Recenze univerzálního zoom objektivu Panasonic 24-105mm f/4 Macro OIS pro L-mount
Objektiv Panasonic 24-105mm f/4 je hlavním kandidátem, pokud máte bezzrcadlovku s L-mount. Nabídne dobrou konstantní světelnost a poměrně vysoký rozsah zoomu, což je základem univerzálního zoom objektivu.
Optická kvalita obrazu
Na 24 mm ve středu snímku nemám v podstatě co vytknout, obraz je velmi dobrý již od plně otevřené clony. Viditelné nejsou ani žádné neduhy.
Na 24 mm na okraji je situace horší, kresbu bych nazval přijatelnou, mezi f/4 a f/5.6 se mírně zlepšuje a minimální zlepšení nastává i po dalším přiclonění. Po více než zdravém přiblížení je zaznamenatelná i chromatická aberace, ale je v podstatě nepostřehnutelná.
Na 50mm ohnisku ve středu snímku kresba na f/4 mírně postrádá mikrokontrast, od f/5.6 je potom dobrá.
Podobnou tendenci lze vidět i na okrajích, kde se po přiclonění na f/5.6 kresba a kontrast také zlepší, podobně pomůže i přiclonění na f/8. Chromatická vada se již neobjevuje.
Na ohnisku 105 mm se ve středu snímku situace opakuje a přiclonění pomáhá s mikrokonstrastem, ale kvalita je od f/4 dobrá.
Na okrajích je kresba na f/4 slabší a zlepšuje se výrazněji s přicloněním, od f/5.6 je akceptovatelná a výše je dobrá.
Celkově se jedná o opticky solidní objektiv, který je ve středu snímku dobře ostrý. S okraji je mírný problém a pro dosažení dobré kresby je často nutné přiclonit. Na nejširších ohniscích se objevuje i chromatická aberace, ale je opravdu téměř nezaznamenatelná.
Protisvětlo a chromatická aberace
Pokud se s protisvětlem setkáme na nejdelším ohnisku, nepředstavuje to pro objektiv nejmenší problém, maximálně se objeví slabý odlesk.
105 mm
24 mm
Pokud do záběru fotograf dostane protisvětlo při širokoúhlém záběru, také se neobjeví žádný zásadní problém. Ztráta kontrastu je jen lokální a nechtěné odlesky se objevují spíše pod specifickými úhly. Nicméně v takovém případě protisvětlo mírně zvýrazňuje chromatickou aberaci – nikoliv zásadně, ale v krajních případech ji fotograf může v postprocessingu chtít odstranit.
Zkreslení
Co se zkreslení týče, objektiv na 24mm ohnisku má jen velmi mírné soudkovité zkreslení a v praxi jsem se nesetkal s myšlenkou, že bych kvůli němu něco musel upravit v postprocessingu.
24 mm |
105 mm |
Na 105 mm má objektiv spíše neznatelné zkreslení. Obecně si v této problematice vede velmi dobře.
Vinětace
U tohoto typu objektivu je problém se ztmavením rohů normální a testovaný kousek není výjimkou. Na 24 mm a f/4 (první snímek) je vinětace spíše výraznější a v rozích patrná i v terénu a na některých snímcích ji bude potřeba odstranit.
Po přiclonění na f/5.6 (druhý snímek) však celkem rychle mizí a rohy jsou jen nepatrně tmavší než zbytek snímku. Na 105 mm a f/4 je potom vinětace patrná jen v úplných rozích a po přiclonění tam také nezůstane dlouho.
f/4
f/8
V praxi je potom patrné, jak vinětace po přiclonění mizí. Zároveň objektivu nedělají problém závitové filtry.
polarizační filtr, f/8
nd filtr, f/8
Ostření
Pokud někde mají mít „nativní“ objektivy výhodu, potom to nejčastěji bývá rychlost a přesnost ostření. A v tomto případě Panasonic předčil očekávání. Výborně zaostřené snímky byly samozřejmostí, nicméně rychlost ostření mě velmi potěšila, takže objektiv nebrzdí ani rychlou bezzrcadlovku Lumix S1 a zvládá přeostřování na jedničku.
Noc a bokeh
Podobně je tomu i v horším osvětlení, kde jsem čekal, že se hlavně bezzrcadlovka bude trápit, nicméně situaci zvládlo toto kombo dobře a na úrovni dalších bezzrcadlovek.
Co se týče bokehu, objektiv má příjemný, krémový bokeh a nemá se za co stydět. Při světelnosti f/4 v tomto ohledu odvede velmi dobrou práci.
Stabilizace obrazu
Toto je další parametr, kde „nativní“ objektivy vynikají. Panasonic přišel s duální stabilizací, která je umístěna v bezzrcadlovce i objektivu, což zvyšuje účinek o více než 1 EV oproti klasické stabilizaci jen v objektivu, nebo jen v těle.
Toto byla jedna z vlastností, kdy jsem byl překvapen a snažil jsem se stabilizaci „utrhnout“, kdy jsem třepal s bezzrcadlovkou a čekal, kdy to půjde vidět i v hledáčku. A ta opravdu snese hodně, takže pokud se vám více třepou ruce, tohle je kombo pro vás.
Dokonce to došlo do takových situací, kdy nejde rozeznat, zdali mám v hledáčku náhled fotky nebo jsem jen namáčkl spoušť. S takto silnou stabilizací jsem narazil i na problémy, když po namáčknutí spouště ještě mírně dokomponovávám obraz. Pokud máte v tomto momentu stabilizovaný hledáček, je možné, že malé pohyby pro změnu kompozice foťák prostě neumožní a drží v hledáčku obraz, jaký byl při namáčknutí spouště.
Makro
Objektiv má na nejdelší ohnisko poměr zvětšení 1:2, což sice není plné makro, ale i tak umí hezky detailní snímky.
Komentáře
Tento článek nemá žádné komentáře
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.