Srovnávací test Canon RF 85mm f/1,2 L USM, Canon RF 85mm f/1,2 L USM DS proti Canon EF 85mm f/1,2 L USM II

Srovnávací uživatelský test super-světelných portrétních objektivů Canon RF 85mm f/1,2 L USMCanon RF 85mm f/1,2 L USM DS proti Canon EF 85mm f/1,2 L USM II na bezzrcadlovce Canon EOS R5. Zajímalo mne ostření a bokeh. Zásadní rozdíly ve prospěch Canon RF 85mm f/1,2 L USM jsou v rychlosti ostření a manuálním doostření. Ukázka, jak funguje technologie Defocus smoothing. Canon EF 85mm f/1,2 L USM II je díky optické kvalitě stále výborný pro statické záběry a nasadíte ho na rozdíl od Canon RF 85mm f/1,2 L USM na zrcadlovku, tak i bezzrcadlovku . Do testu ostrosti kresby jsem přidal ještě Canon RF 85mm f/2,0 MACRO IS STM. Překvapil.

Ohnisková vzdálenost 85mm a fotoaparát full frame je asi nejosvědčenější řešení pro fotografování portrétů. Nedochází k deformaci obličeje a díky vysoké světelnosti a delší ohniskové vzdálenosti můžete krásně rozostřovat pozadí. Rozsah ohniskových vzdáleností jako pro portrét se hodí i pro makrofotografii. Rozdíl mezi světelností f/1,8 a f/1,2 je daný velikostí clony v objektivu. Na f/1,2 potřebujete obrovské množství skla, aby se „velká díra“ opticky vykorigovala. „Máslově“ rozmazané pozadí je proto drahé.

Všechny objektivy jsem testoval s Canon EOS R5. Test této bezzrcadlov­ky s dalšími fotografiemi naj­dete v samostatném článku.

Zleva Canon RF 85mm f/1,2 L USM, Canon RF 85mm f/1,2 L USM DS, Canon EF 85mm f/1,2 L USM II a Canon RF 85mm f/2,0 Macro IS STM

Mechanická konstrukce

Canon EF 85mm f/1,2 L USM II je těžký „cvalík“ vážící 1kg. I poměrně objemné zrcadlovky jako Canon EOS 5D Mark III, IV či DS převažuje dopředu. Nové objektivy Canon RF 85mm f/1,2 L USM, Canon RF 85mm f/1,2 L USM DS jsou ještě těžší: 1,2kg. Drobnější bezzrcadlovku tak držíte za objektiv. Zapomeňte na povídačky, že budeme fotit lehkými bezzrca­dlovkami v případech, kdy potřebujete světelnost.

Všechny objektivy mají klasický přepínač režimu zaostření s obvyklým nastavením AF / MF. Nabízí možnost manuálního doostření, i když je vybráno AF.

Zásadní rozdíl mezi modelem Canon RF 85mm f/1,2 L USM DS proti Canon EF 85mm f/1,2 L USM II je v kvalitě provedení ostřícího kruhu pro manuální ostření. V obou případech se totiž nejedná o klasický manuální systém, ale to tzv. elektronicko-manuální systém, kdy ostřící motůrek zůstává zapnutý. Ostřící kruh staršího Canon EF 85mm f/1,2 L USM II je tak volný, že si myslíte, že se jedná o závadu. Bohužel je to vlastnost, která znepříjemňuje práci s tímto objektivem pro jiné účely, než fotografování portrétů s autofokusem. Světelnost f/1,2 na ohnisku 85mm mě vždy lákala použít objektiv pro astrofoto­grafie. Bohužel manuální ostření je tak špatné, že raději používám o 3 clony méně světelný makroobjektiv 100mm.

U nových Canon RF 85mm f/1,2 L USM, Canon RF 85mm f/1,2 L USM DS toto „vikladlo“ zmizelo a ostřící kruh působí normálně, přestože se stále jedná o elektronicko-manuální systém. Na hvězdy jsem je však nezkoušel, protože bylo zataženo.

Canon RF 85mm f/1,2 L USM i Canon RF 85mm f/1,2 L USM DS mají přepínač ostřící vzdálenosti, který přepíná mezi nastavením Full a 1,5 m, což v případě potřeby urychlí automatické zaostřování.

Po mechanické stránce působí Canon RF 85mm f/1,2 L USMCanon RF 85mm f/1,2 L USM DS lépe než Canon EF 85mm f/1,2 L USM II.

Ostření

V rámci testu jsem si vzal Canon EOS R5 s objektivy Canon RF 85mm f/1,2 L USM a Canon EF 85mm f/1,2 L USM II na Václavské náměstí, kde jsem zkoušel fotografovat portréty procházejících lidí. Na Canon EOS R5 jsem zvolil kontinuální ostření středním křížovým sensorem, které používám i u zrcadlovek.

Při světelnosti f/1,2 by se zdálo, že autofokus musí fungovat naprosto špičkově. Jenže rozpohybovat tuhle horu skla není po mechanické stránce vůbec jednoduché.

Obr. 1 Nepřesně zaostřeno

Canon EOS R5, objektiv Canon RF 85mm f/1,2 L USM, clona f/1,6, čas 1/1000s, ISO 100

Obr. 1a Nepřesně zaostřeno – výřez na přední oko

Canon EOS R5, objektiv Canon RF 85mm f/1,2 L USM

I při vyšším clonovém čísle f/1,6 stačí zaostřit jen o několik centimetrů dál a fotku můžete rovnou vyhodit. Na výřezu je vidět, že místo předního oka křížový sensor zaostřil na smotek vlasů. U f/1,2 bude hloubka ostrosti ještě menší!


Obr.2 Přesně zaostřeno

Canon EOS R5, objektiv Canon RF 85mm f/1,2 L USM, clona f/1,6, čas 1/1000s, ISO 100


Obr. 2a Přesně zaostřeno na přední oko

Při nasazení na Canon EF 85mm f/1,2 L USM II na bezzrcadlovku Ca­non EOS R5 přes redukci se ostření trochu zlepšilo, ale stále zůstává pomalé a pohybující lidi jsem nedokázal přesně zaostřit na oko. Není to tedy záležitost algoritmu autofokusu zrcadlovky Canon EOS 5DSR (tu v současné době používám jako svůj hlavní fotoaparát), ale hlavně mechanické konstrukce ostření Canon EF 85mm f/1,2 L USM II j. Pokud fotografujete člověka, který s vámi spolupracuje, není to velký problém a uděláte nádherné portréty. Pro reportážní portréty je však Canon EF 85mm f/1,2 L USM II při otevřené cloně obtížně použitelný.

Důvodem vývoje objektivů Canon RF 85mm f/1,2 L USM, Canon RF 85mm f/1,2 L USM DS byla určitě možnost akčního fotografování při nízkých clonových číslech. To je pro profesionální fotografy zásadní. I v průběhu krátkého zkoušení ihned vidíte zásadní zlepšení v rychlosti a přesnosti zaostření. Neměl jsem bohužel dostatek času na vyzkoušení v kombinaci s ostřením s detekcí obličeje, která to posune ještě dál.

Canon RF 85mm f/1,2 L USM, Canon EOS R5, clona f/1,6, čas 1/1600s, ISO 100


Canon RF 85mm f/1,2 L USM, Canon EOS R5, clona f/1,4, čas 1/320s, ISO 100


Canon RF 85mm f/1,2 L USM, Canon EOS R5, clona f/1,4, čas 1/1600s, ISO 100

Všechny fotografie jsou bez úprav převedené do formátu JPEG. Díky vysoké světelnosti objektivu vycházely extrémně krátké expoziční čas, přestože bylo zataženo a občas lehce i pršelo.

Ostření objektivy Canon RF 85mm f/1,2 L USM, Canon RF 85mm f/1,2 L USM DS je velmi tiché. To se může hodit například při nahrávání videa. Canon EF 85mm f/1,2 L USM II je ve srovnání hodně hlučný.

Bokeh

Bokeh neboli kresba objektivu mimo hloubku ostrosti je klíčová pro fotografování portrétů. Měkce až máslově rozostřené pozadí se hodí samozřejmě i jinde. Již Canon EF 85mm f/1,2 L USM II byl proslulý svým krásným bokeh, kde je minimum hran.

Musím přiznat, že jsem pro srovnání použil trochu drsný test. Fotograf portrétu by se takovémuto pozadí určitě vyhnul. Rozostřil jsem průhled stromy do měkkého protisvětla zatažené oblohy. Šlo mi o to, porovnat tyto tři špičkové kusy z hlediska bokeh. Proto se nepolekejte.

Hodně mne zajímalo i jak funguje technologie Defocus smoothing (označená na objektivu DS). Složení optických členů v objektivu zůstává stejné. Technologie spočívá v povrchové úpravě údajně dvou čoček. To je jediný rozdíl mezi Canon RF 85mm f/1,2 L USM, Canon RF 85mm f/1,2 L USM DS. Cenový rozdíl je kolem 10000 Kč, což není málo.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Canon EF 85mm f/1,2 L USM II, clona f/1,4



Canon RF 85mm f/1,2 L USM, clona f/1,4



Canon RF 85mm f/1,2 L USM DS, clona f/1,4

Bokeh jsem porovnal při cloně f/1,4, protože ji považuji pro fotografování portrétů za praktičtější. Rozdíly jsou i zde dobře patrné.

Můj závěr je, že technologie Defocus smoothing funguje. Je super, že zaostřenou část obrazu neovlivňuje. Proto dávají tu povrchovou úpravu jen na dvě čočky. Je to rozdíl od tzv. soft focus portrétních objektivů, které jsou charakteristické změkčením kresby v celém obraze. Pokud chcete pozadí opravdu „máslově měkké“ DS je to, co to nejvíce splňuje. Druhý závěr je, že Canon mírně změkčil bokeh i u Canon RF 85mm f/1,2 L USM ve srovnání s Canon EF 85mm f/1,2 L USM II.

Ostrost

Při zkoušce ostrosti kresby jsem do testu přidal ještě mnohem levnější a lehčí objektiv Canon RF 85mm f/2,0 MACRO IS STM. Ostrost je parametr, který je směsicí rozlišení a kontrastu v kresbě. V makrofotografii chceme ostrost, u portrétu to může být trochu i na závadu.

Canon RF 85mm f/2,0 MACRO IS STM, clona f/2,5, Canon EOS R5


Canon EF 85mm f/1,2 L USM II, clona f/2,5, Canon EOS R5

Canon RF 85mm f/1,2 L USM, clona f/2,5, Canon EOS R5

Z hlediska kresby mě velmi příjemně překvapil Canon RF 85mm f/2,0 MACRO IS STM, který při f/2,5 vyšel jako nejostřejší. Velmi zajímavá je i cena tohoto objektivu.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Canon RF 85mm f/1,2 L USM má ostřejší kresbu než Canon EF 85mm f/1,2 L USM II, který byl uveden na trh v roce 2013. Zásadní rozdíl je samozřejmě i v ceně.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Závěr

Pokud jste portrétní fotograf a potřebujete špičkovou optickou kvalitu i rychlost a přesnost ostření v akci, je Canon RF 85mm f/1,2 L USM nebo Canon RF 85mm f/1,2 L USM DS to co potřebujete. Technologie Defocus smoothing pak ještě o trochu změkčí pozadí. Lepší portrétní objektiv pro Canon nenajdete. Oba objektivy fungují jen na bezzrcadlov­kách, jsou objemné a těžké, což je spojené se špičkovou mechanickou konstrukcí. Canon EF 85mm f/1,2 L USM II není žádný rychlík, manuální ostření je problematické, ale optická kvalita zejména bokeh je stále výborná. Sedm let vývoje v optice a technologii je samozřejmě poznat. Extrémní světelnost objektivů s ohniskem 85mm f/1,2 se v podmínkách, kde je málo světla hodí. Ceny jsou samozřejmě jako vždy jiná diskuze.

Děkujeme za zapůjčení objektivů k testu společnosti Ca­non.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Roans
    Roans
    16.03.2021 11:45

    Můj komentář jsem napsal v souvislosti s tím, že se pro porovnání (alespoň v testu ostrosti) objevil i CANON RF 85 mm f/2 MACRO IS STM. Tak mne jen zajímalo, jak by si EF 85MM/F1.4 L IS, další pětaosmdesátka ze stejné stáje, vedl. Rozdíl mezi Canon EF 85mm f/1,2L II USM a CANON EF 85MM/F1.4 L IS nevnímám zas tak fatálně jako E.B.E. :). Každopádně díky za zajímavý článek i reakce. Hezký den!

  • E.B.E
    E.B.E
    16.03.2021 12:26
    Reaguje na Roans 16.03.2021 11:45:

    "Můj komentář jsem napsal v souvislosti s tím, že se pro porovnání (alespoň..." - zobrazit celý komentář

    Článek jsem nečetl, takže se vyjadřuju jen k "nesmyslnosti" porovnávat clonu 1,2 s čímkoli jiným. Navíc v takovém případě může být klidně ostřejší objektiv s clonovým rozsahem 3,5-5,6

  • E.B.E
    E.B.E
    16.03.2021 12:53
    Reaguje na Roans 16.03.2021 11:45:

    "Můj komentář jsem napsal v souvislosti s tím, že se pro porovnání (alespoň..." - zobrazit celý komentář

    PS: Po chvilce mi došlo, o jaké nepochopení asi jde a jak bylo "nevhodné" přihodit do článku i objektiv s jiným clonovým číslem, což asi mnohým zamotalo hlavu. Je mi jasný, že z obyčejného pohledu jde jen o "číslo". 1,2 vs 1,4. Ale tahle drobnost chce opravdu hodně dobrou technologii i použité materiály. Abych v přirovnámní zůstal, jako prve, u automobilismu, není problém s běžným motorem i karoserií překonat rychlost 200km/h, s nadupaným motorem pokořit 250, ale při rychlostech nad tři sta se už potýkáme s takovými aerodinamickými silami, že každý kilometr navíc znamená zvýšení výkonu logaritmicky a běžné materiály i tvary nějak přestávají odolávat. Prostě na clonu 3,5 stačí kousek plastu. Pod clonu 2 je potřeba hezký kus optického skla. S dnešními technologiemi už nebývá takový problém clona 1,4, i když už je to poznat nejen na váze, ale i ceně. No 1,2 je prostě nákladná hranice a ty dvě desetiny clony znamenají několikrát zvednout úroveň materiálů a technologie. Prostě jinej svět. To jen tak, na vysvětlenou, jak to vidím já. Samozřejmě chápu, že ne každý to využije a potřebuje. To je zase jiná písnička

  • Roans
    Roans
    16.03.2021 13:17

    A jsme u jádra pudla, proč by se mi to srovnání líbilo. Většina lidí (jsou i výjimky) si nepořizuje vybavení pro to, co stojí a jak těžké je ho vyrobit. Bylo by zajímavé vidět, jak moc tahle špičková technologie utíká v tom, co navíc může fotografovi při práci nabídnout ve srovnání s o něco méně světelnou, přesto jistě také kvalitní 1,4. Ale to byla jen poznámka, článek se mi líbil…

  • E.B.E
    E.B.E
    16.03.2021 14:41
    Reaguje na Roans 16.03.2021 13:17:

    "A jsme u jádra pudla, proč by se mi to srovnání líbilo. Většina lidí (jsou..." - zobrazit celý komentář

    Chápu, proč takhle reaguješ. Ale stejně jako při srovnávání superaut za desítky milionů, není tohle srovnání pro všechny, ale jen pro ty, kteří chtějí, nebo potřebují clonu jedna dva. Ti ostatní přejdou článek bez povšimnutí (což se týká i mne. A to nejen pro světelný objektiv, cenu, ale i značku) , což jsem uvedl závěrem svého předposledního příspěvku. Proto si nakonec neodpustím vyjádřit nepochopení tvých výrazů: ...proč by se mi to srovnání líbilo, článek se mi líbil?! :-)

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (8)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram