Samyang má za sebou dlouhou historii výroby dostupných skel s dobrým optickým výkonem, zejména manuálních, ale v poslední době i autofokusových. Právě do té druhé kategorie patří Samyang AF 24mm F2.8 pro fullframe bezzrcadlovky Sony. S cenou těsně pod sedmi tisíc (v době psaní článku) a velmi kompaktními rozměry jde aspoň na první pohled o ideálního společníka k malým bezzrcadlovvým fotoaparátům. Otázka zní, zda nízká cena i hmotnost bude znamenat kompromisy v optickém výkonu – na to se podíváme.

Úvod

Délka tři celá sedm centimetrů a váha devadesát tři gramů, to je skoro jako kdyby na foťáku nic nebylo. Naštěstí ale je – uvnitř převážně plastového těla objektivu najdeme sedm optických členů v sedmi skupinách, z toho tři asférické a dva s vysokým idnexem lomu. K tomu HSM vrstvy a sedmilamelovou clonu. A samozřejmě AF motor, což bylo donedávna u Samyang objektivů nevídané. Navíc ostření už od 24cm a máme tu lehký, levný, dostupný a univerzální širokáč se slušnou světelností F2.8.

Konstrukce a design

K designu se příliš vyjadřovat smysl nemá, je to zkrátka obyčejný objektiv, který si navíc inspiraci pro svůj vzhled bere z nativních objektivů Sony FE a přidává samyangovský červený proužek (který navíc ve světě fototechniky sám není nijak neobvyklý). Prostě… objektiv.


Konstrukčně pak také není mnoho o čem psát, objektiv je z většiny plastový a působí poměrně levně (je levný), bajonet je sice kovový, ale jde o hliník, tedy měkčí materiál než mosaz nebo nerez ocel, kteréžto najdete na objektivech vyšších tříd. Na druhou stranu je dílenské zpracování velmi dobré, vše lícuje jak má a nikde nic nechrastí.

Jediné dvě pohyblivé části jsou ostřící prstenec a bajonetová sluneční clona.

Prstenec má hladký a jistý chod s dobrým odporem, s trochu suchým chodem, není však pogumovaný, ale z rýhovaného tvrdého plastu. Má „nekonečné“ otáčení, tudíž nenajdete zarážky na koncích zaostřitelného rozsahu. Celý rozsah objektivu přeostříte při otočení o cca 80°. Zapínat a vypínat MF musíte přes menu fotoaparátu – přepínač na objektivu chybí.


Plastová sluneční clona drží dobře, ale je velmi malá, tudíž její efekt je omezený. Je to dáno snahou o kompaktnost, kdy by klasická vykrajovaná clona byla větší, než samotný objektiv. Tím, že se ale objektiv při ostření neprotáčí, můžete si takovou clonu (neznačkové výroby) dokoupit a zašroubovat si ji do závitu pro filtry, který zde najdeme a má průměr 49mm.

Objektiv je vyroben v Koreji (jižní, samozřejmě).

Testování

Objektiv jsem postupně testoval na čtyřech tělech z různých generací: fullframe modelech A7 a A7 III a APS-C tělech A3000 a A6400.

Použití

Objektiv o ohnisku 24mm je šikovný na krajiny, hodí se i na architekturu, momentky a na APS-C se z 24mm stane reportážní ohnisko či objektiv na skupinové portréty (cca jako pětatřicítka):

Samyang SAMYANG AF 24mm F2.8, ILCE-7, ISO: 100, 1/2000 s, F2.8, Kompenzace expozice: +1, Blesk: Ne, RAW Samyang SAMYANG AF 24mm F2.8, ILCE-7, ISO: 100, 1/200 s, F9.0, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, RAW
Samyang SAMYANG AF 24mm F2.8, ILCE-7, ISO: 250, 1/60 s, F7.1, Kompenzace expozice: 0.70, Blesk: Ne, RAW Samyang E 24mm F2.8, ILCE-3000, ISO: 100, 1/3200 s, F2.8, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, RAW

Autofokus

U Samyangu je autofokus stále poměrně vzácná věc (myšleno v poměru nabídky manuálních a AF objektivů), takže začneme od něj.

Důležité je, že AF funguje, jak má. Je tichý a na správném těle dostatečně rychlý.

Nepokoušejte se ale Samyang montovat na starší NEXy či levná starší Alpha těla jako právě A3000. AF je v tom případě v podstatě k ničemu – funguje, ale objektiv s tělem si moc nepovídají a tak se tělo snaží objektiv zaostřovat vždy zacloněný, což ve výsledku znamená, že jakž takž rychlého a přesného ostření dosáhnete jen na nízkých clonách a i tak je ostření pomalé.

Vzhledem k tomu, že jde třeba v případě zkoušené A3000 už o starší model, lze to Samyangu odpustit. Píšu to sem ale proto, že právě levná cena objektivu by mohla svádět šetřivé fotografy se starší technikou ke koupi a právě pro ty sem píšu – nedělejte to. Nejdříve upgradujte tělo.

Na (rovněž již starším) těle A7 Mark I bylo ostření o poznání lepší; přesto ale nelogická snaha o ostření se zacloněným objektivem komplikovala snímání na vyšších clonách. Nicméně tady už bych se nebál Samyang používat na cokoliv krom rychlé akce (a na to byla první řada A7 stejně nevhodná sama o sobě). Z chování kombinace bylo zjevné, že první FF Sony nepoužívá se Samyangem fázovou detekci a ostří jen detekcí kontrastu.

Na novém těle Sony A6400, respektive Sony A7 III, která už dokáží využít svůj moderní PDAF+CDAF systém i s objektivy Samyang, byla rychlost i přesnost ostření bez výhrad. Nebál bych se říci, že je plně srovnatelná s nativními objektivy Sony. S lehkým Samyangem nemá AF motorek příliš práce a systém fázové detekce Sony omezuje zbytečně přeostřování tam a zpět (což je přesně to, co A7 I a A3000 předváděly). Zároveň už nedochází k zaostřování při nastavené cloně, ale fotoaparát si ji otevře na takovou hodnotu, aby měly AF senzory dost světla (což je druhý problém se staršími těly).

Takže AF hodnotím kladně, je ale prostě dělán pro moderní těla. Tak s tím je nutno počítat.

Odolnost

Objektiv nedisponuje zvýšenou odolností ani utěsněním, v těle mnoho kovu použito nebylo a ani čočky nemají ochranné fluorové vrstvy. To je v podobné cenové hladině všechno normální a běžné, ale píši to sem, abyste s objektivem nevyrazili fotit někam do deštného pralesa a pak se nedivili.

Ostrost

MTF křivky a optická konstrukce (zdroj: výrobce):



Jak si na tom objektiv stojí s kresbou v reálu vidíte níže (na 24mpx fullframe):

Samyang SAMYANG AF 24mm F2.8, ILCE-7, ISO: 100, 1/640 s, F2.8, Kompenzace expozice: +1, Blesk: Ne, RAW

Na nízké cloně (F2.8) je dobrý střed, slabší rohy. Na vyšších clonách sice objektiv neláme rekordy, ale je dostatečně ostrý v celé ploše (optimum asi při F8). Na vyšších clonách samozřejmě vstupuje do hry difrakce (zejména F22).

Bokeh

24mm F2.8 vám bokehu moc nedá. Ten, který uvidíte, není úplně špatný, byť ne vždy je hladký. Na bokeh si holt kupte delší a/nebo světelnější sklo. Ukázka APS-C a FF:

Samyang E 24mm F2.8, ILCE-3000, ISO: 100, 1/1000 s, F2.8, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, RAW Samyang SAMYANG AF 24mm F2.8, ILCE-7, ISO: 100, 1/250 s, F2.8, Kompenzace expozice: +2, Blesk: Ne, RAW

Zkreslení

Zkreslení je prakticky nulové, ale samozřejmě mě zajímalo, do jaké míry je to zásluha optiky, a na kolik softwarové korekce.

Odpoví následující GIF animace, která srovnává stav před a po aplikaci korekčního profilu na RAW:

gif

Jak je vidět, objektiv je srovnán zejména opticky a jen doladěn softwarově. Dobrá práce.

Protisvětlo

Jednou ze slabších stránek objektivu je tvorba odlesků v protisvětle (pokud to samozřejmě není efekt, který preferujete).

Samyang SAMYANG AF 24mm F2.8, ILCE-7, ISO: 100, 1/200 s, F5.0, Kompenzace expozice: +1, Blesk: Ne, RAW

Vinětace

Objektiv vinětuje při vypnuté korekci pouze do F4, od F4 nahoru vinětace není vidět ani v nekorigovaném RAW. Ukázka softwarově korigovaného a nekorigovaného snímku při F2.8 na GIF obrázku níže:gif

Na APS-C se vinětací zabývat nemusíte vůbec.

Barevné vady

Objektiv vykazuje viditelnou míru chromatických aberací, ale ty jsou velmi snadno odstranitelné softwarově:

Makro

Díky zaostřovací vzdálenosti 0,24m je objektiv vhodný na focení středních detailů, ale ke skutečnému makru má samozřejmě daleko. Jaké záběry lze vyfotit vidíte na ukázkách níže (APS-C a FF):

Samyang E 24mm F2.8, ILCE-3000, ISO: 100, 1/2000 s, F2.8, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, RAW Samyang SAMYANG AF 24mm F2.8, ILCE-7, ISO: 100, 1/160 s, F2.8, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, RAW

Závěr

Samyang 24mm F2.8 jsem sice na několika místech recenze kritizoval, ale v závěru mu to vynahradím – je to skvělý objektiv za ty peníze a plně ho doporučuji majitelům bezzrcadlovek Sony (hlavně, ale nejen fullframe).

Ano, je plastový, jeho optika není dokonalá, ale za necelých sedm tisíc (v době psaní recenze) si není moc na co stěžovat. A pokud máte rádi ohnisko 24mm, není ani moc důvodů ho nekupovat. Jasně, u objektivu za třicet tisíc člověk váhá, srovnává a nakonec kolikrát nekoupí s tím, „že to zase tak moc nepotřebuje“. U objektivu za sedm tisíc hodně váhání odpadá. A jestli šly bezzrcadlovky do boje se zrcadlovkami s jedním trumfem, byla to nízká váha a rozměry systému. Mnoho dražších objektivů však tuto výhodu zcela devalvuje svou velikostí. Takže levná, lehká a maličká alternativa se hodí.

Jen ho nekupujte ke starším tělům (A7 první generace, NEXy, jakékoliv Alphy bez PDAF). S nimi si autofokus moc nerozumí.

Co se mám líbilo:

  • Nízká váha a rozměry
  • Nízká cena
  • Slušná ostrost
  • Nízké zkreslení

Co se nám nelíbilo

  • Plastovost
  • Vinětace na F2.8
  • Viditelné chromatické aberace
  • Odlesky v protisvětle

Galerie ukázkových snímků v plném rozlišení

(najetí myší ukáže expoziční údaje, první kliknutí zvětší do náhledu a kliknutí na odkaz pod náhledem zobrazí plné rozlišení)
 

Fotky bez korekce

(RAW, LR6)

Samyang SAMYANG AF 24mm F2.8, ILCE-7, ISO: 125, 1/60 s, F2.8, Kompenzace expozice: 0.70, Blesk: Ne, RAW

Samyang SAMYANG AF 24mm F2.8, ILCE-7, ISO: 100, 1/60 s, F2.8, Kompenzace expozice: 0.70, Blesk: Ne, RAW Samyang E 24mm F2.8, ILCE-3000, ISO: 100, 1/4000 s, F2.8, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, RAW
Samyang E 24mm F2.8, ILCE-3000, ISO: 100, 1/60 s, F7.1, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, RAW Samyang SAMYANG AF 24mm F2.8, ILCE-7, ISO: 100, 1/125 s, F9.0, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, RAW
Samyang SAMYANG AF 24mm F2.8, ILCE-7, ISO: 100, 1/320 s, F2.8, Kompenzace expozice: 1.70, Blesk: Ne, RAW Samyang SAMYANG AF 24mm F2.8, ILCE-7, ISO: 100, 1/2500 s, F2.8, Kompenzace expozice: -0.70, Blesk: Ne, RAW

Samyang E 24mm F2.8, ILCE-3000, ISO: 100, 1/250 s, F2.8, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, RAW   

Fotky s korekcí

(RAW, ZPS X)

Objektiv: SAMYANG AF 24mm F2.8, Model: ILCE-7, Clona: 8.0 Doba expozice: 1/60 s ISO: 200 Kompenzace expozice: 0.70

Objektiv: SAMYANG AF 24mm F2.8, Model: ILCE-7, Clona: 4.5 Doba expozice: 1/60 s ISO: 160 Kompenzace expozice: 0 Objektiv: SAMYANG AF 24mm F2.8, Model: ILCE-7, Clona: 7.1 Doba expozice: 1/60 s ISO: 125 Kompenzace expozice: 0.70

Objektiv: SAMYANG AF 24mm F2.8, Model: ILCE-7, Clona: 9.0 Doba expozice: 1/200 s ISO: 100 Kompenzace expozice: 0

   

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram