Přímé sluneční světlo a jeho stíny. Škola světla Jana Pohribného - zhodnocení

Přinášíme zhodnocení tématu "Přímé sluneční světlo a jeho stíny“ ze seriálu Školy světla Jana Pohribného MQEP, díl 6: "Využijte kreativně potenciál přímého slunečního světla a event. jím vržených stínů. Věnujte pozornost jeho směru a efektu, který na snímaném objektu, člověku, krajině atd. vytváří“

Napsáno 28.4.2020: V době, kdy nás drží v domácím “zajetí” pandemie koronaviru, pozoruji již řadu dní, že vedle neobyčejného a příjemného ticha, díky minimální dopravě a zejména absenci letadel (bydlím nedaleko pražského letiště), je nezvykle dlouho na obloze jak vymeteno a slunce z ostra svítí od rána do večera. Skoro by se dalo věřit, že za to také může onen virus a kdyby příroda netrpěla suchem a lidé obavami o své zdraví a nejistotou z budoucnosti, snad bych si potají přál, aby to tak ještě chvíli vydrželo…

Je to také doba, kdy si fotograf mnohem více uvědomí ostré směrové světlo slunečních paprsků a stínů, které nasvícené objekty, postavy, příroda atd. vrhá a jak důležitou součást celé kompozice takový stín na fotografii má. Ostré sluneční světlo také omezuje škálu použití na některé náměty, jako je např. portrét, ale při troše invence je řada cest, jak směrové světlo zkrotit nebo jím nechat nasvítit jen určitou část. Naopak u témat, kde je důležitá struktura, povrch a ten je ještě třeba matný a tmavý (např. v krajině), tak dobře víte, že boční směrové sluneční světlo nebo protisvětlo je přímo nezbytné.

Do tohoto úkolu se sešlo poměrně hodně snímků a zdá se, že převaha fotografů umí vědomě s polaritou obou základních složek fotografie pracovat. Na druhou stranu bych očekával, že toto téma nabídne větší erupci nápadů a nezvyklých řešení. Většina se drží trochu ve vyšlapaných kolejích a osvědčených postupech, které již někdo vyzkoušel před vámi.

Ze zaslaných snímků je zřetelné, že dominují dva trendy. Především hra s vrženými stíny, kde je hlavním aktérem člověk nebo příroda. Druhá cesta je více zaměřena na samo světlo – slunce, tedy na pohledy do protisvětla a event. na jím vržené stíny. V této druhé skupině převažuje klasická krajina z níž bych asi nejvíce ocenil snímek Západ na Ztracených kamenech od Petr_Fiala, který nese všechny atributy kvalitní krajinářské fotografie – kompozicí počínaje (zajímavě mírně nad střed umístěná světelná dominanta – slunce orámovaná v popředí kameny a zhora mraky), přes atmosféru východu (západu?) slunce až po zvládnutí velkého dynamického rozsahu snímku patrně pomocí více expozic a složení následně metodou HDR.

Petr_Fiala: Západ na Ztracených kamenech

Zdeněk49: Bubliny ve stínu

Vržené stíny jsou oblíbeným tématem již od dob meziválečné avantgardy a poskytují fotografům, ale i divákům abstrahovat některé náměty. Proslulé abstraktní vržené stíny různých objektů, lahví atd. od Jar. Funkeho lehce připomínají Bubliny ve stínu od Zdeňka49, které zajímavě využívají také tonální dělení na třetiny.

YRCCA: Ve stínu

Zjednodušenou tonální i tvarovou škálu nabízí také zdánlivě obyčejný černobílý snímek Ve stínu od YRCCA, který je ale kompozičně dobře vystavěn a pracuje s průnikem pravoúhlé geometrie (okna) a amorfního tvaru stínu (strom).

Bob Gajdoš: Porada

Ke klasice také patří Porada od Boba Gajdoše, která nabízí nejen jemný humor, ale také zajímavé barevné řešení díky barevně jednoduchému oblečení aktérů této scény a jednobarevnému pozadí.

Pavla Hladíková: Konvalinková

Kombinaci vrženého stínu na transparentní materiály, jakým mohou být i např. listy rostlin a monochromatičnosti se vyznačuje povedená detailní fotografie od Pavly Hladíkové – Konvalinková, která působivě využívá lokální ostrosti a rozostření pozadí.

M. Černoch: Hra na schovávanou

Kompozičně malinko dotaženější je také vtipné makro Hra na schovávanou od M. Černocha.

Sysho: Mnichov

Nadhled zjevně vrženým stínům svědčí, zvláště, když vytvářejí důležitou strukturu a tvary výsledného snímku, jak ukazuje Sysho na fotografii Mnichov. Autor pracuje zajímavě vedle stínu a světla také s kontrasty statického a pohybu, ale rovněž s rytmem. Kdosi v komentáři k fotografii poznamenal, že by oříznul pravou část snímku, že ho ruší… V žádném případě, to je velmi důležitá a vyvažující část kompozice – za temným předělem, je opět okno – nádech, které je navíc svým tvarem určitým protipólem oblouků a celkově s nimi tvoří originální tvar.

LenkaLenka: Na houpačkách

Dle mého skromného názoru je ovšem vizuálně z vržených stínů nejzajímavější fotografie Na houpačkách od LenkaLenka, kde se jí podařilo originálním způsobem skloubit fragmenty reality s iluzivním světem stínů. Pozice jednotlivých prvků a výřez nahrává dynamice diagonální kompozice, ale i celkové hravosti toho snímku.

Atropina: Rohy

Postava dítěte hraje důležitou roli i u snímku Rohy od Atropina, které je osvětleno skrze žaluzie, jež dodávají snímku iluzivní mříž, dělení. Ovšem síla tohoto snímku tkví vedle světla a stínu především v barevnosti a symbolice postavené na napětí mezi provokativní červenou a trochu jedovatou zelenou. Pohled malého čerta na svůj stín nebo kamsi dál, vyvolává v nás řadu představ, otázek, byť šlo původně jen asi o dětskou hru. Fotografie patrně nejvíce navazuje na soudobé trendy ve fotografii a užívanou symboliku vnitřního života postav, které mají, jako každý z nás, svá tajemství.

Gratuluji!

VŠECHNY VAŠE FOTOGRAFIE NA TÉMA „PŘÍMÉ SLUNEČNÍ SVĚTLO A JE STÍNY“

Kreativní barva ve fotografii - Jan Pohribný lze pořídít v českých e-shopech za cenu od Kč do (Zdroj: Heureka.cz) Porovnat ceny >>
     

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram