Fotografování krajiny: Šumava, řeka Vydra - jaro

V článku najdete tipy, jak fotografovat šumavskou řeku Vydru na jaře a také, jak volit expoziční čas, který je klíčový pro vyjádření pohybu vody. Pozor na nevhodné použití šedých ND filtrů, které prodlouží čas až příliš, takže se pohyb zcela vytratí. Pro fotografování krajinných celků Vydry mi nejvíce vyhovují objektivy v rozsahu ohniskových vzdáleností od 12 do 50mm.
Květnová zeleň
Jaro je na Šumavě vždy velmi krátké. Začíná na až konci dubna a končí na začátku června. V tomto období má zeleň neuvěřitelné množství odstínů. Naše oko je na zeleň velmi citlivé stejně tak, jako digitální fotoaparáty (Bayerova maska na sensoru má dva zelené filtry, jeden modrý a jeden červený).
Květen 2015 Vydra u starého mostu přes řeku
Canon EOS 5D Mark II, objektiv Canon 16–36mm f/2,8, ohnisková vzdálenost 27mm, clona f/11, čas 0,5s, ISO 100
Květen 2014: rozvodněnou Vydru lze v některých místech použít jako pozadí, které neruší
Canon EOS 5D Mark II, objektiv Canon 16–36mm f/2,8, ohnisková vzdálenost 35mm, clona f/16, čas 0,5s, ISO 100
Jarní objevy po zimě
Při jarním workshopu loni jsme nalezli ve vodě Vydry kamenného obra ležícího ve vodě, jak se koupe.. Letos už tam nebyl…
Květen 2019: obr z Vydry I
Canon EOS 5DS R, objektiv Canon 11–24mm f/4, ohnisková vzdálenost 24mm, clona f/22, čas 0,6s, ISO 100
Květen 2019: obr z Vydry II
Canon EOS 5DSr, objektiv Canon 11–24mm f/4, ohnisková vzdálenost 11mm, clona f/22, čas 0,3s, ISO 100
Jak zvolit expoziční čas
Krajinu většinou fotografuji v režimu priority clony, tak abych měl pod kontrolou hloubku ostrosti. Při zaclonění na vysoká clonová čísla pak mrknu na délku expozičního času. Začínám bez kompenzace expozice. Snažím se exponovat maximálně na clonu f/16. Při vyšších clonových číslech se již negativně projevuje difrakce v kresbě objektivu. U kvalitních objektivů to však nemusí být katastrofa. Při nízkých hodnotách ISO má sensor největší dynamický rozsah. Proto si často můžete dovolit vyfotografovat snímek s kompenzací do plusu. Prodloužíte expoziční čas podle toho, jak chcete vyjádřit pohyb. V RAW konvertoru pak není problém upravit světlejší snímek. Důležité je vyfotografovat strukturu vody podle vaší představy.
Expoziční čas 1/30s, clona f/, ISO 2000
Expoziční čas 1/15s, clona f/8, iSO 800
Expoziční čas 1/4s, clona f/16, ISO 800
Expoziční čas 0,5s, clona f/16, ISO 400
Expoziční čas 2s, clona f/16, ISO 100
Fotografie s různým expozičním časem byly pořízeny na začátku jara, kdy lehce pršelo a na Modravsku byl ještě sníh. Za optimální v tomto případě považuji časy 1/4s a 0,5s, kdy má voda strukturu, ze které je vidět, jak voda valí korytem.
Proudy a struktury ve vodě se rovněž velmi rychle mění.
Expoziční čas 1s, clona f/16, ISO 100
Expoziční čas 1s, clona f/16, ISO 100
Nepřirozeně působí fotografie s příliš dlouhým expozičním časem, kterého bylo dosaženo za použití šedého filtru . Z vody zmizel pohyb. Bílé závoje vypadají zajímavě. Každý autor si musí najít svoje vlastní pojetí.
Expoziční čas 6s, clona f/18, ISO 100, neutrální šedý filtr
Máme štěstí, že naše země má stále nádhernou přírodu. Ve chvíli, kdy je cestování zásadně omezeno kvůli epidemii, jako fotografové máme krásná místa hned za humny. Šumavu musíte začít cítit a poznat ji ve svých proměnách. Řada fotografů neustále objíždí známé fotopointy a raději jedou na tzv. profláklá místa do ciziny. Doma vůbec nehledají. Šumavská příroda není o fotopointech. Je o nekonečném hledání v proměnách, na které je i náš život příliš krátký. Pokaždé, kdy přijdu na Vydru, najdu něco nového.
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóru"Milý pane rosicaku, mám i ceny ze soutěží, i jsem dokonce už měla spoustu..." - zobrazit celý komentář
Nechtěl jsem. Ale ty zase tak perlíš, že prostě musím. Proboha co to je zase za reakce? Už si ty a spousta jiných uvědom, že tu nikdo není proto, aby ti něco dokazoval, nebo tě "učil". Navíc zadarmo. Kdo se učit chce, učí se z příspěvků, názorů, ostatních komentářů a fotografií.... nebo si to zaplatí formou kurzů. Nic není zadarmo. Nehledě k tomu, že názor kohokoli, má stejnou váhu, bez ohledu na to, jestli kdy držel foťák v ruce, nebo ne. (ty tvoje ceny z výstav raděj přejdu bez komentářů)
"Nechtěl jsem. Ale ty zase tak perlíš, že prostě musím. Proboha co to je..." - zobrazit celý komentář
Tý jo, nemluvila já jsem s panem rosicakem?
"Tý jo, nemluvila já jsem s panem rosicakem?..." - zobrazit celý komentář
Než takhle, bylo by lepší nemluvit vůbec :-(
"Než takhle, bylo by lepší nemluvit vůbec :-(..." - zobrazit celý komentář
No jo, dej mu šanci taky odpovědět, ať z toho nejni smutnej...
Vydra je krásná řeka, to bezesporu. Občas se na ní vypravím, ale jen když nehrozí návaly lidí. Jako místní, bydlící nedaleko, mám trochu odlišný pohled na všechny ty lidi s fotoaparáty, kteří si za poledního sluncesvitu chtějí udělat pěknou fotografii. Je to opravdu co do množství lidí vilce exponované místo a s tím souvisí i odpadky a sešlapy břehů. Jen chci upozornit že celé koryto i s břehy je od Č. Pily po Antýgl v první zóně NP Šumava. Takže ani fotografové by neměli opouštět cestu vedoucí po břehu. To jen tak na okraj :-) Takové přátelské šťouchnutí.
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.