Doporučujeme: Nejlepší širokoúhlé objektivy pro zrcadlovky
Širokoúhlé objektivy neboli širokáče jsou mezi fotografy oblíbené, ale ne vždy je snadné se mezi nimi vyznat. Proto přinášíme přehled nejlepších širokoúhlých objektivů pro Nikon a Canon.
Úvod
V tomto přehledu se zaměříme hlavně na širokoúhlé objektivy pro APS-C a full frame zrcadlovky Nikon a Canon. Jedná se o nejrozšířenější systémy a je největší obtíž se v nich vyznat. Pentax a Sony A bylo vyřazeno kvůli nedostupnosti takového zboží v českých obchodech a jeho zánik obecně (Sigma přestává vyrábět objektivy na Pentax, takže by tu byly nakonec zbytečně).
Za širokoúhlé objektivy zde budeme považovat taková skla, která začínají pod (přepočtenými) 20 mm (někteří fotografové je taktéž mohou označovat jako extrémní širokáče, nicméně v poslední době se tyto hranice mírně posouvají dolů).
U širokoúhlých objektivů je bohužel nutné rozlišovat mezi APS-C a full frame těly, jelikož crop factor zde činí rozdíl mezi širokáčem a setovým objektivem. Jinými slovy Nikon 18–35mm f/3.5–4.5 má pro APS-C tělo stejné úhly záběru jako Sigmy ART 18–35mm f/1.8, nicméně nativně na full frame těle je Nikon regulérní širokáč a Sigma na APS-C je regulérní základní zoom (ani se jako širokoúhlý objektiv nedá označit – po přepočtu se jedná o ohniska 27–52 mm). Toto téma probereme podrobně u APS-C objektivů.
U širokoúhlých objektivů se nabízí hned několik oblastí, na které je potřeba se při výběru soustředit.
Zkreslení
V zásadě existují dva základní přístupy ke zkreslení. Některým fotografům se líbí, na fotkách ho nechávají a rádi používají objektivy typu „rybí oko“, kde je zkreslení výrazné a chtěné. Druhá skupina chce zkreslení co nejvíce potlačit a případně jej upravují v postprodukci. Základní pravidlo zní, že čím širší objektiv je, tím má nejspíše větší zkreslení. Objektivy pod 14 mm většinou mají výrazné zkreslení. Pokud vyhledáváte objektivy bez zkreslení, nejlepší je se podívat na recenze, kde se zkreslení zkoumá. Tak si uděláte nejlepší obrázek o tom, zdali objektiv splňuje vaše požadavky.
Ohnisko
To se váže k problematice výše – fotografové většinou touží po co nejširším ohnisku, nicméně s krátkým ohniskem přichází i další problémy. Snižuje se světelnost, objektivy jsou větší, těžší, dražší a ztrácí možnost nasazení klasických závitových filtrů. Někdy je tedy paradoxně lepší se poohlédnout po mírně delším ohnisku, aby se předešlo jiným problémům.
Světelnost vs. filtry
Pokud máte vybrané vytoužené ohnisko, můžete narazit na další otázku – je lepší mít závitové filtry, nebo světelnější objektiv? Například Nikon 20mm f/1.8 disponuje závitem na filtry o průměru 77 mm, ale Sigma ART 20 mm f/1.4 už kvůli lepší světelnosti žádný závit na filtry nemá a je potřeba koupit speciální sadu obsahující držák a čtvercové filtry, což bývá většinou větší investice. Někdy se tedy objeví potenciální výměna světelnosti za závitové filtry (či obráceně). Proto krajinářům doporučujeme se spíše poohlédnout po objektivech se závitovými filtry.
Hmotnost a velikost
Pokud jste se v minulém bodě rozhodli pro dobrou světelnost, znamená to, že váš budoucí objektiv bude pravděpodobně velký a těžký (nebo ztratí zoom). V tomto ohledu nelze „přečůrat fyziku“ – aby se na čip dostalo dost světla, je potřeba hodně skla.
Výhledově se blýská na lepší časy s bezzrcadlovkami, které díky kratší vzdálenosti mezi čipem a zadním optickým členem objektivu umožňují jednodušší konstrukci objektivů, takže jsou menší a lehčí.
Zrcadlovky vs. bezzrcadlovky
V tomto přehledu jsou pouze objektivy pro zrcadlovky, abychom nemíchali jablka s hruškami. Nicméně nezapomeňte, že pomocí adaptérů je možné používat zrcadlovkové objektivy i na bezzrcadlovkách.
Stabilizace obrazu
Tento problém odpadá se stabilizovanými čipy u bezzrcadlovek, nicméně si ho zde nastíníme pro uživatele zrcadlovek, které vyžadují stabilizované objektivy. Pokud má objektiv stabilizaci obrazu, většinou je to výměnou za mírně větší rozměry, vyšší hmotnost a cenu.
Výkon v protisvětle
Jednou z klíčových, ale ne zrovna snadno odhalitelných vlastností je dobrý výkon objektivu v protisvětle, tedy že se netvoří „prasátka“ ani místa s nízkým kontrastem. Pro zjištění, zdali je vybraný objektiv dobrý v protisvětle, je však potřeba navštívit recenze a nelze to zjistit pouze z parametrů.
Pevné sklo vs. zoom
Toto je obecně rozšířená diskuze, ale u širokoúhlých objektivů je mírně vyhrocenější. Pevná skla přinášejí mírné výhody v kresbě, mohou být lehčí, menší a světelnější. Na druhou stranu mají často stejné problémy se zkreslením jako zoom objektivy, u nichž je ale možnost mírně přizoomovat a zkreslení se zbavit.
Recenze
Jak je patrné z popisů, některé vady objektivů se dají odhalit pouze v recenzi. Proto u téměř každého doporučeného širokáče naleznete odkaz na jeho recenzi, kde naleznete všechny údaje, které pro rozhodnutí o koupi potřebujete. To nám umožnilo tento přehled udělat přehlednější, takže vždy ke každému objektivu poskytneme ty nejdůležitější informace, aby se v nich dalo dobře orientovat.
Dvě základní cesty
Fotografové by se dali rozdělit na dvě základní skupiny. Tou první jsou krajináři, kteří vyžadují menší rozměry a nízkou hmotnost, závitové filtry a nepotřebují stabilizaci obrazu ani dobrou světelnost, protože mají stativ (fotografové noční oblohy zůstávají výjimkou). Druhá skupina, kterou jsou např. svatební fotografové, ale obecně se dají označit jako reportážní fotografové v interiérech, kteří často bojují s nedostatkem světla a dobrou světelnost a stabilizaci vyžadují nebo se jim hodí.
Poznámka k dalším bajonetům (Pentax-K, Sony-A) – není pro ně dost objektivů, takže se mezi menším množstvím objektivů dá snáze orientovat a tento přehled by naopak znepřehlednily.
Širokoúhlé zoomy pro full frame zrcadlovky Nikon a Canon
Tamron 17–35mm f/2.8–4 – recenze
I když jsem nastínil dvě cesty, existuje jeden objektiv, který se pohybuje na jejich pomezí a dokáže uspokojit obě skupiny, i když není 100% ideální ani pro jednu. Na 17mm ohnisku má světelnost f/2.8, zároveň disponuje 77mm závitovými filtry a k tomu všemu je poměrně malý, lehký, levný a má dobré výsledky v protisvětle.
- Typ: širokoúhlý zoom
- Pro systémy: Full frame; Nikon F, Canon EF
- Ohniska: 17–35 mm
- Světelnost: f/2.8–4
- Filtry: 77 mm
- Stabilizace obrazu: Ne
- Ostření: Automatické
- Hmotnost: 549 g
- Délka objektivu: 90 mm
- Cena:
Sigma 14–24mm f/2.8 ART – recenze
Rozsah ohnisek 14–24 mm je vhodný jako doplněk pro základní zoomy 24–70 mm a je součástí tzv. svaté trojice objektivů (14–24 mm, 24–70 mm a 70–200 mm – to vše s konstantní světelností f/2.8). Kvůli světelnosti f/2.8 v celém rozsahu zoomu se jedná o velký a těžký objektiv.
- Typ: širokoúhlý zoom
- Pro systémy: Full frame; Nikon F, Canon EF
- Ohniska: 14–24 mm
- Světelnost: f/2.8
- Filtry: Ne
- Stabilizace obrazu: Ne
- Ostření: Automatické
- Hmotnost: 1150 g
- Délka objektivu: 135 mm
- Cena:
Tamron 15–30 mm f/2.8 G2 – recenze
Jedná se o oblíbený širokoúhlý objektiv, který se dočkal už druhé generace. Není sice tak širokoúhlý jako Sigma, ale má delší dlouhý konec při konstantní světelnosti f/2.8. Zase se jedná o velký a těžký objektiv, který ocení hlavně reportéři, a to i díky stabilizaci obrazu
- Typ: širokoúhlý zoom
- Pro systémy: Full frame; Nikon F, Canon EF
- Ohniska: 15–30 mm
- Světelnost: f/2.8
- Filtry: Ne
- Stabilizace obrazu: Ano
- Ostření: Automatické
- Hmotnost: 1110 g
- Délka objektivu: 145 mm
- Cena:
Sigma 12–24 mm f/4 ART – recenze
Tato Sigma je jedním z nejširokoúhlejších zoomů pro FF na trhu. Konkurovat jí může jen pevné sklo od Laowy, které má taktéž 12 mm, ale lepší světelnost, stojí méně a je lehčí. Pokud chcete něco opravdu širokoúhlého, je někdy dobré mít zoom, abyste eliminovali zkreslení nebo prostě jen zabrali menší prostor.
- Typ: širokoúhlý zoom
- Pro systémy: Full frame; Nikon F, Canon EF
- Ohniska: 12–24 mm
- Světelnost: f/4
- Filtry: Ne
- Stabilizace obrazu: Ne
- Ostření: Automatické
- Hmotnost: 1150 g
- Délka objektivu: 131 mm
- Cena:
Canon EF 16–35mm f/4,0 L IS USM – recenze
Pokud se podíváme na portfolio Canonu, najdeme v něm hned několik kandidátů na doporučení. Upřednostnili jsme tento s horší světelností, protože je levnější, menší a má optickou stabilizaci obrazu, což ve špatných světelných podmínkách nahradí více než 1 EV ze světlosti. Navíc má menší filtry.
- Typ: širokoúhlý zoom
- Pro systémy: Full frame; Canon EF
- Ohniska: 16–35 mm
- Světelnost: f/4
- Filtry: 77mm
- Stabilizace obrazu: Ano
- Ostření: Automatické
- Hmotnost: 615 g
- Délka objektivu: 113 mm
Cena:
Nikon 8–15mm f/3.5–4.5E – recenze
Nyní se dostáváme k objektivu typu rybí oko, který produkuje silné zkreslení a opravdu širokoúhlý úhel záběru, který horizontálně, vertikálně i diagonálně poskytuje 180 ° při ohnisku 8 mm a kruhovém vykreslení obrazu (vypadá to jako opravdu silné vinětování). Při zoomování na 15 mm ona „vinětace“ mizí a úhel záběru je 180° pouze diagonálně. Jedná se hlavně o kreativní objektiv a focení s ním je velmi specifické.
- Typ: Rybí oko, zoom
- Pro systémy: Full frame; Nikon F
- Ohniska: 8–15 mm
- Světelnost: f/3.5–4.5
- Filtry: Ne
- Stabilizace obrazu: Ne
- Ostření: Automatické
- Hmotnost: 486 g
- Délka objektivu: 83 mm
Cena:
Canon 8–15 mm f/4L USM FishEye
Zde se přesouváme od Nikonu ke Canonu, ale objektivy jsou velmi podobné, pouze se mění světelnost, která je v tomto případě konstantní v celém rozsahu zoomu. Na 8 mm vykresluje pouze kolečko ve středu a na 15 mm se obraz roztahuje na celou plochu snímače.
- Typ: Rybí oko, zoom
- Pro systémy: Full frame; Canon EF
- Ohniska: 8–15 mm
- Světelnost: f/4
- Filtry: Ne
- Stabilizace obrazu: Ne
- Ostření: Automatické
- Hmotnost: 540 g
- Délka objektivu: 82 mm
- Cena:
Širokoúhlá pevná skla pro full frame zrcadlovky Nikon a Canon
Sigma 14 mm f/1.8 ART – recenze
Na trhu dlouho chyběl objektiv podobného ražení, tedy vysoce světelný širokoúhlý objektiv, který je úplně ideální na focení noční oblohy, pokud fotograf chce, aby ze hvězd zůstaly jen body (nikoliv startrails). Navíc se jedná o autofokusový objektiv, protože hodně jich v této kategorii nabízí pouze ruční ostření.
- Typ: Pevné ohnisko
- Pro systémy: Full frame; Canon EF, Nikon F
- Ohnisko: 14 mm
- Světelnost: f/1.8
- Filtry: Ne
- Stabilizace obrazu: Ne
- Ostření: Automatické
- Hmotnost: 1170 g
- Délka objektivu: 126 mm
- Cena:
Samyang 14 mm f/2.4 – recenze
Nyní přecházíme k manuálním objektivům, které tedy nemají autofokus ani stabilizaci obrazu. To však není nutně problém, protože širokoúhlé objektivy poskytují velkou hloubku ostrosti a často stačí zaostřit na hyperfokální vzdálenost a není potřeba ostřit průběžně. Tento Samyang vyniká dobrou kresbou a zajímavou světelností, přičemž není příliš velký a těžký. Zároveň solidně redukuje zkreslení.
- Typ: Pevné ohnisko
- Pro systémy: Full frame; Canon EF, Nikon F
- Ohnisko: 14 mm
- Světelnost: f/2.4
- Filtry: Ne
- Stabilizace obrazu: Ne
- Ostření: Ruční
- Hmotnost: 791 g
- Délka objektivu: 109 mm
- Cena:
Zeiss Milvus 18 mm f/2.8 – recenze
Pokud chcete co možná nejširokoúhlejší ohnisko a zároveň plánujete používat filtry, Zeiss 18 mm je jednou z mála potenciálních možností, protože i přes širokoúhlé ohnisko nabízí 77mm závity na filtry.
- Typ: Pevné ohnisko
- Pro systémy: Full frame; Canon EF, Nikon F
- Ohnisko: 18 mm
- Světelnost: f/2.8
- Filtry: 77 mm
- Stabilizace obrazu: Ne
- Ostření: Ruční
- Hmotnost: 675 g
- Délka objektivu: 107 mm
- Cena:
Laowa 12mm f/2.8 Zero-D
Tato Laowa je na trhu poměrně výraznou a netradiční zajímavostí, protože nejenže se jedná o nejen z nejširokoúhlejších skel vůbec, ona zároveň nemá skoro žádné zkreslení (reálně zkreslení má, ale ne tak velké, jak bychom očekávali). Zároveň má poměrně kompaktní rozměry a rozumnou světelnost. Je sice dražší a manuální, nicméně pro milovníky širokoúhlých scenérií se jedná o zajímavý kousek.
- Typ: Pevné ohnisko
- Pro systémy: Full frame; Canon EF, Nikon F
- Ohnisko: 12 mm
- Světelnost: f/2.8
- Filtry: Ne
- Stabilizace obrazu: Ne
- Ostření: Ruční
- Hmotnost: 609 g
- Délka objektivu: 82,8 mm
- Cena:
Doporučené širokoúhlé objektivy pro APS-C naleznete na druhé straně článku ->
- Předchozí strana
- 1
- 2
- Další strana
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruV článku uvádíte, že Canon použití FF skel na APS-C zrcadlovkách mechanicky blokuje. Jakých modelů se to týká? FF skla od Canonu na své staré i nové APS-C zrcadlovce běžně používám.
"V článku uvádíte, že Canon použití FF skel na APS-C zrcadlovkách mechanicky..." - zobrazit celý komentář
Dobrý den, má poznámka se týká toho, že bajonety FF a APS-C u Canonu nejsou totožné a některé kombinace nejsou kompatibilní. Bohužel nejsem Canoňák a neměl jsem Canony moc v ruce a raději se nebudu zaručovat za informace, které najdu na internetu, byť se může jednat o informace oficiální. Spíše jde o to, abyste si předem ověřili, že daná kombinace je kompatibilní.
EDIT: tohle oficiálně říká Canon: https://www.canon.cz/lenses/tech-guide/compatibility/
Já bych měl připomínky spíš k odstavci : Pevné sklo vs zoom. Který je (nechci říct lživý) zavádějící a řekněme marketingově pojatý. Už z principu je jasné, že u pevného ohniska je jednodušší řešit zkreslení a tudíž tyto skla jsou daleko lépe vyrovnaná, případně alespoň levnější. Rada k přizoomování kvůli odstranění vady na určitém ohnisku je jako říct, tenhle objektiv je použitelný až od ohniska XY a změna ohniska jaksi postrádá smysl v daných podmínkách a kompozici. A vyjde nastejno jako rada: Pokud vám nevyhovuje pevné sklo o ohniskové vzdálenosti XY, vyměňte jej za YZ, případně udělejte pár kroků dopředu, či dozadu. Jinými slovy. Asi si nikdo nebude kupovat širokoúůhlý objektiv s tím, že bude pořád zazoomovanej k delšímu ohnisku, aby se vyvaroval necnostem daného skla.
...a tady je třeba se ptát, proč článek obsahuje pouze výběr nativních zoom objektivů? ...nebo snad tyhle dvě značky nenabízí relevantní a kvalitní skla pevných ohnisek ?
"Já bych měl připomínky spíš k odstavci : Pevné sklo vs zoom. Který je ..." - zobrazit celý komentář
Toto je vysoce abstraktní debata, řekněme, že jsem měl v ruce 14 mm pevné sklo, které mělo větší zkreslení, než zoom, který začínal na 14 mm - je to jiné model od modelu, takže to univerzálně nelze rozseknout.
Taky je to o tom, že ne každý se rád zbavuje zkreslení v postprodukci, já se s tím někdy trápím, a proto pokud je ta možnost, tak mi často přijde lepší zazoomovat o pár mm, zbavit se největšího zkreslení a mít fotku rovnou bez zásadního zkreslení, což vyjde opticky podobně jako při postprodukci (která fotku taktéž ořeže), ale už se s tím nemusíte řešit.
Jak říkám, ani jeden způsob není dokonalý, spíše jsem jen chtěl nastínit diskuzi; nikde jsem nepsal, že je to správně jen tímto jedním způsobem a váš názor vám neberu :-)
"...a tady je třeba se ptát, proč článek obsahuje pouze výběr nativních zoom..." - zobrazit celý komentář
Prosím, čtěte pozorně: "Za širokoúhlé objektivy zde budeme považovat taková skla, která začínají pod (přepočtenými) 20 mm."
Jediným FF pevným sklem od Canikonu splňujícím tuto podmínku je Canon EF 14mm f/2,8 L II USM a ten nemám důvod doporučit, když je na trhu 1,4ková Sigma za mnohem méně peněz. Samozřejmě kdo to vidí jinak, může si koupit Canon. Potom jsou na trhu ještě tilt-shifty, ale ty už jsem tady nechtěl plést, to je složitější problematika a máme na ně jiné články.
"Toto je vysoce abstraktní debata, řekněme, že jsem měl v ruce 14 mm pevné..." - zobrazit celý komentář
Schválně jsem nejmenoval žádné sklo, ale vsadím se, že i když daný pevný objektiv bude mít zkreslení, pak na úkor daleko nižší ceny. Přiznejme si že zkorigovat tři čočky a nebo devět soustav, které se navíc pohybují je přece jen rozdíl. Ale o co mi šlo, je jen nenavádět k "lenosti" při otáčení zoomem a zaměňovat ořez (i zoomování) s kompozicí. Jak se tu spousta lidí mylně domnívá. A to nechci nikoho odrazovat od koupě zoomu. Jen podat pravdivé informace. Třeba i pro následný nákup toho, či onoho. Oprava. Pochopil jsem, podle posledního, že Canikon nemá v nabídce kvalitní , širokoůhlá pevná skla. Jestli se nepletu
"Schválně jsem nejmenoval žádné sklo, ale vsadím se, že i když daný pevný..." - zobrazit celý komentář
Souhlas.
Takto - objektivy nejsou, kromě jednoho, který není k doporučení, protože se jiný vyplatí více, čímž však neříkám, že není kvalitní.
"Souhlas. Takto - objektivy nejsou, kromě jednoho, který není k doporučení,..." - zobrazit celý komentář
To mění situaci. PS: Dotaz na skla neměl mít "popichovací" charakter. Prostě jen nemám přehled o portfóliu Canikon
"To mění situaci. PS: Dotaz na skla neměl mít "popichovací" charakter...." - zobrazit celý komentář
V pořádku, myslel jsem, že máte svého favorita, který se nedostal do výběru. Sám jsem si teď musel hledat, jak jsou na tom skla Canikonu s tímto ohniskem, výběr nedělám žádným diskriminujícím způsobem, že bych jej třídil podle značek apod. Spíše jsem zařadil všechny objektivy, které jsem sám testoval a byly dobré, případně je testoval někdo z kolegů a chválil je, popřípadě jsem nějakým způsobem jedinečné - kombinace filtry světelnost, krátké ohnisko a minimální zkreslení, ale musí zároveň dostatečně kvalitní. Nediskriminoval jsem ani objektivy, které jsem netestoval, ale pečlivě jsem si nastudoval recenze, případně jsem měl přehled (což jsou dva zařazené objektivy z první kapitoly).
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.