"Rouška/respirátor" - Zhodnocení Okem profesionála 03/2021

Březnové téma seriálu Okem profesionála bylo velmi aktuální - "Rouška/respirátor". Díky tomu jste ani nemohli příliš sahat do archivu. Hodnotil opět Kamil Varga. Celkem jste vložili do soutěže 71 fotografií. Autor vítězného snímku opět získává hodnotnou knižní cenu od Zoner Press.

Pro březnové téma jsem zvolil aktuální, nebo přesněji pro nás stále aktuální téma rouška/respirá­tor. To pro většinu z Vás neumožnovalo až tak moc hluboko sahat do archivů. Teda až na několik příspěvků fotografiemi z asijských zemí, kde je tento způsob ochrany dýchacích cest již dlouho používaný. Říkal jsem si, že vzhledem k tomuto limitu bude téma výrazně méně obesláno. To jsem se ale docela spletl. Sedmdesát dva příspěvků je na tento asi rok starý „módní“ doplněk našich tváří docela slušný počet. Vysvětluji si to tím, že se umísťuje na obličej, který je pro nás lidi a speciálně fotografy velice důležitý. Přístupy k tématu byly opět velice pestré od reportážních, přes výtvarné figurální studie až po zátiší.

Své hodnocení začnu tímto reportážním příspěvkem od LenkaLenka. Vlastně s tak trochu symbolickým námětem i názvem Čekáme. Všichni s velkou nadějí už netrpělivě čekáme, kdy naše životy ten koronavirus konečně opustí. Téměř informativní černobílý snímek z čekárny zdravotnického zařízení se zajímavou sluneční stínohrou na podlaze. Světlo odražené od podlahy projevující se jako spodní hlavně u tří frontálně sedících figur jim dodává zvláštní modelaci a zvednuté stíny na zdi. Celkově teda atypickou světelnou atmosféru. Fotografie je zvláštní i tím, že s hlediska stavby obrazu nemá jediný hlavní prvek, jak je tomu u většiny fotografií. Je jich pět, stejně jako figur na fotografii. Ani jedna z nich není výraznější než ostatní. Jejich výrazy jsou typicky odevzdané, jak je tomu obvykle při každém čekání u lékaře.

<v><v><v><v><­v><v><v><v><v><v><v><v><­v><v><v><v></v></v></v><­/v></v></v></v></v></v><­/v></v></v></v></v></v><­/v>U reportáž­ního přístupu ještě zůstaneme i u této fotografie od pepa58. Pohotový úlovek z okna vlaku ve směru na okraj peronu, kudy právě prochází paní z úklidové čety. Ta je hlavním prvkem této fotografie. Je veliká škoda, že neprocházela o něco vpravo, kde by její tmavá figura lépe vynikla na světlejším pozadí. Takto trochu splývá s pozadím. Taky by tím bylo dodrženo kompoziční pravidlo, že pohybující se prvky by měly vcházet do středu kompozice. Reportér si ale občas nemůže vybrat. Zajímavou atmosféru fotografii dává ne moc příjemné počasí. Zmražené vločky ve vzduchu a šedivá světelná atmosféra. Co by ale šlo upravit i v post produkci je oprava náklonu budovy a sloupu doleva.

Svým způsobem je symbolická i tato fotografie od DaHo. Teda spíše svým humorem. Náhubky obvykle nasazujeme svým psům. Tentokrát je tomu ale naopak. Má ho páníček a on nemusí. Zajímavá a povedená kompozice se psem jako nejsvětlejším a taky hlavním prvkem fotografie. Neopakovatelnou atmosféru ale tomuto snímku dodává hlavně ostré boční sluneční světlo, které výrazně plasticky modeluje jak figury, tak i prostor ve fotografii. Oceňuji i povedené a výrazné černobílé zpracování.

Humor je i tématem této tentokrát barevné fotografie od Libero. Koronavirová romantika na lavičce u výdejového okénka Romantik hotelu. Signifikantní pro současnost, i když už o něco delší dobu než u nás řádí koronavirus, je i to, že páry i když sedí vedle sebe, už spolu nemluví, ale zarputile koukají do svých mobilních telefonů. Tento snímek charakterizuje číslovka dva. Uprostřed centrální části snímku je dvoukřídlé výdejové okénko. Po pravé straně dva o budovu opřené mlýnské kameny. A po levé zase dvě figury se dvěma rouškami, mobilními telefony a kávičkami v kelímcích. Fotografie je na můj vkus trochu moc tmavá, o něco bych ji zesvětlil.

Pro někoho humor, ale pro každého určitě silná dávka provokace je námětem této černobílé fotografie od hnujblikArt. Přiznám se, že i mě zaskočila, protože jsem tohle zpracování u vypsaného tématu vůbec neočekával. Proto a taky proto, že my si takovéto fotografie na rozdíl třeba od Facebooku můžeme dovolit publikovat, jsem se rozhodl ji zařadit do svého hodnocení. To co musím jednoznačně ocenit, je odvaha jak fotografa, tak i protagonistek. Protože i když nežijeme v prudérní krajině, obnažovaní se na veřejnosti je i u nás přestupkem. Symetrická kompozice s dvojicí nahých dívek s ležérně vlajícími kabátky ve stanici metra oděných pouze do bílých respirátorů a černých botiček. Fotografie zjevně s nadsázkou glosuje zákonem danou povinnost nosit na veřejnosti respirátor. Technické zpracování sice není dokonalé, ale vzhledem k špatným světelným podmínkám na místě i stresu při práci přijatelné. Oceňuji i rozjíždějící se soupravu vlaku v pohybové neostrosti na pozadí, která zvyšuje dynamičnost fotografované scé­ny.

Taky z pražského metra, ale oblastí podchodů pochází i tato fotografie od ireturn1day.blog­.cz která přišla do soutěže hned jako první příspěvek. Stylem reportážní fotografie patřící do podskupiny, které se říká street foto, neboli taky pouliční fotografie. Teda jakýsi úlovek, postřeh nebo příběh z ulice a jiných veřejně přístupných míst. Autora jednoznačně zaujal zajímavý stín, který ostré boční slunce na zeď kreslilo z procházejících lidí. A není se čemu divit, zaujal i mě hlavně díky komicko-strašidelnému zubatému profilu tváře jakoby z kresleného filmu. Zajímavá je ale i figura, která tento stín vytváří. Tajemný kluk v tmavém oblečení s kapucí a bílou igelitkou a respirátorem v dynamické póze. Tak trochu působí jak nějaká postava z Hvězdných válek. Tato část je jednoznačným hlavním prvkem této vysoce kontrastní černobílé kompozice. Figura i se stínem se pohybuje správně do středu kompozice. A schodiště na pravé straně nám dokresluje realitu prostředí v této jinak dost surreální fotografii.

Vysoký kontrast vidíme i na této fotografii od Petr52. Na rozdíl od té předešlé, kde byl dán ostrým slunečním světlem v tmavém prostředí, je tento vytvořen uměle v editoru. I když chápu, že toto zpracování umožnilo autoru zvýraznit paprsek slunce v pravé horní části a možná i skrýt nějaké rušivé prvky na pozadí, chybějící kresbu ve světlých částech figury, hlavního prvku fotografie považuju za dost závažný nedostatek. Světlé části obrazu jsou pro diváka hodně důležité, hlavně když je to zároveň i hlavní prvek fotografie. Proto nedostatek kresby a detailů v nich nese dost nelibě. Souvisí to mimo jiné i s naší orientací v prostoru, kdy se lidský zrak řídí podle světlých míst kolem nás. Náš fyziologický způsob orientace se svým způsobem promítá i do zpracování fotografií, při kterém prioritně řešíme přepaly, takže nedostatek prokreslení ve světlech. Kdežto nedostatek kresby ve stínech jsme ochotni fotografii odpustit. U této fotografie bych to asi řešil lokálně tak, aby u figury a možná trochu i silnice byl nižší kontrast než ve zbytku fotografie a zachoval by tam tím víc detailů.

Výrazný černobílý reportážní portrét spadající i pod definici street foto zaslala Lenka_Krejčová. Když už jsem u předešlé fotografie glosoval jak je důležitá kresba ve světlech a odpustitelný její nedostatek ve stínech, tak tento snímek je v tomto případě vzorovým příkladem. Modelem fotografie je jedinečný pouliční originál, takže k úlovku můžu jedině gratulovat. Prsteny na ruce, tmavé brýle, vrásky, sesunutá rouška kvůli kouřící cigaretě v ústech by už snad pro zajímavou fotografii i stačili. Tady navíc i hezké efektní protisvětlo, které jí dodává výraznou atmosféru. Náležitě v něm vynikne i cigaretový kouř a prostor. Docela jsem přemýšlel, kde se vzalo to výrazné osvětlení zprava. Fotografii totiž pomohlo nejenom v prokreslení tváře a ruky ale posunulo její atmosféru o třídu výš. Nepředpokládám totiž, že fotografka sebou nosí odraznou desku. Tak mě napadlo, že by mohlo jít o odraz slunečního světla ve skle zastřešené části tramvajové zastávky. A OZP na brýlích je skutečně bonus navíc.

Barevných fotografií se do mého užšího výběru moc nedostalo. Tato milá ze světa dětských her od Bob Gajdoš mě ale zaujala. Není tak efektní jak většina výše hodnocených. Naopak, dalo by se říct, že je to úplně civilní fotografie ze života našich dětí. Akce tam ale přítomná je. Jak v hodu koulí holčičky uprostřed ve hře Pétanque. Tak i v škodolibém gestu kluka vlevo. Koule v rukou holčičky vpravo taky zaujmou. Barevně jemná fotografie se třemi hlavními prvky zaujme hlavně svou přirozeností.

Fotografií, které mě zaujaly, bylo tentokrát dost. Docela dlouho mi trvalo, než jsem se rozhodl pro vítěznou. Stala se jí tato výrazně stylizovaná fotografie od Zdeněk49. A to nejenom pro již zmíněnou výraznou výtvarnou stylizaci, která byla ve Vámi zaslaných příspěvcích v menšině. Dala by se totiž považovat za jakýsi grafický symbol koronavirové doby. Výrazný světlý respirátor na obličeji je jasným hlavním prvkem této v podstatě jednoduché kompozice. Byl i tématem tohoto Okem profesionála. Přímý pohled aktérky do objektivu evokuje upřímnost a přímost. Kříž, který vytváří rám okna, by mohl v naší křesťanské kultuře symbolizovat výraznou úmrtnost na tento virus. Jen bych si pohlídal, aby jeho linie byly rovnoběžné s okraji obrazu. U takto jednoduché kompozice a výrazné stylizace je přesná geometrie docela důležitá. Kapky na skle jsou vždy znakem melancholie a smutku, takže emocím, které k tématu patří. Černobílému zpracování ani kompozici není co vytknout. Perfektní práce. Fotografie by mohla najít uplatnění třeba jako plakát upozorňující na závažnost této nemoci.

Za hodnotnou cenu pro vítěze děkujeme nakladatelství Zoner Press.

Stále se můžete zapojit do probíhajícího dubnového dílu soutěže Okem profesionála, tentokrát na téma „ZEBRA“. Vaše fotografie bude hodnotit již téměř tradičně Kamil Varga.

     

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • ireturn1day.tumblr.com
    ireturn1day.tumblr.com
    25.04.2021 19:25

    Díky za soutěž, potěšilo, že byla vybrána i moje fotka

  • Zdeněk49
    Zdeněk49
    25.04.2021 21:04

    Děkuji za krásnou soutěž a všem vybraným autorům gratuluji.

  • Petr52
    Petr52
    26.04.2021 10:37

    Blahopřeji vítězi. Fotka je opravdu hezká.

  • pepa58
    pepa58
    26.04.2021 23:16

    Děkuji za zhodnocení mé fotografie, byla to opravdu otázka rozhodnutí se v pár vteřinách. Autoru vítězné fotografie blahopřeji.

  • Lenka_Krejčová
    Lenka_Krejčová
    08.05.2021 07:57

    Kamile, děkuji vám za pravidelné zpětné vazby (nejen) k mým fotografiím, jsou pro mě cenné. Nyní mám jen potřebu reagovat na váš dotaz ohledně paní s cigaretou a rouškou pod bradou - potvrzuji, že osvětlení z druhé strany tváře nebylo díky odrazné desce, tu na ulici opravdu nenosím, bylo by to nejen nepraktické, ale především proti mé filozofii, kdy fotím neinscenované autentické snímky, do kterých jako fotograf nezasahuji. Tato fotka, kterou jste vybral, je focená v podvečer, takže bylo nádherné měkké nízké světlo, paní seděla na tyčce zábradlí mezi dvěma domy a nahřívala se na sluníčku, které jí mířilo uličkou mezi těmi domy přímo do obličeje. Je možné, že tam byl i nějaký předmět, který ještě světlo "doodrazil", ale myslím, že ne. Tak to jen reakce na váš dotaz a ještě jednou moc děkuji. :-)

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (5)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram