"Člověk a voda" - Zhodnocení Okem profesionála 08/20

Srpnové téma "Člověk a voda" ze seriálu Okem profesionála hodnotil Kamil Varga. „Voda je pro člověka klíčovou látkou. Nedokážeme bez ní žít. I proto jsme s ní v kontaktu téměř neustále. Používáme ji vnitřně i zevně. Téma by Vám proto mělo nabídnout téměř neomezené možnosti vyjádření se. Navíc je na léto jako stvořené.“ Autor vítězného snímku získává knižní cenu od Zoner Press.

Téma Člověk a voda bylo přístupné skutečně pro každého, a tak není divu, že jste do soutěže zaslali téměř stovku svých fotografií. Slabších, lepších až výborných. Pojďme se podívat na můj výběr z té poslední skupiny.

Děti a voda je velice vděčné a oblíbené podtéma soutěže. Ale právě proto, i pro osobní zainteresovanost většinou ve Vašich příspěvcích byly vhodné pouze jako fotografie do rodinného alba. Vybrané fotografie jsou reprezentanty těch, které můžou zaujmout nejenom rodinné příslušníky. Hlavně svojí živostí, bezprostředností, která je u dětí tak přirozená a fascinující. Na černobílé fotografii holčičky od čumáčková jde jednoznačně o jedinečný okamžik čiré radosti z vody. Přemýšlel jsem, zdali by nebylo lepší použití kratšího času než 1/640 sekundy, ale uvědomil jsem si, že větším zmražením by pak voda ztratila pro diváka iluzi tekutosti, a až jakéhosi měkkého, mýdlového efektu na těle. U opět černobílé fotografie od Pavly Hladíkové mám trochu podezření, že kluk byl požádán o opakované mlácení palicí do vody. Alespoň já bych to tak fotil. Ale i kdyby, přivřené oči kluka při úderu jsou jednoznačně bezprostřední reakcí. Kompozičně vzorové. Světlý kluk a voda na tmavším pozadí pro lepší zvýraznění hlavního objektu. A po stranách křoví, které ho rámuje. Tato dvojice fotografií taky hezky ilustruje, že holčičky jsou víly a kluci raubíři.

Velice zajímavou kompozicí mě zaujal tento snímek od LenkaLenka. Svislicí uprostřed fotografie ji rozděluje na levou polovinu s figurou komicky zvednutýma rukama jakési vzdávající se postavy v mlhách. A na pravou s dominujícími kapkami vody. Vše pořízeno v krásném nízkém slunečním protisvětle, zdůrazňujícím nejenom kapky, postavu a opar, ale hlavně ji dávající nádhernou tajemnou atmosféru. A jako třešnička na kompozičním dortu v pravém horním rohu v neostrosti okno s jakousi tajemnou postavou. A na opačném konci fiktivní uhlopříčky, vlevo dole, zase výrazný lesk kachliček.


A znovu děti. Tentokrát ale s úplně odlišným, reportážním přístupem. Umývání rukou školáků před obědem a navíc s aktuálními rouškami. Jen mě zaujalo, že tam nevidím mýdlo. Opětovně černobílá fotografie od Lenky Krejčové, což jí přispívá ke střídmosti sdělení. Oči nad rouškou koukající přímo do objektivu jsou hlavním prvkem této zajímavé kompozice. Precizně a atypicky zaostřené, protože holčička je až třetí od fotoaparátu při malé hloubce ostrosti. Navíc nacházející se ve změti neostrých rukou, kohoutků a umývadel. Velice zajímavý a nápaditý úhel pohledu musím rozhodně ocenit.


Humor ve fotografii mám velice rád. Proto jsem sem zařadil i tuto, i když ne úplně dokonalou fotografii od DaHo. Snímek je znova v reportážním stylu. Pán proudem vody umývající výlohu kadeřnického salonu s plakátem slečny s dokonalým účesem. Opětovně černobílá fotografie, i když tentokrát už ne s tak dokonalým převodem jak tomu bylo u předešlých fotografií. Možná za to může i příliš ostré sluneční světlo. Mimochodem, přijde mi zajímavé, že velká většina fotografií, které se dostaly do mého užšího výběru, byla černobílá. Asi devět z deseti. To, že má pan uřezané nohy, bych u reportážní fotografie i odpustil, ale náklon celé dominantní výlohy doprava se už těžko dá.


Z komedie rovnou do dramatu. Ale stále u reportážní a černobílé fotografie. Voda totiž není jenom zdrojem humoru, radosti a života. Dokáže i životy brát. Asi nejdramatičtější z několika Vašich příspěvků od Kočičák s tématem záplav. Tu dramatičnost ji dodává hlavně ideálně zvolený podhled. Snímání těsně nad dynamickými peřejemi vody nás jako diváky vtahuje do hry. Osoba uprostřed snímku, pevně se držící kovové brány tu emoci jen umocňuje.


Dramatično zase odlehčíme touto fantaskní a hravou fotografií od Boba Gajdoše. Z několika Vašich celkem zajímavých příspěvků s tématem odrazů v kalužích mě asi nejvíc zaujala tato, zase černobílá fotografie. A to nejenom výborně zachyceným dynamickým okamžikem, kdy jsou nohy ještě ve vzduchu. Ale i tím, že nedošlo ke kolizi hlavy s deštníkem. Taky přiznanými reálnými nohami ve snímku otočeném nohama vzhůru. Ale hlavně perfektní kompozicí. Figura se pohybuje do středu obrazu, jak radí kompoziční pravidlo.


Ve snovém světě ještě zůstaneme. I když konečně se dostáváme i k barvě. A to tonálně jemné s bohatými barevnými valéry. Fotografie od Ilony Rosenkrancové s nádherným světlem i vzorovou kompozicí. Hlavní prvek, lodička se psem a páníčkem je ve zlatém řezu. Na fotografii je použitý filtr, který jenom doladuje záměr. A tím je co nejvíce se přiblížit romantické krajinomalbě začátku 19. století. Má všechny její atributy. Nevědět, že to je fotografie, považoval bych ji za malbu.


Tentokrát jsem si s výběrem vítězné fotografie vůbec nebyl jistý. A vlastně ani v tomto okamžiku si nejsem. Zaslali jste hodně výborných a zajímavých snímků. Ale musel jsem se rozhodnout. Možná u mě sehrálo roli i to, že barevných fotografií bylo v mém užším výběru tentokrát hodně málo, tak jsem se rozhodl pro tuto variantu. 60 sekundová expozice moře od Jaroslava Boklažuka s osamělou figurou v povzdálí. Čistá kompozice s horizontem v horní třetině. A horizontem rozdělená na klidnou, meditativní část s roztroušenými kameny v dolní části a dramatickou barevnou oblohu v horní. Širokoúhlým objektivem je zdůrazněná hloubka prostoru. Díky jediné osamělé postavě a meditativní atmosféře se za téma této fotografie dá považovat individuální rozjímání o světě.

Všem moc děkujeme za zaslané snímky!

Cenou pro autora vítězného snímku je kniha od Zoner Press.

Všechny fotografie na téma „Člověk a voda“ ze seriálu Okem profesionála – srpen 2020 najdete zde.

     

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (3)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram