Recenze širokáče Nikon Z 20mm f/1.8S
Nikon Z 20mm f/1.8S je v době testování nejširokoúhlejší pevný bezzrcadlovkový objektiv od Nikonu. Vyplatí se, nebo má smysl se poohlédnout jinde?
Testy optického výkonu
Test jsem provedl na Nikonu Z7 za použití stativu a samospouště. Výřezy označené jako „Střed“ pocházejí ze středu snímku (± pár procent pro zachycení scenérie pro lepší vyhodnocení), ty označené jako „Kraj“ nepochází z úplného rohu, ale z dolního okraje a ještě byly posunuty mimo střed dané hrany. Je to z praktického důvodu – úplný roh tvoří jen pár procent z plochy snímače, kdežto tato část vypovídá o větší ploše.
Stoprocentní výřezy ukazují, že střed snímku poskytuje velmi dobrou kresbu již od otevřené clony, nicméně přiclonění o 1 EV ještě zlepší mikrokontrast, potom je kresba výborná až do cca f/11, kde nastupuje difrakce, která je zde zvýrazněná použitím Z7 s vysokým rozlišením.
Na okraji snímku je na f/1.8 obraz mírně zastřený, což je dáno i vinětací, nicméně i tak je snímek na takovou clonu dobře použitelný. Na f/2.8 ono zastření mizí a trošku se zlepšuje kresba. Na f/4 je výrazné zlepšení kresby a mikrokontrastu a odtud výše do f/11 je kresba výborná. Nezapomínejte, že stále používáme výřezy ze Z7, takže na Z6 či Z5 nebudou s výstupem žádné problémy a na Z7 bych doporučil kvůli rohům mírně přiclonit.
Celkově je optický výstup velmi dobrý, v porovnání se zrcadlovkovou verzí je mírně lepší, ale tam jsou rozdíly spíše jinde než přímo v detailech kresby. Pro Z7 bych doporučil mírně clonit hlavně kvůli rohům, pro bezzrcadlovky s nižším rozlišením bude optický výstup v pořádku.
Vinětace
Jak jsem nakousl výše, objektiv viditelně vinětuje, a to hlavně na f/1.8 (první snímek), kde je patrné silnější ztmavení v rozích, nicméně díky pozvolnému mizení není netrhá oči. Na f/2.8 (druhý snímek) je situace znatelně lepší a vinětaci často nebude třeba nikterak korigovat. Na f/4 (třetí snímek) je vinětace již téměř v pořádku.
Nyní se podíváme na vinětaci v praxi, kdy na f/1.8 je na nebi patrná a pro její odstranění bude lepší clonit. Rovnou jsem otestoval, zdali nevinětují i závitové filtry. Objektiv má 77mm závit, což je standard pro širokoúhlé objektivy. V tomto případě jsem přiclonil na f/8 a polarizační ani ND filtr nevinětují ani nevytváří žádné jiné problémy, takže tento objektiv bude vhodný na krajinářskou fotografii s filtry.
Zkreslení
Co se zkreslení týče, objektiv má mírné soudkovité zkreslení, které se však často neprojevuje a je viditelné typicky u hran snímků (vizte poslední snímek níže). Záleží tedy i na kompozici, takže při opatrném komponování nebude potřeba zkreslení korigovat.
Chromatická aberace a protisvětlo
Velmi dobrou zprávou je, že na tomto objektivu chromatická vada v podstatě neexistuje, což je příjemný objev vzhledem k tomu, že širokáče s ní mají obvykle problém. Také se jedná o hlavní rozdíl mezi touto a zrcadlovkovou verzí, která na aberaci poměrně výrazně trpí.
Podobně je na tom protisvětlo, kde u starší zrcadlovkové verze často vznikaly nepříjemné odlesky, se kterými jsem se zde nesetkal. Ztráta kontrastu v místě světelného zdroje je zde jen lokální, nicméně z této oblasti vychází paprsek světla rovnoběžný s kratší hranou senzoru, což je častý problém kombinace bezzrcadlovkového těla a objektivu Nikon, nicméně to není zásadní problém.
Noc a bokeh
Situace je mírně horší v noci, kde objektiv nevykreslí přesvědčivou difrakční hvězdičku. Mezi jednotlivými jdou vidět podivné světelné artefakty, které tam rozhodně být nemají a jedna dvojice protilehlých paprsků je znatelně silnější než jiné. Tohle je škoda, protože difrakční hvězdičky jsou typicky doménou širokáčů.
Na konci paprsků lze vidět drobné světelné artefakty podobající se odleskům, nicméně to dělá více bezzrcadlovkových objektivů, resp. to může být problém na samotných bezzrcadlovkách.
Velkou pochvalu si objektiv však zaslouží za vykreslení bokehu, který je opravdu ukázkový, vlastně jsem velmi dlouho neviděl takto nádherný bokeh na širokáči. Drobnou vadou na kráse je světelná záře okolo silného světelného zdroje a náznak výše zmíněné dvojice paprsků, která lze vidět i zde – to jsou však spíše problémy s protisvětlem než s bokehem.
Focení hvězd a ostření
Využil jsem příležitosti světelného širokáče a vyrazil jsem na focení hvězd. Velkou nevýhodou tohoto objektivu je ostření skrze elektroniku. Takto při ostření chybí cit a elektronika často nezaznamenala velmi jemné pohyby ostřicího prstence, navíc mi chyběla stupnice, podle které se dá velmi jednoduše zaostřit na nekonečno, a bojoval jsem se 100% náhledem na foťáku. Jakmile však bylo zaostřeno, vše šlo v pořádku. S tím, že přes den je ostření zcela v pořádku, automatika funguje spolehlivě a manuálnímu ostření napomáhá focus peaking.
Fotky noční oblohy vypadají dobře. Objektiv zde neměl žádný zásadní problém, nicméně se Z7 s vysokým rozlišením narazíte na vadu objektivu nazývanou koma, tedy že z teček v rozích obrazu se stávají spíše kometky – to by mělo být se Z6 či Z5 méně viditelné a také díky menšímu rozlišení můžete fotit na delší časy a také z foťáku vytáhnete lepší ISO s menším šumem.
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruPředražený křáp. Takový mám dojem z tohoto objektivu. A testovací fotografie, pane Pánek, jsou opravdu hrozné. Až mám pocit, že jste tomu objektivu chtěl ublížit. Chápu, že pěkné počasí není po ruce každý den, ale dávat takovéto fotky do recenze objektivu, jakéhokoliv, je lajdáctví.
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.