Recenze objektivu Zeiss Milvus 18mm f/2.8

Zeiss Milvus 2.8/18 je kompaktní širokoúhlý objektiv, který se hodí například na focení krajinek, reportáž v interiérech či architekturu. Jak dopadne v testu?

Setkani fotografu

Optický výkon

Test jsem provedl na Nikonu D750 za použití stativu, předsklopení zrcátka a dálkového ovládání. Výřezy označené jako „Střed“ pocházejí ze středu snímku (± pár procent pro zachycení scenérie pro lepší vyhodnocení), ty označené jako „Kraj“ nepochází z úplného rohu, ale z dolního okraje a ještě byly posunuty mimo střed dané hrany. Je to z praktického důvodu – úplný roh tvoří jen pár procent z plochy snímače, kdežto tato část vypovídá o větší ploše.

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 18 mm f/2.8

Nejdříve se podíváme na kresbu ve středu snímku. Na plně otevřené cloně je kresba velmi dobrá, po přiclonění na f/4 se ještě vylepšuje mikrokontrast a kresba je opravdu výborná. Po dalším přiclonění už dochází jen k téměř neznatelným posunům, a to až do f/16, kde se začíná objevovat difrakce a kvalita kresby jde dolů.

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 18 mm f/2.8

Kresba na okrajích snímku je dobrá už od clony f/2.8, nicméně je zde zastřena vinětací, takže je obraz tmavší. Vinětace z velké části po přiclonění na f/4 mizí, to mírně zvýrazní drobné nedostatky kresby, která je však stále na slušné úrovni. Po dalším přiclonění na f/5.6 se kresba zase mírně zlepšuje a dále podobně jako u středu nejsou rozdíly výrazné. U f/16 také nastupuje difrakce.

Vinětace a filtry

Ztmavení rohů jsme již mírně nakousli, takže se na ni podíváme podrobněji. Na prvním snímku níže (f/2.8) je vinětace poměrně silná, ale to se dá čekat od světelného širokáče, který má navíc závitové filtry, jež nutně znamenají menší průměr předního optického členu. Vinětace však celkem rychle mizí, na druhém snímku (f/4) už se objevuje jen v rozích a na třetím snímku (f/5.6) už téměř není.

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 18 mm f/2.8

Přejdeme do praxe – takto vypadá krajinka na f/2.8:

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 18 mm f/2.8

Takto po přiclonění na f/9 – vinětace znatelně mizí:

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 18 mm f/2.8

Při cloně f/9 1000× ND filtr částečně přidává vinětaci, ale to může být dáno i samotným filtrem:

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 18 mm f/2.8

Při použití polarizačního filtru se žádná vinětace neobjevuje:

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 18 mm f/2.8

Zkreslení

Podobně jako vinětace je i zkreslení velkým tématem u širokoúhlých objektivů, protože je u nich typické tzv. soudkovité zkreslení.

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 18 mm f/2.8

Zeiss Milvus 2.8/18 nějaké to zkreslení má, to je bez debat, nicméně není moc výrazné a projevuje se jen tam, kde jsou na fotce rovné linie. To je na takto širokoúhlý objektiv dobrý výkon.

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 18 mm f/2.8

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 18 mm f/2.8

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 18 mm f/2.8

Stále je však potřeba dát si pozor na deformaci, kdy je například jedna část těla blízko objektivu a druhá část dále od objektivu. To je však dáno širokoúhlým ohniskem.

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 18 mm f/2.8

Chromatická aberace a protisvětlo

U širokoúhlých objektivů je častým problémem i chromatická aberace neboli barevné lemy na kontrastních hranách. U tohoto objektivu se vada téměř neprojevuje, a pokud ano, je to jen velmi slabě a v rozích obrazu.

Jak je patrné níže, není vidět ani při protisvětle, které ji často zvýrazňuje, což ale není tento případ.

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 18 mm f/2.8

I protisvětlo zvládá objektiv nadmíru dobře. Pouze lokálně ztrácí kontrast a paradoxně to objektiv zvládá lépe na f/2.8 než po přiclonění, protože vinětace pomáhá snížit přepaly.

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 18 mm f/2.8

Všimněte si i různých charakterů slunečních paprsků při cloně f/2.8 a f/9. V druhém případě se okolo slunce utváří typická hvězdička, na f/2.8 jde vidět jeden paprsek rovnoběžný s kratší hranou snímku.

Noční scéna a bokeh

Podobně jako při slunečním světle, objektiv nemá nejmenší problémy u silných světelných zdrojů světla v noci, takže je na noční focení více než vhodný. Umí vykreslit i celkem hezkou difrakční hvězdičku.

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 18 mm f/2.8

Pokud naopak odcloníme a zaostříme na nejkratší zaostřitelnou vzdálenost, uvidíme, jaký má objektiv bokeh. Vzhledem k ohnisku a světelnosti nemůže být velký a výrazný, ale rozhodně potěší po stránce kvality, protože je plný, jednolitý a nejsou na něm vidět žádné „cibulové kroužky“.

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 18 mm f/2.8

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 18 mm f/2.8

Noční obloha

Pokud si pořídíte světelnější širokáč, určitě budete zvědaví, jak si poradí s focením hvězd (jako body, ne startrails). Objektiv na to má velmi dobré předpoklady, pouze je potřeba si dát pozor na vinětaci, jejíž odstranění přidá do rohů šum.

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 18 mm f/2.8 Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 18 mm f/2.8

Tradičně problematická bývá chromatická aberace, která na hvězdách vytváří fialové a modré okraje a koma, které z hvězd v rozích snímků dělá „kometky“. Ani jednu z těchto vad u Milvusu nenalezneme, což z něj dělá velmi příjemného společníka při focení hvězd.

Dalším plusem je manuální ostření, které je velmi snadné nastavit na nekonečno. Fotograf tedy nemusí řešit ostření přes živý náhled a zaostřovat při 100% přiblížení.

Makro a hloubka ostrosti

Pro zajímavost se podíváme i na to, jak objektiv zvládá makro, respektive focení detailů, a zdali se dá pracovat s hloubkou ostrosti. Objektiv na tyto činnosti není určený, takže ho pravděpodobně na detaily moc používat nebudete, pokud však nebudete chtít být kreativní. S hloubkou ostrosti se dá pracovat hlavně při zaostření na blízkou vzdálenost, potom už je ostré téměř vše.

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 18 mm f/2.8

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Kurz rekvalifikace fotoreportér

Tip na článek

Doporučujeme: Nejlepší širokáče pro zrcadlovky
Doporučujeme: Nejlepší širokáče pro zrcadlovky

Ši­ro­ko­úhlé ob­jek­tivy ne­boli ši­ro­káče jsou mezi fo­to­grafy ob­lí­bené, ale ne vždy je snadné se mezi nimi vy­znat. Proto při­ná­šíme pře­hled nej­lep­ších ši­ro­ko­úh­lých ob­jek­tivů pro Ni­kon a Ca­non.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram
Setkani fotografu

Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a marketingovým účelům soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace