Test fotoaparátu Panasonic LUMIX S1H
Na stránkách Panasonic je u tohoto modelu výraz "kamera". Panasonic LUMIX S1H je totiž fotoaparát, který je prezentován více jako kamera, než jako fotoaparát. Tak se na tuto fulframe bezzrcadlovku s profesionálními vlastnostmi pro natáčení videa podívejte i vy.
Videorežim
Panasonic S1H je již více kamera, než fotoaparát. Proto se zaměřím i na funkce videa. Pokusím se vysvětlit pár pojmů a „čísílek“ co nejjednodušším způsobem, a tak se jistě v očích profesionálů dopustím nepřesností.
Menu nastavení videa LUMIX S1H
Pokud netoužíte po detailech možností natáčení videa, přečtěte si následující odstavec a pak přeskočte na další kapitolu.
Co chci v následujícím napsat? Přidám pár informací pro profesionály a pokusím se laikům vysvětlit, v čem tkví špičkovost S1H. Protože, když máme záznam 4:2:2 10bit, máme tím k dispozici materiál, který lze výborně upravovat a měnit. A ještě má rozumnou datovou velikost. S1H se podle výrobce vyznačuje tím, že denní záběry lze konvertovat na noční. Při kompresi 4:2:0 to při ztrátě barevné informace tolik nepůjde. Pozor, podstatné je i to, že tento výstup je k dispozici na HDMI rozhraní a lze jej ukládat na externí zařízení.
Některé pojmy a související volby nastavení videa
S1H splňuje standard pro 10-bit výstup 4:2:2 ve 4K rychlostí 60/50 sn/s přes HDMI a podporuje synchronizaci Time Code. Tím usnadňuje střih záznamů vzniklých ve více kamerách.
Z tiskové zprávy: "LUMIX S1H je první bezzrcadlovka na světě, která zaznamenává video v rozlišení 6K rychlostí 24 sn/s (v poměru stran 3:2), 5,9K rychlostí 30 sn/s (v poměru stran 16:9) a 10bitový záznam rychlostí 60 sn/s ve 4K/C4K.
LUMIX S1H je vybaven zcela novým typem Full-Frame snímače s rozlišením 24,2 MP s technologií Dual Native ISO, která je v kombinaci s procesorem Venus Engine zárukou vysoké citlivosti při zachování minimálního šumu. Fotoaparát nabízí dynamický rozsah více než 14 EV, tj. stejný, jako mají filmové kamery, a V-Log / V-Gamut profily kompatibilní s oblíbenou kolorimetrií VariCam Look."
Rozlišení snímku
Pojem je jistě jasný. Najdeme rozlišení od FullHD (1920 × 1080) přes standardní 4K až po 6K (5,9K).
HLG
Jde prakticky o zvýšení dynamického rozsahu typu HDR. Jde o zkratku Hybrid Log-Gamma. Více o ní na LUMIX Academy. Aby mělo nahrávání s touto funkcí smysl, musí ji podporovat zařízení pro přehrávání.
Bitové rozlišení barev
Najdeme dvě varianty. Buď 8bit, nebo 10bit. 8bit ukládá pro jeden subpixel 256 úrovní, 10bit 1024 úrovní. Výsledný obrazový pixel tvořený třemi subpixely může mít 16 777 216 barev, resp. 1 073 741 824 barev. Bitové rozlišení volíme současně s rozlišením (FullHD až 6K) a vzorkováním (4:2:2 nebo 4:2:0 viz dále).
To o barevné hloubce platí samozřejmě i pro fotografování a je zřejmé, proč mají raw soubory 12 bitové nebo dokonce 14 bitové rozlišení. Jde o následné zpracování, kdy až finální výsledek se převede do 8 bitové formy (to je standard pro jpg).
A teď pro přehlednost bitová barevná hloubka v tabulce.
rozlišení | červená | zelená | modrá | počet barev (mísením) |
8 bit | 256 (28) | 256 | 256 | 16 777 216 ( (28) 3 ) |
10 bit | 1 024 (210) | 1 024 | 1 024 | 1 043 741 824 ( (210) 3 ) |
Kvalita záznamu
Zde nastavíme rozlišení, kompresi a bitovou hloubku. Maximální datový tok 400 Mbps je při 3328 × 2494 25p 4:2:2/10bit/ALL-I. Pozor, na HDMI výstupu je 4:2:2 i při nastavení 4:2:0 (zdroj: technické specifikace S1H). 4:2:2 je vhodné vzorkování pro další zpracování.
Úroveň jasu
Úroveň jasu lze nastavit ve třech intervalech. Meze určuje bitové rozlišení v nastavení verze záznamu. V zásadě říkáte, co již považovat za bílou a co již za černou.
Liminace a chroma
Kus bloku obrazu (typicky obdélník 8 krát 2 px, tzv. makropixel) je nutné nějak zapsat. A to je u S1H buď 4:2:2, nebo 4:2:0. Vzorkování 4:2:2 je z profesionální sféry, 4:2:0 standard. Co to ale znamená? V tomto zápisu tvaru J:a:b, je „a“ počet barvonosných složek v prvním řádku, „b“ je počet barvonosných složek ve druhém řádku. Lidské oko vnímá rozdíl jasů výrazněji než rozdíl barev. Barevné vzorkování má za cíl snížení množství dat kvůli přenosu informace, ale s minimální ztrátou kvality pro lidské oko. Když předhodíme oku správný jas, ale jinou barvu, nic moc se neděje a množství dat, která musíme přenést k divákovi, je výrazně menší. Pamatujete černobílou televizi? Tak celý obraz chápejte jen jako informaci o jasu, barva chybí. A to je ta 4 na začátku a celé je to 4:0:0. Zápis 4:4:4 říká, že zaznamenáme jak jas, tak barvu každého pixelu z obdélníku 8×2. Když je to navíc 10 bitově, tak máme k dispozici přes miliardu barev, tedy 1024 na subpixel (obrazový pixel je tvořen třemi subpixely).
A teď v tabulce
4:4:4 | 4:2:2 | 4:2:0 | |
luminace (jas) | |||
chroma (barva) | |||
luminace + chroma |
Na výřezech snímků ukáži rozdíl 4:2:2 a 4:2:0. Uvedené jpg jsou 8bit i v případě 10bit záznamu, protože jde o zachycené snímky tím nejjednodušším softwarem. Z popisek u výřezů je zřejmé, o jaký druh záznamu šlo. Název snímku je pod výřezem ve formátu „jméno_vzorkování_bitová hloubka_*“. Hledal jsem tak drobnou a barevně odlišnou věc, že při vzorkování 4:2:0 ji systém vesměs „vynechal“, ale při 4:2:2 se to nestalo. Našel jsem ji. Jsou to výrazně modré chráničky na lešení. Druhá série výřezů to potvrzuje. U vzorkování 4:2:2 je najdete vždy, u 4:2:0 výjimečně, nebo vůbec. Zdrojová videa byla Anamorphic 4K a FullHD při zóně videa pixel/pixel. Uvedené snímky jsou printscreeny porovnávaných výřezů v Zoner Photo Studio X.
Skutečnou shodu zdroje a obrazu určuje i bitová hloubka jednotlivých pixelů a ta je pro 10 bit vyšší, než je schopnost lidského oka rozdíly vidět. Standardní jpg je 8bit. I monitor, který právě používáte, ukazuje také 8bit a je jedno, na co se díváte. Kdo to má jinak, ten to ví.
Úhel záběru
Pro pevné sklo úhel záběru určuje parametr Zóna videa. Na výběr je FULL, S35mm (APS-C), PIXEL/PIXEL. První volba celou šířku čipu následně přepočítává do zvoleného rozlišení. Druhá bere šířku videostandardu Super 35 mm a také ji přepočítává na zvolené rozlišení. Poslední volba natáčí v poměru jeden pixel záznamu na jeden pixel scény. V praxi to znamená, že se výrazně mění úhel záběru.
A tady pokračujte se čtením
Pro nahrávání videa je vhodné použít karty UHS-II nebo Video Speed Class 90. Pokud použijete pomalejší, tak po zaplnění bufferu se záznam ukončí a data se uloží na kartu. Množství dat je v případě některých typů záznamů obrovské. Můj nejnáročnější záznam měl datový tok téměř 60 MB za sekundu (to je těch 400Mb za sekundu).
Nahrávat video lze ve dvou režimech fotoaparátu. V režimu focení po stisku tlačítka pro nahrávání videa. Zde je užit zvolený režim videa nastavený v menu se všemi dalšími volbami, ale bez variabilní rychlosti snímků (pokud je aktivní) a samozřejmě jinak v automatickém režimu, který odpovídá režimu P.
V režimu Video lze navíc zvolit i režimy natáčení S, A, M a již zmíněný P.
Video lze zaznamenávat v režimu AVCHD, MP4 a MOV. MOV umožňuje maximum voleb. Pokud nevíte, co a proč děláte, zůstaňte při nastavení MOV při zvoleném rozlišení u 4:2:0 LongGOP. Snížíte tím datové toky, byť pro přehrávání je potřeba výkonnější PC než pro variantu ALL-Intra.
Následuje přehled všech dostupných formátů v režimu MOV při systémové frekvenci 50 Hz (informace z manuálu výrobce). Je jich dvacet šest. Tučně je zvýrazněná vždy nějaká nej charakteristika. Obvykle nejvyšší rozlišení nebo nejvyšší kvalita při daném rozlišení vhodná pro další zpracování. Pro srovnání – pro záznam MP4 je pro 50Hz systémovou frekvenci „jen“ devět možností.
zóna videa | rozlišení | charakteristika |
Full-frame | [5.4K] 5376×3584 (3:2) | 25.00p, 200Mbps (4:2:0 10-bit LongGOP) (H.265/HEVC, LPCM, High-Res Audio). |
[5.9K] 5888×3312 | 25.00p, 200Mbps (4:2:0 10-bit LongGOP) (H.265/HEVC, LPCM, High-Res Audio). | |
[C4K] 4096×2160 |
25.00p, 400Mbps (4:2:2 10-bit ALL-Intra) / 150Mbps (4:2:2 10-bit LongGOP) / 100Mbps (4:2:0 8-bit LongGOP) (H.264/MPEG-4 AVC, LPCM, High-Res Audio). | |
[4K] 3840×2160 |
25.00p, 400Mbps (4:2:2 10-bit ALL-Intra) / 150Mbps (4:2:2 10-bit LongGOP) / 100Mbps (4:2:0 8-bit LongGOP) (H.264/MPEG-4 AVC, LPCM, High-Res Audio). | |
[FHD] 1920×1080 |
100.00p, 150Mbps (4:2:0 10-bit LongGOP) (H.265/HEVC, LPCM, High-Res Audio). 50.00p, 200Mbps (4:2:2 10-bit ALL-Intra) / 100Mbps (4:2:2 10-bit LongGOP) / 100Mbps (4:2:0 8-bit LongGOP) (H.264/MPEG-4 AVC, LPCM, High-Res Audio). 50.00i, 100Mbps (4:2:2 10-bit ALL-Intra) / 50Mbps (4:2:2 10-bit LongGOP), (H.264/MPEG-4 AVC, LPCM, High-Res Audio). 25.00p, 200Mbps (4:2:2 10-bit ALL-Intra) / 100Mbps (4:2:2 10-bit LongGOP) / 100Mbps (4:2:0 8-bit LongGOP) (H.264/MPEG-4 AVC, LPCM, High-Res Audio). |
|
Super 35mm / Pixel by Pixel | [C4K] 4096×2160 | 50.00p, 200Mbps (4:2:0 10-bit LongGOP) (H.265/HEVC, LPCM, High-Res Audio). 50.00p, 150Mbps (4:2:0 8-bit LongGOP) (H.264/MPEG-4 AVC, LPCM, High-Res Audio) 25.00p, 400Mbps (4:2:2 10-bit ALL-Intra) / 150Mbps (4:2:2 10-bit LongGOP) / 100Mbps (4:2:0 8-bit LongGOP) (H.264/MPEG-4 AVC, LPCM, High-Res Audio). |
[4K] 3840×2160 |
50.00p, 200Mbps (4:2:0 10-bit LongGOP) (H.265/HEVC, LPCM, High-Res Audio). 50.00p, 150Mbps (4:2:0 8-bit LongGOP) (H.264/MPEG-4 AVC, LPCM, High-Res Audio) 25.00p, 400Mbps (4:2:2 10-bit ALL-Intra) / 150Mbps (4:2:2 10-bit LongGOP) / 100Mbps (4:2:0 8-bit LongGOP) (H.264/MPEG-4 AVC, LPCM, High-Res Audio). |
|
[Anamorphic 4K] 3328×2496 (4:3) | 50.00p, 200Mbps (4:2:0 10-bit LongGOP) (H.265/HEVC, LPCM, High-Res Audio). 50.00p, 150Mbps (4:2:0 8-bit LongGOP) (H.264/MPEG-4 AVC, LPCM, High-Res Audio) 25.00p, 400Mbps (4:2:2 10-bit ALL-Intra) / 150Mbps (4:2:2 10-bit LongGOP) / 100Mbps (4:2:0 8-bit LongGOP) (H.264/MPEG-4 AVC, LPCM, High-Res Audio). |
|
[FHD] 1920×1080 |
100.00p, 150Mbps (4:2:0 10-bit LongGOP) (H.265/HEVC, LPCM, High-Res Audio) When Super 35mm is selected. HLG is selectable. 50.00p, 200Mbps (4:2:2 10-bit ALL-Intra) / 100Mbps (4:2:2 10-bit LongGOP) / 100Mbps (4:2:0 8-bit LongGOP) (H.264/MPEG-4 AVC, LPCM, High-Res Audio). 50.00i, 100Mbps (4:2:2 10-bit ALL-Intra) / 50Mbps (4:2:2 10-bit LongGOP) (H.264/MPEG-4 AVC, LPCM, High-Res Audio). 25.00p, 200Mbps (4:2:2 10-bit ALL-Intra) / 100Mbps (4:2:2 10-bit LongGOP) / 100Mbps (4:2:0 8-bit LongGOP) (H.264/MPEG-4 AVC, LPCM, High-Res Audio). |
V režimu snímání videa je situace pro běžného uživatele náročná. Výše jsem popsal, proč je kvalitativně S1H na špičce a funkce, které zmíním, jsou jen dalšími volbami v nastavení. Těch jsou však stovky.
Variabilní rychlost snímků je k dispozici jen pro některé („nenáročné“) režimy a v tom případě nefunguje automatické ostření a samozřejmě je záběr bez zvuku. Možnosti zrychlení/zpomalení závisí na systémové frekvenci a na zvolené frekvenci nahrávání.Při nastavení uvidíte hodnotu pomocí procent. Natáčet video lze i s aplikovaným filtrem – těch je patnáct a jsou společné pro foto i pro video.
Pokud chcete zpomalené video s průběžným ostřením, musíte to obejít. Natočíte video s vyšší snímací frekvencí (např. je k dispozici 120 fps ve FullHD pro 60Hz systémovou frekvenci) a to pak pomocí SW v PC upravíte pro přehrávání nižší frekvencí.
Nahrávat video lze bez přerušení, o to se stará nejen nastavení software, ale i větráček, který chladí, co je třeba. Opravdu vás naprosto nic při natáčení na externí zařízení nezastaví. Přiznám se, že jsem S1Hčko uvařit nezkoušel.
Duální nativní ISO je neobvyklá funkce. K čemu je? Obvykle má čip jednu „přírodní“ citlivost, s rostoucím ISO pak roste šum. Já to chápu tak, že S1H má nativní citlivosti dvě. Jednu používá pro ISO od 640, druhou od ISO 4000. Dual Native ISO je možné volit manuálně mezi hodnotami LOW (ISO 640–5000) a HIGH (ISO 4000–51200). Uvedené platí pro záznam do V-log. Důsledkem je minimální změna šumu v obraze při velkém rozsahu ISO ve zvoleném intervalu.
Uvědomme si, že jde o kameru a ta při změně osvětlení nemění clonu ani čas expozice. Tomu se „brání zuby nehty“ a primárně mění citlivost.
Shrnu výše uvedené. Nastavit můžete víc, než běžný uživatel ví, že existuje. Snímat lze ve výborné kvalitě určené pro další zpracování (z pohledu profesionála).
Ukázky videa
A pokud jste tuhle část začali číst až zde, pak vězte, že tohle je více kamera, než fotoaparát a videa uvedená níže nemohou prezentovat profesionální vlastnosti kamery Panasonic LUMIX S1H. Částečná charakteristika videí je součástí popisu. Až na jediné jsou všechna ve formátu MOV. Výjimka je popsána. Dvě jsou natočena objektivem Sigma CINE 24/T1.5, ostatní objektivem Panasonic LUMIX S PRO 1:1,4/50 mm (také v textu uvedeno).
K příjemným zautomatizovaným funkcím patří přejetí z dané oblasti do jiné dané oblasti u obou definujete velikost i umístění. Výstupem je FullHD a je „vyřezávaná“ část plochy čipu bez pohybu kamery – snímek „jede“ po čipu. Sice to je u Panasonic fotoaparátů již zavedená funkce, ale i tak působí zajímavě. Další automatickou funkcí je proostření podle nastavení uživatele.
Funkce změna zaostření. FullHD, 25p, 100Mps.
Funkce oříznutí živého náhledu. FullHD, 25p, 200 Mbps, 4:2:2, 10bit, ALL-Intra. Aparát se nepohybuuje.
Funkce oříznutí s přechodem. FullHD, 25p, 200 Mbps, 4:2:2, 10bit, ALL-Intra. Aparát se nepohybuje.
Vánoční strom na náměstí v Kadani každou hodinu hraje. Snímáno objektivem Sigma CINE. 5376 × 3548 (5,4K ), 25p, 200Mbps, 4:2:0, 10bit, LongGOP.
V tělocvičně. MP4, 3840 × 2160 (4K), 50p, 100Mbps, 4:2:0, 8bit, LongGOP.
Na Klínovci za velmi nepříjemných podmínek – tma, vítr, zima. 3840 × 2160 (4K), 25p, 150Mbps, 4:2:2, 10bit, LongGOP.
Panoramatický pohled z Mědníku u Měděnce. 5888 × 3312 (5,9K), 25p, 200Mps, 4:2:0, 10bit, LongGOP.
Kachničky. 3840 × 2160 (4K), 25p, 400Mbps, 4:2:2 10bit, ALL-Intra.
Ukázka vlivu změny clony na charakter videa. 3840 × 2160, 25p, 150 Mbps, 4:2:2, 10bit, LongGOP. Režim A, vynucená změna clony.
Ukázka nejvíce zpomaleného videa. FullHD, 25 fps.
Ukázka nejvíce zrychleného videa. FullHD, 25 fps.
Ukázka předchozí scény v běžném režimu videa. FullHD, 25 fps.
Na běžkách. 3840 × 2160, 25p, 150Mbps, 4:2:2, 10bit, LongGOP. Ve špatně prosvícené mlze automaticky ostřit? Jde to.
Na kadaňských hradbách. 4096 × 2160, 25p, 150 Mbps, 4:2:2 10bit, LongGOP.
Katova ulička. Tady jsem si nepohlídal expozici, v režimu P je přeexponováno. Ukázka videa FullHD 100 Mbps. Natočeno pomocí objektivu Sigma CINE.
Červánky z Mědníku u Měděnce. FullHD, 50p, 100Mbps.
Komentáře
Tento článek nemá žádné komentáře
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.