Finalisté Sony World Photography Awards 2020

Světová fotografická organizace s potěšením představuje finalisty a fotografy zařazené do užšího výběru v profesionální soutěži Sony World Photography Awards 2020. Přinášíme také podrobnosti o nových fotografických projektech příjemců grantu Sony Professional Grant 2019. Práce finalistů skupiny profesionálních soutěžících i příjemců grantů se letos v dubnu představí v rámci výstavy Sony World Photography Awards 2020 v galerii Somerset House.

Field of Infinity, Reuben Wu

Letos proběhne již 13. ročník soutěže profesionálů, jehož cílem je ocenit výjimečné soubory děl za jejich technickou dokonalost a svěží retrospektivu současných témat. Vítěz ceny pro fotografa roku 2020 bude vybrán ze skupiny finalistů profesionální soutěže a představen 16. dubna během ceremoniálu Sony World Photography Awards 2020 v Londýně.

Do čtyř soutěží ročníku 2020 bylo přihlášeno přes 345 000 snímků z 203 území a do 10 kategorií profesionálních soutěží jich bylo přihlášeno přes 135 000, což je dosud nejvyšší počet v historii soutěže. V letošním roce byla představena nová kategorie životní prostředí, která reflektuje rostoucí význam tohoto tématu jak v umělecké fotografii, tak ve fotožurnalistice.

Projekty letošních finalistů se zabývají celou řadou témat, fotografických technik a prezentačních metod, věnují se osobním námětům i pozorování, přinášejí vynalézavé přístupy k vyprávění příběhů a osvětlují málo známé, ale zásadní problémy.

Finalisté a projekty Sony World Photography Awards 2020 jsou:

ARCHITECTURA – ARCHITEKTURE

Tvary a textury jsou klíčovým tématem abstraktních fotografií Josého De Rocca (Argentina) z cyklu Formalism, které zachycují vzrušující exteriéry budov, stejně tak je tomu také u projektu Struktury (Structures) Jonathana Wallanda (Velká Británie), minimalistické černobílé série zobrazující moderní konstrukce. Ledový rybolov na zamrzlém jezeru Winnipeg (Ice Fishing, Lake Winnipeg) Sandry Herberové (Kanada) představuje rozmarné snímky barevných chat, které se v zimě odráží na zamrzlém povrchu jezera.

Structures, Jonathan Walland

Ice Fishing, Lake Winnipeg, Sandra Herberová

KREATIVITA – CREATIVE

V díle Seeds of Resistance, jehož autorem je Pablo Albarenga (Uruguay), jsou propojeny snímky krajin a území ohrožených těžbou a průmyslovým zemědělstvím s portréty aktivistů bojujících za jejich ochranu. V projektu Kill Me With an Overdose of Kindness zkoumá Dione Roachová (Itálie) na základě snímků uveřejněných na sociálních sítích, chatů a hovorů přes Skype nebo WhatsApp způsob, jakým se vztahy a intimita projevují online. Série Witness Objects Lukea Watsona (UK) představuje snímky pořízené pomocí dírkových kamer vytvořených za použití historických objektů z bosenské války a fotografií pořízených těmito provizorními kamerami na místech v blízkosti Sarajeva.

Seeds of Resistance, Pablo Albarenga

Kill Me With an Overdose of Kindness, Dione Roachová

OBJEVOVÁNÍ – DISCOVERY

V díle Invisible Wounds zabarvuje Hugh Kinsell z Cunninghamu (UK) své snímky doruda, aby přiblížil utrpení a strach způsobený vypuknutím virového onemocnění eboly v Severním Kivu v Demokratické republice Kongo, zatímco Maria Kokunová (Rusko) ve svém projektuThe Cave používá symboliku a alegorie k prozkoumání osobních traumat. Soubor Cast Out of Heaven Hashema Shakeriho (Írán) se dívá na životy těch, kteří byli kvůli ekonomickému poklesu nuceni opustit Teherán a přesunout se do neadekvátních státem financovaných bytových projektů.

Invisible Wounds, Hugh Kinsell

Cast Out of Heaven Hashema Shakeriho

ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ – ENVIRONMENT

Wahala od Robina Hinsche (Německo) dokumentuje ničivé účinky pokračujícího úniku ropy a zemního plynu v deltě řeky Niger. V souboru In Atlas from the Edge zkoumá Álvaro Laiz (Španělsko) koncept „přirozené symetrie“, jak jej vnímá domorodá skupina Chukchi, jejíž tradiční životní styl se vyvíjel v návaznosti na způsob obživy. V souboru The Future of Farming Luca Locatelliho (Itálie) jsou zobrazeny vyspělé zemědělské systémy z celého světa, které reflektují možné řešení budoucího nedostatku potravin.

In Atlas from the Edge, Álvaro Laiz

The Future of Farming, Luca Locatelli

DOKUMENT – DOCUMENTARY

Didier Bizet (Francie) zkoumá v sérii Baby Boom znovuzrozený fenomén, živou dětskou panenku, která je předmětem sběratelské vášně, používanou adoptivními rodiči v přípravě a staršími pacienty, kteří potřebují společnost. Portréty obyvatelů Hongkongu zraněných během protestů jsou předmětem projektu autora Chung Ming Ko's (Hong Kong) Wages of Hong Kong, zatímco Zhang Youqiong's (China) v díle From ‘Made in China’ to ‘Made in Africa’ dokumentuje pracovníky v Čínou financované firmě Ethiopian Oriental Industrial Park, která je klíčovým podnikem v čínské iniciativě ‘Belt and Road Initiative’ na území Afriky.

Wages of Hong Kong, Chung Ming Ko's

Zhang Youqiong's, From ‘Made in China’ to ‘Made in Africa’ 

KRAJINA – LANDSCAPE

Projekt Torii od Haggarda Benherta (Německo) přináší fotografie buddhistických a šintoistických chrámů po celém Japonsku, zatímco projekt New Home od Chang Kyun Kim (Korea) se skládá z fotografií japonských internačních táborů, v nichž byly během druhé světové války uvězněny tisíce amerických občanů a obyvatel japonského původu. Projekt 596 Floriana Ruize (Francie) portrétuje neúrodnou krajinu Lop Nor, bývalé slané jezero v Číně, dříve používané jako místo pro testování jaderných zbraní.

Torii, Haggard Benhert

New Home, Chang Kyun Kim

PŘÍRODNÍ SVĚT A DIVOKÁ ZVÍŘATA – NATURAL WORLD & WILDLIFE

Masahiro Hiroike (Japonsko) zachycuje okouzlující světla světlušek v lesích Tottori v Japonsku v Himebotaru. V projektu Macro používá Adalbert Mojrzisch (Německo) techniku makro objektivů k detailnímu zobrazení složitých barev a vzorů očí hmyzu a obojživelníků. Série Pangolins in Crisis Brenta Stritonema (Jihoafrická republika) se zaměřuje na nezákonné obchodování s luskouny, savci, kteří jsou nejčastějšími obětmi nelegálního obchodu se zvířaty, a na úsilí vynakládané na jejich záchranu.

Macro, Adalbert Mojrzisch

Pangolins in Crisis, Brent Stritonem

PORTRÉTY – PORTRAITURE

V souboru Passengers zachycuje Cesar Dezfuli (Španělsko) šokující portréty migrantů pořízené v roce 2016, když poprvé dorazili na evropské pobřeží, které dává do kontrastu se snímky z pozdější doby. Ukazuje tak jejich osobnost i proměnu, kterou tito lidé prošli. Série Unsung Heroes od Denise Rouvrea (Francie) představuje portréty a trýznivé příběhy žen, které se staly obětmi násilí. Série Ukrainian Railroad Ladies Sashi Maslova (Ukrajina) zobrazuje ženy, které pracují jako nádražní ochranka, a zkoumá jejich sociální roli jako symbol kontinuity v zemi zničené válkou a politickými otřesy.

Unsung Heroes, Denis Rouvre

Ukrainian Railroad Ladies, Sasha Maslov

ZÁTIŠÍ – STILL LIFE

Projekt Disassembled Memory je soubor fotografií zobrazující rozebrané části Fangbin Chenova (Čína) dětského kola ve snaze znovu vyvolat a uchovat vzpomínky z této doby. V dalším projektu s názvem Plexus se Elena Helfrechtová (Německo) ponoří do archivu své rodiny, aby prozkoumala účinky dědičného traumatu a kolektivní paměti. V souboru IMMORTALITY, INC.se Alessandro Gandolfi (Itálie) vydává do výzkumných laboratoří a institucí, aby dokumentoval procesy a objekty, které představují pokrok moderní vědy v jejím úsilí o překonání smrti.

Disassembled Memory, Fangbin Chen

IMMORTALITY, INC., Alessandro Gandolfi

SPORT – SPORT

Wrestling se stal sportem číslo jedna v Senegalu a je také prostředkem sociálního vzestupu, který je stále obestřen tradicemi a rituály. Projekt Senegalese Wrestlers Angela Lopeze Sota (Španělsko) zkoumá tyto praktiky prostřednictvím fotografií mladých zápasníků během tréninku. Série Dives Andrey Staccioli (Itálie) zase představuje poetické portréty sportovců během ponoru na mistrovství světa v potápění v Gwangju. Lucas Barioulet (Francie) se v sérii snímků The Long and Difficult Path of the Mauritanian National Women's Football Team zabývá výzvami a kulturním napětím, kterým čelí hráčky fotbalu v Mauritánské islámské republice.

Senegalese Wrestlers Angela Lopeze Sota

Dives, Andrea Staccioli

Práce finalistů a fotografů z užšího výběru v odborné soutěži posuzovala porota, v níž zasedli: Claudi Carreras Guillén, nezávislý kurátor, redaktor a kulturní manažer; Touria El Glaouiová, zakládající ředitelka veletrhu současného afrického umění 1–54; Katie Hollanderová, ředitelka Annenberg Space for Photography; Gwen Leeová, ředitelka singapurského Mezinárodního fotografického festivalu; Brent Lewis, obrazový redaktor New York Times / spoluzakladatel Diversify Photo; a předseda poroty a kurátor výstavy Mike Trow, obrazový redaktor a konzultant.

SONY PROFESSIONAL GRANT 2019

Z finalistů profesionální kategorie soutěže Sony World Photography Awards 2019 byli vybráni ti, kteří se stanou příjemci grantu Sony pro profesionální fotografy. Tento grant byl v letošním roce udělen Yan Wang Prestonovi (Spojené království, 1. místo, kategorie krajina), Edwardu Thompsonovi (Spojené království, 3. místo, kategorie zadané téma/ brief), Kohei Uenovi (Singapur, 2. místo, kategorie sport) a Tuomasu Uusheimovi (Finsko, 2. místo, kategorie architektura). Každému fotografovi bylo v dubnu 2019 předáno 7 000 USD a nejnovější digitální fotovýbava Sony. Je na nich, zda se rozhodnou vytvářet zcela nová díla nebo pokračovat v dlouhodobém projektu.

Underwater Galaxy, Songda Cai

MÍSTO KONÁNÍ: Somerset House, Londýn, WC2R 1LA

DATUM KONÁNÍ: 17. dubna – 4. května 2020

OTEVÍRACÍ DOBA: pondělí – pátek 10.00 – 21.00 / sobota – neděle 10.00 – 20.00

VSTUPENKY: možno zakoupit 5. března 2020 (9–14 £). Podrobnější informace naleznete na www.worldphoto.org/exhibition

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (2)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram