Test fotoaparátu Sony Alpha A1

Co se stane, když zkřížíte rychlou řadu Sony A9 a řadu Sony A7R s vysokým rozlišením? Dostanete monstrum, v tom nejlepším smyslu slova. Sony potomka těchto dvou oceňovaných řad nazvalo Alpha A1 a po právu ho zařadila na vrchol své nabídky. Přečtěte si recenzi 50MP/8K fotoaparátu, který chroustá gigabajty dat jako lupínky. Dozvíte se také více o tom, jak fotí objektiv G-Master 135/1.8.
Objektiv – FE 135/1.8 GM
Alpha A1 si nejlépe rozumí s nativními objektivy Sony (byť dnes pro tento bajonet vyrábí i jiní výrobci) a to zejména s profesionální řadou GM (G Master). My jsme ji dostali s objektivem GM 135mm F 1.8 a tak napíšeme něco i o něm, to sklo si jistě zaslouží vlastní kapitolu.
Primárně portréťák, díky rychlému AF motorku a omezovači rozsahu ostření se GM 135/1.8 nezalekne ani akce. Pokud tedy takové ohnisko pro akční záběry využijete. Je dlouhé na reportáž a krátké na wildlife či řadu sportovních disciplín. Na druhou stranu, je to objektiv přesně v půlce rozsahu klasické 70–200, tedy svým způsobem univerzální krátké tele.
Portréty mu ale sluší nejvíc. Od clony 1.8 je ve středu obrazového pole ostrý jako břitva, rohy nejsou špatné a netrpí na žádné závažnější optické neduhy. S jedinou výjimkou, kterou zmíním dále.
Osobně mám pevné ohnisko 135mm na portréty asi nejraději, takže bych se s GM 135/1.8 rychle sžil. Jediná nevýhoda takto břitkého skla je snad jen to, že na fotce uvidíte každý pór, pupínek a vrásku, takže vám přibude práce s retuší, o které jste s horším objektivem ani netušili, že je třeba dělat. Některé „rodinné portréty“, které jsem objektivem za dobu testování pořídil, ani nemohu bez retuší pouštět dál (a s retušemi to pro technickou recenzi ztrácí význam).
Bokeh je krásně jemný a ač je objektiv vybaven asférickými členy, je bez viditelných „cibulových kroužků“ a nazval bych ho neutrálním. V kombinaci s jasnou kresbou v rovině ostrosti vytváří dobrý dojem prostorovosti.
![]() |
![]() |
Bokeh při F1.8 zblízka (portrét) | Bokeh při F1.8 z větší vzdálenosti |
![]() |
![]() |
Bokeh při F2.8 | Bokeh při F2.8 |
![]() |
I přední bokeh vypadá ušlechtile (zde I jinak kvalitní objektivy často zklamou) |
Kresba je vynikající. Objektiv je ostrý od plné díry, jak už jsem zmínil v odstavci o portrétech. I na 50MP je množství vykreslených detailů při F1.8 neuvěřitelné. Je to vidět na snímku níže:
A 100% výřez:
Zacloněno na F8.0, kresba zůstává vynikající od rohu k rohu, dál už bude trochu zlobit difrakce:
A 100% výřez:
Vinětace takřka neexistuje. Níže přikládám šedý frame vyfocený na F1.8. Vlevo je JPEG z fotoaparátu se zapnutou korekcí vinětace, vpravo RAW převedený v Imaging Edge s vypnutou korekcí vinětace. Vidíte rozdíl? Já ne:
![]() |
![]() |
Ani chromatické aberace objektiv nijak netrápí. Ukázka na F1.8, větve proti obloze:
Méně objektivu sedne makro, které ovšem od tohoto objektivu nikdo ani nečeká. Při nejkratší zaostřitelné vzdálenosti (0,7 m) je objektiv mimo své kresebné optimum a zvětšení je stále nízké (0,25×). To je ovšem u F1.8 portréťáku tak nějak samozřejmé. Zase na blízko dobře vynikne bokeh:
Jediné, co tedy lze testovanému sklu objektivně vyčíst, je chování v protisvětle. Ale i to je daň za vynikající světelnost; velký přední člen je magnet na reflexy. Podívejte se sami:
![]() |
![]() |
Závoj a reflexy v přímém protisvětle | Závoj v protisvětle, zdroj mimo záběr |
![]() |
Reflexy, zdroj světla mimo záběr |
Jenže… na všechny tři snímky jsem měl sundanou sluneční clonu. Což je k objektivu, dodávanému s ní, trochu nefér. V prvním případě by clona na výsledku nic nezměnila, v druhých dvou by mohla závoj i reflex eliminovat (záleží na úhlu vůči zdroji světla). Takže s přihlédnutím k této vlastnosti objektivu – používejte clonu.
Autofokus byl díky lineárnímu motorku velmi rychlý a díky omezovači zaostřovací vzdálenosti se můžete v případě snímání vzdálenějších objektů vyhnout i zbytečnému přeostřování tam a zpět, kterému se i na podobně špičkovém těle občas nevyhnete, což celý proces zrychluje. Fajn je, že se objektiv nijak nevysouvá ani se na něm logicky nic neotáčí.
Stabilizace chybí, ale to nevadí – Všechny moderní bezzrcadlovky Sony ji mají v těle. Sony A1 disponuje stabilizací s deklarovanou účinností 5.5EV.
Objektiv je samozřejmě utěsněný.
Optická konstrukce: 13 členů v 10 skupinách, včetně XR, ED a super ED členů.
Váha a rozměry: 127 × 90 mm, 950 g. Závit pro filtr je 82 mm.
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruFirmware 1.10 byl právě vydán a mimo jiné řeší zlobící čidlo oka u EVF.
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.