Sony GM 600mm F4 a G 200-600mm F5.6-6.3 pro bezzrcadlovky - první zkušenosti

Vyzkoušeli jsme si čerstvě představené novinky z dílny Sony, mířící primárně na bezzrcadlovky s fullframe snímačem (řada A7 a A9). Jde o dvojici teleobjektivů s dosahem 600mm, kdy jeden je pevný, světelný objektiv vrcholové řady GM (600/4) a druhý je praktický zoom 200-600/5.6-6.3 z „běžné“ řady G. Oba dva se mají čím pochlubit, protože je to přehlídka současných vrcholových technologií z dílny Sony. Více informací (a ukázkové fotky) v článku!

Na tiskové konferenci a praktické demonstraci ve Velké Británii, které se FotoAparát.cz měl šanci zúčastnit, byly představeny dva věru zajímavé objektivy pro uživatele systému Sony FE/E. Jde o objektivy Sony FE 600mm F4 GM a Sony FE 200–600mm F5.6–6.3 G.

Tyto objektivy doplní zatím poslední „bílé“ superteleobjektivy 100–400mm a 400mm F2.8 a vytvoří tak čtveřici skel vhodných na profesionální sportovní či wildlife fotografii.

To je moc dobře! Jestli měl systém někde rezervy, pak právě v nabídce ultradlouhých skel (cca 300–600mm). Dva dosavadní zoomy (70–300 a 100–400) a jedno pevné sklo (400/2.8) nemohou plně nahradit široký sortiment, kterým se chlubí starší, ve sportovní či wildlife fotografii lépe zavedené značky. Díky nové dvojici skel Sony může přesvědčit zase o něco více uživatelů, že bezzrcadlovky do tohoto žánru prostě patří.

Jeden objektiv míří čistě na profesionální použití; 600mm z řady G Master budou nejspíše používat zejména agenturní fotografové a různí profíci na slovo vzatí; s cenou 14000 EUR rozhodně nemíří do hobby segmentu. Podívejme se na něj blíže.

Sony FE 600mm F4 GM OSS

Sony FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS, Sony ILCE-7RM3, ISO: 800, 1/1600 s, F6.3, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, OOC JPEG

Tenhle krasavec se může pochlubit hned několika nej.

Tím nejdůležitějším je fakt, že jde o nejlehčí objektiv ve své třídě (což je samozřejmě něco jako „největší trpaslík“ či v tomto případě přesněji „nejmenší obr“). Můžeme si z toho dělat legraci, ale fakt je, že s vahou 3040g je lehčí jak než Canon (3050g), tak zejména Nikon (3810g). K tomu je nutno připočíst fakt, že tělo Sony A9, což je „sportovní“ model Sony, váží 673g (1028g s verikálním gripem), zatímco konkurenční C. a N. Zrcadlovky kolem kila a půl.

To už bude v praxi znát.

Velikost objektivu v po­rovnání s průměrným (či zde lehce nadprůměrným) fotografem

Dalším nej má být v tomto kontextu i nejlepší ostrost ve třídě. Sony se pochlubilo MTF křivkou naznačující, že tento objektiv překonává konkurenci v ostrosti v okrajových částech obrazového pole. Snímky z praxe vynikající ostrost potvrzují, ale bohužel jsme neměli možnost udělat „rozstřel“ mezi srovnatelnými objektivy.

Třetí nej by měl být nejjemnější bokeh díky použití XA (eXtreme Aspherical) optických členů. To je tvrzení, které se špatně hodnotí, protože „jemnost“ bokehu je jen jeden z jeho parametrů a i tak se špatně hodnotí. Fakt je, že XA čočky by měly redukovat problematické „cibulové kroužky“ v bokehu, kvůli kterým nejsou asférické objektivy vždy vhodné pro „bokehové“ záběry. Pokud je to ale autorovi známo, konkurenční šestistovky asférické nejsou, takže s tím problém rovněž nemají. K jemnému bokehu bude přispívat i kruhová clona o nadprůměrných 11 lamelách.

Méně příjemné nej je cena, bude to nejdražší objektiv z nabídky Sony a po příchodu na trh i nejdražší objektiv těchto specifikací (14000 EUR je o tisícovku či dvě dražší, než je momentálně cena Canonu či Nikonu). Ale pochybuji, že to v této kategorii bude pro někoho rozhodující rozdíl.

Co dál je na objektivu zajímavé?

Ostření – zde Sony vsadilo na ultrarychlý lineární XD motor, který je podle nich svižnější, než konkurenční řešení s kruhovým akčním členem. V praxi jsem byl s ostřením skutečně velmi spokojen, rychlost je jedna věc, ale díky systému PDAF na čipu odpadá i problém s přesností (front- a backfocus).

Ergonomie – objektiv se drží osvědčených postupů a tak na něm najdeme všechny vychytávky, na které jsou uživatelé podobných skel zvyklí (vsunovací filtry, celá škála ovladačů pro AF a stabilizaci, přesný ostřící kroužek s mechanickým chodem, programovatelná AF tlačítka po obvodu ostřícího prstence, lehká ale pevná sluneční clona s utahovacím šroubem atd. Co mě potěšilo je, že Sony nezapomnělo na popruhové úchyty na těle objektivu (přesněji na objímce stativové patky). Tady je to díky lehčím a mělčím tělům fotoaparátů důležité, aby se tolik nenamáhal bajonet.

Praktický kufřík na 600mm F4

Zde se také hodí uvést jeden postřeh, kterým je šikovné umístění těžiště nad stativovou patku; objektiv je opravdu ukázkově vyvážen (což je samo o sobě důležitější, než jen číslo udávající celkovou váhu).

O samozřejmostech, jako je celo-hořčíkové tělo, plnohodnotné utěsnění, stabilizace, sluneční clona z uhlíkových vláken či kompatibilita s 1.4× a 2× telekonvertory se zde ani rozepisovat nemusím.

Celohořčíkové tělo

Doplňme, že rozmístění všech důležitých prvků na těle je stejné, jako u GM 400 F2.8.

Optickou konstrukci tvoří 24 členů v 18 skupinách včetně XA, ED a fluoritových čoček. Díky Nano AR potažení vyzdvihuje výrobce i odolnost vůči odleskům v proti- a šikmém světle.

Kolem a kolem, tohle je po všech stránkách vynikající objektiv, na kterém se těžko hledají chyby – byť to platí i o konkurenci v této cenové hladině.

Myslím, že o něco ostřejší rohy snímku či naopak o něco vyšší cena nebude pro výběr řešení od Sony rozhodující, protože v této kategorii se na drobnosti nekouká a kupuje se systém. Tam má Sony jednu rozhodující výhodu, a tou je váha a přenosnost.

Ukázkové fotky Sony FE 600mm F4 GM OSS

Sony FE 600mm F4 GM OSS, Sony ILCE-7M3, ISO: 250, 1/2000 s, F4.0, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, OOC JPEG Sony FE 600mm F4 GM OSS, Sony ILCE-7M3, ISO: 400, 1/2000 s, F4.0, Kompenzace expozice: -1, Blesk: Ne, OOC JPEG
Sony FE 600mm F4 GM OSS, Sony ILCE-7M3, ISO: 250, 1/2000 s, F4.5, Kompenzace expozice: +1, Blesk: Ne, OOC JPEG Sony FE 600mm F4 GM OSS, Sony ILCE-7M3, ISO: 200, 1/2000 s, F4.0, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, OOC JPEG
Sony FE 600mm F4 GM OSS, Sony ILCE-9, ISO: 320, 1/640 s, F4.0, Kompenzace expozice: 0.70, Blesk: Ne, OOC JPEG Sony FE 600mm F4 GM OSS, Sony ILCE-9, ISO: 400, 1/640 s, F4.0, Kompenzace expozice: 0.70, Blesk: Ne, OOC JPEG
Sony FE 600mm F4 GM OSS, Sony ILCE-9, ISO: 1000, 1/3200 s, F4.0, Kompenzace expozice: -0.70, Blesk: Ne, OOC JPEG Sony FE 600mm F4 GM OSS, Sony ILCE-9, ISO: 640, 1/2000 s, F4.0, Kompenzace expozice: -0.70, Blesk: Ne, OOC JPEG
Sony FE 600mm F4 GM OSS, Sony ILCE-9, ISO: 640, 1/2000 s, F4.0, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, OOC JPEG Sony FE 600mm F4 GM OSS, Sony ILCE-9, ISO: 1250, 1/3200 s, F4.0, Kompenzace expozice: -0.70, Blesk: Ne, OOC JPEG
Sony FE 600mm F4 GM OSS, Sony ILCE-9, ISO: 640, 1/2000 s, F4.0, Kompenzace expozice: -0.70, Blesk: Ne, OOC JPEG Sony FE 600mm F4 GM OSS, Sony ILCE-9, ISO: 800, 1/2000 s, F4.0, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, OOC JPEG

Pokud ale hledáte ještě kompaktnější řešení a řezavě ostrá optika a vynikající světelnost nejsou vaše priorita, pak můžete sáhnout po druhém představeném objektivu, 200–600mm zoomu.

Sony FE 200–600mm F5.6–6.3 G OSS

Sony FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS, Sony ILCE-7RM3, ISO: 1000, 1/1600 s, F6.3, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, OOC JPEG

Ne, že by tato novinka nebyla ostrá, to ona je. Na zoom dané cenové třídy je to parádní objektiv, ale patří prostě o třídu níže, než výše zmíněný 600mm F4. A to je moc dobře! Takové objektivy dostanou systém i mimo svět National Geographic mezi nás, obyčejné smrtelníky (ať už jsme „jen“ hobbysté, nebo fotíme pro časopisy s nižším nákladem, než má NG).

Ano, bokeh není tak krásně hladký ani tak hluboký (F6.3 vs. F4), okrajové oblasti jsou méně ostré, kresba na plnou díru viditelně slabší a občas jsou vidět chromatické aberace. Objektiv je ale zoom a stojí šestkrát méně. Co byste čekali? Tahle kategorie je dlouhodobě oblíbená právě kvůli kompromisu, který nabízí.

Čím tedy v rámci ní objektiv zaujme?

Krom praktického rozsahu třeba tím, že jde o zoom s vnitřním transfokátorem, který se při zoomování nevysouvá, což je skvělá zpráva.

S objektivem se skvěle pracuje, mimo jiné i proto, že se nevysouvá… prostě krasavec

Krom rychlého přímého SSM AF motorku nabídne i MF s lineárním chodem, což je příjemné při focení skrze překážky v popředí – chová se to podobně, jako mechanický prstenec.

I zde se Sony chlubí vynikající ostrostí a bokehem, rychlým ostřením, kompatibilitou s telekonvertory a stabilizací, která umí spolupracovat se stabilizací v těle.

V mnoha věcech tak může sekundovat dražšímu sourozenci se stejným dosahem – objektiv je utěsněný, vybavený rotační stativouvou patkou s poutky pro popruh, najdeme zde tři programovatelné AF Hold knoflíky, celou řadu ovladačů pro ostření a stabilizaci (byť nastavení je, pravda, o něco méně) a také třeba potažení přední čočky fluorovou ochrannou vrstvou.

Objektiv tvoří 2 4 optických členů v 17 skupinách, přičemž nechybí asférický a ED člen. Povrchy čoček jsou i zde ošetřeny Nano AR Coatingem.

Výsledek by měl být (podle Sony) vyšší ostrost, než u konkurenčních skel (což je zejména Sigma a Tamron 150–600mm a Nikon 200–500mm). Uvidíme.

Nechybí opět ani 11-lamelová clona pro jemný bokeh.

Doporučená cena je 2300 EUR, což není nepřiměřené, ale ani vyloženě levné. Pokud ale chcete 600mm zoom na Sony, je to jediná – a díkybohu skvělá – volba.

Oba objektivy se na trh dostanou v září 2019.

Ukázkové fotky Sony FE 200–600mm F5.6–6.3 G OSS

Sony FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS, Sony ILCE-9, ISO: 200, 1/640 s, F6.3, Kompenzace expozice: 0.70, Blesk: Ne, OOC JPEG

Sony FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS, Sony ILCE-7RM3, ISO: 400, 1/1600 s, F6.3, Kompenzace expozice: -0.70, Blesk: Ne, OOC JPEG Sony FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS, Sony ILCE-7RM3, ISO: 2000, 1/1000 s, F6.3, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, OOC JPEG
Sony FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS, Sony ILCE-7RM3, ISO: 200, 1/1600 s, F6.3, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, OOC JPEG Sony FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS, Sony ILCE-7RM3, ISO: 500, 1/1600 s, F6.3, Kompenzace expozice: -0.70, Blesk: Ne, OOC JPEG
Sony FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS, Sony ILCE-7RM3, ISO: 400, 1/1250 s, F6.3, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, OOC JPEG Sony FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS, Sony ILCE-7RM3, ISO: 640, 1/1000 s, F6.3, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, OOC JPEG
Sony FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS, Sony ILCE-7RM3, ISO: 1250, 1/1250 s, F6.3, Kompenzace expozice: -0.30, Blesk: Ne, OOC JPEG Sony FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS, Sony ILCE-9, ISO: 800, 1/1600 s, F5.6, Kompenzace expozice: -0.70, Blesk: Ne, OOC JPEG
Sony FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS, Sony ILCE-9, ISO: 2000, 1/1600 s, F6.3, Kompenzace expozice: -0.70, Blesk: Ne, OOC JPEG Sony FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS, Sony ILCE-7RM3, ISO: 800, 1/1000 s, F5.6, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, OOC JPEG
Sony FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS, Sony ILCE-7RM3, ISO: 1000, 1/1000 s, F6.3, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, OOC JPEG Sony FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS, Sony ILCE-7RM3, ISO: 2000, 1/2000 s, F6.3, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, OOC JPEG

(další stránky: tiskové zprávy)

Sony Alpha A7R III ILCE-7RM3 lze pořídít v českých e-shopech za cenu od Kč do (Zdroj: Heureka.cz) Porovnat ceny >>

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram