Test objektivu Sigma 35mm f/1,4 DG HSM Art
Objektiv Sigma 35mm f/1,4 DG HSM Art je opticky a mechanicky velmi kvalitní objektiv určený pro fotoaparáty „ full frame“. Díky vysoké světelnosti je volbou pro fotografování reportáže, dokumentu za ztížených světelných podmínek, i pro fotografování nočních krajin. Zkušenosti s objektivem Sigma 35mm f/1,4 DG HSM Art na těle Canon EOS 5DSR při fotografování krajin včetně těch s Mléčnou dráhou na Šumavě. Objektiv má nejlepší kresbu při clonách f/5,6 a f/8. Kresba při f/1,4 je na dobré úrovni, a proto je i velmi dobrou volbou pro noční fotografii za rozumné peníze. Podrobnosti v testu.
VYUŽITÍ OBJEKTIVU Sigma 35mm f/1,4 DG HSM Art
Ohnisková vzdálenost pro fotoaparát “full frame” pokryje krajinu, reportáž, fotografování rodiny. První kompatní fotoaparáty v době filmu (např. Smena) mívaly objektiv této ohniskové vzdálenosti, který nešel měnit, ale fotograf si s ním dobře vystačil. Pokud bych si směl vzít na cestu pouze jedno ohnisko, bylo by to 35mm.
1. Mírně širokoúhlý světelný objektiv pro reportáž, krajinu a architekturu
Díky vysoké světelnosti dokáže objektiv rozostřit pozadí. To se hodí zejména při reportáži a dokumentu. Ukázkou pro inspiraci je portrét přítele Albína při stavbě kamenné zdi.
Obr. 1a: Sigma 35mm f/1,4 DG HSM Art, clona f/1,4, čas 1/200s, ISO 400
(Snímek bez úprav a černobílý s mírným ořezem)
2. Astrofotografie a noční fotografie
Často tento objektiv používám pro oblast astrofotografie. Objektiv 35mm s plně otevřenou clonou na f/1,4 má průměr clonového otvoru v objektivu 25mm t.j. plochu díry 4,9cm2. Pro srovnání u 24mm f/1,4 je to jen 2,3cm2. Díky tomu je schopen zachytit více světla z hvězd za stejný čas. Je tak lepším “lapačem světla” než 24mm, i když budeme fotografovat kratším expozičním časem tak, abychom hvězdy nerozmazaly pohybem. Díky tomu je lepší poměr signal/šum v obloze a snímky s hvězdnou oblohou jsou méně zašumělé, než při fotografování s objektivy kratší ohniskové vzdálenosti.
Obr. 1b: Mléčná dráha na Šumavě
Sigma 35mm f/1,4 DG HSM Art, clona f 1,6, čas 8s, ISO 3200, šum potlačen metodou vícenásobné expozice z 10ti snímků
Obr. 1c: Mléčná dráha nad Chimborazo (Ekvádor)
Sigma 35mm f/1,4 DG HSM Art, clona f 1,4, čas 14s, ISO 5000, šum potlačen metodou vícenásobné expozice z 20ti snímků
Obr. 1d: Hvězdné dráhy nad Cotopaxi (Ekvádor)
Sigma 35mm f/1,4 DG HSM Art, clona f 7,1, čas 596s, ISO 640
Obr. 1e: Hvězdné dráhy nad Chimborazo (Ekvádor)
Sigma 35mm f/1,4 DG HSM Art, clona f 8, čas 1800s, ISO 100
2. Současné širokoúhlé objektivy s ohniskovou vzdáleností 35mm s vysokou světelností vhodné na noční fotografii
- Podmínkou noční fotografie je vysoká světelnost f/1,4 až f/2,8.
Sigma 35mm f/1,4 DG HSM ART patří k prvním objektivům série ART představující u Sigmy prémiovou kvalitu. Byla představena na Photokině 2012, kdy vstoupila na trh objektivů s vysokou světelností a s vysokým rozlišením, kde tradičně dlouhá léta vládly Nikon s Canonem. Sigma tak spolu s Tamronem a stále se lepšícím korejským Samyangem tlačí na ceny. Rozhodování není proto proto jednoduché, zejména u tak důležitého ohniska. Podívejme se na ceny konkurence. Výběr je obrovský.
Canon 35mm f/1,4 L II USM
Je více než dvakrát dražší
Stejně tak je na tom i Nikon 35mm f/1,4G AF-S
Do skupiny velkých značek je třeba přidat hned několik objektivů legendy Carl Zeiss, které díky manuálnímu ostření jsou pro noční fotografii ideální. Cenově i kvalitou patří rovněž do vyšší kategorie nad 35.000Kč.
Carl Zeiss Milvus 35 mm f/2 Distagon T*
Carl Zeiss Milvus 35mm f/1.4
V cenové kategorii mírně dražší než Sigma 35mm f/1,4 ART bojuje výborný:
Tamron SP 35mm f/1,4 Di USD
A levnější:
Samyang AF 35mm f/1,4 FE
Objektiv Samyang AF 35mm f/1,4 FE je dnes v kategorii “světelných pětatřicítek” nejlevnější.
MECHANICKÁ KONSTRUKCE
Sigma 35mm f/1,4 DG HSM Art váží 665g a mechanicky působí velmi odolně. Vše je kov. Obsahuje 13 čoček ze speciálního skla s nízkou disperzí při lomu. Přední čočka má závit 67mm a neotáčí se při ostření. Objektiv má kovový bajonet. Je utěsněn proti prachu, ale není zde gumové těsnění proti vlhkosti. Clona je plastová. Při fotografování je třeba dávat pozor a vždy ji dorazit až na konec. Několikrát se mi stalo, že se clona pootočila a ztmavil jsem rohy snímku. Robustní konstrukce je výhodou pro používání v těžkých terénech a v noci, kdy může dojít k pádu objektivu.
Obr. 2: Bajonet bez gumového těsnění u Sigma 35mm f/1,4 DG HSM Art
Ostřící kruh je dostatečně pevný při otáčení a ostří se s ním hladce a plynule. Objektiv má přepínač pro manuální ostření vs. autofokus.
Obr. 3a: Ostřící kruh u Sigma 14mm f/1,8 DG HSM ART
Obr. 3b: Objektiv Sigma 35mm f/1,4 DG HSM Art s přepínačem ostření vpravo
Optické vlastnosti
Rozlišení a ostrost
Pro fotografování noční oblohy a v podmínkách s nedostatkem světla je nejdůležitější chování při nejmenších clonových číslech.
Dle očekávání se rozlišení zlepšuje plynule od f/1,4 do f/2,8. Kresba při f/16, kde se již projevuje difrakce, je horší než při plně otevřené cloně f/1,4, která je solidní. Objektiv má špičkovou kresbu při clonách f/5,6 a f/8.
Obr. 4a
Obr. 4b
S rostoucím clonovým číslem ubývá velikost chromatické (barevné) vady. Při cloně f/8 je výborně potlačena.
Obr. 5a
Obr. 5b
Vinětaci lze velmi dobře odstranit v Lightroomu. Soudkovité zkreslení je rovněž minimální.
Za přijatelný považuji výkon v přímém protisvětle.
Obr. 6a: Hvězdička při cloně f/16.
Obr. 6b: Parazitní světlo z odrazů mezi čočkami v objektivu při cloně f/8.
Při fotografování krajiny je výhodné využívat špičkové kresby v detailech při clonách f/5,6 a f/8, kdy objektiv rozliší každou větvičku či stéblo trávy.
Obr. 7a: Sigma 35mm f/1,4 DG HSM Art, panorama ze 6-ti fotek při cloně f/8, čas 1/250s
Obr. 7b: Sigma 35mm f/1,4 DG HSM Art, panorama ze 7-mi fotek při cloně f/8, čas 1/250s. Snímek byl v tlumeném protisvětle podexponován s úpravou nejsvětlejších a nejtmavších míst v Lightroomu. V tomto případě jsem žádné parazitní odrazy nenašel.
Mléčná dráha se Sigma 35mm f/1,4 DG HSM Art
Obr. 8a: Snímek Mléčné dráhy na Šumavě bez úprav
Obr. 8b: Koma v rozích je výrazná. Výrobci se touto vadou příliš nezabývají.
Obr. 8c: Kresba v oblasti Mléčné dráhy bez úprav.
Ostření
Objektiv je vybaven HSM ultrazvukovým motorkem Sigma. Pracuje tiše a rychle.
Přestože jsem nezaznamenal větší problémy s přesností zaostření při běžném fotografování, pro astrofotografii budete stejně ostřit vždy jen manuálně přes živý náhled. To je obecně největší jistota. Obecně tělo i objektiv od stejného výrobce jsou ideální, pokud je autofokus to, co vás hlavně zajímá. Proto jednoznačně více věřím dvojici Canon objektiv na Canon tělo, co týče automatického ostření.
ZÁVĚR
Sigma 35mm f/1,4 DG HSM Art je opticky výborný objektiv za rozumnou cenu s mechanicky kvalitní konstrukcí. Při plně otevřené cloně na f/1,4 nezklame. S rostoucí clonou se optický výkon zlepšuje a při f 5,6 až f/8 je špičkový. Určitě doporučuji díky výbornému poměru cena/výkon. Ohnisková vzdálenost 35 mm je velmi dobře využitelná v kombinaci s vysokou světelností.
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruMožná jsem špatně pochopil, ale velikost clonového otvoru přece závisí i na konstrukci. Tak si nejsem jist, zda porovnání s 24mm objektivem je správné. Jinak podle kolegů astrofotografů, kteří mají toto sklo v sestavě, je 35mm opticky kvalitnější než 24mm od Sigmy a potvrzuje to i DxO ve svých měřeních. A na oblohu zpravidla používají clonu 2.8.
Průměr clonového otvoru se počítá jako podíl ohniskové vzdálennosti a clonového čísla. Souhlasím, že objektivy s různou ohniskovou vzdáleností je obtížné srovnávat z hlediska optiky. Sigmu 24mm jsem zatim nepoužíval. Z testu je jasné, že při f/2,8 se proti f/1,4 podstatně zlepší kvalita obrazu. Pokud budu fotit s montáží, f/2,8 dává smysl. Rozumím astrofotografům. Problém v noční krajině při novu Měsíce však je, že je velmi málo světla. Já většinou fotím bez montáže. Můj Canon 5DSR má problém s velkým vnitřním šumem při podexpozici. Proto raději obětuji trochu v kvalitě kresby o fotím raději na f/1,4.
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.