Test objektivu Tamron SP 35mm f/1,4 Di USD

Objektiv Tamron SP 35mm f/1,4 Di USD je opticky a mechanicky vynikající objektiv určený pro fotoaparáty „full frame“. Objektiv jsme testovali v Čechách při běžném fotografování a v poušti Atacama v Chile při fotografování noční oblohy. V testu najdete porovnání se Sigma 35mm f/1,4 DG HSM Art, kterou jsme již na FA testovali a je asi jeho hlavním konkurentem na trhu z hlediska poměru cena/výkon. Tamron SP 35mm f/1,4 Di USD má výbornou kresbu při f/1,4, což je důvod, proč tento objektiv kupujeme. Optický výkon klesá až při f/11 a hlavně f/16. Podrobnosti v testu.

Využití objektivu Tamron SP 35mm f/1,4 Di USD

Ohnisková vzdálenost 35mm pro fotoaparát “full frame” pokryje žánry jako krajinu, reportáž, fotografování rodiny. Tato ohnisková vzdálenost je rovněž výborná na cesty. A zde se nabízí ve vysoké světelnosti. Pokud potřebujete nafotit záběr se širším ohniskem, nafotografujete si několik snímků s přesahem a ty pak složíte jako panorama. Kombinace Bridge/Photoshop nabízí velmi rychlé zpracování do jedné fotografie.

Obr.1:  Třinecké železárny

Canon EOS 5DSR, objektiv Tamron SP 35mm f/1,4 Di USD. Clona f/11, čas 1/200, ISO 320. 

Složeno ze 6 snímků pomocí funkce Photomerge ve Photoshopu CC, převedeno do černobílé.

a)  Mírně širokoúhlý světelný objektiv pro reportáž, krajinu a architekturu

Díky vysoké světelnosti dokáže objektiv rozostřit pozadí hodně.To se hodí zejména při reportáži a dokumentu. Ukázkou pro inspiraci je dokumentace stavby kamenné zdi na Šumavě, kde na podzim již často při práci sněží.

Obr. Stavíme zeď na Šumavě. Tamron SP 35mm f/1,4 Di USD. Clona f/1,4, čas 1/100s, ISO 400

Vysoká světelnost f/1,4 umožňuje rozostřit pozadí při fotografování drobné architektury. Bokeh objektivu TamronSP 35mm f/1,4 Di USD je příjemný bez ostrých hran.

Obr.2a: Hřbitov v Punta Arenas na břehu Magalhaesova průlivu, Chile

Tamron SP 35mm f/1,4 Di USD. Clona f/1,6, čas 1/5000s, ISO 100

Obr.2b: Hřbitov v Punta Arenas na břehu Magalhaesova průlivu, Chile

Tamron SP 35mm f/1,4 Di USD. Clona f/1,6, čas 1/2500s, ISO 100

Obr.2c: Hřbitov v Punta Arenas na břehu Magalhaesova průlivu, Chile

Tamron SP 35mm f/1,4 Di USD. Clona f/2.0, čas 1/2500s, ISO 100

Většina hrobů je v Punta Arenas z bílého mramoru. K tomu jižní Slunce a při otevřené cloně v TamronSP 35mm f/1,4 Di USD se pak dostáváte do extrémně krátkých expozičních časů i při ISO100. Všechny snímky jsou bez úprav.

b) Astrofotografie a noční fotografie

Objektiv 35mm s plně otevřenou clonou na f/1,4 má průměr clonového otvoru v objektivu 25mm t.j. plochu díry 4,9cm2. Pro srovnání u 24mm f/1,4 je to jen 2,3cm2. Díky tomu je schopen zachytit více světla z hvězd za stejný čas. Při listopadovém testování na Šumavě se mi velmi líbil, proto jsme ho vzali v prosinci do Chile jako světelnou 35-ku na fotografování jižní hvězdné oblohy v Altiplanu a v poušti Atacama.

Obr.3a: Malé a Velké Magellanovo mračno na Štědrý den, 24. prosince 2019

Tamron SP 35mm f/1,4 Di USD. Clona f 1,4, čas 8s, ISO 3200. 

Šum potlačen metodou vícenásobné expozice z 10-ti snímků.


Obr.3b: Detail Malé Magellanovo mračno a kulová hvězdokupa NGC 104, 47 Tucanae ve 100% zvětšení bez úprav – výřez z předchozího sním­ku

Fotoaparát s objektivem celkem dobře přenesly namodralé zabarvení galaxie, kde je velké množství žhavých mladých hvězd, které září lehce domodra.

Současné širokoúhlé objektivy s ohniskovou vzdáleností 35mm s vysokou světelností vhodné na noční fotografii

Podmínkou noční fotografie je vysoká světelnost f/1,4 až f/2,8.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Tamron SP 35mm f/1,4 Di USD je objektiv, který vstoupil na trh v době již tvrdé konkurence této klíčové ohniskové vzdálenosti. Musí nabízet něco navíc zvláště proto, že se pohybuje cenově o něco výše, než již zavedená a úspěšná Sigma 35mm f/1,4 ART. Ta je rovněž mechanicky velmi dobře postavená. Tamron navíc ještě vyhlásil, že 35mm f/1,4 je objektiv, který vyvinul ke 40-tému výročí série SP. Nikon a Canon se dnes zabývají vývojem objektivů především pro své nové bezzrcadlovky, kde zatím mají velké mezery. Samyang se snaží konkurovat cenou, ale tato korejská značka je známá variabilitou kvality mezi jednotlivými kusy. Některé jsou však opravdu výborné.

Podívejme se na ceny konkurence. Výběr je obrovský.

Najdete v ? e-shopech
Najdete v ? e-shopech

Canon 35mm f/1,4 L II USM je téměř dvojnásobně dražší. Stejně tak je na tom i Nikon 35mm f/1,4G AF-S.

Do skupiny velkých značek je třeba přidat hned několik objektivů legendy Carl Zeiss, které díky manuálnímu ostření jsou pro noční fotografii ideální. Cenově i kvalitou patří rovněž do vyšší kategorie nad 35.000,– Kč.

Najdete v ? e-shopech
Najdete v ? e-shopech
Najdete v ? e-shopech
Najdete v ? e-shopech

A levnější je Samyang AF 35mm f/1,4 FE, který je dnes v kategorii “světelných pětatřicítek” nejlevnější.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

MECHANICKÁ KONSTRUKCE

Tamron SP 35mm f/1,4 Di USD váží 815g a o mechanické odolnosti prostě nejsou pochybnosti. Váha mě trochu šokovala. Jenže na trek se stanem do Patagonie, která je známá drsným počasím, jsem potřeboval tutovku.

Obr.4a: Těsnění proti vlhkosti a prachu na bajonetu TamronSP 35mm f/1,4 Di USD

Vedle těsnění proti vlhkosti na bajonetu jsou další těsnění uvnitř objektivu.

Obr.4b: Clona na objektiv TamronSP 35mm f/1,4 Di USD je se zámkem

Zámek na cloně je výborná věc. Clonou totiž můžete omylem lehce pootočit. Vznikne vinětace v rozích, které si (zvlášť v noci) jednoduše nevšimnete. Přijdete na to až při prohlížení v počítači, kdy už je pozdě. S těmito zámky jsou občas potíže. Canon EF 24–70mm f/2,8 L II dodává clonu EW 88C za cca 1500 Kč. Má zámek, ale nekvalitní. Mačkáním se ve výlisku asi něco opotřebuje a zámek přestává fungovat. Záruční servis Canonu v Čechách AWH tvrdí, že jsem to způsobil sám svou nevhodnou manipulací a reklamaci neuznal. Koupil jsem pak ještě jednu a stalo se to znovu. Třetí sluneční clonu jsem již koupil neznačkovou JJC za polovinu a ta kupodivu drží, i když plastový zámek na cloně působí trochu viklavě.

Sigma 35mm f/1,4 ART zase zámek nemá vůbec. Bohužel tu platí problém s pootočením clony omylem. Pak musíte na clonu neustále myslet a kontrolovat doražení.

V tomto smyslu se sluneční clonou TamronSP 35mm f/1,4 Di USD nejsou potíže.

Potíže s clonami se vyplatí řešit, neboť poškrabání a poté výměna přední čočky objektivu je mnohem dražší než clona. (Také jsme již doma řešili.)

Tamron SP 35mm f/1,4 Di USD má 14 čoček. Jsou tam asférické členy a členy z LD skla s nízkou disperzí. Tamron se chlubí speciální úpravou povrchu vrstev přední čočky s obsahem floridů, která zvyšuje odolnost vůči mastnotě a že odpuzuje vodu. Tady asi OK. Přední čočka je pořád jako nová, i když tuto odolnost záměrně zkoušet nebudu.

Ostřící kruh je dostatečně pevný při otáčení a ostří se s ním hladce a plynule. Objektiv má přepínač pro manuální ostření vs. autofokus.

Obr.4c: Přepínač režimu ostření autofocus/manuál


Obr.4d: Ostřící kruh u TamronSP 35mm f/1,4 Di USD


Obr. 4e: Porovnání dvou konkurentů TamronSP 35mm f/1,4 Di USD a Sigma s přepínačem ostření vpravo 

Optické vlastnosti

Rozlišení a ostrost

Pro fotografování noční oblohy a v podmínkách s nedostatkem světla je nejdůležitější chování při nejmenších clonových číslech.

Hodně mě překvapilo, že kresba při clonách od f/1,­4 do f/5,6 je vynikající a prakticky nepoznáte rozdíly. Rozhodující je chování při plně otevřené cloně 1/1,4. Tady klobouk dolů. Opravdu výborné. Kresba při f/16, kde se již projevuje difrakce, je horší. Clona f/16 je na kraji rozsahu clon. Stejné chování vykazovala i Sigma 35mm f/1,4 ART. Pozor, pořád je ale kresba velmi slušná. Nebavíme se zde o plastovém setovém objektivu, ale o špičkovém pevném sklu!

f/1,4

f/1,8

f/2,8

f/5,6

f/11

f/16

Obr.5: Testovací medvídek s chlupy. Canon EOS 5DSR. 

Tamron SP 35mm f/1,4 Di USD při clonách f/1,4, f/1,8, f/2,8, f/5,6, f/11, f/16


f/1,4 

f/16

Obr.6: Testovací medvídek s chlupy

Sigma 35mm f/1,4 ART při clonách f/1,4 a f/16

Rozdíly mezi dvěma objektivy nejsou dramatické. Tamron vychází lépe při nižších clonách. Při cloně f/16 dává Sigma zase o chlup víc detailů.

V praktické fotografii se samozřejmě nebojte fotografovat s Tamron SP 35mm f/1,4 Di USD i při vyšších clonových čísech jako je f/16. Jako fotograf ale musíte vědět, jak vám objektiv kreslí v případě extrémně velkých zvětšenin.

Obr.7a: Vydra na Šumavě bez úprav

Canon EOS 5DSR, objektiv TamronSP 35mm f/1,4 Di USD

Clona f/16, čas 0.5s, ISO100

V okamžiku, kdy potřebujete prodloužit expoziční čas, zavřete maximálně clonový otvor.

Obr.7b:  Vydra na Šumavě bez úprav – 100% výřez

Vidíte, že kresba v místě, kam jsem ostřil, je na dostatečné úrovni i při cloně f/16

Vinětaci a chromatickou aberaci, soudkovité nebo poduškovité zkreslení dnes velmi dobře odstraníme v Camera Raw zapnutém u příslušného profilu objektivu. Proto mne spíše zajímalo chování v protisvětle, které lze testovat pouze prakticky.

Obr.8: Koksovna v Třinci – přímé protisvětlo

Canon EOS 5DSR, objektiv Tamron SP 35mm f/1,4 Di USD 

Clona f/16, čas 1/2000, ISO 400

Parazitní světlo se projevilo vlevo ve směru hlavního osvitu ze Slunce

Výkon v přímém protisvětle považuji za solidní. Clona má 9 lamel. Tamron říká, že se je snažil zkonstruovat co nejvíce tak, aby vytvářely kruh. Tento objektiv je stavěn hlavně pro práci při maximálně otevřených clonách, kde chceme měkký bokeh. Není stavěný pro “hvězdičkáře” při f/16, ale hvězdičky samozřejmě dělá.

V praktické fotografii dnes s pomocí inteligentních nástrojů není retuš parazitního světla ve Photoshopu CC velkým problémem.

Obr.9: Koksovna v Třinci v tlumeném protisvětle při zkrápění koksu

Canon EOS 5DSR, objektiv Tamron SP 35mm f/1,4 Di USD. Clona f/16, čas 1/200, ISO 160 

Složeno ze čtyř snímků pomocí Photomerge. Snímek se v případě DNG formátu jednoduše převededo černobílé, která sluší industriální fotografii.

Nyní ještě k astrofotogra­fii, která dnes zajímá stále více krajinářů.

Tady je většina z nás posedlá komou jasných hvězd v rozích snímku. Z hlediska komy je Tamron dobrou zprávou. Přestože je koma patrná, zdá se, že je celkem solidně potlačena.

Obr.10: Koma v rohu hvězdné oblohy

Canon EOS 5DSR, objektiv Tamron SP 35mm f/1,4 Di USD. Clona f/1,4, čas 8s, ISO 3200

Na ukázku ještě dva snímky s noční oblohou s potlačením šumu vícenásobnou expozicí.

Obr.11: Krajina s jižní Mléčnou dráhou, Chile

Canon EOS 5DSR, objektiv Tamron SP 35mm f/1,4 Di USD. Clona f/1,4, čas 8s, ISO 3200

Složeno z 15 snímků pro odstranění šumu sensoru.


Obr. 12: Mléčná dráha s Jižním křížem, temnou mlhovinou Uhelný pytel a H alfa mlhovinou Carina na horním okraji snímku, Atacama Chile

Canon EOS 5DSR, objektiv Tamron SP 35mm f/1,4 Di USD. Clona f/1,4, čas 8s, ISO 3200.

Složeno z 15 snímků pro odstranění šumu sensoru, výřez z předchozího sním­ku

Ostření

Tamron SP 35mm f/1,4 Di USDje vybaven ultrazvukovým motorkem. Pracuje tiše a rychle.

Přestože jsem nezaznamenal větší problémy s přesností zaostření při běžném fotografování, při astrofotografii budete stejně ostřit vždy jen manuálně přes živý náhled. To je obecně největší jistota. Tělo i objektiv od stejného výrobce jsou ideální, pokud je autofokus to, co vás hlavně zajímá. Proto jednoznačně víc věřím dvojici Canon objektiv na Canon tělo, co týče automatického ostření. To se však týká zejména compatibility s modely budoucnosti. Každopádně, pokud kupujete objektiv, je třeba hned v obchodě ho tvrdě vyzkoušet nebo ihned po přebrání zásilky z eshopu tak, aby šlo techniku v případě nějaké pochyby ihned vrátit. Za týden je již pozdě. Pak vás čeká boj se záručními servisy, ať to koupíte kdekoliv v Čechách (kromě přes-hraničních dovozců z Německa). Nejlepší je vybrat kvalitní výrobek na základě praktických zkušeností fotografů.

ZÁVĚR

TamronSP 35mm f/1,4 Di USD je opticky a mechanicky vynikající objektiv pro nasazení v náročných podmínkách při fotografických expedicích. Díky vynikající kresbě při f/1,4 ho doporučuji pro astrofotografii. Koma v rozích je na přijatelné úrovni. Jediným nedostatkem pro některé uživatele může být větší hmotnost. Jinak jsem žádnou slabinu nenašel. Pro mne je důležitější kvalita a mechanická odolnost, než 150g hmotnosti navíc. Proto TamronSP 35mm f/1,4 Di USD jednoznačně doporučuji.

{heureka produkt 82644 753551974 pruh}
     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Tomas Ciganek Texis
    Tomas Ciganek Texis
    13.02.2020 15:05

    "Objektiv 35mm s plně otevřenou clonou na f/1,4 má průměr clonového otvoru v objektivu 25mm t.j. plochu díry 4,9cm2. Pro srovnání u 24mm f/1,4 je to jen 2,3cm2. Díky tomu je schopen zachytit více světla z hvězd za stejný čas."

    -- takze kdyby jste fotili 200/2.8 tak to vychazi 40cm2 - to byste meli zachyceneho svetla ;-))))

  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    Autor
    14.02.2020 07:55

    Souhlasím, že ta věta je nesrozumitelná. Díky fyzicky většímu clonovému otvoru u objektivu s delší ohniskovou vzdáleností zachytíme za stejný okamžik více světla ze zvoleného vesmírného objektu - například úsek Mléčné dráhy, nebo M31 atd.. U 200mm/2,8 to bude ještě více jak říkáte. Díky tomu vzrůstá poměr signál z objektu/vnitřní šum sensoru. Zachytíte více podrobností - já sem to nazval více hvězd. To je proč astronomové objevovali miniaturní objekty již před staletími - měli obrovské dalekohohledy s velkou dírou a z malých objektů soustředily čočkami do oka více světla v poměru s jeho pozadím. Takto souhlasíte?

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (2)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram