Fotografování krajiny: Šumava, řeka Vydra - jaro

V článku najdete tipy, jak fotografovat šumavskou řeku Vydru na jaře a také, jak volit expoziční čas, který je klíčový pro vyjádření pohybu vody. Pozor na nevhodné použití šedých ND filtrů, které prodlouží čas až příliš, takže se pohyb zcela vytratí. Pro fotografování krajinných celků Vydry mi nejvíce vyhovují objektivy v rozsahu ohniskových vzdáleností od 12 do 50mm. 

Květnová zeleň

Jaro je na Šumavě vždy velmi krátké. Začíná na až konci dubna a končí na začátku června. V tomto období má zeleň neuvěřitelné množství odstínů. Naše oko je na zeleň velmi citlivé stejně tak, jako digitální fotoaparáty (Bayerova maska na sensoru má dva zelené filtry, jeden modrý a jeden červený).

Květen 2015 Vydra u starého mostu přes řeku

Canon EOS 5D Mark II, objektiv Canon 16–36mm f/2,8, ohnisková vzdálenost 27mm, clona f/11, čas 0,5s, ISO 100

Květen 2014: rozvodněnou Vydru lze v některých místech použít jako pozadí, které neruší

Canon EOS 5D Mark II, objektiv Canon 16–36mm f/2,8, ohnisková vzdálenost 35mm, clona f/16, čas 0,5s, ISO 100

Jarní objevy po zimě

Při jarním workshopu loni jsme nalezli ve vodě Vydry kamenného obra ležícího ve vodě, jak se koupe.. Letos už tam nebyl…

Květen 2019: obr z Vydry I

Canon EOS 5DS R, objektiv Canon 11–24mm f/4, ohnisková vzdálenost 24mm, clona f/22, čas 0,6s, ISO 100

Květen 2019: obr z Vydry II

Canon EOS 5DSr, objektiv Canon 11–24mm f/4, ohnisková vzdálenost 11mm, clona f/22, čas 0,3s, ISO 100

Jak zvolit expoziční čas

Krajinu většinou fotografuji v režimu priority clony, tak abych měl pod kontrolou hloubku ostrosti. Při zaclonění na vysoká clonová čísla pak mrknu na délku expozičního času. Začínám bez kompenzace expozice. Snažím se exponovat maximálně na clonu f/16. Při vyšších clonových číslech se již negativně projevuje difrakce v kresbě objektivu. U kvalitních objektivů to však nemusí být katastrofa. Při nízkých hodnotách ISO má sensor největší dynamický rozsah. Proto si často můžete dovolit vyfotografovat snímek s kompenzací do plusu. Prodloužíte expoziční čas podle toho, jak chcete vyjádřit pohyb. V RAW konvertoru pak není problém upravit světlejší snímek. Důležité je vyfotografovat strukturu vody podle vaší představy.

Expoziční čas 1/30s, clona f/, ISO 2000

Expoziční čas 1/15s, clona f/8, iSO 800

Expoziční čas 1/4s, clona f/16, ISO 800

Expoziční čas 0,5s, clona f/16, ISO 400

Expoziční čas 2s, clona f/16, ISO 100

Fotografie s různým expozičním časem byly pořízeny na začátku jara, kdy lehce pršelo a na Modravsku byl ještě sníh. Za optimální v tomto případě považuji časy 1/4s a 0,5s, kdy má voda strukturu, ze které je vidět, jak voda valí korytem.

Proudy a struktury ve vodě se rovněž velmi rychle mění.

Expoziční čas 1s, clona f/16, ISO 100

Expoziční čas 1s, clona f/16, ISO 100

Nepřirozeně působí fotografie s příliš dlouhým expozičním časem, kterého bylo dosaženo za použití šedého filtru . Z vody zmizel pohyb. Bílé závoje vypadají zajímavě. Každý autor si musí najít svoje vlastní pojetí.

Expoziční čas 6s, clona f/18, ISO 100, neutrální šedý filtr

Máme štěstí, že naše země má stále nádhernou přírodu. Ve chvíli, kdy je cestování zásadně omezeno kvůli epidemii, jako fotografové máme krásná místa hned za humny. Šumavu musíte začít cítit a poznat ji ve svých proměnách. Řada fotografů neustále objíždí známé fotopointy a raději jedou na tzv. profláklá místa do ciziny. Doma vůbec nehledají. Šumavská příroda není o fotopointech. Je o nekonečném hledání v proměnách, na které je i náš život příliš krátký. Pokaždé, kdy přijdu na Vydru, najdu něco nového.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • rosicak
    rosicak
    18.08.2020 08:17

    Myslím, že voda se dá vyfotit daleko zajímavěji, využít světlo, odrazy, kapky, slunce . Aby divák poznal, že na fotce je voda, k tomu není třeba z ní udělat vatu. Tento styl hravě zvládne i začátečník stylem pokus-omyl. Vždycky alespoň jedna vyjde.

  • KIV
    KIV
    18.08.2020 09:26

    Milý kolego rosicaku : Vždycky se dá všechno vyfotit jinak, to je právě na fotografii to hezké. Že byste nám tedy ukázal, jak byste to pojal vy? Že byste tedy napsal článek, kde byste napsal postup a podal výsledné fotografie.
    Upřímně – já jsem ráda za každý odborný článek zde, obzvlášť když tam je popis a výsledné fotografie… Prosím, sepište to, moc ráda si to přečtu…

  • E.B.E
    E.B.E
    18.08.2020 12:03
    Reaguje na KIV 18.08.2020 09:26:

    "Milý kolego rosicaku : Vždycky se dá všechno vyfotit jinak, to je právě na..." - zobrazit celý komentář

    To je zase dětinská reakce na hlavu ...pokud ti "ukáže", jak to líp vyfotit, bude to jeho fotka, nápad a k ničemu ti nebude. Ostatně: Internet je plnej vhodných ukázek. Rady, jak na lepší fotku, by měly být součástí komentářů pod fotkama v galerii. Ale tam o ně nikdo evidentně nestojíte a stejně jako předešlá Rosicakova(konkrétní) rada, dočká se jen nepochopení a "protiopatření", jaké zrovna předvádíš

  • KIV
    KIV
    18.08.2020 15:28
    Reaguje na E.B.E 18.08.2020 12:03:

    "To je zase dětinská reakce na hlavu ...pokud ti "ukáže", jak to líp vyfotit..." - zobrazit celý komentář

    Ale notak, já jen chci vidět konkrétně to o čem píše - možná si to taky rád přečteš... :-)

  • E.B.E
    E.B.E
    18.08.2020 20:30
    Reaguje na KIV 18.08.2020 15:28:

    "Ale notak, já jen chci vidět konkrétně to o čem píše - možná si to taky rád..." - zobrazit celý komentář

    Já ale vím, o čem píše (i bez ukázky) ...a dokonce vcelku souhlasím. Je smutný, že tobě jeho připomínky smysl nedávají. Každopádně má na ně právo

  • KIV
    KIV
    18.08.2020 21:24
    Reaguje na E.B.E 18.08.2020 20:30:

    "Já ale vím, o čem píše (i bez ukázky) ...a dokonce vcelku souhlasím. Je..." - zobrazit celý komentář

    Romane, má právo i odpovědět mi sám...

  • E.B.E
    E.B.E
    18.08.2020 22:41
    Reaguje na KIV 18.08.2020 21:24:

    "Romane, má právo i odpovědět mi sám......" - zobrazit celý komentář

    To určitě...ale upřímně: Co by z toho měl. Všechno už řekl a jak říkávala babička: "Na blbou otázku blbá odpověď"

  • Miskacl222
    Miskacl222
    20.08.2020 18:24

    Dobrý den. Mohu se zeptat, jestli bude stačit normální digitální fotoaparát https://yeselektro.cz/digitalni-fotoaparaty/910854-digitalni-fotoaparat-sony-dsc-hx90-18-2-mpix-zoom-opticky-30-x-cerna.html ? Popřípadě který foťák používáte Vy. Předem díky.

  • E.B.E
    E.B.E
    20.08.2020 20:54
    Reaguje na Miskacl222 20.08.2020 18:24:

    "Dobrý den. Mohu se zeptat, jestli bude stačit normální digitální fotoaparát..." - zobrazit celý komentář

    Pojem "normální fotoaparát" neznám, ale každý fotoaparát je použitelný, i když ne nejvhodnější. Pokud je to dotaz k fotkám z článku a jde o jejich "napodobení", pak kompaktní fotoaparát není vhodný. A to z několika důvodů. Jednak na něj nejdou nasadit filtry, v článku uvedené, za druhé zoom nezačíná na dost širokém konci a objektivy měnit nelze, no a nakonec není ani dost světelný, aby vznikly stejné fotky. I tak sním fotit lze. Jen je potřeba neočekávat stejné výsledky. Co se týká používaného fotoaparátu, je pod každou fotografií uveden.

  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    Autor
    23.08.2020 08:20

    Vydra mě fascinuje. Na Turnerce jsem spal, když mi bylo deset. Pokaždé co sem přijdu, najdu něco jiného. Minulý týden bylo Slunce a hodně tmavá voda. S polarizákem se krásně fotily kameny pod vodou. Zase úplně jiné fotky. Tyto články jsou spíš pro inspiraci. Ti, co znají Šumavu možná nějaká místa poznají..

  • E.B.E
    E.B.E
    23.08.2020 22:05
    Reaguje na Andrej Macenauer 23.08.2020 08:20:

    "Vydra mě fascinuje. Na Turnerce jsem spal, když mi bylo deset. Pokaždé co..." - zobrazit celý komentář

    Chápu. A určitě je tam krásně (moje vzpomínky bohužel zahrnují dobu odloučení od rodiny, hladu, omezení volného pohybu, nevyspání, plazení blátem, noční zvládání mrazu bez "zimních doplňků" a podobné aktivity) Chci jen říct, že naše občasné připomínky se týkají víc společného koníčka, než lokality na snímcích. Přece jen: Jsme na fotoserveru. Snad to chápeš taky

  • rosicak
    rosicak
    25.08.2020 13:04

    Od

  • rosicak
    rosicak
    25.08.2020 13:08

    Odpověď pro KIV. Doporučuji koupit nějakou knihu pro začátečníky (nebo několik) o fotografování krajiny. Určitě tam najdete spoustu námětů a variant. Nebo ještě lépe absolvovat nějaký kurz. Tam se můžete i zeptat na to, čemu nerozumíte.

  • KIV
    KIV
    25.08.2020 16:35
    Reaguje na rosicak 25.08.2020 13:08:

    "Odpověď pro KIV. Doporučuji koupit nějakou knihu pro začátečníky (nebo..." - zobrazit celý komentář

    Milý pane rosicaku, mám i ceny ze soutěží, i jsem dokonce už měla spoustu fotek na spoustě výstav... a dokonce i pár svých autorských. Mně šlo spíš o to vidět nějakou tu vaší fotku, která potvrdí ty vaše teoretické znalosti... Takže, do toho... :-)

  • KIV
    KIV
    25.08.2020 17:09
    Reaguje na rosicak 25.08.2020 13:08:

    "Odpověď pro KIV. Doporučuji koupit nějakou knihu pro začátečníky (nebo..." - zobrazit celý komentář

    A čemu nerozumím? No, třeba, proč jste se připojil do portálu Fotoaparát, jestli jako nás tu dát do latě a poučit co máme dělat, anebo se přidat, vkládat fotky a ukázat co umíte, a prakticky nám předvést jak se má taková kvalitní fotografie dělat...

  • E.B.E
    E.B.E
    25.08.2020 18:24
    Reaguje na KIV 25.08.2020 16:35:

    "Milý pane rosicaku, mám i ceny ze soutěží, i jsem dokonce už měla spoustu..." - zobrazit celý komentář

    Nechtěl jsem. Ale ty zase tak perlíš, že prostě musím. Proboha co to je zase za reakce? Už si ty a spousta jiných uvědom, že tu nikdo není proto, aby ti něco dokazoval, nebo tě "učil". Navíc zadarmo. Kdo se učit chce, učí se z příspěvků, názorů, ostatních komentářů a fotografií.... nebo si to zaplatí formou kurzů. Nic není zadarmo. Nehledě k tomu, že názor kohokoli, má stejnou váhu, bez ohledu na to, jestli kdy držel foťák v ruce, nebo ne. (ty tvoje ceny z výstav raděj přejdu bez komentářů)

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (21)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram