Praktický návod: Jak na tilt objektivy

V tomto článku si prakticky ukážeme, že tilt objektiv může najít mnoho nápaditých uplatnění a že jejich použití není jen doménou profesionálů, ale i umělců a nadšenců.

Téměř přímo navazujeme na teoretický článek o tilt (i shift) objektivech, který doporučujeme přečíst před tímto uvedením do praxe.

Co jsou to tilt(-shift) objektivy?

Jedná se o velmi speciální optiky, které umožňují hrátky s rovinou ostrosti či perspektivou. Konkrétně tilt objektivy naklápí rovinu ostrosti. Všechny tyto objektivy mají několik specifik:

  • Ruční ostření
  • Vysokou cenu
  • Velké rozměry
  • Relativně nízkou světelnost
  • Velký přední optický člen
  • Mechanicky pohyblivou konstrukci
  • Objektiv často má funkce tilt i shift

První použití v praxi

Pokud vezmete tilt(-shift) objektiv poprvé do ruky, nasadíte na foťák, můžete mít pocit, že v ruce držíte úplně obyčejný objektiv, byť s manuálním ostřením. Pokud nastavení tiltu zůstane ve výchozí poloze, objektiv se bude chovat jako úplně normální fotografické náčiní.

(pozn: rovina ostrosti je zaznačena jako část přímky, jelikož průnikem roviny ostrosti a roviny fotografie je přímka)

Změna nastane, pokud pootočíte kruhovým mechanickým ovladačem (v případě Nikonu se nachází podobný prvek i na opačné straně objektivu a ten slouží jako zámek, nejprve jej tedy musíte pootočit a uvolnit). Tímto ovladačem se mění tilt jako na přiložených obrázcích, a to na obě strany. Otočit jej můžete do jakékoliv míry mezi nulou a maximem na každé straně a tam objektiv zamknout, což ovlivní, jak moc se naklopí rovina ostrosti.


Na obrázku výše vidíte výchozí stav, kdy je rovina ostrosti rovnoběžná s plochou snímače, tedy se zdá jako vodorovná, a hloubka ostrosti se nachází před ní a za ní (z pohledu fotografa). Při ostření se potom hloubka ostrosti posouvá dopředu a dozadu.

Při otáčení voličem tiltu se však rovina ostrosti natáčí na jednu či druhou stranu (tedy po směru, nebo proti směru hodinových ručiček). Na obrázku výše to je znázorněno i s popisky. Vychýlení roviny ostrosti může být jak velmi mírné, tak i maximální (jako na obrázku výše), přičemž většina tilt objektivů rovinu ostrosti neumí naklonit o 90°, ale této hodnotě se přibližuje.

Ostření a hloubka ostrosti

V praxi je neobtížnější pochopit a naučit se operovat s ostřením a hloubkou ostrosti. Už totiž neplatí, že při maximálním tiltu ostření na nekonečno zaostří na nekonečno. Naopak při maximálním tiltu se při ostření bude hloubka ostrosti pohybovat šikmo zleva doprava, nebo zprava doleva podle toho, jestli jste objektiv vychýlili na jednu nebo druhou stranu.

Analogicky se bude chovat i hloubka ostrosti. Při maximálním tiltu se bude při clonění rozšiřovat doprava a doleva (byť mírně šikmo – jak je ukázáno na obrázku výše). Zároveň budete mít ostrý pruh obrazu táhnoucí se zblízka do dálky.

I když je to těžké na představení, ještě to neznamená, že byste se měli vzdát představy o tilt objektivu. Pokud vám to přijde zajímavé, zkuste si zajít do nejbližší větší prodejny fototechniky a tam si takový objektiv odzkoušet, protože je velmi pravděpodobné, že vás mile překvapí.

Toto vše je velmi složité nejen na pochopení, ale i při praktickém použití, kdy přestanou fungovat klasické „poučky“ o hloubce ostrosti, rovině ostrosti, popř. optické ose. Nicméně to je právě důvod, proč jsou tilt(-shift) objektivy velmi dobrým fotografickým nástrojem. Dostanete velmi netradiční fotky, kterých nelze dosáhnout jinou cestou (ani softwarová řešení nedokážou úplně napodobit optické výstup).

Co tedy tilt objektiv umožňuje?

Kompozice a jiná perspektiva

I když to nezní jako klíčové – tilt objektiv je hlavně nástroj pro kompozici. Představte si, že chcete vyfotit něco v řadě – například vojáky – abyste je měli všechny proostřené, musíte si stoupnout před ně a vyfotit je naplocho. Já jsem vojáky k dispozici neměl, ale využil jsem stop ve sněhu, které byly zároveň dostatečně rovné.

Tilt mi umožnil mít zaostřeno na šlápoty, ale zároveň jsem je mohl snímat z úhlu a dát si je do diagonály při zachování malé hloubky ostrosti.

V praxi jsem to použil třeba na toto makro, které jsem mohl vyfotit z úhlu, a nikoliv kolmo (=naplocho). Fotce tím dodáte velmi zajímavou hloubku.

Makro

Tohle je jedna z nejkreativnějších disciplín, kde je možné využít tilt objektivů, protože dokážou proostřit i to, na co by normálně nestačila ani hodně vysoká hodnota clonového čísla.

Výrobci si toto uvědomují a je časté, že má tilt(-shift) objektiv i lepší makroschopnosti (jako poměr zvětšení 1:2).

Portréty

Pokud se bavíme o práci s rovinou ostrosti, portréty jsou jednoznačnou volbou, kde se mohou tilt objektivy uplatnit. Umožňují totiž jak lepší proostření, tak i menší proostření (záleží na záklonu po/proti směru hodinových ručiček a focené scéně).

Při použití tiltu však vždy nabízejí hlavně netradiční proostření. Například model má proostřené oko, vlasy a pozadí má jiný bokeh vpravo a vlevo od modelu. Nejedná se žádný „Photoshop“, ale použití tilt objektivu.

Pokud si s tímto nástrojem člověk vyhraje, může mít ve výsledku hezké netradiční portréty, a to i přes často nepříliš dobrou světelnost.

Reportáž

I přes manuální ostření jsou tilt objektivy velmi zajímavé pro reportážní fotografii. Hlavně v situacích, kdy si fotograf nemůže úplně vybrat ideální pozici, umožní změnit hloubku ostrosti tak, aby se v ní objevil hlavní subjekt a zároveň aby byly všechny rušivé prvky odsunuty mimo ni.

Krajina

Poměrně zajímavé je použití tilt objektivu v krajinářské fotografii, kde lze pracovat třeba se středovou kompozicí. Popřípadě může být netradiční použití při nejrůznějších průhledových kompozicích.

Recenze digitalni zrcadlovky Nikon D780

Pochopitelně nezapomínejte, že při nulovém tiltu se objektiv chová zcela normálně.

Recenze digitalni zrcadlovky Nikon D780

Produktová fotografie

Tohle je často fotografický žánr, který se skloňuje s tilt-shift objektivy. Samozřejmě je fajn na něj mít tilt objektiv, ale není to podmínka, protože pro reálnost snímaných produktů je často lepší (a i levnější) focus stacking.

Architektura

I o ní se často mluví, ale děje se tak hlavně v souvislosti s shift funkcí tilt-shift objektivů, která opticky napravuje sbíhavost linií.

Několik upozornění

Tilt efekt je často velmi výrazný a mělo by zde platit pravidlo střídmosti – pokud ve výběru deseti fotek budou dvě s použitím tiltu, bude to hezké oživení. Pokud to bude všech deset, efekt velmi rychle omrzí.

Tilt(-shift) objektivy jsou většinou staršího data a v porovnání s moderními objektivy nemusí nabídnout srovnatelnou kvalitu obrazu, očekávejte tedy horší kresbu a případně optické vady – a to hlavně při použití výrazného tiltu či shifu.

Recenze digitalni zrcadlovky Nikon D780

Tyto objektivy jsou výhradně pevná skla a je potřeba si pečlivě vybrat vhodné ohnisko, protože se jedná o poměrně drahou záležitost. To implikuje, že tilt(-shift) objektivy nejsou vhodné pro začátečníky, kteří by celý svůj rozpočet dali za jediný objektiv, jenž by jim ani nemusel vyhovovat.

Pozor i na označení, různí výrobci své tilt(-shift) objektivy označují jinak, takže může být obtížné se mezi nimi orientovat.

Zajímavé modely:

  • Nikkor PC-E 85mm F2.8
    ? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
    (Zdroj: Heureka.cz)
  • Canon TS-E 17mm F4 L
    ? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
    (Zdroj: Heureka.cz)
  • Canon TS-E 135mm F4 L
    ? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
    (Zdroj: Heureka.cz)
  • Samyang 24mm F3.5
    ? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
    (Zdroj: Heureka.cz)

Závěr

Tilt objektiv je z velké části nástroj pro kreativce, kteří s ním dosáhnou velmi netradičních kompozicí a zajímavých fotografií. Nehodí se však pro každého, protože kromě vysoké pořizovací ceny je i náročný na používání a chvíli trvá, než se s ním fotograf sžije.

Recenze digitalni zrcadlovky Nikon D780

Pro tento text jsem měl k dispozici NIKKOR 85mm f/2.8D ED PC-E, který mě mile překvapil a byl mi dobrým společníkem. Pochopitelně na něm jde vidět, že se nejedná o nejnovější objektiv, ale pokud se fotograf nebude pídit po detailech ve 100% zvětšení, objektiv podá dostatečně dobrý výkon.

A jaké jsou vaše zkušenosti s tilt objektivy? Neváhejte se o ně podělit v diskusi pod článkem.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Posviťte si na to aneb co zmůže i jedna lampa. Škola světla Jana Pohribného MQEP 9. díl
Posviťte si na to aneb co zmůže i jedna lampa. Škola světla Jana Pohribného MQEP 9. díl

De­vátý díl ob­lí­bené „Školy světla od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ se vě­nuje umě­lému světlu. Do­zvíte se, jak pra­co­vat s umě­lým svět­lem, jaké jsou jeho druhy a jak je uplat­nit a kom­bi­no­vat. Vy­svět­líme si tyto typy osvět­lení: *Hlavní světlo *Do­plň­kové světlo *Pro­tisvětlo *Světlo na po­zadí *Am­bi­entní světlo *Efek­tové světlo.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram

Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a marketingovým účelům soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace