Fotografování krajiny: Šumava, řeka Vydra - jaro

V článku najdete tipy, jak fotografovat šumavskou řeku Vydru na jaře a také, jak volit expoziční čas, který je klíčový pro vyjádření pohybu vody. Pozor na nevhodné použití šedých ND filtrů, které prodlouží čas až příliš, takže se pohyb zcela vytratí. Pro fotografování krajinných celků Vydry mi nejvíce vyhovují objektivy v rozsahu ohniskových vzdáleností od 12 do 50mm. 

Květnová zeleň

Jaro je na Šumavě vždy velmi krátké. Začíná na až konci dubna a končí na začátku června. V tomto období má zeleň neuvěřitelné množství odstínů. Naše oko je na zeleň velmi citlivé stejně tak, jako digitální fotoaparáty (Bayerova maska na sensoru má dva zelené filtry, jeden modrý a jeden červený).

Květen 2015 Vydra u starého mostu přes řeku

Canon EOS 5D Mark II, objektiv Canon 16–36mm f/2,8, ohnisková vzdálenost 27mm, clona f/11, čas 0,5s, ISO 100

Květen 2014: rozvodněnou Vydru lze v některých místech použít jako pozadí, které neruší

Canon EOS 5D Mark II, objektiv Canon 16–36mm f/2,8, ohnisková vzdálenost 35mm, clona f/16, čas 0,5s, ISO 100

Jarní objevy po zimě

Při jarním workshopu loni jsme nalezli ve vodě Vydry kamenného obra ležícího ve vodě, jak se koupe.. Letos už tam nebyl…

Květen 2019: obr z Vydry I

Canon EOS 5DS R, objektiv Canon 11–24mm f/4, ohnisková vzdálenost 24mm, clona f/22, čas 0,6s, ISO 100

Květen 2019: obr z Vydry II

Canon EOS 5DSr, objektiv Canon 11–24mm f/4, ohnisková vzdálenost 11mm, clona f/22, čas 0,3s, ISO 100

Jak zvolit expoziční čas

Krajinu většinou fotografuji v režimu priority clony, tak abych měl pod kontrolou hloubku ostrosti. Při zaclonění na vysoká clonová čísla pak mrknu na délku expozičního času. Začínám bez kompenzace expozice. Snažím se exponovat maximálně na clonu f/16. Při vyšších clonových číslech se již negativně projevuje difrakce v kresbě objektivu. U kvalitních objektivů to však nemusí být katastrofa. Při nízkých hodnotách ISO má sensor největší dynamický rozsah. Proto si často můžete dovolit vyfotografovat snímek s kompenzací do plusu. Prodloužíte expoziční čas podle toho, jak chcete vyjádřit pohyb. V RAW konvertoru pak není problém upravit světlejší snímek. Důležité je vyfotografovat strukturu vody podle vaší představy.

Expoziční čas 1/30s, clona f/, ISO 2000

Expoziční čas 1/15s, clona f/8, iSO 800

Expoziční čas 1/4s, clona f/16, ISO 800

Expoziční čas 0,5s, clona f/16, ISO 400

Expoziční čas 2s, clona f/16, ISO 100

Fotografie s různým expozičním časem byly pořízeny na začátku jara, kdy lehce pršelo a na Modravsku byl ještě sníh. Za optimální v tomto případě považuji časy 1/4s a 0,5s, kdy má voda strukturu, ze které je vidět, jak voda valí korytem.

Proudy a struktury ve vodě se rovněž velmi rychle mění.

Expoziční čas 1s, clona f/16, ISO 100

Expoziční čas 1s, clona f/16, ISO 100

Nepřirozeně působí fotografie s příliš dlouhým expozičním časem, kterého bylo dosaženo za použití šedého filtru . Z vody zmizel pohyb. Bílé závoje vypadají zajímavě. Každý autor si musí najít svoje vlastní pojetí.

Expoziční čas 6s, clona f/18, ISO 100, neutrální šedý filtr

Máme štěstí, že naše země má stále nádhernou přírodu. Ve chvíli, kdy je cestování zásadně omezeno kvůli epidemii, jako fotografové máme krásná místa hned za humny. Šumavu musíte začít cítit a poznat ji ve svých proměnách. Řada fotografů neustále objíždí známé fotopointy a raději jedou na tzv. profláklá místa do ciziny. Doma vůbec nehledají. Šumavská příroda není o fotopointech. Je o nekonečném hledání v proměnách, na které je i náš život příliš krátký. Pokaždé, kdy přijdu na Vydru, najdu něco nového.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • tencosiudělilban
    tencosiudělilban
    25.08.2020 18:24
    Reaguje na KIV 25.08.2020 16:35:

    "Milý pane rosicaku, mám i ceny ze soutěží, i jsem dokonce už měla spoustu..." - zobrazit celý komentář

    Nechtěl jsem. Ale ty zase tak perlíš, že prostě musím. Proboha co to je zase za reakce? Už si ty a spousta jiných uvědom, že tu nikdo není proto, aby ti něco dokazoval, nebo tě "učil". Navíc zadarmo. Kdo se učit chce, učí se z příspěvků, názorů, ostatních komentářů a fotografií.... nebo si to zaplatí formou kurzů. Nic není zadarmo. Nehledě k tomu, že názor kohokoli, má stejnou váhu, bez ohledu na to, jestli kdy držel foťák v ruce, nebo ne. (ty tvoje ceny z výstav raděj přejdu bez komentářů)

  • KIV
    KIV
    25.08.2020 19:25
    Reaguje na tencosiudělilban 25.08.2020 18:24:

    "Nechtěl jsem. Ale ty zase tak perlíš, že prostě musím. Proboha co to je..." - zobrazit celý komentář

    Tý jo, nemluvila já jsem s panem rosicakem?

  • tencosiudělilban
    tencosiudělilban
    25.08.2020 19:31
    Reaguje na KIV 25.08.2020 19:25:

    "Tý jo, nemluvila já jsem s panem rosicakem?..." - zobrazit celý komentář

    Než takhle, bylo by lepší nemluvit vůbec :-(

  • KIV
    KIV
    25.08.2020 19:35
    Reaguje na tencosiudělilban 25.08.2020 19:31:

    "Než takhle, bylo by lepší nemluvit vůbec :-(..." - zobrazit celý komentář

    No jo, dej mu šanci taky odpovědět, ať z toho nejni smutnej...

  • Jednímokem
    Jednímokem
    05.09.2020 08:41

    Vydra je krásná řeka, to bezesporu. Občas se na ní vypravím, ale jen když nehrozí návaly lidí. Jako místní, bydlící nedaleko, mám trochu odlišný pohled na všechny ty lidi s fotoaparáty, kteří si za poledního sluncesvitu chtějí udělat pěknou fotografii. Je to opravdu co do množství lidí vilce exponované místo a s tím souvisí i odpadky a sešlapy břehů. Jen chci upozornit že celé koryto i s břehy je od Č. Pily po Antýgl v první zóně NP Šumava. Takže ani fotografové by neměli opouštět cestu vedoucí po břehu. To jen tak na okraj :-) Takové přátelské šťouchnutí.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (20)

Tisknout článek

Tip na článek

Posviťte si na to aneb co zmůže i jedna lampa. Škola světla Jana Pohribného MQEP 9. díl
Posviťte si na to aneb co zmůže i jedna lampa. Škola světla Jana Pohribného MQEP 9. díl

De­vátý díl ob­lí­bené „Školy světla od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ se vě­nuje umě­lému světlu. Do­zvíte se, jak pra­co­vat s umě­lým svět­lem, jaké jsou jeho druhy a jak je uplat­nit a kom­bi­no­vat. Vy­svět­líme si tyto typy osvět­lení: *Hlavní světlo *Do­plň­kové světlo *Pro­tisvětlo *Světlo na po­zadí *Am­bi­entní světlo *Efek­tové světlo.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram

Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a marketingovým účelům soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace