Recenze objektivu Zeiss Otus 100mm f/1.4

Řada objektivů Zeiss Otus je považována za měřítko kvality, je plně manuální a bezvadně dílensky zpracovaná. Jak se osvědčí nejnovější přírůstek v podobě objektivu Otus 1.4/100?

Portréty

Zeiss Otus 1.4/100 je jako stvořený pro focení portrétů. Ohnisko 100 mm se dá považovat za kompromis mezi 85 a 135 mm, ale v důsledku záleží na fotografovi, skrz které ohnisko se mu scenérie zachycuje nejlépe a skrz které sklo „nejlépe vidí“. Takže někteří fotografové včetně autora recenze preferují ohniska okolo 100 mm před 85 mm, co se týče portrétů.

Recenze portretniho objektivu Zeiss Otus 100mm f/1.4

U portrétů je na f/1.4 hloubka ostrosti opravdu minimální a objevuje se zde otázka, zdali fotograf plně využije světelnost objektivu. Při focení jsem si často aspoň mírně clonil. Jednak kvůli tomu, že při portrétu z menší vzdálenosti je ostré jen jedno oko a pár pramínků vlasů, takže je často potřeba větší hloubka ostrosti, a jednak abych si byl jistý, že zaostřím správně. Nicméně si všimněte, že i na plně otevřenou clonu je objektiv velmi ostrý.

Při přiclonění okolo f/2 se hloubka ostrosti rozšířila, aby pokryla tvář, nicméně stále zůstalo pozadí hezky rozostřené, navíc se zvedla kvalita obrazu a bylo jednodušší správně zaostřit – i proto je hodně dalších snímků přicloněných, což lze vidět po najetí na každou z fotek.

Recenze portretniho objektivu Zeiss Otus 100mm f/1.4

Vybral jsem do testu i fotku, která je více procloněná, aby bylo vidět, že ani vysoká clona při tomto ohnisku neznamená moc velkou hloubku ostrosti, a to hlavně v případě, když ostříte na blízkou vzdálenost. Na tohle je potřeba si dávat pozor například, když fotíte početnější skupinky, které stojí ve dvou řadách. Také si můžete povšimnout, jakou strukturu má bokeh na vyšší clonová čísla.

Možná si říkáte, že 9 lamel na takto drahý objektiv je málo a přáli byste si více, třeba 11 nebo klidně 13. Více lamel clony znamená, že při zaclonění má bokeh více kruhový tvar, zatímco při malém počtu clonových lamel jdou vidět nepravidelnosti tvaru, který lamely vytvoří. Oficiálním důvodem, proč Otusy obecně nemají více clon, je obava Zeissu z možné budoucí nekompatibility. Z důvodů úspor mohou mít další generace zrcadlovek méně kvalitní ovládání clony (clona je ovládána mechanicky skrze páčku vedoucí z těla do objektivu) a toto ovládání by nemuselo mít dostatek síly, aby zvládlo pohnout s více clonovými lamelami. Je to škoda, nicméně 9 lamel je dostatečných.

Recenze portretniho objektivu Zeiss Otus 100mm f/1.4

Nicméně i tak je bokeh velmi povedený, což si můžeme ukázat na tomto nočním portrétu, který je přicloněný na f/1.6. V takovém případě není clona přesně kruhová, ale i tak si bokeh zachovává kruhový tvar. Fotka je vhodná i k uvědomění si, jaký má bokeh tvar v různé části obrazu a velmi zajímavé jsou překryvy bokehových koleček u pravé hrany snímku.


zadní bokeh

přední bokeh

Kdo se na bokeh podíval pod drobnohledem, mohl si povšimnou mírně nazelenalých okrajů. To však není vše, pokud se podíváme na tzv. přední bokeh, tedy bokeh, který se nachází před hloubkou ostrosti, zjistíme, že má mírně fialové okraje. Jedná se tedy o chromatickou vadu, kdy objekty za hloubkou ostrosti mají mírně zelené hrany a objekty před ní mají mírně fialové hrany. Tato vada není moc zřetelná, ale právě na nočním bokehu si ji mohou fotografové všimnout.

Celkově se jedná o velmi dobrý, vlastně výborná portrétní objektiv. Prakticky nejsou postřehnutelné optické vady, i když jsou ve velmi malé míře přítomny. S objektivem se velmi dobře ostří a obrazový výstup je výborný.

Reportáž

I když se to na první pohled nemusí jevit, objektiv má poměrně vhodné ohnisko i na reportáž. Je dobrý na detaily, ve velkých prostorech zvládne i celky a polocelky. U detailů se samozřejmě potřeba přiclonit, protože na f/1.4 by byla hloubka ostrosti velmi malá. Nicméně clona f/1.4 zase může pomoct v prostředí s velmi nízkým osvětlením, kde „nahrazuje“ stabilizaci obrazu.

Recenze portretniho objektivu Zeiss Otus 100mm f/1.4

Pokud se bavíme o reportáži, je nutno přiznat, že vhodným žánrem je pro objektiv reportážní portrét. Osobně se mi líbily „průhledy“ přes člověka, se kterým vedl fotografovaný subjekt rozhovor. Budu se opakovat, že řeknu, že často bylo v takových případech potřeba přiclonit, aby ze všeho mimo focený objekt nezbyl rozmazaný flek.

Recenze portretniho objektivu Zeiss Otus 100mm f/1.4

Pokud se však fotograf ocitne v otevřeném prostoru, z Otusu je velmi dobrý reportážní kumpán. Ohnisko 100 mm je dobré, abyste byli dostatečně daleko, aby vás nikdo nezaregistroval, ale zároveň ne natolik daleko, aby mezi vámi a fotografovaným subjektem procházeli lidi.

Recenze portretniho objektivu Zeiss Otus 100mm f/1.4

Pokud se můžete volně pohybovat a nemusíte zaujmout jedno místo, můžete velmi svobodně komponovat, kdy do obrazu zahrnete dostatek kontextu a zároveň se můžete vyhnout rušivým elementům.

Recenze portretniho objektivu Zeiss Otus 100mm f/1.4

Ostření v noci pro mě nebylo problémem, a to i přestože jsem byl nucen kvůli špatnému světlu fotit na f/1.4. Tak vznikla například fotografie níže, pracovně pojmenovaná Bojovníci se šalinou, na níž lze vidět několik věcí – prvně hloubka ostrosti (HO) je velmi malá (všichni vojáci nejsou ostří, pouze první řada), nicméně díky tomu, že je fotka focena zdálky, jsou patrné kontury lidi před HO i šaliny a budov za HO. Na osvětleném stromě je patrné, že bokeh není tak výrazný a v levém horním roku lze na kometkách vidět nazelenalé okraje způsobené aberací.

Z další fotky je krásně vidět, že se dá s ostřením předvídat a ostřit celkem potmě i na f/1.6.

Recenze portretniho objektivu Zeiss Otus 100mm f/1.4

Ještě jednou si můžeme prohlédnout bokeh, který se vyjma mírné aberace opravdu nadmíru povedl – hlavně ten noční.

Recenze portretniho objektivu Zeiss Otus 100mm f/1.4

Reportáž se nemusí týkat jen akce a nepředvídatelných situací, ale může jít o poklidné focení například vánočních trhů:

Recenze portretniho objektivu Zeiss Otus 100mm f/1.4

Recenze portretniho objektivu Zeiss Otus 100mm f/1.4

Recenze portretniho objektivu Zeiss Otus 100mm f/1.4

Recenze portretniho objektivu Zeiss Otus 100mm f/1.4

Recenze portretniho objektivu Zeiss Otus 100mm f/1.4

Celkově jsem byl překvapený, jak mi objektiv na reportážní fotografii sedl, a to i přestože mám v rukou na tento žánr nejraději širokáč. Pokud se s ním naučíte ostřit, je to velmi dobrý pomocník na portréty, reportážní portréty i reportáže.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Kresba, zkreslení, vinětace, odlesky

U této recenze výjimečně přeskočíme výřezy, protože všechno podstatné ukázaly fotky z praxe a objektiv je opravdu hodně ostrý. Nicméně pro porovnání zde přikládám tradiční fotku určenou pro zkreslení – ta je nicméně u všech recenzí stejná a vždy focená na nejnižší clonové číslo, takže je ideální pro porovnání s dalšími mnou testovanými objektivy. Pokud si fotku zvětšíte, povšimněte si hlavně velmi dobré rohové kresby.

Recenze portretniho objektivu Zeiss Otus 100mm f/1.4

Fotka je sice méně kontrastní, ale i tak na ni lze vidět drobné zkreslení a mírnou vinětaci, která je v praxi často nepozorovatelná.

Pozastavím se ještě u odlesků, které objektiv zvládá velmi dobře – snížení kontrastu proti slunci je minimální a lokální; protisvětlo nezpůsobuje žádné výrazné aberace po celém snímku (lze ověřit na stromech nalevo). Pouze lokálně v místě průsvitu lze hovořit o velmi mírné aberaci.

Recenze portretniho objektivu Zeiss Otus 100mm f/1.4

Povšimněte si však drobného odlesku u dolní hrany snímku, téměř uprostřed. Ve většině případů se jej bude dát zbavit a je dobře, že se často jedná o jeden artefakt a nevedou k němu tzv. „prasátka“. Nicméně je možné, že se tento odlesk objeví na různých místech snímku, velmi často však na jeho okrajích. Abych byl fér, musím se přiznat, že abych s nasazenou sluneční clonou dosáhl odlesku, musel jsem vyhledávat specifické situace a v praxi jsem se s ním nesetkal.

Design a ergonomie


Netradičně na konec jen poznamenám, že objektiv je velmi dobře dílensky zpracován, všude naleznete kov, objektiv je utěsněný a ostřicí prstenec je více než precizní.

Objektiv je větší a těžší, než bych si představoval, nicméně po srovnání se Sigmou 105mm f/1.4 ART se domnívám, že hmotnost i rozměry odpovídají kvalitě a při 100mm ohnisku, světelnosti f/1.4 a kvalitní konstrukci by bylo téměř nemožné vyrobit lehčí objektiv. Navíc v případě Zeissu máte jistotu, že i při nešikovném zacházení se objektivu nic nemusí stát. Pokud by v ČR vybuchla atomová bomba, vydrží pouze objektivy Zeiss Otus a pražské metro.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Posviťte si na to aneb co zmůže i jedna lampa. Škola světla Jana Pohribného MQEP 9. díl
Posviťte si na to aneb co zmůže i jedna lampa. Škola světla Jana Pohribného MQEP 9. díl

De­vátý díl ob­lí­bené „Školy světla od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ se vě­nuje umě­lému světlu. Do­zvíte se, jak pra­co­vat s umě­lým svět­lem, jaké jsou jeho druhy a jak je uplat­nit a kom­bi­no­vat. Vy­svět­líme si tyto typy osvět­lení: *Hlavní světlo *Do­plň­kové světlo *Pro­tisvětlo *Světlo na po­zadí *Am­bi­entní světlo *Efek­tové světlo.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram

Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a marketingovým účelům soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace