Černobílé papíry - pro jaký se rozhodnout

Chcete se dozvědět více informací o černobílých papírech. Máte jedinečnou příležitost rozšířit své znalosti o různé druhy černobílých fotografických papírů.

Setkani fotografu

V šedesátých letech tohoto století, tedy vlastně již minulého, trávili fotografové většinu času v temné komoře. Ať již vyvolávali za účelem výdělku či jen pro zábavu, používali velmi silné zvětšovací papíry s bohatým obsahem halogenidu stříbra.

V polovině sedmdesátých let se začaly objevovat zbrusu nové papíry, které oproti těm původním měli tenčí vrstvu emulze s redukovaným obsahem halogenidů stříbra. Mnoho fotografů oplakávalo velké změny jejich oblíbených povrchů jednotlivých papírů.

Bludný vrch

V letech devadesátých se trend vývoje černobílých papírů opět změnil. S malou základnou opravdových fotografů, kteří ještě zvětšovali, se postupně měnila strategie společností prodávající černobílé materiály. Po několika letech světové krize v oblasti výroby černobílých fotografických papírů v sedmdesátých letech nastoupily nové linie kvalitních papírů, bohaté na obsah h. stříbra a schopné dosáhnout absolutní černé a bílé. Černobílé fotografické papíry s novými povrchy a podložkami se objevily zejména v posledních letech.

S nástupem inovovaných emulzí se objevily i nové podklady. Je jím již známý rezinový papír, tzv. RC (resin coated paper), také známý pod názvem „oboustranně laminovaný papír“. Nyní většina výrobců nabízí papíry s RC podložkami i s barytonovým papírem. Jedinou nevýhodou RC papírů jsou jejich horší archivační vlastnosti. Doporučují se jako rychlé reprodukční papíry, avšak k výstavním účelům se spíše nedoporučují.

Pokud se rozhodujete, jaký druh černobílých papírů používat, a stále nemáte tu správnou alternativu, zkuste si odpovědět na následující otázky:

Jaký druh fotografie provozujete?

Fotograf pracující ve studiích, který má kontrolu nad světlem, by měl spíše používat papíry s jednotnou gradací. Zákazníci totiž většinou vyžadují stále stejné výsledky v gradaci bez velkých změn. Fotožurnalisté naopak mohou preferovat multi-kontrastní papíry k přizpůsobení široké škály druhů negativů a různých světelných situací.

Jste puntičkář nebo se spokojíte s málem?

Je vaším cílem věrohodně dosáhnout každého visuálního přiblížení vašeho negativu nebo jste více abstraktně naladěni? Pro kreativnější fotografy je výběr papíru stejně důležitý jako přidržování, bělení a expozice při zvětšování. Vysoký nebo nízký kontrast či různé povrchy papírů vždy změní celkový výsledek zvětšování.

Jaký je konečný účel použití vašich fotografií?

Fotografie určené pro reprodukci mohou být zvětšovány na papír s povrchem RC díky rychlosti a jednoduchosti celého procesu jejich vyvolávání. Na druhé straně klasické barytonové papíry (fiber-based paper) jsou určeny většinou pro výstavy a expozice všeho druhu. Tady je preferovaná emulze s bohatým obsahem stříbra.

Klasický či multi-gradační papír?

Z výstavních důvodů někteří laboratorní technici přísahají na jednotnost papírů s neproměnlivou gradací. Tvrdí, že není žádná změna v expozici, jestliže měníte papíry s různou gradací. Pokud používáte různé druhy kontrastních filtrů měnící hustotu, musí být započteny v expozici při změně kontrastu!

Pokud vystavujete vaše práce, je důležité zvyknout si na jeden fotografický papír.To umožní dát vaší práci jednotný vzhled, který vyzdvihne vaši prezentaci. Je to nutné zejména při prezentaci portfólií.

Nejlepší cesta, jak vybrat ten správný papír je, že si ho sami vyzkoušíte. Každý výrobce nabízí své papíry v balení po 25 kusech. To je dostatečné množství pro experimentování a porovnávání jednotlivých výsledků. Vyberte nejlepší negativy, které máte a testujte různé druhy papírů. Nazvětšujte nejlepší fotografie na různé značky papírů a různé druhy povrchů. Poté porovnejte výsledky. Doporučuji si vést pravidelné poznámky o zvětšování a vyvolávacích časech a charakteristických vlastnostech při sušení papírů.

Přehled produktů

Existuje široká škála běžně dostupných papírů. Rozdíly jsou poznat pouze při podrobném prozkoumání a porovnání jednotlivých výsledků papírů vedle sebe. Všichni výrobci vám určitě doporučí právě jejich vyvolávací chemikálie pro docílení těch nejlepších výsledků!

Přečtěte si další volná pokračování černobílých papírů – „Barytové papíry“, „Papíry s RC podložkou“.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

FotoMaraton Sumava

Tip na článek

Srovnání: Canon EOS R vs. Nikon Z7 vs. Sony A7R III vs. Panasonic S1R
Srovnání: Canon EOS R vs. Nikon Z7 vs. Sony A7R III vs. Panasonic S1R

S di­gi­tál­ními bez­zr­ca­dlov­kami s pl­no­for­má­to­vým či­pem a vy­so­kým roz­li­še­ním se roz­trhl py­tel, na­bí­zíme tedy pře­hledné po­rov­nání bez­zr­ca­dlo­vek Ca­non EOS R, Ni­kon Z7, Sony A7R III a Pa­na­so­nic Lu­mix S1R.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram
FotoMaraton Sumava

Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a marketingovým účelům soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace