Recenze objektivu Zeiss Milvus 25mm f/1.4

Širokoúhlý objektiv Zeiss Milvus 1.4/25 je určen pro zrcadlovky Nikon a Canon a představuje zajímavou volbu pro fotografy krajin, interiérů či architektury.

Setkani fotografu

Optický výkon

Test jsem provedl na Nikonu D750 za použití stativu, předsklopení zrcátka a dálkového ovládání. Výřezy označené jako „Střed“ pocházejí ze středu snímku (± pár procent pro zachycení scenérie pro lepší vyhodnocení), ty označené jako „Kraj“ nepochází z úplného rohu, ale z dolního okraje a ještě byly posunuty mimo střed dané hrany. Je to z praktického důvodu – úplný roh tvoří jen pár procent z plochy snímače, kdežto tato část vypovídá o větší ploše.

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 25 mm f1.4 Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 25 mm f1.4

Zeiss Milvus 1.4/25 je opravdu ostrý jako břitva. Když jsem se poprvé díval na výřezy a zkoumal, jak si vede, konstatoval jsem, že je na středu opravdu ostrý od otevřené clony a podivoval jsem se, proč je clona f/1.4 tmavší než ostatní. Domníval jsem se, že jsem si při focení výřezů nepohlídal slunko, nicméně mi po chvíli došlo, že se nedívám na střed snímku, ale na okraj a že vidím vinětaci. Myslím, že tohle vystihuje kresbu objektivu lépe než podrobný technický rozbor.

Nicméně aspoň ve zkratce si něco technického povíme. Objektiv je na středu i v okrajích snímku ostrý od plně otevřené clony. Po přiclonění se kresba mírně zlepší a v rozích zmizí výše zmíněná vinětace. Od clony f/4 je kresba bez výtek až do f/11, výše se začíná objevovat difrakce. Protože se pohybujeme ve 100% zvětšení, pozornému oku neuniknou náznaky chromatické aberace.

Chromatická aberace a odlesky

Jak jsem naznačil výše, objektiv mírně trpí na barevné lemy na kontrastních hranách. Tato vada je však obtížně postřehnutelná i při 100% náhledu, takže si myslím, že ve 99 % případů ji nebude ani potřeba odstraňovat.

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 25 mm f1.4

Testovací snímek na aberaci je zároveň testovacím snímkem na odlesky, protože právě v této situaci jsou objektivy nejnáchylnější na zvýraznění chromatické vady. Co se výkonu v protisvětle týče, tak okolo světelného zdroje se vytvoří místo se slabým kontrastem a někdy se objeví odlesk jako na fotce (blízko spodního okraje snímku).

Vinětace

Jak jsem také nakousl výše, objektiv mírně vinětuje. Ztmavení okrajů se však v tomto případě dá označit jako nepříliš výrazné, protože ovlivňuje hlavně rohy (první snímek – f/1.4). Po přiclonění na f/2 (druhý snímek) vinětace citelně zeslabuje a po přiclonění na f/2.8 je téměř neznatelná.

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 25 mm f1.4

Celkově se jedná o dobrý výsledek, protože zde máme světelný širokáč, což je skupina objektivů, které na vinětaci trpí nejvíce.

Noční scéna, bokeh a hvězdy

Pokud s objektivem někdy vyrazíte fotit v noci, nebudete mít nejmenší problém. Naopak budete překvapeni opravdu nádhernou difrakční hvězdičkou okolo silných světelných zdrojů.

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 25 mm f1.4

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 25 mm f1.4

Když jsem ze stejného místa naopak odclonil a zaostřil na nejkratší zaostřitelnou vzdálenost, na fotce se objevila velmi příjemná bokehová kolečka. Bokeh není doménou širokáčů, nicméně testovaný Zeiss jej zvládá na jedničku, takže se nemusíte bát odclonit a hrát si s malou hloubkou ostrosti.

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 25 mm f1.4

V úvodu jsem uzávorkoval možnost focení kreativních portrétů, zde přidávám i příklad, kde se můžete přesvědčit, že na hezky rozmazané pozadí nemusíte mít vyloženě portrétní objektiv.

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 25 mm f1.4

Světelný širokáč se však hodí ještě na jeden žánr, a to focení noční oblohy. Zeissy jsou na to obzvláště dobré, protože vše usnadňují manuálním ostřením.

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 25 mm f1.4 Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 25 mm f1.4

Jak lze vidět na jedné upravené a jedné neupravené fotce, noční obloha vyfocená tímto Zeissem se vyjímá hezky, ale pozornému oku neunikne mírné koma v rozích snímků – z teček se stávají spíše „kometky“. To je škoda, protože jinak by byl tento objektiv na focení noční oblohy ideální.

Hloubka ostrosti a makro

Objektiv umí pracovat s hloubkou ostrosti a nejlépe to jde vidět tam, kde je zaostřeno na nejkratší zaostřitelnou vzdálenost. Pochopitelně se nejedná o makro objektiv, níže je ukázka, jak vypadá fotka na clonu f/1.4 a nejkratší zaostřitelnou vzdálenost. Bokeh tady téměř připomíná některé portrétní objektivy.

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 25 mm f1.4

Práce s hloubkou ostrosti je možná i na vyšších clonách. Níže je ukázka jedné scény postupně na f/1.4, f/2.8 a f/4 a je patrné, že i na cloně f/4 je pozadí solidně rozostřené.

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 25 mm f1.4

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 25 mm f1.4

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 25 mm f1.4

Zkreslení

Objektiv má velmi mírné soudkovité zkreslení, které však nebude ve většině případů patrné a ani ho nebude nutné korigovat v postprodukci. Tento Zeiss je tedy vhodný i na fotografii architektury.

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 25 mm f1.4

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 25 mm f1.4

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 25 mm f1.4

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 25 mm f1.4

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Líbil se vám článek?

Podobné články

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • marian_r
    marian_r
    23.09.2019 09:26

    "Zeiss v tomto ohledu trošku boří zažité tradice, protože další patnáctky a osmnáctky na trhu nenajdete."

    Irix 15mm F2.4 Firefly
    Irix 15mm F2.4 Blackstone
    Sigma 15mm F2.8 EX DG Fisheye
    a samozrejme
    HD Pentax-DA 15mm F4 ED AL Limited

  • Jan  Pánek
    Jan Pánek
    Admin
    Autor
    23.09.2019 09:42
    Reaguje na marian_r 23.09.2019 09:26:

    ""Zeiss v tomto ohledu trošku boří zažité tradice, protože další patnáctky a..." - zobrazit celý komentář

    Zdravím,
    Sigma se doprodává a k Pentaxu se raději vyjadřovat nebudu, každopádně v podstatě není skoro nikde skladem (ve větších fotografických obchodech). Jistě, je zde Laowa, nicméně jsem se tím píše snažil naznačit, že na trhu je spousta pevných skel se 14mm ohniskem, případně hodně zoomů začíná na 14 mm (i když zase najdeme i takové, které začínají na 15 mm jako 15-30 mm f/2.8, ale zase jsou jednoznačně v menšině).
    Každopádně děkuji za připomínku a větu upravím, aby bylo jasné, že pár patnáctek na trhu je.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (2)

Tisknout článek

FotoMaraton Sumava

Tip na článek

Rozhovor: Praktické tipy na fotografování
Rozhovor: Praktické tipy na fotografování

V tomto článku si před­sta­víme trošku ne­tra­diční fo­to­gra­fické rady, pro­tože To­máš Gá­lik ze Zo­ner Photo Stu­dia po­radí, jak nej­lépe na­sta­vit fo­ťák a fo­tit, aby se fotky co nej­jed­no­du­šeji upra­vo­valy v po­čí­tači a aby vý­sledky byly co nej­lepší.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram

Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a marketingovým účelům soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace