozice, v které dvě zrcadla zdvojují tvář, ruce a nohy. Vytvářejí tak lehce abstraktní kubistickou figurální spleť. Celá scéna je nasvícená zvláštním kruhovým světlem s pruhy. To přidává fotografii na složitosti, členitosti ale i zajímavosti. Povedená výtvarná fotografie.

Zrcadlení nabízelo i pro někoho obyčejné téma zátiší. Tentokrát v ryze abstraktní formě od Marinka. Perfektní kompoziční studie plná stínoher a zrcadlení. A to v nejlepší tradici našeho klasika tohoto žánru Jaroslava Funkeho. Čisté, kompozičně precizní snímky v dokonalém černobílém zpracování. Akorát se přiznám, že nevidím důvod pro jejich zařazení do série. Mohli být nahrány i samostatně. Série by měla mít své opodstatnění. Třeba příběh, dej, vztah apod. Různé kompozice toho samého motivu tím nejsou.

v oblasti reportáže a dokumentu se dá využít zrcadlení. Dokonce s nádechem humoru, jak to vidíme na této fotografii od Lenka_Krejčová. Stylově oblečená postarší paní se třemi nohami vysvětluje blonďatým dvojičkám něco důležitého. Samozřejmě s využitím zrcadlení. Jinak vlastně obyčejný, pouliční rozhovor dvou dam, kterých vídáme na ulicích velké množství. Pouhé zrcadlení ale vytvořilo z této banální situace perfektní obskurní fotografii, která nám na tváři vykouzlí minimálně úsměv. Dokonalý postřeh z ulice. I když u reportážních fotografií se to obvykle odpouští, asi vzhledem k zrcadlení mě tentokrát trochu ruší náklon záběru doprava.

Jako vítězné jsem tentokrát atypicky vybral dvě fotografie samozřejmě od toho samého autora, kterým je Zoran Toldi. Autor to u fotografií sice neuvádí, ale možná jde o manželský pár. Pokud ano, tak to by byl třeba důvod na nahrání do série. Fotografie sjednocuje i podobný přístup. Odraz portrétovaného v zrcadle v interiéru jeho příbytku. U fotografií mě samozřejmě zaujala již mizející atmosféra domovů našich starých rodičů. Něco, co si mnozí z nás pamatují už jenom ze starých fotografií. Dědeček na levé fotografii je zajímavě zakomponován v odraze zrcadla, do rámu kterého jsou zasunuty fotografie portrétů asi celé jeho rodiny. Stává se tak vlastně jednou z nich. Z jeho výrazu tváře je již vidět jakési odevzdání se. To výraz a hlavně gesto babičky na fotografii vpravo rozhodně není o odevzdání se. Ve výrazu i gestu je jasná tvrdost a ráznost. Pokud jde o manželskou dvojici, je jasné, kdo je v domácnosti pánem. V levé části fotografie portrétu babičky mě docela zaujaly ty polštáře u stropu. Trochu to vypadá jako postel nastojato. Obě fotografie mají jak nápad, tak i velice zajímavou atmosféru. To je kvalita, která u mě vítězí.

Za hodnotnou cenu pro vítěze děkujeme nakladatelství Zoner Press.

     

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram