Sony FE 24/2.8G, 40/2.5G a 50/2.5G - první zkušenosti

Sony uvádí trojčata: kompaktní pevné objektivy pro fullframe bezzrcadlovky: FE 24mm F2.8G, 40mm F2.5G a 50mm F 2.5G. Měli jsme možnost si je vyzkoušet a v článku naleznete první zkušenosti a fotky v plném rozlišení. Novinky sice naboří rekordy svou světelností, ale přinášejí do portfolia Sony FE trojici kompaktních a lehkých pevných skel ve třech praktických ohniscích - protože jedna z výhod bezzrcadlovek, tedy jejich velikost, dává největší smysl v kombinaci s patřičně drobným objektivem.

První zkušenosti a testovací snímky

U všech třech objektivů musím pochválit dílenské zpracování a použité materiály, ač se nejedná o řadu GM ale „jen“ G, kovová jsou těla, bajonety i sluneční clony a nechybí gumový těsnící kroužek kolem bajonetu.

Objektivy jsou i přes to poměrně lehké:


Clonové prstence můžete a nemusíte používat – při nastavení polohy „A“ lze ovládat clonu z těla. Kdo má ale raději nastavování clony postaru na objektivu, může. Pro točení videa lze clonový kroužek, jak jsme již psali, přepnout na hladký chod.

Ruční ostření je vcelku příjemné, s dobrým kompromisem mezi délkou otáčení a přesností. AF-stop tlačítko také není u podobně krátkých objektivů standard, ale hodí se.

Bajonetová sluneční clona typu ALC-SH165 je kovová a lze nasadit i obráceně pro transport.

Testovací snímky

Objektivy jsme zkoušeli na těle Alpha A7R IV.

Nejprve se podívejme na úhel záběru, který jednotlivé objektivy nabízí:


24mm 40mm 50mm

Vinětace

Vinětace objektivu Sony FE 24mm F2.8 G
Vinětace objektivu Sony FE 40mm F2.5 G
Vinětace objektivu Sony FE 40mm F2.5 G

Ve všech třech případech je vinětace vidět na nejnižším clonovém čísle, pak pomalu mizí a u F8 je pryč docela. V současné době nemá fotoaparát korekční profily – vinětace je ale relativně slabá, takže po aplikaci korekčního profilu po updatu firmwaru fotoaparátu by měla zmizet docela.

Protisvětlo a odlesky

Objektivy mají kvalitní antireflexní vrstvy, abych „vykouzlil“ nějaké odlesky, musel jsem je namířit skutečně přímo proti sluníčku. To je dobrý výkon:

Sony G FE 24mm F2.8 G, Sony ILCE-7RM4, F5.6, 1/500 s, ISO: 100, komp. ex. 0, JPEG Sony G FE 40mm F2.5 G, Sony ILCE-7RM4, F11, 1/250 s, ISO: 100, komp. ex. 0, JPEG
Sony G FE 50mm F2.5 G, Sony ILCE-7RM4, F5.6, 1/1000 s, ISO: 100, komp. ex. 0.70, JPEG
24mm 40mm 50mm

Když už jsme u proti-sluníčka: difrakční hvězdička 24mm:

Sony G FE 24mm F2.8 G, Sony ILCE-7RM4, F16, 1/500 s, ISO: 100, komp. ex. -1, JPEG
24mm, F16

Barevné vady

Nafotil jsem nějaké větve proti obloze na plnou díru – přesně to, co člověk v reálném životě nikdy dělat nebude. I tak se s tím objektivy popraly dobře, slabé fialové lemy sice najdeme (a zelené v bokehu), ale za prvé, jde o 100% výřez z 60MP, byl by spíš div, kdyby tam žádné nebyly a za druhé, jde opět o foto bez korekce, takto slabé lemy by měl korekční profil vyrušit bez ztráty kvality:

24mm, F2.8
40mm, F2.5
50mm, F2.5

Makro

Ani jeden z objektivů není designovaný jako makroobjektiv, takže od nich nelze čekat kdoví jaké zvětšení. Minimální zaostřitelná vzdálenost je následující:

Objektiv Zaostří od (AF/MF):
FE 24/2.8 0.24m / 0.18m
FE 40/2.5 0.28m / 0.25m
FE 50/2.5 0.35m / 0.31m

Ukázkové snímky zblízka:

Sony G FE 24mm F2.8 G, Sony ILCE-7RM4, F2.8, 1/50 s, ISO: 100, komp. ex. 0, JPEG
24mm
Sony G FE 40mm F2.5 G, Sony ILCE-7RM4, F2.5, 1/250 s, ISO: 100, komp. ex. 0.30, JPEG
40mm

Sony G FE 50mm F2.5 G, Sony ILCE-7RM4, F2.5, 1/320 s, ISO: 100, komp. ex. 0, JPEG
50mm

Osobně bych na close-up vzal 40mm, zvětšení není nijak závratné, ale v kombinaci s lehce širším základním ohniskem dělá alespoň zajímavou perspektivu. 24mm je sice ještě širší, ale neostří dostatečně zblízka a na krátkou vzdálenost mi přijde měkká.

Zkreslení

Všechny tři objektivy mají dobře korigované geometrické zkreslení, podívejte se na několik nezáživných snímků dveří:


24mm, mírné, poduškové 40mm, mírné, komplexní 50mm, takřka žádné

Ostrost, kresba

Nyní se podívejme, jak si objektivy vedou na jednom z nejnáročnějších fotoaparátů současnosti, šedesátimegapi­xelové Alphě A7R IV. Podobné rozlišení snímače objektivům mnoho neodpustí a s neostrým objektivem ztrácí pořizování takového přístroje smysl. Naštěstí trojice novinek od Sony zvládá 60MP bez problémů, jen se podívejte:

24/2.8


24mm F2.8 ,celý snímek 24mm F2.8, výřez

Střed snímku je poměrně dobře vykreslený i při F2.8 při plném rozlišení 60MP. Okraje samozřejmě hůře.


24mm F5.6 ,celý snímek 24mm F5.6, výřez

I mírné zaclonění udělá divy. Střed je při F5.6 jako břitva a okraje se zlepšily natolik, že při menším rozlišení bychom si rozdílu ani nevšimli. Zůstávají nějaké barevné vady ale ty půjdou snadno korigovat.
 

40/2.5

Sony G FE 40mm F2.5 G, Sony ILCE-7RM4, F2.5, 1/400 s, ISO: 100, komp. ex. 0.30, JPEG
40mm F2.5, celý snímek 40mm F2.5, výřez

Kresba čtyřicítky na plnou díru je ve středu dostatečná, ke krajům snesitelná – opět – jde o 60MP!


40mm F5.6, celý snímek 40mm F5.6, výřez

Při F5.6 je kresba dostatečně dobrá i pro 60MP od rohu k rohu. 

50/2.5

Sony G FE 50mm F2.5 G, Sony ILCE-7RM4, F2.5, 1/500 s, ISO: 100, komp. ex. -0.30, JPEG
50mm F2.5, celý snímek 50mm F2.5, výřez

Padesátka se zdá mít kresbu nejrovnoměrnější už od plné díry. I na F2.5 je dobře vykreslený nejen střed, ale i rohy.

Sony G FE 50mm F2.5 G, Sony ILCE-7RM4, F5.6, 1/320 s, ISO: 100, komp. ex. -0.30, JPEG
50mm F2.5, celý snímek 50mm F2.5, výřez

Po zaclonění na F5.6 je kresba pochopitelně ještě o něco jistější a ostrost je velmi dobrá v celém snímku.

Bokeh

Bokeh je věc navýsost individuální – co se líbí jednomu, nelíbí se jinému. Proto tuto kapitolu omezím na konstatování, že mi u všech tří objektivů přišel bokeh poměrně neutrální a tak by mohl vyhovovat většině. U 24mm nejde o důležitou vlastnost, ale u čtyřicítky a padesátky už ano:

Sony G FE 40mm F2.5 G, Sony ILCE-7RM4, F2.5, 1/1000 s, ISO: 100, komp. ex. 0, JPEG Sony G FE 50mm F2.5 G, Sony ILCE-7RM4, F2.5, 1/320 s, ISO: 100, komp. ex. 0, JPEG
40mm, F2.5 50mm, F2.5

Vzhledem k tomu, že všechny objektivy jsou asférické, hrozí riziko „cibulových kroužků“ v bokehu. Nicméně, v testu se neobjevily. Výrobce se navíc snažil zachovat kruhový otvor clony i při zaclonění, takže bokeh zůstává obdobně jemný i na vyšších clonách.

Shrnutí – optická kvalita

Ač se nejedná o objektivy vrcholové řady G-Master, nemají se za co stydět ani v kombinaci s nejvyšším modelem portfolia Sony co se rozlišení týče. Možná nejde o kombinaci ohnisek a světelností, za kterými by se jeden otočil (ohniska jsou tradiční a světelnosti průměrné), ale o to tady nešlo. Jejich smyslem bylo nabídnout ozkoušená ohniska v kompaktním balení a s optickou kvalitou vhodnou i pro moderní fullframe přístroje s vysokým rozlišením. To si, i po relativně krátkém seznámení, troufám tvrdit, že se povedlo.

Autofokus

Ostření bylo po celou dobu testování svižné, tiché a přesné. Na tom samozřejmě má svůj díl i použité tělo a např. na první generaci A7 nečekejte rychlost, které dosahují na čtvrté. Důležité je, že objektivy nebudou výkon vašeho fotoaparátu nijak brzdit. Díky střídmé světelnosti a tím pádem i nepříliš rozměrným optickým členům, se zkrátka motorek s přeostřováním mnoho nenadře.

AF je interní, nic se tedy navenek nevysouvá, ani neotáčí.

Stabilizace

Objektivy stabilizované nejsou. Tady se hraje na kompaktnost, takže je nutno spolehnout se na stabilizaci v těle fotoaparátu.

Závěr

Seznámení s objektivy bylo zatím krátké, ale zanechaly na mě velmi pozitivní dojem. Od začátku, kdy systém Sony FE přišel (vlastně bezzrcadlovky obecně, ale zejména ty fullframe), zajímalo mě, zda ke kompaktním tělům existují i kompaktní objektivy. Z počátku jich mnoho nebylo a jelikož považuji rozměry za stěžejní výhodu bezzrcadlovek, přišlo mi to jako škoda. Jistě, vždy jsem se těšil na test nového supersvětelného mega-objektivu, protože ty jsou jako velká drahá auta: výkonné a každý se za nimi otočí. Ale pokud chci něco „malého do města“, sáhnu spíš po něčem z nově uvedené trojice.

Kompaktní, lehké objektivy zkrátka jsou důležitou součástí portfolia a testovaná trojice plní nejen tuto roli na výbornou.

Dostupnost: duben 2021

Cena pro ČR: 18 490 Kč

(další strana: galerie snímků v plném rozlišení)

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram