Co se stane, když zkřížíte rychlou řadu Sony A9 a řadu Sony A7R s vysokým rozlišením? Dostanete monstrum, v tom nejlepším smyslu slova. Sony potomka těchto dvou oceňovaných řad nazvalo Alpha A1 a po právu ho zařadila na vrchol své nabídky. Přečtěte si recenzi 50MP/8K fotoaparátu, který chroustá gigabajty dat jako lupínky. Dozvíte se také více o tom, jak fotí objektiv G-Master 135/1.8.

A1 – Ostření

Alpha A1 je vybavena AF systémem se 759 senzory fázové detekce a 425 senzory detekce kontrastu. Pokrytí scény je 92% a citlivost až -4EV. Je to zatím nejpokročilejší AF mezi bezzrcadlovka­mi Sony.

V průběhu testu jsem bohužel neměl k dispozici srovnatelnou bezzrcadlovku (současné modely A7, A9 či Canon R5 atd.), ale pocitově patřila A1 k tomu nejrychlejšímu, co jsem kdy měl v ruce. Ostření je takřka okamžité, spolehlivé (netrpí na front/back focus) a tracking je neuvěřitelně přesný – jak A1 něco zaostří, už to nepustí. Samozřejmě není systém magický, i on se někdy splete – zejména mu nedělá dobře protisvětlo, kdy někdy začne bezcílně honit tam a zpět. Ale to je normální. Jinak byl systém bezproblémový.

Sony je také přeborník na všechny možné automatické režimy, asistenty a funkce, z nichž nejznámější a nejužitečnější je asi Eye Focus.

Sony GM FE 135mm F1.8 GM, Sony ILCE-1, F5.0, 1/1000 s, ISO: 6400, komp. ex. 0, JPEG

Eye Focus znamená automatické sledování oka. Není to režim ojedinělý jen pro Sony, ale jestli ho někdo vážně umí, tak právě tahle značka. Je extrémně spolehlivý a pro snímání lidí je to velmi užitečná funkce, protože stejně chcete ostřit na oko. I když se člověk na chvíli otočí, nebo si oko něčím zakryje, systém si ho zase okamžitě najde, jakmile se objeví v záběru.

Co ale Sony nabízí dál je ještě zajímavější. Můlžete si totiž zvolit, zda chcete sledovat oko lidské, savčí nebo ptačí. Ano, Sony zvládá i sledování očí zvířecí říše. Popravdě jsem neměl moc příležitostí zrovna tohle otestovat (mazlíčky nemám, ZOO zavřená…) a tak odkážu k uživatelské recenzi od Andreje Macenauera, kterému pro A1 zapózovaly divoké kachny: ve zkratce – kachna nemá obličej, který by systém mohl snadno analyzovat a také má vždy v záběru jen jedno oko. AF má tak oproti lidským obličejům ztíženou práci a úspěšnost klesá. I tak ale není statisticky špatná.

AF je obecně prostě vynikající. I při rychlém sériovém snímání vždy stíhal, co jsem po něm chtěl.

Tohle není klip z videozáznamu, ale GIF složený ze snímků pořízených Sony A1 v plném rozlišení 50MP při sériovém snímání při zapnutém kontinuálním ostření. Pro představu, kolik výpočtů za vteřinu musí procesor provádět, jaké objemy dat se přenáší a jak funguje AF systém v praxi. Foceno na F1.8, 1/1250s, ISO 100.

Ostření se zkrátka popralo se vším, na co jsem fotoaparát namířil. Výkon autofokusu potvrzuje, že tohle je fotoaparát pro akci. Doby, kdy bezrcadlovky zaostávaly za zrcadlovkami ve výkonu AF je pryč a situace se podle mě obrátila. Už samotné pokrytí scény a počet AF bodů je jejich velkou výhodou a díky PDAF na čipu stáhly hlavní výhodu zrcadlovek, kterou právě PDAF býval.

Sony GM FE 135mm F1.8 GM, Sony ILCE-1, F2.2, 1/160 s, ISO: 100, komp. ex. 0, JPEG

Rychlost snímání

Další silná stránka přístroje, kterou už jsme několikrát zmínili. Sony inzeruje (a my také) rychlost snímání až 30 sn./s, což je úžasná rychlost a před pár lety nemyslitelná. Má to ale jeden háček.

Přístroj totiž dokáže danou rychlost vyvinout jen za určitých podmínek. Nesplníte některou z nich a jste omezeni „pouze“ na 10 či 20 sn.s:

  • Elektronická závěrka musí být povolena (s mechanickou zvládá fotoaparát jen 10sn./s)
  • Objektiv musí takto rychlé snímání podporovat (s některými objektivy je rychlost omezena na 20sn./s)
  • Autofokus musí stíhat (což je normální, AF-C může v závislosti na nastavení sériové snímání brzdit)
  • Musí být zapnutá komprese RAWů (s nekomprimovaným či bezztrátově komprimovaným RAWem zvládá fotoaparát jen 20 sn./s)

Konkrétně poslední bod byl důvodem mého zápolení s menu a snahy najít, kde si nastavím rychlost snímání pro režim H+ (max. rychlost) více, než 20 sn./s. Byl to RAW.

Pokud se při čtení slov „elektronická závěrka“ křižujete, tak vězte, že zde to není potřeba. Odečet dat ze senzoru je rychlý a deformace pohybujících se objektů (" rolling shutter") neexistuje:

Projíždějící vlak, švenkováno se zapnutou elektronickou závěrkou. Sledujte ubíhající sloup drážní trakce – v případě běžného fotoaparátu by byl našikmený, A1 ho vykreslí správně. Mechanická závěrka tak člověku nemusí chybět.

Sekvencí můžete nasnímat až 400 JPEGů či 238 RAWů, než se zaplní buffer.

Hlavní výhoda přístupu Sony (el. závěrka) spočívá v absolutní tichosti přístroje. To jsem cenil už u A9, kterou jsem vzal na focení svatby a nikoho neobtěžoval cvakáním při obřadu. V době testu A1 jsem však žádnou podobnou událost fotit nepotřeboval a při běžném focení mě naopak absence zvuku závěrky vadila (v hledáčku jen blikají čárky, značící expozice, žádný blackout ale nevidíte). Jednoduché řešení: zapnout si syntetický zvuk závěrky. Fotoaparát si potichu cvakal do reproduktorku a já byl spokojen.

Druhá výhoda elektronické závěrky je, že přístroj nekope. Všimnete si toho hned po přechodu na mechanickou, která je ve výchozím stavu zapnuta pro single expozice. A1 nekope nikterak nepříjemně moc, ale přeci jen malé, lehké tělo + fullframe závěrka znamenají přenos otřesu mechanismu do ruky. Na nulové vibrace se zvyká snadno.

Třetí výhoda je, že elektronická závěrka prodlužuje životnost fotoaparátu. Všechny profipřístroje Sony mají garantovanou životnost závěrky nadprůměrných 500 000 cyklů, ale proč si životnost ještě neprodloužit omezením mechanického pohybu?

Co se týče šasů závěrky, které budete mít k dispozici, je to 30s – 1/8000s s mechanickou a až 1/32000s s elektronickou závěrkou.

Obrazová kvalita

Rozlišení

50MP je vysoké rozlišení, které ocení ti, kdo z fotografií plánují dělat opravdu velké tisky, nebo fotografie ořezávat. Pro srovnání, o kolik bude fotografie větší, než z 24MP modelu A9:

V praxi je množství detailů opravdu vynikající, ale kdo už měl tu čest s fotoaparáty v této třídě (řady A7R, Nikon Z7, Canon R5) ví, že při takovýchto hodnotách více než kdy jindy rozhoduje zejména použitý objektiv. Nicméně s kvalitním sklem je detailnost parádní:

Sony GM FE 135mm F1.8 GM, Sony ILCE-1, F9.0, 1/400 s, ISO: 100, komp. ex. 0.70, JPEG Sony GM FE 135mm F1.8 GM, Sony ILCE-1, F9.0, 1/400 s, ISO: 100, komp. ex. 0.70, JPEG
Celý záběr 100% výřez

Dynamický rozsah

Výrobce udává rozsah 15EV, což je úctyhodné číslo, stejné udává Sony pro Alpha A7IV. Pokud mají oba senzory technologii stejné generace, lze tedy podobný výkon v tomto směru i čekat. Hodnotu jsem nijak nepřeměřoval, ono není takový rozdíl, jestli nezávislé testy odhalí 14,9 nebo 15,05. Pouze mohu z praxe potvrdit, že dynamický rozsah je dobrý a odpovídá mým očekáváním po zkušenostech s bezzrcadlov­kami Sony.

Sony GM FE 135mm F1.8 GM, Sony ILCE-1, F1.8, 1/320 s, ISO: 160, komp. ex. 0, RAW (Imaging Edge)

ISO a šum

Fotoaparát dokáže nastavit rozsah od 100 do 32000 ISO. Softwarově lze rozsah navýšit od 50 do 102400.

Výkon přístroje je velmi dobrý, i vysoké citlivosti zvládá s grácií, viz rozklikávací srovnání všech citlivostí od 100 výše na neutrálně šedém pozadí (JPEG v továrním nastavení, RAW převedený v Imaging Edge s vypnutým odšumováním i doostřováním):

JPEG je zcela čistý až do ISO 800, kde se v RAWu objevuje viditelnější, ale stále v pohodě odstranitelný barevný šum. Jasový šum je výraznější až u ISO 3200 ale dovedu si představit bezproblémově zpracovatelné snímky i na ISO 6400. Vyšší hodnoty se z výřezů zdají dost zrnité, ale uvědomme si, že jde o 100% výřezy z 50MP. Po zmenšení na menší tisky či dokonce na web si dovedu představit použitelné snímky i na daleko vyšší hodnoty. Níže pár fotografií reálných scén:

Sony GM FE 135mm F1.8 GM, Sony ILCE-1, F1.8, 1/320 s, ISO: 50, komp. ex. 0.30, JPEG
ISO 50, tady není, co řešit. Vše čisté (krom dítěte, které jedlo sušenku).

Tady je autoportrét jednoho nejmenovaného kolegy-fotografa na maximální ISO 102400, vlevo JPEG z fotoaparátu při výchozím odšumování a vpravo převedený RAW bez odšumování:


102400 ISO JPEG 102400 ISO RAW

Shrnutí obrazové kvality

Výtečná. Není si na co stěžovat, A1 sází fotografie vysoké kvality vysokou rychlostí. Pokud Krom sportu, wildlife či jiné akční fotografie potřebujete dělat krajinky, reprodukce, makrofotografii, profesionální portrét či co vás ještě napadne, fotoaparát vás nenechá ve štychu.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Nový profesionální teleobjektiv M.Zuiko Digital ED 150-400mm F4.5 TC1.25x IS PRO a nový firmware k E-M1X
Nový profesionální teleobjektiv M.Zuiko Digital ED 150-400mm F4.5 TC1.25x IS PRO a nový firmware k E-M1X

Olym­pus před­sta­vil nový su­per te­le­ob­jek­tiv M.Zu­iko Di­gi­tal ED 150–400mm F4.5 TC1.25× IS PRO vhodný zejména pro fo­to­grafy wil­d­life a sportů. Tento ob­jek­tiv je vy­ba­ven ve­sta­vě­ným 1,25× te­le­kon­ver­to­rem a 5osým sta­bi­li­zá­to­rem ob­razu. K dis­po­zici bude i s vo­li­tel­ným te­le­kon­ver­to­rem M.Zu­iko Di­gi­tal 2× MC-20. Zá­ro­veň <a href=„https:/­/www.olym­pu­sob­chod.cz/“ tar­get=„_blank“>Olym­pus uvádí i nový fir­m­ware k fo­to­a­pa­rátu E-M1X s re­ži­mem na sle­do­vání a za­ost­řo­vání ptáků a vý­stu­pem RAW vi­dea.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram