"Minimalismus" - vyhodnocení soutěže Okem Profesionála, říjen 2019

V tématu "Minimalismus" jste se s námi podělili o 144 fotografií. Fotografie hodnotil profesionální fotograf Kamil Varga - v článku přinášíme galerii vybraných snímků s jeho komentáři. Vítěz získává cenu od Centrum FotoŠkoda. Podívejte se, jak bylo toto téma zpracováno.

Setkani fotografu

Milí fotografové,

čekal jsem, že téma minimalismus vás osloví. Ale až takový počet příspěvků mě skutečně překvapil. Počet 144 fotografií bude patřit mezi rekordy soutěže. Tematicky jste obsáhli snad všechny oblasti: krajinu, zátiší, architekturu, makro. Exteriéry i interiéry.

" :-) „ – J.D, "Podzim samoty“ – LESana8

„Přichází“ – Tomava, „Vrána“ – Martin Pyš

„Balon“ – Luděk66, „paraglidingista“ – Polína

Do soutěže jste poslali hodně fotografií s jedním jediným prvkem. Jak to vidíte na fotografiích výše. Nejčastěji pták, balón, nebo něco jiného fotografované proti obloze. To je pro vytvoření pro diváka zajímavé fotografie skutečně málo.

„Cestu najdu i ve tmě“ – Aduseeeeeeee

Už dva odlišné prvky stačí, aby fotografie zaujala. Dvě svítící pouliční lampy otočené k zemi vytvářejí příjemnou večerní atmosféru. A spolu s letadlem na obloze tvoří rovnostranný trojúhelník. Společně s tvarem stožárů už vytvářejí jednoduchou, ale zajímavou kompozici.

„Nemocnice“ – Bob Gajdoš

Tato fotografie využívá principu rytmu. Princip rytmu je jedním ze základních skladebných principů pro uspořádání prvků v obraze. A je pro diváka mimořádně působivý a atraktivní. V tomto případě jde o opakování stejných tvarů a rytmus pravidelný. U této černobílé kompozice oceňuji zejména, že fotograf důsledně dbal o přesné sjednocení všech vodorovných i svislých linií v obraze.

„Sám proti všem“ – Nikoule, „Synchronní“ – alikal87

Variantou kompozičního pravidla principu rytmu je i jeho porušení vložením dalšího prvku, který rytmus porušuje. Asi i vzhledem k tomu, že tento přístup vede k ještě působivějším výsledkům, poslali jste i víc fotografií tohoto typu. Zajímavé je, že jste prvek, který porušuje rytmus, často umisťovali do středu kompozice. Není to úplně ideální, ale možné. Využívá se tím i jiné kompoziční pravidlo a to symetrie.

„Minimalismus“ – MartinVorel

Typičtější však je tento případ, kdy je prvek, který porušuje rytmus (- letící racek), umístěn do třetinového dělení plochy (- další významné kompoziční pravidlo).

„Noty“ – Petr Kleisner
Rytmus a tentokrát i výrazné linie jsou kompoziční pravidla, která uplatnil fotograf u této skutečně hodně minimalistické kompozice. U této fotografie bych doporučil srovnat všechny tři vodorovné linie s okrajem obrazu. Ptáci jsou v kompozici příliš natlačeni vlevo. Umístil bych je do levé třetiny dle v předešlé fotografii zmíněného pravidla. Kompoziční pravidla se sice můžou porušovat, ale měl by být pro to nějaký důvod.

„Přikázaný směr“ – Atropina

Téma zátiší umožňuje fotografovi cíleně pracovat s prvky v něm tak, aby fotografii nepřeplnil a zůstala minimalistická a zároveň by měl komponovat s dokonalou přesností. To se tady dokonale podařilo. Působivý kontrast tmavé a světlé v této téměř nebarevné fotografii. Zajímavější je však práce s tvary. Nejvýraznější, protože je nejkontrastnější, je roh stolu tvořící jakousi šipku doleva. Druhým výrazným tvarem je kruhový talíř. V něm je umístěn hlavní prvek zátiší ve tvaru, který přibližně opakuje již zmíněnou šipku (roh stolu). A tím ho zdůrazňuje. Navíc je barevnou dominantou obrazu.

„STOP“ – Reneta

Jednoduchostí, minimalismem zaujme i toto zátiší. Tentokrát černobílé s bohatým množstvím šedých odstínů. I díky velkému množství odstínů a tomu, že dominantní tentokrát nejsou přímé linie, ale křivky, působí fotografie jemněji. Hlavní prvek-tmavá kulička je ideálně umístěn do světlé plochy. Nabývá tím na důležitosti. Vzhledem k vyváženosti kompozice bych fotografii zlehka zprava ořízl. Někde v místě, kde se výrazná zaoblená linie dotýká horního okraje obrazu.

„Podzimní koberec“ – Pavfoto,„Na Hané“ – Stanislav Hořínek

Asi nejvíc zaslaných fotografií preferovalo téma krajiny. Začínám klasikou, která asi vždy zaujme. Zplošťující perspektivou teleobjektivů fotografované detaily orné půdy nebo travnatých ploch. Tentokrát obě fotografie monochromatické, kde je bohatosti tonálních valérů docíleno slunnými a stinnými plochami u fotografie vlevo a různými odstíny zelené vpravo. Neméně důležité jsou i line. Dramaticky rozvlněné linie orné půdy v dolní části u fotografie vlevo. Méně výrazné a v opačném směru u fotografie vpravo. Výrazně odlišná je ale práce s nejvýraznější linií v obraze. Kdežto u levé fotografie jde proti liniím orné půdy, u fotografie vpravo ve směru ostatních linií. Navíc přibude i další kompoziční prvek-posed. U této fotografie je to i prvek hlavní. Fotografie vlevo je perfektně technicky zpracována. Fotografie vpravo je na můj vkus už moc tmavá.

„Minimalismus“ -, „Travička zelená“ – Dana Smržová

Kontury jsou pro minimalismus jako stvořeny. V obou případech jsou docela hezky zvládnuty. Vlevo dvojice v rozhovoru s povedenou konturou a vpravo trochu kuriosní fragment srny na horizontu. Levá kompozice s nízkým horizontem, pravá spíše s vyšším. Vysoký a nízký horizont se používá tehdy, kdy je u nízkého horizontu nahoře a u vysokého dole něco důležitého, co chceme zdůraznit. Tady tomu tak ale není, tak mám pocit jakési samoúčelnosti. Asi by stačilo jenom panoramatické oříznutí na siluety.

„Bez názvu“ – Syrinxx, „Podzim na vodě“ – Iva Lostakova

Větvičky stromu a voda jsou prvky, které spojují tyto dvě fotografie. Jinak jsou úplně odlišné: Černobílá kontra barevná. Vysoce kontrastní kontra množství barevných valérů. A tak bych mohl pokračovat. Levá fotografie suchých větví s jejich odrazem ve vodě je vysoce stylizovaná a výrazně grafická díky černobílému řešení a vysokému kontrastu. Trochu ve stylu japonské kaligrafie. Pravá mě zaujala daleko víc. Velké množství podobných barevných odstínů v odrazu na hladině vody tvoří zajímavé pozadí pro hlavní část fotografie. A tím jsou větvičky stromů v jemném žilkování vytvářející zajímavou strukturu. Obohacují je ještě červené a zelené listy na nich, které fotografii dodávají krásnou podzimní atmosféru.

„… na Lipně …“ – geronimo

Do soutěže jste tentokrát zaslali velké množství zajímavých fotografií. Ale každý článek má svůj konec a každá soutěž má i svého vítěze. Já se tentokrát rozhodl pro tuto fotografii. Má dva prvky: zajímavý strom na ostrůvku, který má krásně podzimně do hněda zbarvené listy a osamoceného rybáře na lodičce. Oba ve vyvážené kompozici. Ale asi to nejdůležitější, co fotografii dává tu pravou magickou až kouzelnou atmosféru, je mlha, která tyto dva prvky obklopuje. Snad jen jediný drobný nedostatek, který mi chybí do dokonalosti je, že na levé straně je fotografie o něco tmavší než na pravé. Vítězi gratuluji!

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Míla.V.
    Míla.V.
    11.11.2019 02:10

    Pěkné a poučné, gratuluji vítězi.. :)

  • MBK
    MBK
    11.11.2019 07:51

    Rád čtu ty rozbory od profíka. Dík.

  • Duno
    Duno
    11.11.2019 08:36

    Povedený článek. Pěkně rozebírá úskalí různých žánrů k tomuto tématu. Díky.

  • Tomava
    Tomava
    11.11.2019 15:45

    Rád bych panu Vargovi poděkoval za za velmi objektivní a fundovaný rozbor vložených snímků, notabene podaný velmi kultivovanou a vstřícnou formou. Jeho rozbor je dobrým podkladem pro poučení.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (4)

Tisknout článek

Kurz rekvalifikace fotoreportér

Tip na článek

Rozhovor: Praktické tipy na fotografování
Rozhovor: Praktické tipy na fotografování

V tomto článku si před­sta­víme trošku ne­tra­diční fo­to­gra­fické rady, pro­tože To­máš Gá­lik ze Zo­ner Photo Stu­dia po­radí, jak nej­lépe na­sta­vit fo­ťák a fo­tit, aby se fotky co nej­jed­no­du­šeji upra­vo­valy v po­čí­tači a aby vý­sledky byly co nej­lepší.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram
Setkani fotografu

Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a marketingovým účelům soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace