Test Canon RF 28-70mm f/2L USM

Objektiv Canon RF 28-70mm f/2L USM jsem testoval s fotoaparátem Canon EOS R6 jako hlavní objektiv na fotoexpedici na Madeiře. Hlavním lákadlem byla jeho obrazová kvalita při světelnosti f/2. Zaplatíte vahou 1430g v batohu. Hodně speciální objektiv určený pro profesionální fotografy, který určitě zaujme. Více v testu.

Objektiv Canon RF 28–70mm f/2L USM je ukázkou jak využít výhodu většího bajonetu a odstranění zrcadlového bloku u full frame bezzrcadlovek Canon. U zrcadlovek s menším bajonetem by zoomový objektiv v této světelnosti vypadal absurdně.

Přestože jsem používal Canon RF 28–70mm f/2L USM jako svůj hlavní objektiv při fotoexpedici na Madeiře, díky konstrukci, váze a rozsahu ohniskových vzdáleností není primárně určen pro cestovatele. Těm se určitě hodí ohnisková vzdálenost 24mm pro širokoúhlé záběry krajiny i reportáž. Někoho však však může lákat minimální zaostřovací vzdálenost pouhých 39cm. Tu lze využít v kombinaci s vysokou světelností f/2 ke kreativním záběrům, kdy pozadí/popředí bude bez kresby a hlavní objekt velmi ostrý.

Pokud nebudeme počítat objektivy jiných značek, hlavními konkurenty Canon RF 28–70mm f/2L USM při rozhodování o koupi univerzálního světelného zoomu jsou

Canon EF 24–70mm f/2,8 L II USM (náš test zde) a Canon RF 24–70mm f/2,8 L IS USM s podrobným testem zde pod odkazem.

Tyto objektivy jsou levnější a lehčí, navíc ohnisková vzdálenost zasahuje až do 24mm, což je hodně cenné.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Je zřejmé, že Canon RF 28–70mm f/2L USM cílí na profesionální fotografy v oblasti reportážní, svatební či portrétní fotografie i když má tento objektiv mnohem širší využití.

Mechanická konstrukce

Objektiv Canon RF 28–70mm f/2L USM je obr vážící 1430g s filtrovou objímkou průměru 95mm. Ve fotobatohu zabere hodně místa.

Obr. Držení Canon EOS R6 s objektivem Canon RF 28–70mm f/2L USM

Tady budete opravdu držet fotoaparát spodní rukou za objektiv.

Na objektivu najdete tři ovládací kruhy. Nejblíže k tělu je zoomovací. Prostření kruh je určen pro manuální ostření. Chybí zde klasický přepínač AF/MF. Vysouvání zoomu zabezpečíte zámkem Lock. Ostření kruhem je plynulé a příjemné.

Z hlediska přesného zaostřování považuji za nejnáročnější zaostření hvězd v noční fotografii. Tady dávám jednoznačně přednost čistě manuálnímu ostření. Canon RF 28–70mm f/2L USM používá mechanicko-elektronickou technologii. V tomto případě mi hodně pomohla možnost zesvětlit elektronický monitor v kombinaci se zvětšením živého náhledu. Hvězdy šlo zaostřit přímo v elektronickém hledáčku v kombinaci se zvětšením 10×. To u zrcadlovek nejde.

Přední ostřící kruh je na nových Canon RF objektiv určen k ovládání nastavení fotoaparátu. Asi nejvýhodnější je zde navolit kompenzaci expozice tak, že při otáčení kruhem sledujete histogram a nastavíte ho tak, aby byl obraz světlejší, ale zároveň nedošlo ke ztrátě kresby v nejsvětlejších místech.

Celkově objektiv působí robustně s precizním mechanickým zpracováním. V bajonetu je těsnění proti pronikání prachu a vlhkosti.

Canon RF 28–70mm f/2L USM – těsnění bajonetu

Ostření, stabilizace a ovládání

Objektiv se velmi dobře ovládá při fotografování z ruky. Pokud jste v dobré fyzické kondici, bude vám vyhovovat i držení za objektiv. Díky váze skoro 1,5kg budete překvapeni, jak dobře funguje se stabilizátorem na sensoru u bezzrcadlovky Canon EOS R6. Z mého uživatelského pohledu se stabilizace blíží objektivu Canon RF 24–70mm f/2,8 IS USM, i když objektiv nemá vlastní stabilizátor, který hýbe čočkami.

Výřez

Madeira, Canon EOS R6, objektiv Canon RF 28–70mm f/2L USM, ohnisková vzdálenost 62mm, clona f/8,0, čas 1/20s, ISO 400

Snímek byl fotografován z ruky z výšky ohradníku. Při použití stativu bych byl příliš nízko.

Ostření je tiché a špičkově rychlé. Při světelnosti f/2 a technologii ostření Canon EOS R6 to pro mne určitě nebylo překvapení.

Trochu horší je to s fotografování ze stativu. Asi nepřekvapí, že konstruktéři při tomto průměru a váze již nepřidali stativový kruh. Potřebujete robustnější stativ, aby jste neměli potíže s převažováním objektivu dopředu.

Optická kvalita

Optická kvalita je vynikající a to i při f/2 a f/2,8, kde tento objektiv bude chtít většina jeho zákazníků používat.

Výřez

Madeira, Canon EOS R6, objektiv Canon RF 28–70mm f/2L USM, ohnisková vzdálenost 62mm, clona f/2,0, čas 1/5000s, ISO 100


Výřez

Madeira, Canon EOS R6, objektiv Canon RF 28–70mm f/2L USM, ohnisková vzdálenost 70mm, clona f/3,5, čas 1,6s, ISO 200, v obloze jsem stáhnul nejjasnější tóny, jinak bez úprav 

Díky světelnosti f/2,0 je Canon RF 28–70mm f/2L USM dobře použitelný i pro noční fotografii. Díky nejširšímu ohnisku 28mm však často fotografovat panoramata a tak trochu zápasit s jeho vahou z při práci se stativem. V následujícím případě jsem stavěl v příkrém svahu a zápasil s kulovou hlavou, neboť na zapůjčený Canon EOS R6 nemám příslušnou L-kolejnici.


Panorama z 8-mi snímků při ohniskové vzdálenosti 28mm a f/2,0

Světelnost velmi dobře využijete i pro reportážní snímky

Madeira, Canon EOS R6, objektiv Canon RF 28–70mm f/2L USM, ohnisková vzdálenost 70mm, clona f/2, čas 1/1000s, ISO 160


Na rybím trhu v Covidu, Madeira, Canon EOS R6, objektiv Canon RF 28–70mm f/2L USM, ohnisková vzdálenost 28mm, clona f/3,2, čas 1/50s, ISO 200, snímek převeden jedním klikem v RAW konvertoru do černobílé, aby snímek získal reportážní nádech

Rozostření pozadí tzv. bokeh je výborná zejména z pohledu, že se jedná o zoomový objektiv. Samozřejmě však bokeh nemůžeme srovnávat s objektivy jako Canon RF 85mm f/1,2 L USMCanon RF 85mm f/1,2 L USM DS nebo Canon EF 85mm f/1,2 L USM II, které jsou výhradně určeny na portréty a v tomto ohledu asi v rámci Canonu nemají konkurenci.

https://www.fotoaparat.cz/…canon-85-mm/

Výstup na Pico Ruivo, Madeira – tlumené protisvětlo

Canon EOS R6, objektiv Canon RF 28–70mm f/2L USM, ohnisková vzdálenost 54mm, clona f/13, čas 1/50s, ISO 100

V případě tlumeného protisvětla si kvalitní anti-reflexní vrstvy dokonale poradí s parazitním světlem vznikajícím uvnitř objektivu.


Ve vavřínovém lese, Madeira I

Canon EOS R6, objektiv Canon RF 28–70mm f/2L USM, ohnisková vzdálenost 64mm, clona f/13, čas 1/5s, ISO 100


Ve vavřínovém lese, Madeira II – přímé protisvětlo

Canon EOS R6, objektiv Canon RF 28–70mm f/2L USM, ohnisková vzdálenost 64mm, clona f/13, čas 1/13s, ISO 100

I v případě takto silného protisvětla jsou parazitní prasátka jen lokální

Kresba v protisvětle je solidní na takto složitý zoom. Kvůli záměru získat hvězdičky od 9-ti lamelové clony jsem fotografoval na f/13.

Závěr

Klady

  • Unikátní světelnost f/2,0 v celém rozsahu
  • Vynikající kvalita obrazu
  • Kvalitní mechanická konstrukce a těsnění

Zápory

  • Vysoká hmotnost a velikost
  • Chybí stativový kruh, díky kterému má objektiv tendenci převažovat dopředu
  • Chybí stabilizátor obrazu

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Canon RF 28–70mm f/2L USM je hodně speciální objektiv, jehož hmotnost, rozměry a cena odradí mnoho fotografů. Je to daň za vysokou světelnost. Výborná obrazová kvalita a bokeh je pak to, čím tento objektiv zaujme řadu profesionálních fotografů, kteří si na objektiv musí vydělat.

Děkujeme společnosti Ca­non.cz za zapůjčení fototechniky k testu.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    28.06.2021 11:15

    Neuvěřitelné sklo a krásné snímky, Andreji. Ještě jsem zagooglil a už se dělá neoficiální stativová patka s prstencem, což může být řešení práce na stativu, ale naživo jsem ji neviděl.

  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    Autor
    28.06.2021 15:38

    Stativový kruh dává smysl, ale bude to také muset být větší kousek. Hlavní je těžší stativ s kvalitní hlavou.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (2)

Tisknout článek

Tip na článek

Jsou zrcadlovky mrtvé?
Jsou zrcadlovky mrtvé?

A jéje, další člá­nek na téma zr­ca­dlovky ver­sus bez­zr­ca­dlovky, ko­li­krát jsme to už četli, ří­káte si? A máte pravdu. To­hle téma se řeší už od doby, kdy bez­zr­ca­dlovky při­šly na trh. Téma je po­řád stejné, ale od­po­věď se v prů­běhu let mění. Jak si ta­hle de­bata stojí v roce 2021?

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram