Trvalé umělé světlo. Škola světla Jana Pohribného MQEP - zhodnocení

Přinášíme zhodnocení tématu "Trvalé umělé světlo" ze seriálu Škola světla Jana Pohribného, MQEP. Za úkol bylo: „Použijte jako hlavní světlo k osvětlení vašeho námětu (portrét, zátiší, akt, příroda atd.) kreativní kombinaci dvou odlišných umělých zdrojů světla – (žárovku + LED světlo, žárovku + zářivku, zářivku + LED atd.), případně kombinaci umělého světla a denního světla tak, aby vynikla odlišnost barevnosti a charakteru těchto zdrojů.“

Práce fotografa s umělým světlem nebývá jen doménou profesionálů, kde se jaksi předpokládá, že disponují nejen studiem vybaveným různými zdroji světla, ale že také v terénu používají odlišné zdroje osvětlení, k dosažení dokonalosti námětu, atmosféry, prostoru… Umělé světlo, zvláště takové, jehož směr, zabarvení, charakter můžete ovlivnit sami, je někdy klíčovým prvkem fotografie a rozšiřuje možnosti, jak vámi zvolený námět interpretovat. Jsem rád, že se o to alespoň pokusili někteří z vás, byť ne všichni zcela pochopili v plné míře zadání. Aby vynikla odlišnost použitých zdrojů umělého osvětlení (někdy i stejný druh světla se může trochu lišit – žárovka od žárovky – díky stáří lampy, jiný výrobce atd.) nebo kombinace umělého a denního světla, pak asi nemá smysl takový námět prezentovat černobíle… Stejně tak tento kreativní rozdíl chromatičností trvalého osvětlení neuvidíme tam, kde je zdroj světla (resp. typ použitého světla) jediný. To je třeba případ jinak zajímavé fotografie architektury z Istanbulu od S. Hořínka – klasické monochromatické řešení. Již o něco blíže k zadání a využití metody rozdílné chromatičnosti je stejný autor u snímku Španělský kostel, kde stropní světlo v apsidě vlevo se svou chromatičností trochu liší od těch ostatních a navíc zde odkudsi probleskuje trochu denního světla na sloup vlevo, který je lehce zbarven do modra.


Cisterna

Španělský kostel

Podobný námět interiéru středověkého hradu – chodby hradu Kerak v Jordánsku – zachytila i čumáčková na svém snímku Světlo a den, ale již se zřetelným akcentem na variabilitu chromatičnosti denního světla, osvětlujícího takřka celou chodbu v kombinaci s bočními umělými světly (halogeny?), která nasvětlují část stěn a strop chodby. Rozdílná barevnost světla zde podporuje rytmus střídání bočních vchodů a dalších prvků.

čumáčková: Světlo a den…

Kombinace architektury a krajiny hraje svou roli u snímků Než lampy zhasnou od KIV, kde zajímavě exploatuje podvečerní světlo se světlem pouličních lamp (zvláště u druhého snímku vynikne již poměrně vzácná zářivka v popředí a sodíkovými lampami do oranžova nasvětlená vesnice v pozadí…). Fotografie nejsou bohužel příliš dotažené kompozičně, ale i technicky (přepaly v nejvyšších světlech na sněhu apod.).


KIV: Než lampy zhasnou

Podobný námět ovšem s využitím dlouhé expozice a pohybu hvězd zvolil PauelLetní noci v horách, kde je jen škoda, že chalupa působí trochu opuštěně – světlo alespoň za jedním z oken by jí mnohem více oživilo.

Pauel: Letní noci v horách

Jednoznačně náladou i kompozicí je z těchto exteriérových snímků nejzdařilejší Za světlem od Helštika, byť se autor také pohybuje prakticky v jednobarevném řešení a rozdíl chromatičnosti použitých světel není nijak výrazný. Oceňuji však cit pro práci s temnými tóny, atmosférou i symbolikou. Světelné body rozsvícených oken a návěstí dávají v kombinaci s mlžným oparem snímku feeling jak z filmů Davida Lynche.

Helštik: Za světlem

Kombinované trvalé světlo přímo vybízí k experimentům a aranžování, jak např. naznačila Atro­pina na snímku Tajné noční čtení, kde je zajímavě a celkem plasticky využito více odlišných zdrojů světla, které tvoří atmosféru snímku, který by mohl být docela hezkou ilustrací k tématu zájmů současných dětí. Možná snímek působí až příliš uhlazeně a nerealisticky, ale např. reklama často s takovou nadsázkou pracuje. Asi vizuálně atraktivnější i barevně efektnější je Sklenice od stejné autorky, kde se nebála vnést i prvky, jako je kresba nebo barevné plochy, ačkoliv i tuto fotografii lze ještě zařadit do monochromatického či tonálního vidění světa.

Atropina: Tajné noční čtení

Experimentu s odlišně barevným svícením, využitím LED ozdob na vánoční stromek a luminografii se nebrání ani bauerkafoti – jejíž víly – předpokládám autoportréty – jsou plné energie a pracují s dalšími médii, jak je již v moderní fotografii běžné. Zejména Moderní víla 2 s nápaditě využitým laserovým paprskem osciluje mezi expresivní malbou a symbolickým portrétem.

bauerkafoti: Moderní víla 2

Jasným vítězem tohoto tématu (ačkoliv je to trochu nesmysl – umění se nedá měřit jako výkony ve sportu…) jsou houby od Marka Ujčíka. Zejména Spolu je krásným příkladem využití rozdílných barevností světel (prosvícené řasení hub pomocí bodového světla) a modrozeleného pozadí nasvíceného (pravděpodobně) podvečerním světlem, stejně tak čisté kompozice (houby jsou takřka ve zlatém řezu, protiváhu tvoří temnější kapradiny), použité lokální ostrosti (příjemný bokeh na pozadí), symboliky (nejen 2 houby, ale také 2 kapradiny) atd. Jsme vtaženi do příběhu lesa, který zdánlivě večer usíná…. Gratuluji!

Marek Ujčík 2: Spolu

Marek Ujčík 2: Po dešti

VŠECHNY VAŠE FOTOGRAFIE NA TÉMA „TRVALÉ UMĚLÉ SVĚTLO“

Kreativní barva ve fotografii - Jan Pohribný lze pořídít v českých e-shopech za cenu od Kč do (Zdroj: Heureka.cz) Porovnat ceny >>
     

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • čumáčková
    čumáčková
    10.11.2020 07:03

    Děkuji za výběr a hodnocení. Vítězi gratuluji. Houby jsou moc povedený.

  • rosicak
    rosicak
    10.11.2020 14:36

    Houby jsou až pohádkové - ostře kontrastují se dvěma pokusy od KIV.

  • KIV
    KIV
    11.11.2020 11:31

    Moc děkujeme - za soutěž, zhodnocení, rozbor... baví, a učíme se...
    Ty houby jsou absolutně skvělé...

  • marian_r
    marian_r
    17.11.2020 17:01

    Pochybujem že sú hríby nasvietené, na trubke je na to fotošopový návod.

    Stačí hľadať photoshop mushrooms.

  • E.B.E
    E.B.E
    17.11.2020 17:38
    Reaguje na marian_r 17.11.2020 17:01:

    "Pochybujem že sú hríby nasvietené, na trubke je na to fotošopový návod. ..." - zobrazit celý komentář

    Tak už o tom nepochybuj. Prostě jsou pořád lidi, co si dají s fotkou práci a obejdou se bez toho tvého Photoshopu. A mimochodem. Je to velkej rozdíl. https://www.fotoaparat.cz/fotogalerie/lide/70929/

  • marian_r
    marian_r
    17.11.2020 18:16

    Fotošop nie je môj, je to vlastníctvo firmy Adobe. A ja ho nemám a nepoužívam.

  • Helena Macenauerová
    Helena Macenauerová
    20.11.2020 10:26
    Reaguje na E.B.E 17.11.2020 17:38:

    "Tak už o tom nepochybuj. Prostě jsou pořád lidi, co si dají s fotkou práci..." - zobrazit celý komentář

    Romane, dekuji za odkaz - byla jsem zvedava, jak jsou nasvicene...led zarovka v klobouku je prima napad...

  • E.B.E
    E.B.E
    20.11.2020 22:02
    Reaguje na Helena Macenauerová 20.11.2020 10:26:

    "Romane, dekuji za odkaz - byla jsem zvedava, jak jsou nasvicene...led..." - zobrazit celý komentář

    Mně neděkuj. Já autor nejsem. Navíc mě vůbec nenapadlo, že by někdo nevěděl, jakým způsobem tyhle fotky vznikají, když je to tak běžný postup. A tak jsem rád, že ti to pomohlo

  • E.B.E
    E.B.E
    20.11.2020 23:35
    Reaguje na Helena Macenauerová 20.11.2020 10:26:

    "Romane, dekuji za odkaz - byla jsem zvedava, jak jsou nasvicene...led..." - zobrazit celý komentář

    PS: Odbočím, ale dost mě irituje používání technicky neexistujícího pojmu "led žárovka" (stejně jako jiných, nesmyslných slovních spojení, kdy stokrát opakovaná lež stává se pravdou) Tak to pro jistotu dovysvětlím. LED, coby zkratka pro světlo emitující diodu, elektronickou součástku, je něco naprosto jiného, než žárovka, úspěšně patentovaná Edisonem, která představuje skleněnou baňku, vyzařující světlo rozžhaveným kovovým drátem po průchodu elektrického proudu.

  • KIV
    KIV
    21.11.2020 09:51
    Reaguje na E.B.E 20.11.2020 22:02:

    "Mně neděkuj. Já autor nejsem. Navíc mě vůbec nenapadlo, že by někdo nevěděl..." - zobrazit celý komentář

    .

  • E.B.E
    E.B.E
    21.11.2020 20:28
    Reaguje na KIV 21.11.2020 09:51:

    "...." - zobrazit celý komentář

    Já mluvil o fotografech

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (11)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram