Několik umělých světel / dělená expozice. Škola světla Jana Pohribného MQEP - zhodnocení

Přinášíme zhodnocení tématu "Několik umělých světel / dělená expozice" ze seriálu Škola světla Jana Pohribného, MQEP. Tentokrát se zhodnocení týká zadání z již 14. dílu Školy světla. Za úkol bylo: „Při použití jednoho, dvou světel (halogenů, LED, příručního blesku,…) zkuste postupně metodou dělené nebo násobné expozice nasvítit větší prostor, objekt – např. celý pokoj, dům, auto, zahradu apod., aby to působilo, jako kdybyste použili světel mnohem více. Zapojte třeba i postavu(-y), domácí mazlíčky, předměty atd., stejně tak výraznou barevnost, pokud k ní máte důvod.“

Použití umělého světla ve fotografii je zejména pro profesionála poměrně běžnou praxí. Jistě namítnete, že profesionál je na to také vybaven, má přinejmenším celý arzenál trvalých nebo zábleskových světel a spousty doplňků k tomu… Ale co milovník fotografie (tedy amatér), který nedisponuje ani světly ani atelierem? Zejména pro něj (pro vás) je určený tento seriál o světle, kdy se mj. snažím sice představit postup profesionálního svícení, ale také vždy přidávám alternativy, jak lze určitých řešení, efektů atd. dosáhnout relativně primitivními způsoby bez nutnosti vlastnit nákladnou techniku. Můj seriál a také navazující cvičení by vás měly stimulovat, provokovat k vytvoření fotografií, které mají “profesionální” parametry. Ukazuje se také, že ne u každého tématu je možné sáhnout do archivu, na to, co již vzniklo ve vaší předchozí tvorbě náhodou nebo i cíleně. Zvláště poslední cvičení zaměřené na využití několika světel k nasvícení námětu resp. jejich nahrazení třeba jediným světlem a využitím tzv. dělené (násobné) expozice, abyste dosáhli stejného výsledku, jako při nasvícení 2 a více světly, jak jsem to popsal ve svém posledním článku, asi nepoužíváte příliš často. Proto bylo nutné ba žádoucí, takovou fotografii opravdu zkusit zrealizovat a ne hledat v archivu…

Rekordně malý počet zaslaných fotografií pouze od 5 “statečných” může být důkazem výše uvedené nutnosti takový experiment zkusit a hledat řešení, jak s jediným světlem udělat dojem, že objekt je nasvícen více světly. Při tom je tato technika, kdy fotograf využívá delší expozice a světlo rozsvítí z více stran a úhlů nebo použije tzv. multiexpozici na jeden výsledný záběr (při každé expozici pak změní polohu světla) velmi kreativní. Vyžaduje samozřejmě trochu představivosti, jak výsledek bude vypadat, pokud světlo dám např. nejprve z boku – jako hlavní světlo a doplním ho pozicí světla např. v protisvětle. Výhoda digitální techniky je však proti analogu nesporná. Výsledek této kombinace vidíte hned po ukončení expozice a máte možnost pozice světel, jejich intenzitu resp. dobu svícení upravit, korigovat, měnit barevnost atd.

Ne vždy je zcela zřetelné na zaslaných fotografiích, zda světla byla již daná např. pouliční světla jako v případě osvětleného mostu od Lenky Černíkové, kde jde o klasickou kombinaci umělého pouličního světla resp. nasvětlení mostu a ambientního podvečerního světla v exteriéru, ale nikoliv o nějaký aktivní zásah světlem od fotografa.

Klasickou kombinací více světel i s částečně odlišným spektrem je čistě provedená fotografie interiéru herny nazvaná příznačně Reklamní od St. Hořínka. Interiér nasvícený autorem nějakými výkonnějším světlem je osvětlován zároveň světlem přicházejícím z exteriéru a žárovkovým osvětlením interiéru, které dodává fotografii potřebnou náladu a důležité oživující světelné akcenty. Není snadné sladit jednotlivé druhy světel a jejich chromatičnost, stejně tak se poprat s různými povrchy, materiály, které se v herně objevují.

Vlado X7 šel na své modely aut pouze s jediným světlem. Zvláště bodové světlo, jak už víte z předchozích lekcí, není příliš vhodné na lesklé povrchy, jako je např. lak karoserie, ačkoliv model je relativně malý… Jeho plochu autor zvětšil, jak sám píše, jednoduchým trikem – pohybem lampou během expozice. Mohl si ještě trochu zvětšit plochu světla nějakým rozptýlením – přes mléčnou folii, pauzák apod., stejně tak světlo použít nejen zpředu, ale také v protisvětle, aby vznikl zajímavý lesk na kapotě modelu a dodal jeho designu ještě větší eleganci. Takto modely působí trochu neplasticky.

Disneyland evokuje Triceratops v záři světel od Anna 0458, který je zábavnou ukázkou teplotního kontrastu pořízeného pravděpodobně jediným světlem a jeho opakováním s odlišnou barevností. Ještě větší úspěch by toto řešení mělo v současné Číně, kde o výraznou barevnost a bizarní kombinace není nouze. A veleještěrů tam mají také dost…

Asi nejblíže zadání, ale zejména zajímavým řešením jak využít jednoho nebo více zdrojů světla, jsou fotografie od Štefana Fluxe. Vartáš je nápaditě barevně rozehraná veduta rozpadlé dílny, kdy barvy vytvořené filtry přes blesk nebo světlem z mobilu, dávají do snímku nové emoce a prostorové rozvržení.

Ještě více však oceňuji jeho model motorky Vo svetle, kde zdánlivě primitivním nástrojem, jakým se může jevit displej mobilního telefonu, vytvořil velmi zajímavou atmosféru a pocit skutečné krajiny, v které motorka jede. Stačila dlouhá expozice 30 s, během níž postupně různě barevným displejem osvětloval nejen model, ale i vytvořil pozadí, kdy mobilním telefonem pohyboval. Takřka identicky by bylo možné postupovat u fotografie skutečné motorky, akorát ten mobil by musel být mnohonásobně větší…

VŠECHNY VAŠE FOTOGRAFIE NA TÉMA „NĚKOLIK UMĚLÝCH SVĚTEL / DĚLENÁ EXPOZICE“

     

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram