Rozhovor: Praktické tipy na fotografování s ohledem na úpravy v ZPS X

V tomto článku si představíme trošku netradiční fotografické rady, protože Tomáš Gálik ze Zoner Photo Studia poradí, jak nejlépe nastavit foťák a fotit, aby se fotky co nejjednodušeji upravovaly v počítači a aby výsledky byly co nejlepší.

Setkani fotografu

Tomáš Gálik se k focení dostal ještě jako dítě, kdy vyrážel s otcem na výlety po rodném Slovensku, a vždy si s sebou bral foťák. To ještě fotil na analog. Na střední škole ho focení začalo víc bavit, měl svůj první vlastní foťák a od té doby byl až do nedávna věrný Olympusu a M4/3 formátu, a to hlavně kvůli kompaktnosti, takže ho mohl mít vždy s sebou a s pevnými skly měl velmi kvalitní fotky. Tehdy začal víc fotit ve studiu a akce pro studentskou unii, potom při výměnných pobytech na vysoké škole začal s krajinářskou fotografií, cestovatelskou reportáží a nejvíce inspirace vždy našel v zahraničí. Nejzajímavější země, které Tomáš navštívil, byly Finsko, Faerské ostrovy, Island, Kyrgyzstán či Dominikánská republika – jeho cestovatelské přednášky jsou pravidelně v programu Setkání fotografů.

„Playa Esmeralda neďaleko dedinky Miches na severovýchode Dominikánskej republiky. Kolem krku Olympus E-M10 II + Panasonic 14–140mm s CPL filtrom :-)“

Nedávno přešel na Canon EOS 6D Mk. 2, což pro něj byl velký přechod z bezzrcadlovek na zrcadlovku. Už přes rok pracuje jako PR a akviziční manažer pro Zoner Photo Studio a podílí se na vývoji a zpětné vazbě k programu Zoner Photo Studio X. V tomto rozhovoru se s námi Tomáš Gálik podělí o praktické rady a tipy, jak fotit, aby se fotky daly snadno a efektivně upravovat nejen v ZPS X.

Určitě dostáváš spousty dotazů na to, jak správně nastavit foťák, abys mohl z fotky dostat co nejvíce při následných úpravách v PC. Co doporučuješ?

Určitě bych fotil do RAW + JPEG – jednak kvůli vyššímu dynamickému rozsahu RAWu a dalším pokročilým možnostem a jednak je výhodné mít malý soubor kvůli rychlému sdílení například přes telefon na Instagram a další sociální sítě. Ve foťáku při vyvolávání do JPEGu lze nastavit vyšší saturaci, ostrost a fotky jsou „jako z telefonu“ připraveny na sdílení.

Dále určitě nastavuji nejvyšší možnou bitovou hloubku, ale dal bych si pozor na barevný prostor. Až na výjimky doporučuji fotit do sRGB, protože monitor, sociální sítě a celý web funguje v tomto barevném gamutu.

K tomuto taková zajímavost, pokud fotíte do AdobeRGB, název takové fotky obvykle začíná podtržítkem, takže podle toho to můžete poznat. Při úpravě takových fotek si raději dávejte pozor na nastavení barevného profilu grafického editoru, jinak to může pomíchat barvy a nadělat více škod než užitku.

Pozor bych si dal i na kompresi RAWů, sice to může ušetřit místo na disku, ale potom při otevírání RAWů v počítači trvá načtení náhledů déle. Je tedy na každém, co se mu více hodí.

Dominikanska republika�

Panenskú pláž ako z katalógu cestovky nebolo jednoduché nájsť, pobrežie je rôznorodé. Sem sme šli v podstate na istotu na odporučenie. Prekvapil nás ale stratený pes, ktorý nám takto zapózoval.“

To jsou všechno tipy na možnosti, které jednou nastavíš a už se na ně jen tak nepodíváš. Doporučil bys i několik tipů, co udělat před každým focením?

Před každým focením doporučuji nastavit manuálně vyvážení bílé, abych při postprodukci mohl všem fotkám vyvážení bílé změnit hromadně a zamezil tomu, že v sérii fotek bude mít každá fotka jinou barvu, a při úpravě narazil na to, že každou fotku musím upravit zvlášť.

Potom když fotíte lidi, vypadá lépe, pokud nastavíte trošku teplejší vyvážení bílé, protože to na displeji foťáku vypadá líbivěji, jestliže jim fotky pravidelně ukazujete na displeji svého přístroje.

Před každým focením doporučuji zkontrolovat časovou zónu. Naposledy jsem cestoval po Rusku, které protíná 11 časových zón, a při cestování transsibiřskou magistrálou se v průběhu dne změní čas několikrát a v takovém případě nedoporučuji upravovat fotky ze dvou foťáků nebo od více účastníků zájezdu, protože se zpětně nedají nijak seřadit, když každý z nich má nastavený jiný čas u vyfocených fotografií.

Co se týče baterií, ti, kdo zůstali u DSLR, na tom jsou lépe, protože dvě baterky na týden focení budou bohatě stačit. Když jsem fotil s bezzrcadlovkou od Olympusu, někdy i tři baterky byly málo, pokud jsem šel na několik dní do hor. A taky doporučuji označit si paměťové karty, pokud jich máte několik, ať víte, která je která.

Island�

„Juhovýchodné pobrežie Islandu a Road #1 alebo „Ring road“: Hlavná cesta okolo celého Islandu. Na zachytenie fotky boli treba rýchlo reagovať. Zastaviť auto aj zablokovať premávku za sebou. Až keď som fotku importoval do ZPS X som zistil, že sú tam vlastne 4 kone.“

Zkrátka je toho hodně, na co musí člověk myslet…

Určitě. Je dobré si předem ujasnit, co všechno budu fotit, abych věděl, jaký z fotek budu mít výstup. Jestli to bude stylizovaná fotokniha či to půjde na internet. Je vhodné si hlídat poměr stran a požít poměrů stran jen pár, aby soubor fotek nebyl příliš různorodý. Pokud fotíte něco do série jako například jídlo, vždy by takové fotky měly mít jednotící prvek – například úhel, ze kterého jsou foceny. To potom působí dobře třeba na koláži z více fotek. A někdy je výhodné mít dopředu udělaný checklist, abyste na nic nezapomněli.

A pokud chcete fotit takové ty populární instagramové fotky, nezapomeňte si vzít výrazně barevné oblečení, aby to na výsledné fotce vytvořilo hezký kontrast a vyniklo ve scenérii přírody.

Kyrgyzstan�

„Začiatok doliny Ala-Archa, autom 1h od hlavného mesta Bishkek. V Kyrgyzstane sa nechodí na turistiku po kopcoch, napríklad ako na Kriváň ale po dolinách. Táto s dĺžkou desiatky kilometrov.“

Máš tipy na aplikace do mobilu nebo jiné programy, které ulehčí přípravu na focení nebo samotné focení?

Myslím, že v této oblasti si každý najde své podle toho, co přesně fotí. Já používám například SunCalc Org nebo Golden Hour, které vám poradí s tím, odkud a kam zapadá a vychází slunce, je fajn pohlídat si, kdy je u pobřeží odliv a příliv, protože focení pláže při odlivu s hromadami řas není příliš estetické.

Pořádná příprava se opravdu vyplatí, hlavně když na místě nemáte moc času, tak se dopředu pořádně podívejte, jaké bude počasí, zapněte si Google StreetView nebo najděte inspiraci u jiných fotografů. Případně využijte službu LocationScout­.net, kde jsou fotky i s místem focení a nastavením foťáku, což může pomoct pro inspiraci.

Kyrgyzstan�

„Záber zachytený teleobjektívom skvele potlačil perspektívu a zvýraznil množstvo elektrických stĺpov a cestu do ‚nekonečna‘, presnejšie poslednú časť južnej časti Kyrgyzstanu v oblasti Sary-Tash. Za horizontom sa nachádza hranica s Tadžikistanom.“

Máš i tipy na pokročilé postupy, které fotce hodně pomohou a člověk zároveň nemusí trávit hodiny času při jejich postprodukci na počítači?

Jedním pokročilým způsobem je skládání více fotografií do jedné. První případ tohoto způsobu je panorama, což je vytváření širokoúhlých záběrů. Druhým případem je HDR, které umožňuje lépe pokrýt dynamický rozsah scény ve stínech i jasech při nepříznivých světelných podmínkách, v takovém případě doporučuji fotit do RAWu a na fotoaparátu využít funkce bracketingu. Fotky potom lze snadno složit přímo v ZPS X, návody naleznete na stránkách milujemefotogra­fii.cz. Dále existuje i focus stacking, pokud potřebujete dosáhnout větší hloubky ostrosti a vyšší clona už nestačí – více informací, jak to skládat v postprodukci, naleznete zde.

Pokud budete skládat HDR nebo panorama, je dobré si to vyzkoušet nanečisto doma i včetně samotného postprocessingu, abyste identifikovali případně problémy.

A máš i nějaké praktické tipy přímo při focení?

Osobně mám zlozvyk, že fotím jako zmatený, ale mnohem lepší je si předem rozmyslet, jak udělat fotografii kompozičně zajímavou. Každá krajinářská fotka by měla mít zajímavé popředí, hlavní objekt a pozadí. Často se mi stává, že mi chybí polarizační filtr na objektiv, který chci použít – to si lze pohlídat například redukcemi na filtry. Někdy si ale použití polarizáku rozmyslete, například pokud chcete mít odraz hor na hladině.

U všeho platí, že je vždy dobré si vyzkoušet fotovýbavu předem. Například si zkuste rozestavit stativ na několika různých površích nebo našroubovat polarizák na objektiv.

Kyrgyzstan�

„Jazero Kel-Tor v nadmorskej výške 2700 m n.m. Kyrgyzstan. 5h trek stál za to. Stihol som zachytiť posledné lúče slnka pred búrkou a za chvíľu sme sa pobrali naspať aby sme sa stihli vrátiť pred zotmením.“

Rád cestuješ, takže máš mnoho zkušeností s reportážní fotografií. Jak se fotí domorodci a jak je přemluvit, aby ti zapózovali?

Například v Kyrgyzstánu nebo Dominikánské republice a prý i na Srí Lance se lidi velmi rádi fotí, rádi pózují, což fotografovi hodně zjednoduší práci – na rozdíl třeba od Maroka, kde si lidi drží soukromí. Když máte dobrý nápad a zeptáte se jich, zdali je můžete vyfotit, tak vám dokáží říct ne, což je často velmi frustrující.

Kyrgyzstan�

"Suusamyr valley, dolina v nadmorskej výške 2000 – 2 500 m n.m. Miestny využívajú ako pasienky od jari do jesene. Aj v dnešnej dobe žijú v tradičných jurtách. (Fun fact: vedia ich postaviť naozaj rýchlo, rekord je 17 minút)!

Osvědčilo se mi u jednoho pastýře, který se nechtěl fotit, že jsem vyfotil jen dobytek bez něj a potom jsem mu fotku ukázal a vysvětlil mu, jak by hezky vypadala, kdyby tam byl taky. S další fotkou už souhlasil.

Kyrgyzstan�

„Jedna z menších fotosessions s miestnymi počas zlatej hodinky, v proti svetle, už si nepamätám presne či so zlatou alebo striebornou odrazkou.“

A ještě bys chtěl něco dodat na závěr?

Ano, už jen takové drobné rady vaše fotky hodně vylepší, ale co nenaženete při focení, můžete dohnat v postprodukci v Zoner Photo Studiu X, čemuž se budeme věnovat v dalším dílu rozhovoru.

Island�

Univerzitný campus Bifröst. Na fotenie polárnej žiari treba navštíviť Island mimo hlavnej letnej turistickej sezóny a mať šťastie na dve predpovede. Predpoveď počasia – jasnú oblohu. A predpoveď geomagnetickej aktivity – aspoň na hodnote Kp4.“

Zoner Photo Studio X na 1 rok pro 1 uživatele (ZPSX-SUB-00) lze pořídít v českých e-shopech za cenu od Kč do (Zdroj: Heureka.cz) Porovnat ceny >>
     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Srovnání: Canon EOS R vs. Nikon Z7 vs. Sony A7R III vs. Panasonic S1R
Srovnání: Canon EOS R vs. Nikon Z7 vs. Sony A7R III vs. Panasonic S1R

S di­gi­tál­ními bez­zr­ca­dlov­kami s pl­no­for­má­to­vým či­pem a vy­so­kým roz­li­še­ním se roz­trhl py­tel, na­bí­zíme tedy pře­hledné po­rov­nání bez­zr­ca­dlo­vek Ca­non EOS R, Ni­kon Z7, Sony A7R III a Pa­na­so­nic Lu­mix S1R.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram
Setkani fotografu

Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a marketingovým účelům soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace