"Bez práce nejsou koláče" - Zhodnocení Okem profesionála 05/2021

Květnové téma seriálu Okem profesionála bylo ve znamení tématu "Bez práce nejsou koláče". Vaše snímky hodnotil tradičně Kamil Varga. Celkem jste vložili do soutěže 54 fotografií. Autor vítězné fotografie získává hodnotnou knižní cenu od nakladatelství Zoner Press.

Práce a odměna za ní je pro většinu z nás součástí každodenního života. Pro mnohé z Vás i fotografování. Proto není divu, že propojením všeho zmíněného došlo k poměrně bohatému obeslání aktuálního tématu Okem profesionála: Bez práce nejsou koláče. A to konkrétně padesáti čtyřmi Vašimi příspěvky. V škále přístupů to skutečně hodně pestré od exteriérů po interiéry. Od domoviny po cizinu. Pojďme si prohlídnout můj výběr a komentář k nim.

Téměř všechny Vaše příspěvky spojovala osoba člověka. Ale člověk není jedinou pracovitou bytostí na naší planetě. Napadá mně jich docela hodně. Nicméně jediné dvě fotografie ze zvířecí říše zaslala Lenka Černíková. V našich domácnostech ne moc oblíbeného tvora, jakým je pavouk. Ve venkovním prostředí, kde ho neomezujeme, ale jeho práce může nabrat rozsáhlých a efektních výsledků. Jako je tomu i na této zajímavé černobílé fotografii. Centrální kompozice s tunelem smrti uprostřed a paprskovitými prstenci kolem v jemném předivu pavučin. Hezká práce s hloubkou ostrosti dává fotografii prostor a divokou atmosféru. Oceňuju i přesné zaostření.

Většina zaslaných fotografií snímala práci v polocelku, nebo celku. Proto mě docela zaujala tato výjimka od alikal87. Snímek ve velkém detailu je navíc docela povedený. Dvojice dospělých a dětských rukou spolupracující při přípravě jídla. Dětské teda spíše hlazením jídla, ale i to je při přípravě jídla důležité. Důkaz, že i gestikulace je u lidských rukou nositelem emoce. Atypický a velice zajímavý je ale úhel snímání. A to nejenom nadhled, ale především úhlopříčné komponování. To dodává fotografii na zajímavé dynamice. Černobílé zpracování zase na stylizaci.

Když už jsme v kuchyni u přípravy jídla, budeme pokračovat touto fotografií od Frantiszek. Snímků s tímto tématem přišlo do soutěže docela dost. Z našich domácností i exotických kuchyní. Povedených i méně. Tato je z naší provenience a patří mezi ty povedené. Jediné, co je na ní trochu rušivé je příliš členité pozadí. I když autor zvolit asi tu nejvyšší světelnost svého objektivu, vzhledem k širšímu ohnisku už nebylo možné pozadí více rozostřit. Má to ale i svoje pozitivum. Divák tak dostává i informaci o docela zajímavém prostředí v tradiční kuchyni našich babiček. Malá hloubka ostrosti klade nároky na přesné zaostření. Obličej je nejenom dokonale ostrý ale i nositelem soustředění a radosti z práce. Pro každou živou fotografii důležitých emocí. Černobílé zpracování je vhodné nejenom kvůli výtvarnějšímu působení ale i pro očekávané větší množství barev na pozadí, které by zbytečně odpoutávali pozornost od hlavního prvku.

U potravin ještě zůstaneme, ale přesujeme se do exteriéru a exotické krajiny, kde zásobování obchodů ještě probíhá plně manuálně. Autorem této černobílé fotografie je Jarek Rybak. I když předpokládám tvrdé a ostré jižní slunce, snímek by si zasloužil trochu pečlivější převod do černobílé. Hlavně kresba v tmavých tónech se už dost výrazně ztrácí. Dynamiku a atmosféru ale fotografie má. Hlavně díky předklonu a výrazu obou protagonistů.

Podobně fyzicky náročná bude i tato profese uhlíře od Zoran Toldi. A teplota při práci o hodně vyšší. Asi i pro fotografa. Dynamický portrét uhlíře s naloženou lopatou při práci. Fotografie se skutečně nádherným plastickým bočním světlem hezky modelujícím nejenom hlavní prvek, ale i pozadí. Jedna z mála barevných fotografií v mém výběru. Tady ale barva hraje výrazný prim. Teplé plastické boční světlo zapadajícího slunce uhlíři dramaticky zvýrazňuje nateklé žíly na rukách a vrásky na čele. Přidává i iluzi vysoké teploty. Převažující studenější namodralé barvy na pozadí a teplé v popředí jsou nejenom v barevném kontrastu, ale zvýrazňují i hloubku prostoru. Skutečně povedený pracovní portrét.

U barevných fotografií ještě chvilku zůstaneme. Tentokrát horolezecká z městského prostředí od Zdeněk49. Barevně v převažující modré barvě skel vysokopodlažní budovy. Barvy ale nejsou tím, co je v této fotografii dominantní. Mohla by být klidně i černobílá. Tím jsou především linie. Nejvíce dominující ve fotografii je mřížka oken, která vytváří jakousi mozaiku. Před ní mámě tři horolezce – umývače oken seřazené téměř do uhlopříčky, další to tušené linie. Tři figury mají tentokrát rovnocenný kompoziční význam, takže i když to nebývá časté, fotografie nemá jako obvykle jeden hlavní prvek, nýbrž tři.

Podobně riskantně působí i tato fotografie od Lenka_Krej­čová. Ale co by člověk pro sousedy neudělal. A i když by asi divák rád viděl, kolik čísel pod sebou paní měla, to zajímavé na této fotografii je spíše její kurióznost až bizarnost. Komická je už její předkloněná póza s konvičkou. Domácí oděv a pantofle domáckou atmosféru hezky dokreslují. A ten pejsek hlídající svojí paničku rodinnou atmosféru doladuje. Hezká ukázka humoru ve fotografii.

Dokonalý smysl pro humor a to ve všech svých příspěvcích tentokrát předvedl Kočičák. Já od něj do svého výběru vybral tuto, která má kromě humoru i lehký hororový nádech. A to jednak ve výrazu stříhaného, ale i holič s vlasy místo obličeje působí jako halloweenská maska. Výraz tváře stříhaného v optické deformaci širokoúhlého objektivu jako hlavního prvku v této fotografii je přímo hypnotizující. Zde hrají hlavně jeho oči. Zaujal mě i jeho křivý nos. Ruce holiče s nůžkami a hřebenem v rukách vyrůstající z hlavy komediální nádech zvýrazňují a jako výrazné linie v obraze dodávají snímku na dynamice. A i když je hlavním a dominantním prvkem obličej, je tady správně zaostřeno na ruce, protože ty jsou nositelem akce. Hezký převod do černobílé s plnou škálou odstínů šedé a přitom plná plasticita světelné atmosféry. Speciálně jsem se podíval do exifu a musím ocenit i to, že fotografie je skutečně soudobá. Jednoznačně povedená fotografie.

Od Robert Adamec 2 mě zaujaly i jeho fotografie z prostředí rybářů, které měli svou nepochybnou kvalitu i atmosféru. Ale o něco víc tato barevná fotografie zahradníků. I když ve výrazně menší míře než u předešlých je v ní přítomen i humor. Zaujala mě ale hlavně svojí atmosférou, která je hodně odlišná od všech ostatních zaslaných. A plná protikladů. Třeba motorové vozidlo v romantickém prostředí parku. Výraz řidiče, hlavního prvku je hodně drsný až brutální, rozhodně nehodící se do zobrazeného prostředí. Zato druhý obličej se skřítkovskou čapkou působí spíš pohádkově a komicky. Celková atmosféra snímku je hlavně díky ranní mlze a bohatému množství barevných odstínů spíše romantická. Jak i komentující zmínili, působí jak filmová scéna ze Slavnosti sněženek. Zaujala mě asi nejvíc, proto je pro mě tentokrát vítěznou.

Za hodnotnou cenu pro vítěze děkujeme nakladatelství Zoner Press.

     

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Kočičák
    Kočičák
    23.06.2021 10:20

    Děkuji za výběr a krásný výstižný popis...

  • Petr52
    Petr52
    23.06.2021 12:25

    Blahopřeji vítězi, povedený snímek.

  • Zdeněk49
    Zdeněk49
    23.06.2021 17:56

    Gratulace všem autorům výběru a vítězi obzvlášť

  • Kveta Zavadova
    Kveta Zavadova
    26.06.2021 16:53

    Gratuluji všem autorům.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (4)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram