Monitory EIZO a jejich kalibrace

Fotografové, kteří si sami upravují své fotografie, potřebují mít jistotu, zda je jejich fotografie zobrazena na monitoru opravdu barevně správně tak, jak ji zachytil fotoaparát. Monitory EIZO používají profesionální fotografové jako například Martin Stranka nebo Petr Bambousek, ale stejně tak jsou monitory EIZO výbornými nástroji pro pokročilé fotografy nebo nadšence, zkrátka pro všechny milovníky focení. Výhodou fotografických monitorů EIZO je, že jsou již při výrobním procesu předkalibrovány přímo v továrnách výrobce.  Ing. Antonínu Charvátovi, řediteli EIZO CZ, jsme položili 7 otázek, kde nám monitory EIZO přiblíží a především pohovoří o kalibraci.


1) Správné zobrazení fotografií na monitoru je pro nás fotografy, velmi důležité. Když si profesionální fotograf kupuje EIZO, co od monitoru vlastně požaduje?

Zjednodušeně řečeno, aby zobrazoval barevně správně fotografie pořízené jeho fotoaparátem.

V zásadě jsou dvě skupiny fotografů:

  1. Fotografové, kteří fotí, ale sami své fotografie neupravují a potřebují je tedy na svých monitorech „pouze“ zobrazit
  2. Fotografové, kteří fotí a zároveň si své fotografie sami upravují. Před úpravou svých fotografií pak potřebují mít pochopitelně jistotu, zda je jejich fotografie zobrazena na monitoru opravdu barevně správně tak, jak ji zachytil fotoaparát.

Od monitoru tedy vyžadují fotografové takové vlastnosti, které jim zaručí zobrazení fotografií barevně správně podle tzv. fotografických standardů (sRGB, Adobe RGB, ProPhoto RGB, atd.)

Monitory, které splňují tyto vlastnosti se pak nazývají „fotografické“ monitory.

Fotografický monitor by měl tedy splňovat následující hardwarové a softwarové požadavky:

Hardwarové požadavky:

  • Kvalitní obrazovka s vysokou pohltivostí okolního světla a širokými úhly pohledu, kterou lze snadno měřit a kalibrovat pomocí kalibrační sondy
  • Vysoká homogenita zobrazovací plochy monitoru – tj. minimální jasové a barevné rozdíly bílé plochy po celé zobrazovací ploše monitoru
  • Snadné nastavení základních fotografických parametrů (přímo v menu monitoru), které jsou nutné pro správné zobrazení fotografií dle fotografických standardů: jas, bílý bod, gama-koeficient (gradace obrazu), gamut (barevný rozsah monitoru).

Softwarové požadavky:

  • Kalibrační program pro nastavení základních fotografických parametrů monitoru a pro vytvoření barevného profilu monitoru pro fotografické editory

2) Proč EIZO? Tři hlavní důvody. Nebo jich je víc?

  1. Všechny fotografické monitory EIZO jsou již při výrobním procesu předkalibrovány přímo v továrnách výrobce
  2. Vysoká stabilita nastavených obrazových parametrů monitoru (monitor tedy není třeba často kontrolovat a případně překalibrovávat)
  3. a) Pro amatérské fotografy: snadné vytvoření barevného profilu monitoru pro fotografické editory bez nutnosti monitor kalibrovat pomocí externí kalibrační sondy

b) Pro profesionální uživatele: jednoznačně velmi snadná kalibrace monitoru (zejména v případě, kdy se jedná o monitory přímo vybavené integrovaných kalibračním senzorem)

Důvodů je samozřejmě více, ale některé se již staly standardem a tak je již ani není třeba zmiňovat na předních místech, i když to nijak nesnižuje jejich důležitost – viz. např. vysoká obrazová kvalita, prodloužená záruka na 60 měsíců, profesionální poradenský servis a podpora zákazníků EIZO (zkuste si dnes napsat nějakému světovému výrobci o radu s Vaším problémem a zkuste napsat do EIZA. Sami si pak rychle porovnáte rozdíl v rychlosti a kvalitě získaných informací)

3) Kolik řad monitorů EIZO nabízí?

Mnoho. Uvědomme si, že EIZO je již na trhu s monitory více než 50 let. Fotografické monitory lze však jednoduše rozdělit v zásadě do dvou základních řad:

  1. řada „CS“ (Color Standard) – bez integrované kalibrační sondy
  2. řada „CG“ (Color Graphics) – s integrovanou kalibrační sondou

24palcový monitor CG247X okouzlí nejjemnějšími rozdíly barevných odstínů a přesným barevným podáním s nejvyšší kvalitou a přesností obrazu. Díky trojrozměrné tabulce LUT a automatické kalibraci. cena: 39990,00 Kč včetně DPH

Speciální řada „CG“ pak nabízí také „prémiové modely „X“ určené pro profesionální simulaci tiskových dat a profesionální reprodukci a zpracování SDR a HDR videa. Jedná se např. o modely CG247X, CG279X nebo CG319X

4) Má EIZO model pro fotografa nadprůměrného amatéra za přijatelnou cenu? Co umí?

Obecně dnes fotografové díky špičkovým modelům EIZO nahlíží na tyto monitory jako na jakýsi etalon (vzor), dle kterého by se měly nastavovat všechny ostatní monitory. Tím ovšem vzniká někdy zcela mylný dojem, že tyto monitory jsou tedy v podstatě určeny primárně pouze pro nějaká specializovaná vysoce profesionální pracoviště a běžný fotograf (amatér) na ně tedy již zřejmě finančně nemůže nikdy dosáhnout. Je to hodně rozšířený, ale bohužel velký omyl, často pocházející z nějaké minulé zkušenosti případného potenciálního zájemce a také rovněž též hojně šířený výrobci monitorů, kteří se chtějí na fotografickém trhu pochopitelně rovněž prosadit se svými monitory.

Se 16bitovou tabulkou LUT, homogenním zobrazením a možností hardwarové kalibrace představuje ColorEdge CS2410 základní model z řady grafických monitorů EIZO.


Dnes je ovšem opak pravdou. Monitory EIZO jsou dnes nabízeny v širokém cenovém rozsahu začínajícím již od 13.000,– Kč včetně DPH za 24“ monitor CS2410 s rozlišením 1920×1200 (16:10) a plným 100% pokrytím barevného rozsahu vymezeném fotografickým standardem sRGB IEC61966–2.1. Velkou výhodou zejména pro amatérské fotografy je nová technologie AUTOMATICKÉHO generování barevného profilu monitoru pro fotografické editory (aby nedocházelo při prohlížení fotografií k přesaturování jejich barev) – a to vše BEZ nutnosti často komplikovaného kalibrování monitoru a pořizování externí kalibrační sondy. Úspora času a finančních nákladů pak při ceně monitoru do 15.000,– Kč včetně DPH není rozhodně nezajímavá.

5) Hodně se řeší kalibrace monitoru. Co když nemám (já ani monitor) sondu, jak si mám monitor zkalibrovat?

Přesně tak – a je dobře, že si tuto základní vlastnost fotografického monitoru – tedy jeho SNADNOU KALIBROVATELNOST – uvědomuje čím dál větší skupina fotografů.

Proč je vlastně kalibrace monitorů tak důležitá?

Kalibrace monitoru znamená v podstatě změření hodnot nastavených obrazových parametrů monitoru a případné provedení korekcí dle zadaných požadavků člověka, který provádí kalibraci monitoru.

Je samozřejmě možné namítnout, že fotografické parametry monitoru si mohu přeci mnohem rychleji a jednodušeji nastavit prostě v menu monitoru a je to samozřejmě pravda, ovšem pouze do doby než monitor zestárne. Pak to již neplatí a monitor je buď nutné překalibrovat na „tovární“ hodnoty nebo jej nakalibrovat na požadované hodnoty zadané uživatelem. Velkou roli pak hraje stabilita obrazových parametrů monitoru, aby bylo možné spoléhat se na nastavení obrazových parametrů v menu monitoru co nejdéle. Obvykle platí, čím je monitor dražší a kvalitnější, tím je také stabilnější a dokáže tedy nastavené obrazové parametry pomocí menu monitoru nebo pomocí procesu kalibrace udržet co nejdéle.

Důležitým vedlejším produktem kalibrace monitoru je pak vytvoření tzv. barevného profilu monitoru, který dnes pro korektní zobrazování fotografií používá naprostá většina fotografických editorů.

Barevný profil monitoru obsahuje v podstatě hodnoty základních obrazových parametrů monitoru nastavených a ověřených měřením kalibrační sondou při jeho kalibraci.

Dříve byli prakticky VŠICHNI fotografové nuceni svůj fotografický monitor často kalibrovat jen proto, aby získali vedlejší produkt kalibrace – tzv. barevný profil monitoru pro své fotografické editory, aby mohli správně barevně zobrazovat své fotografie ve fotografických editorech.

Kalibrace monitoru byla poměrně snadno proveditelná pro profesionální fotografy, kteří byli často s procesem kalibrace monitoru nějakým způsobem obeznámeni a vlastnili kalibrační sondu.

Kalibrace monitoru byla však poměrně velikou (časovou, finanční a znalostní) překážkou pro „hobby“ fotografy. A právě těmto uživatelům nyní vyšla společnost EIZO vstříc technologií AUTOMATICKÉHO vygenerování barevného profilu monitoru BEZ nutnosti použít k jeho vytvoření externí kalibrační sondu.

Pokud tedy platí, že vlastním vysoce stabilní fotografický monitor (mohu důvěřovat jeho obrazovým parametrům nastaveným pomocí menu monitoru) a tento monitor je již předkalibrovaný v továrně výrobce a výsledky kalibrace byly uloženy do paměti monitoru, pak již není třeba, aby monitor fotograf u sebe po vybalení znovu kalibroval, ale postačí pouze použít kalibrační program pro AUTOMATICKÉ vygenerování barevného profilu monitoru na základě výsledků tovární kalibrace monitoru uložených v paměti monitoru.

Fotograf je tak ušetřen pro něj často komplikovanému procesu kalibrace monitoru a navíc ušetří i náklady za pořizování externí kalibrační sondy. Nákup kalibrační sondy tak může odložit do doby, než jeho monitor „zestárne“ nebo si pak může monitor nechat překalibrovat (rozuměj přeměřit a zkorigovat) v našem odborném servisním středisku. Je třeba si uvědomit, že v případě pořízení fotografického monitoru do 15.000,– Kč včetně DPH – což je typická situace v případě „hobby“ fotografů – představuje nákup i levnější kalibrační sondy 30%-50% nákladů na pořízení monitoru.

V případě monitorů EIZO tak již není KALIBRACE monitoru bezpodmínečně nutná pro správné zobrazení fotografií ve fotografických editorech a to je to, co chce firma EIZO „hobby“ fotografům nyní nabídnout a možná i dát jako vánoční dárek pro zvýšení radosti z jejich práce.

6) Jaký monitor nabízíte jako nejdražší a co všechno umí?

Pro fotografy se jedná o nejmodernějšími technologiemi nabitý 31.5“-4K DCI model CG319X.

Umí snad vše, na co si můžete jen pomyslet.

  • Korektně zobrazovat fotografie dle všech možných fotografických standardů
  • Simulovat tisková data dle různých tiskových RGB/CMYK standardů
  • Korektně zobrazovat video-data dle různých video-standardů pro TV-vysílání, satelitní příjem, DVD-playery nebo internetové servery jako Netflix, Apple TV a další.
  • Korektně zobrazovat video-data dle standardů navržených SMPTE pro digitální kina DCI (XYZ)
  • Částečná podpora zobrazování video-dat s vysokým dynamickým rozsahem (v omezeném jasovém rozsahu 0.02 – 400 cd/m2)

Model CG319X přináší rozhodující přednosti fotografům, grafikům a uživatelům pohybujícím se ve světě videa 4K. Díky svému rozlišení 149 ppi reprodukuje obrazová data extrémně ostře.

Cena: 119.900,– Kč včetně DPH

Pro zpracovatele profesionálního videa se pak jedná o nejmodernějšími technologiemi nabitý 31.5“-4K DCI model CG3145-Prominence s vysokým rozsahem jasu 0.001 – 1.000 cd/ma statickým kontrastním poměrem 1.000.000:1 pro zobrazování video dat s vysokým dynamickým rozsahem (HDR).

Cena: 725.990,– Kč včetně DPH

7) Má smysl pro fotografa pořizovat si „kancelářský“ monitor?

V zásadě jsou dvě skupiny fotografů:

  1. Fotografové, kteří fotí, ale sami své fotografie neupravují a potřebují je tedy na svých monitorech „pouze“ zobrazit
  2. Fotografové, kteří fotí a zároveň si své fotografie sami upravují. Před úpravou svých fotografií pak potřebují mít pochopitelně jistotu, zda je jejich fotografie zobrazena na monitoru opravdu barevně správně tak, jak ji zachytil fotoaparát.

Celé toto vánoční povídaní bylo věnováno především skupině fotografů, které si své fotografie sami upravují a bylo poměrně podrobně vysvětleno, proč k tomu potřebují – pokud to myslí s úpravou fotografií vážně – fotografický a nikoliv pouze kancelářský monitor.

Samozřejmě existuje i početná skupina fotografů, kteří si své fotografie sami neupravují a potřebují se na ně na monitoru pouze podívat.

Na tento fakt zareagovala celá řada výrobců – včetně EIZA – a začala nabízet kancelářské monitory s barevným rozsahem „vyladěným“ velmi blízko k fotografickému standardu sRGB IEC61966–2.1.

Je samozřejmé, že k těmto monitorům není nabízen výrobcem žádný kalibrační software a pokud takový monitor „zestárne“, je obvykle poměrně obtížné jej nakalibrovat na původní tovární hodnoty.

Také odchylky fotografických obrazových parametrů a jejich stabilita jsou samozřejmě vyšší, než v případě fotografických monitorů. V neposlední řadě je často jejich problémem nižší homogenita obrazu (která nevadí při psaní emailů, ale je častým problémem při úpravě fotografií).

Kancelářský monitor má tedy smysl, pokud je fotograf smířen s tím, že barevná reprodukce obrazu bude holt méně přesná a pokud bude smířen s tím, že tak, jak monitor bude stárnout, tak se bude také poměrně rychle měnit i jeho barevná reprodukce obrazu.

Zase – pokud fotky barevně neupravuji, pak to není žádná tragédie a mohu o takovém monitoru jistě uvažovat.

Při výběru kancelářského monitoru je třeba si pouze uvědomit všechna omezení, která to přináší a také to, aby se jeho barevný rozsah co nejvíce blížil 100% pokrytí standardu sRGB IEC61966–2.1.

Často Vám dnes výrobce kancelářského monitoru řekne, že barevný rozsah jím nabízeného monitoru je sRGB, ale ve skutečnosti pokrývá standard sRGB např. pouze z 80% a fotografie pak působí velmi „odsaturovaným“ (= mdlým) dojmem.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Posviťte si na to aneb co zmůže i jedna lampa. Škola světla Jana Pohribného MQEP 9. díl
Posviťte si na to aneb co zmůže i jedna lampa. Škola světla Jana Pohribného MQEP 9. díl

De­vátý díl ob­lí­bené „Školy světla od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ se vě­nuje umě­lému světlu. Do­zvíte se, jak pra­co­vat s umě­lým svět­lem, jaké jsou jeho druhy a jak je uplat­nit a kom­bi­no­vat. Vy­svět­líme si tyto typy osvět­lení: *Hlavní světlo *Do­plň­kové světlo *Pro­tisvětlo *Světlo na po­zadí *Am­bi­entní světlo *Efek­tové světlo.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram

Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a marketingovým účelům soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace