Recenze širokáčů: Nikkor Z 14-24mm f/2.8 S a Nikkor Z 14-30 mm f/4 S

Nikon ke svým bezzrcadlovkám nabízí dva širokoúhlé zoom objektivy – Nikkor Z 14-24mm f/2.8 S a Nikkor Z 14-30 mm f/4 S. Přinášíme přímé porovnání jejich vlastností – který z nich se více vyplatí?

Testy optického výkonu

Testy byly provedeny na Nikonu Z6 II při opožděném spuštění závěrky, středové výřezy jsou přímo ze středu snímku, zatímco „okraje“ nejsou z úplných rohů, ale blíží se hranám snímků. Ve všech následujících srovnání bude vždy 14–30 vlevo a 14–24 vpravo.

Porovnávat budu vždy nejkratší a nejdelší ohniska obou objektivů, protože podle statistik jsou nejvíce využívaná. V případě dlouhých ohnisek tak nebudou srovnání 1:1, nicméně bude více odpovídat reálnému používání a bylo by nefér jednomu objektivu upírat výhodu v podobě vyššího rozsahu zoomu.











Na 14 mm si můžeme dopřát porovnání zcela shodných výřezů. Nejprve se „utkají“ výřezy ze středů snímků. Po podrobnějším přezkoumání bych pomyslný souboj označil za remízu. Drobné rozdíly tam sice existují, ale jsou tak minimální, že se na Z6 II neprojeví. Oba objektivy mají výbornou kresbu již od plně otevřené clony.










Nyní v druhém kole si porovnáme výřezy z okrajů, jež jsou již zajímavější. Tady je výsledek jednoznačnější a 14–24 vítězí, i když rozhodně ne na plné čáře. 14–30 se může pochlubit velmi dobrým výsledkem s rozumnou ostrostí i u krajů, nicméně 14–24 zde exceluje a na f/2.8 překonává levnější objektiv na f/4.










Další srovnání přinese mírně nerovný souboj „dlouhých“ ohnisek 24 mm vs. 30 mm, výřezy tak budou mírně favorizovat delší ohnisko. Po podrobnějším zkoumání detailů bych za vítěze označil 14–24 kvůli většímu mikrokontrastu, nicméně oba objektivy podávají velmi dobrý výkon.










Na krajích je znova vítězem 14–24 – i když jsem jejich 24 mm porovnával s 30 mm, které by díky většímu zvětšení měly produkovat kvalitnější detaily, výřezy jsou si velmi podobné. Žádný objektiv není ostřejší, takže po přihlédnutí k delšímu ohnisku je vítězem 14–24. To však nic nemění na faktu, že oba objektivy podávají velmi dobré výsledky a v soupeření obou objektivů rozhodují malé detaily.

Celkově jsou oba objektivy výborné. 14–24 předvádí excelentní výkony a 14–30 není moc daleko. Kresba je výborná často od úplně otevřené clony až po f/11, kde se začíná objevovat difrakce. Musím však podotknout, že výsledky například na Z7 s vyšším rozlišením mohou být rozdílnější, protože vyšší rozlišení nechá více vyniknout nedostatky 14–30.

Kresba, protisvětlo, aberace a úhel záběru

Připravil jsem si jedno podrobné porovnání dvou snímků, na nichž si ukážeme několik zajímavých poznatků. Nejprve krátký dodatek ke kresbě – v úplných rozích a na okrajích ztrácí 14–30 detaily, zatímco 14–24 si je zachovává ve velmi dobré míře. Takže v tomto případě má dražší objektiv jednoznačnou převahu, i když mimo tyto extrémy jsou obě skla srovnatelná.


V této konkrétní scéně zvládá protisvětlo o něco lépe levnější model, protože 14–24 má vpravo dole od slunce lehoučký odlesk. V průběhu testování to však bylo naopak – 14–30 se s odlesky potýkala častěji. Na záběru je patrný i další z rozdílů mezi objektivy: 14–24 má devět lamel clony, zatímco 14–30 jen sedm, to se pozná hlavně na difrakčních hvězdičkách a na kvalitě rozmazání pozadí.

Chromatická aberace neboli barevné lemy na kontrastních hranách je častou vadou u širokoúhlých objektivů a nejčastěji se projevuje právě v protisvětle. Nicméně zde jsem na ni nenarazil, což je výborná zpráva.

Znatelná je i jedna zajímavost, a to že 14–24 je na nejkratším ohnisku širokoúhlejší než 14–30, rozdíl není velký, ale je tam.

Zkreslení

Na 14 mm vypadá situace těsně, nicméně nesmíme zapomínat na fakt, že 14–30 má vynuceně zapnutou korekci zkreslení, takže i přes vyvolání z RAWu zde porovnávám jablka s hruškami. Dělám to však vědomě, protože uživatel nebude hledat složité způsoby, jak se zbavit vynucené korekce, takže zde porovnávám, co foťák vyplivne. I přes těsný výsledek je 14–30 mírně plošší, takže díky vynucené korekci vyhrává.


Na 24, resp. 30 mm je situace velmi podobná. Rozdíly jsou velmi těsné a s podporou korekce je zase mírně plošší 14–30.


Ještě jeden příklad z praxe, na němž jde poznat rozdíl hlavně na úplných krajích, kde se projevuje automatická korekce 14–30.


Pro porovnání jsem vytvořil i gif, na němž jsou hezky vidět rozdíly mezi oběma objektivy ve zkreslení na běžné scéně. Připomínám, že 14–24 je ta s větším zkreslením.

Vinětace

Tmavé rohy jsou častým problémem světelných širokoúhlých objektivů, jak se předvedou testované kousky? První snímek porovnává zcela otevřenou clonu na 14mm ohniscích, což se zdá být jako nevyrovnaný souboj, ale ve skutečnosti světelnější 14–24 má menší vinětaci než 14–30, jež by měla mít výhodu díky horší světelnosti.


Druhý snímek je na 14 mm a přicloněný o 1 EV, tedy na 14–24 jde o f/4 a 14–30 o f/5.6 a zase vítězí 14–24. Pokud porovnáte první obrázek 14–30 s druhým od 14–24, půjde o porovnání dvou snímků se světelností f/4 a zde 14–24 vítězí drtivě.

Poslední výřez zachycuje maximální ohnisko každého z objektivů při plně otevřené cloně a zde i díky zvýhodňující vyšší cloně vítězí 14–30, ale jen mírně.

Celkově oba objektivy předvádějí velmi dobré výkony, větší ocenění si však zaslouží 14–24, protože s clonou f/2.8 je mnohem těžší dosáhnout takovýchto výsledků.

Noc a bokeh

Zde si ukážeme srovnání celkem ze čtyř různých scén.


První scéna ukazuje oba objektivy na 14mm ohnisku a cloně f/11. Obě skla mají poměrně hezkou difrakční hvězdičku a neměly problém ani s ostřením. Nicméně musím rozebrat podivné artefakty okolo difrakční hvězdičky, jež se objevují na obou snímcích. Neměl jsem možnost udělat experiment, jímž bych si ověřil, zdali se jedná o problém bezzrcadlovkových objektivů, nebo čipů bezzrcadlo­vek. Nicméně tyto artefakty jsem zatím objevil ve větší či menší míře u více bezzrcadlovkových objektivů Nikonu a na jednom zrcadlovkovém nasazeném na Z7 (u zrcadlovek jsem na tento jev ještě v takovéto míře nenarazil). Pravděpodobně bude souviset s počtem lamel clony a možná i s dalšími faktory jako světelnosti či ohnisko. Faktem však zůstává, že se mu na bezzrcadlov­kách Nikonu prostě nelze vyhnout.


Druhý snímek na 24, resp. 30 mm ukazuje, že si s tímto jevem dokáže lépe poradit 14–30, byť její hvězdička působí spíše nevýrazně. Zato 14–24 ze světla udělala pampelišku, je však v nevýhodnější pozici, protože na kratším ohnisku a s více lamelami clony je tento jev výraznější. Jinak jsou noční scény v pořádku.

Následující fotky jsou zaostřeny vždy na nejkratší možnou vzdálenost, jakou každý objektiv umožňuje, což zvýrazňuje bokeh, tedy rozostřené pozadí. Už na první pohled je jasné, že lepší světelnost 14–24 vítězí na plné čáře a bokeh tohoto objektivu je lepší, označil bych jej za velmi dobrý vzhledem k tomu, že se jedná o širokáč. 14–30 pozadí rozostřuje jen velmi mírně, na 14mm ohnisku se nikdy nízké hloubky ostrosti nedočkáte a kvalita bokehu je průměrná.


Na nejdelších ohniscích má 14–30 výhodu díky delšímu zoomu, takže dohání ztrátu vyplývající z horší světelnosti. I z tohoto důvodu je velikost bokehových koleček podobná, avšak 14–24 je má stále kvalitnější, plnější a jednolitější. Mimochodem, 14–30 produkuje nenápadné odlesky vlevo dole od lampy.


Celkově objektivy odvádějí velmi dobrou práci (pokud pomineme podivné artefakty, jež mohou být způsobeny i čipem), 14–24 odvádí excelentní práci. Bokeh tohoto objektivu je nadstandardně dobrý a díky světelnosti je možné ho dosáhnout i při běžném focení.

Ostření

Oba objektivy neměly s ostřením žádný problém, vždy zaostřily, kde jsem chtěl a kde byl ostřicí bod. Ostření bylo rychlé, což se dalo očekávat, když oba objektivy mají velmi velkou hloubku ostrosti. Překvapilo mě, že 14–24 ostřila i v téměř naprosté tmě díky přisvětlovacímu světlu, jež dostačovalo pro ostřicí mechanismus Z6 II a ostření ani nebylo nikterak zdlouhavé.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram